Citat:
Ursprungligen postat av resievil
nej mannen, det var jag som sa att han är bra. skrev ju att fed fick endast en bra motståndare till finalen och det var simon
men trodde ändå att simon hade mkt bättre statistik tidigare, snubben har ingenting märkvärdigt... 1 kvartsfinal i sin karriär

Okej då så
Du ska veta att en kvartsfinal i en grand slam i tennis är väldigt märkvärdigt. Dock så har Simon inget märkvärdigt i sitt spel om man jämför med många andra i toppen, han är en kontringsspelare med väldigt bra fotarbete som nöter ut sina motståndare. Grejen är det att han inte kan generera några riktigt häftiga slag på egen hand (dock väldigt häftiga med hjälp av motståndaren). Vilket gör att han blir ganska chanslös mot spelare som t.ex Nadal, Djokovic och Murray. Han har en del av styrkorna de har, som bra kontringar och bra fotarbete, kan variera spelet, växla tempo bra och så men han har inte det lilla extra som de bästa har. Detta gör också att han får mycket svårare att vinna emot lägre rankade spelare, han skulle behöva kunna vinna lite enklare och inte bara nöta ner sina motståndare. Med det sagt så är han en väldigt bra spelare som likt Del Potro har lyckats ta sig tillbaka till toppen efter långtidsskada. Problemet är att det är mycket hårdare i toppen just nu. Det är 7-8 spelare som verkligen har cementerat sig i toppen som är väldigt svåra att rubba på när det gäller grand slam resultat och således ranking. Sen finns det spelare som t.ex Almagro som tar upp plats för att han är väldigt svår att slå på grus för alla spelare förutom de 7-8 i toppen.
Med de verktygen han har så har han gjort bra ifrån sig ändå. Faktumet att han har spöat Federer två gånger säger ganska mycket om hur bra han är. Vilka spelare som inte har vunnit en grand slam kan skryta med ha slagit Federer i sina två första möten med honom? Jag vet ingen i alla fall och då menar jag givetvis efter Federers genombrott. Han höll faktiskt på vända ett 0-2 underläge mot honom också i AO för nåt år sedan. Saken är den att det var väldigt bra gjort av Federer att utklassa honom denna vecka med tanke på deras historik. Jag tror också att det just är för att Simon har ställt till med problem för Federer som han utklassade honom, han hade 100% respekt för honom.
Federer är nog nöjd med sin insats i Rom, han gjorde det han skulle och förutom Nadal så är han nog den som går in i FÖ med bäst känsla. Men sen tror jag definitivt att Djokovic fortfarande har det mentala övertaget på Nadal. Han vann trots allt deras senaste möte på grus i Monte Carlo. Att Djokovic har spelat lite risigt och förlorat mot Dimitrov och Berdych är faktiskt mindre dåligt än om han hade förlorat mot Nadal.
Ska vi prata om någon som tog sig ovanligt enkelt till en masters final för inte så länge sedan så var det Murray i Miami förra året, då han hade turen att få två WO vinster, en mot Raonic som han faktiskt har förlorat mot ett par gånger och sen en mot Nadal. Det är tur det, Federer spelade sig i alla fall till final.