2014-02-02, 13:17
Medlem
barnets avatar
Tror Frankrike sopar hem detta faktiskt.
Citera
2014-02-02, 14:46
Medlem
Tyskland-Frankrike (Tyskland hemmaplan)
Schweiz-Kazakstan (Schweiz hemmaplan)
Japan-Tjeckien (Japan hemmaplan lottning)
Det är dom klara matcherna.
Senast redigerad av Alessandro 2014-02-02 kl. 15:10.
Citera
2014-02-02, 16:38
Medlem
Sverige möter Ukraina hemma i april i DC.
Citera
2014-02-02, 19:24
Medlem
Italien möter antingen USA eller Storbritannien. Oavsett vilket lag det blir har Italien hemmaplan.
Senast redigerad av Alessandro 2014-02-02 kl. 19:27.
Citera
2014-02-02, 21:03
Medlem
Bjurras avatar
Blir intressant att se om Tjeckien får med sig både Stepanek och Berdych till Japan.

Schweiz får ses som storfavoriter till titeln för jag kan inte tänka mig att Federer står över någon match om är fit. DC-buckla är i princip den enda trofen han aldrig fått känna på.
Citera
2014-02-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Blir intressant att se om Tjeckien får med sig både Stepanek och Berdych till Japan.

Schweiz får ses som storfavoriter till titeln för jag kan inte tänka mig att Federer står över någon match om är fit. DC-buckla är i princip den enda trofen han aldrig fått känna på.
Miami till Japan är en bit, iofs kommer Nishikori säkerligen spela i Miami också. Dvs stortävlingen där.
Citera
2014-02-02, 21:25
Medlem
barnets avatar
Varför visar C+ ngn jävla dammatch ist. för Querrey - A. Murray?
Citera
2014-02-02, 23:06
Medlem
Nu är det slut hursomhelst, Storbritannien vann.
Citera
2014-02-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra

Ja, Tjeckien chans minskar radikalt utan Berdych, http://www.daviscup.com/en/news/168620.aspx
Citera
2014-02-04, 09:45
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Frågan är om inte USA är det land som har gått ner sig mest på senare år. Bortsett från Isner så har de ingenting på topp50 öht nu. Har för mig att det var Jesse Levine som bytte från USA till Kanade för bara något år sedan, bara för att han bedömde det som hopplöst att slå sig in i USAs dc-lag, men i kanada hade han åtminstone en chans. Det gäller inte riktigt längre (även om han nog inte hade haft en chans i alla fall i ärlighetens namn).

Att tippa utgången av DC är fullständigt hopplöst, eftersom det räcker med en riktigt bra spelare för att vinna hela turneringen, samtidigt som lag som har flera storspelare inte sällan ställer över de bästa och spelar med andralaget. Därför har länder som Tjeckien och Storbritannien nästan lika stor chans att ta hem DC som Schweiz och Spanien (som ju nu är utslaget). Intressant också att Berdych GS-nerver inte riktigt verkar gälla för DC-matcher.

Den tennisintresserade kan även notera två rätt spännande comebacker nu i början på året. Dels är Cilic tillbaka, och på damsidan är även Zvonareva tillbaka, som var topp3 i världen för bara några år sedan men som sedan skadade sig och som har, om jag förstått saken rätt, inte spelat en match på 1 1/2 år fram till början av 2014. Återstår att se hur den comebacken går. Kan ju om inte annat vara en intressant jämförelse för den som spekulerar i en eventuell comeback för Robin som ju nu har varit borta i 2 1/2 år.
Citera
2014-02-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Frågan är om inte USA är det land som har gått ner sig mest på senare år. Bortsett från Isner så har de ingenting på topp50 öht nu. Har för mig att det var Jesse Levine som bytte från USA till Kanade för bara något år sedan, bara för att han bedömde det som hopplöst att slå sig in i USAs dc-lag, men i kanada hade han åtminstone en chans. Det gäller inte riktigt längre (även om han nog inte hade haft en chans i alla fall i ärlighetens namn).

Att tippa utgången av DC är fullständigt hopplöst, eftersom det räcker med en riktigt bra spelare för att vinna hela turneringen, samtidigt som lag som har flera storspelare inte sällan ställer över de bästa och spelar med andralaget. Därför har länder som Tjeckien och Storbritannien nästan lika stor chans att ta hem DC som Schweiz och Spanien (som ju nu är utslaget). Intressant också att Berdych GS-nerver inte riktigt verkar gälla för DC-matcher.

Den tennisintresserade kan även notera två rätt spännande comebacker nu i början på året. Dels är Cilic tillbaka, och på damsidan är även Zvonareva tillbaka, som var topp3 i världen för bara några år sedan men som sedan skadade sig och som har, om jag förstått saken rätt, inte spelat en match på 1 1/2 år fram till början av 2014. Återstår att se hur den comebacken går. Kan ju om inte annat vara en intressant jämförelse för den som spekulerar i en eventuell comeback för Robin som ju nu har varit borta i 2 1/2 år.
Nej, man ställer inte av toppspelare, men många är slitna efter Australian Open som är den GS ihop med Roland Garros som är mest krävande.
Tjeckien har nio raka matcher i DC, så dom måste hållas som favoriter även om Berdych nu står över. Frankrike har fin bredd, både i singel och dubbel.
Citera
2014-02-04, 11:34
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nej, man ställer inte av toppspelare, men många är slitna efter Australian Open som är den GS ihop med Roland Garros som är mest krävande.
Tjeckien har nio raka matcher i DC, så dom måste hållas som favoriter även om Berdych nu står över. Frankrike har fin bredd, både i singel och dubbel.

Jag vet att man inte ställer av dem, utan att det handlar om skador. Dock kan man konstatera att väldigt många spelare blir skadade i samband med DC-matcher jämfört med andra turneringar, så jag misstänker att det här med vad som är en skada är en definitionsfråga. Alla spelare har väl mer eller mindre skavanker och slitage hela tiden, men sen är det en motivationsfråga huruvida sådant stoppar en från spel eller inte.

Nu har jag inte statistiken framför mig, men hur många av dessa DC-matcher har Tjeckien vunnit utan Berdych i laget. Och breddmässigt är ju Frankrike och Spanien klart bäst, men det kan räcka med ett lag som Storbritannien, som bara har en riktigt bra spelare på topp100, för att slå ut dessa lag (när inte Nadal spelar), och det är sådant som gör turneringen så öppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in