Citat:
Ursprungligen postat av
Alessandro
Nej, man ställer inte av toppspelare, men många är slitna efter Australian Open som är den GS ihop med Roland Garros som är mest krävande.
Tjeckien har nio raka matcher i DC, så dom måste hållas som favoriter även om Berdych nu står över. Frankrike har fin bredd, både i singel och dubbel.
Jag vet att man inte ställer av dem, utan att det handlar om skador. Dock kan man konstatera att väldigt många spelare blir skadade i samband med DC-matcher jämfört med andra turneringar, så jag misstänker att det här med vad som är en skada är en definitionsfråga. Alla spelare har väl mer eller mindre skavanker och slitage hela tiden, men sen är det en motivationsfråga huruvida sådant stoppar en från spel eller inte.
Nu har jag inte statistiken framför mig, men hur många av dessa DC-matcher har Tjeckien vunnit utan Berdych i laget. Och breddmässigt är ju Frankrike och Spanien klart bäst, men det kan räcka med ett lag som Storbritannien, som bara har en riktigt bra spelare på topp100, för att slå ut dessa lag (när inte Nadal spelar), och det är sådant som gör turneringen så öppen.