2013-05-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Varför är det självklart? Jag ser ingenting i hans spel som är sämre idag än vad det var innan han blev skadad. Han har spelat riktigt bra de senaste två säsongerna. Dessutom så presterar han i FÖ till skillnad från många andra fransmän. Han och Tsonga har varit stabilast i grand slam sammanhang de senaste åren. Nu på senare tid har Gasquet blivit bättre. Men om du tycker det är rimligt att säga att Frankrikes tredje bästa spelare inte är en bra tennisspelare så för all del
nej mannen, det var jag som sa att han är bra. skrev ju att fed fick endast en bra motståndare till finalen och det var simon

men trodde ändå att simon hade mkt bättre statistik tidigare, snubben har ingenting märkvärdigt... 1 kvartsfinal i sin karriär

titta vad fed säger om rafas indian wells vinst, vilket skojjare http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yr3TseF0DnI#t=13 0s
Senast redigerad av resievil 2013-05-20 kl. 00:17.
Citera
2013-05-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resievil
nej mannen, det var jag som sa att han är bra. skrev ju att fed fick endast en bra motståndare till finalen och det var simon

men trodde ändå att simon hade mkt bättre statistik tidigare, snubben har ingenting märkvärdigt... 1 kvartsfinal i sin karriär

Okej då så

Du ska veta att en kvartsfinal i en grand slam i tennis är väldigt märkvärdigt. Dock så har Simon inget märkvärdigt i sitt spel om man jämför med många andra i toppen, han är en kontringsspelare med väldigt bra fotarbete som nöter ut sina motståndare. Grejen är det att han inte kan generera några riktigt häftiga slag på egen hand (dock väldigt häftiga med hjälp av motståndaren). Vilket gör att han blir ganska chanslös mot spelare som t.ex Nadal, Djokovic och Murray. Han har en del av styrkorna de har, som bra kontringar och bra fotarbete, kan variera spelet, växla tempo bra och så men han har inte det lilla extra som de bästa har. Detta gör också att han får mycket svårare att vinna emot lägre rankade spelare, han skulle behöva kunna vinna lite enklare och inte bara nöta ner sina motståndare. Med det sagt så är han en väldigt bra spelare som likt Del Potro har lyckats ta sig tillbaka till toppen efter långtidsskada. Problemet är att det är mycket hårdare i toppen just nu. Det är 7-8 spelare som verkligen har cementerat sig i toppen som är väldigt svåra att rubba på när det gäller grand slam resultat och således ranking. Sen finns det spelare som t.ex Almagro som tar upp plats för att han är väldigt svår att slå på grus för alla spelare förutom de 7-8 i toppen.

Med de verktygen han har så har han gjort bra ifrån sig ändå. Faktumet att han har spöat Federer två gånger säger ganska mycket om hur bra han är. Vilka spelare som inte har vunnit en grand slam kan skryta med ha slagit Federer i sina två första möten med honom? Jag vet ingen i alla fall och då menar jag givetvis efter Federers genombrott. Han höll faktiskt på vända ett 0-2 underläge mot honom också i AO för nåt år sedan. Saken är den att det var väldigt bra gjort av Federer att utklassa honom denna vecka med tanke på deras historik. Jag tror också att det just är för att Simon har ställt till med problem för Federer som han utklassade honom, han hade 100% respekt för honom.

Federer är nog nöjd med sin insats i Rom, han gjorde det han skulle och förutom Nadal så är han nog den som går in i FÖ med bäst känsla. Men sen tror jag definitivt att Djokovic fortfarande har det mentala övertaget på Nadal. Han vann trots allt deras senaste möte på grus i Monte Carlo. Att Djokovic har spelat lite risigt och förlorat mot Dimitrov och Berdych är faktiskt mindre dåligt än om han hade förlorat mot Nadal.

Ska vi prata om någon som tog sig ovanligt enkelt till en masters final för inte så länge sedan så var det Murray i Miami förra året, då han hade turen att få två WO vinster, en mot Raonic som han faktiskt har förlorat mot ett par gånger och sen en mot Nadal. Det är tur det, Federer spelade sig i alla fall till final.
Senast redigerad av terribilis 2013-05-20 kl. 00:44.
Citera
2013-05-20, 18:14
Medlem
det som gör novak svårt att vinna över rafa om de möts i finalen är att rafa brukar vara fräsch till finalen, förlorar typ inga set osv. novak får kämpa mer till finalen vilket jag tror är betydelsefullt för utfallet av titeln.

rafa brukar spara 1 växel till fo från monte carlo, rome osv...
Citera
2013-05-20, 21:04
Medlem
Jag tror faktiskt inte det har nån betydelse. Djokovic är så bra tränad, han har klarat det förr och det är inga problem för honom. Så länge man får en jämlik viloperiod från semi till final så är det inga problem för dessa spelare. Djokovic lirade ju hem två femsetare i AO för nåt år sedan, först Murray i semi sen Nadal i final. Så länge man inte spenderar tre dagar på planen som Isner så är det inga problem för spelare som Djokovic och Nadal. Det enda positiva för Nadal är att han faktiskt vann förra årets final mot Djokovic i FÖ det är egentligen det enda som talar för honom, bortsett från det så får han inte ut lika mycket av sitt spel mot Djokovic, vilket gör honom frustrerad (även fast han aldrig visar sånt så ser man det i hans spel).

Att Nadal skulle spara en växel till FÖ tycker jag inte däremot så blir han bara ännu mer omöjlig när det handlar om bäst av fem set. Han hade kunnat förlora emot Isner om det hade varit bäst av tre och avgörande i tiebreak med all säkerhet. När det är bäst av fem och lång avgörande set så blir han en ren mardröm för alla, i tre set är han bara en liten obehaglig dröm
Senast redigerad av terribilis 2013-05-20 kl. 21:12.
Citera
2013-05-21, 08:59
Medlem
Nu närmar sig Franska Öppna, Gaël Monfils gick ner en nivå och vann en challenger på grus i Bordeaux, slog Llodra i finalen. Han kan bli svår i första omgången då han är lågt rankad kan han stöta på dom stora namnen, spelade inte ifjol i FÖ så han kan klättra har två kvartar och en semi i turneringen.
Citera
2013-05-21, 12:28
Medlem
Kvalet igång till FÖ, högst rankade herrspelare 114. Tyvärr inga svenskar med i kvalet eller huvudturneringen i singel för herrarna, damernas kval är inte igång ännu.
http://www.rolandgarros.com/en_FR/scores/schedule/index.html
Citera
2013-05-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nu närmar sig Franska Öppna, Gaël Monfils gick ner en nivå och vann en challenger på grus i Bordeaux, slog Llodra i finalen. Han kan bli svår i första omgången då han är lågt rankad kan han stöta på dom stora namnen, spelade inte ifjol i FÖ så han kan klättra har två kvartar och en semi i turneringen.

Ja stackars den som får möta honom i en första runda. Där vet man inte vad som väntar, antingen är han kass eller så är han svår, eller rent av otroligt svår. Han har en semifinal i FÖ som personligt rekord. Ett resultat som han mycket väl kan upprepa igen om han är i form.

Man kan så gott som räkna bort Murray ur denna turnering med tanke på hans situation. Ferrer har en bra chans nu, man ska inte glömma att trots hans mentala underläge på Nadal så är han en av väldigt få spelare som faktiskt spelar jämt med Nadal på grus. Det säger en hel del om hur bra han är.

Tänk om Ferrer får möta Monfils i t.ex en andra eller tredje runda, skulle kunna bli en väldigt bra match. Jag hoppas att Monfils hittar formen som han kan göra ibland för då kan det bli ett underhållande franska öppna. En av de roligast spelarna, man vet aldrig vad som väntar. Det enda man vet är att man kommer att skratta.

Berdych kan också göra bra ifrån sig i år, han har ju en semifinal som bäst och det är väl inte omöjligt att han kan lyckas slå nån av toppspelarna, men sen förlorar han som vanligt såklart Han kan ju åka i första också, det har ju hänt förr
Citera
2013-05-21, 18:30
Medlem
Inga svenska damkvalare heller i FÖ, Båstadvinnaren Polona Hercog kvalar dock.
Citera
2013-05-25, 16:45
Medlem
BleAivanos avatar
Artikel/intervju med Robin Söderling på BBC sport:

"Robin Soderling: The uncertain future of Nadal conqueror"
http://www.bbc.co.uk/sport/0/tennis/22598952
Citera
2013-05-26, 18:40
Medlem
m00nst0nes avatar
Jag tänkte skaffa en tennis trainer (alltså boll med gummiband) då det är svårt att hitta folk som har tid att träna samtidigt.

Är det någon som har testat en sån? Det finns en Pete Sampras Tennis Trainer (http://www.youtube.com/watch?v=5S6jBIa_afE) och jag antar att en stjärna inte skulle sätta sitt namn på en skitprodukt? Annars finns det billiga från Hong Kong på Ebay för en spottstyver. Dessa kanske är ok?

Hjälper dessa något överhuvudtaget? Blir man ens bättre av att stå och nöta med en sådan?
Citera
2013-05-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m00nst0ne
Jag tänkte skaffa en tennis trainer (alltså boll med gummiband) då det är svårt att hitta folk som har tid att träna samtidigt.

Är det någon som har testat en sån? Det finns en Pete Sampras Tennis Trainer (http://www.youtube.com/watch?v=5S6jBIa_afE) och jag antar att en stjärna inte skulle sätta sitt namn på en skitprodukt? Annars finns det billiga från Hong Kong på Ebay för en spottstyver. Dessa kanske är ok?

Hjälper dessa något överhuvudtaget? Blir man ens bättre av att stå och nöta med en sådan?

Gå till valfri skola eller dagis på kvällstid eller på nån annan plats där de har en tegelvägg. Gärna ganska dålig asfalt också, träna där om du inte har råd att gå till en tennisklubb. Tränar du på ojämnt underlag så kommer du bli bra som fan när du ska lira på en fin plan. Själv kör jag på gräsmatta, inte en gräsplan utan en vanlig gräsmatta, det är riktigt svårt med riktigt låg studs Men kul som fan.

Jag hade en såndär gummibandshistoria när jag var liten men tyckte det var bra mycket roligare att slå emot en vägg eller ett plank.
Citera
2013-05-26, 20:03
Medlem
m00nst0nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Gå till valfri skola eller dagis på kvällstid eller på nån annan plats där de har en tegelvägg. Gärna ganska dålig asfalt också, träna där om du inte har råd att gå till en tennisklubb. Tränar du på ojämnt underlag så kommer du bli bra som fan när du ska lira på en fin plan. Själv kör jag på gräsmatta, inte en gräsplan utan en vanlig gräsmatta, det är riktigt svårt med riktigt låg studs Men kul som fan.

Jag hade en såndär gummibandshistoria när jag var liten men tyckte det var bra mycket roligare att slå emot en vägg eller ett plank.

Jag spenderade större delen av förra sommaren med att hitta en bra vägg utan massa fönster på. Du anar inte hur svårt det kan vara att hitta. Jag hittade EN vägg som var ok, men där cirkulerar en massa arbetare och dom började kolla snett på mig redan andra dagen jag var där (och även kommentera mitt spel som inte var så bra alla gånger).. Måste hitta på nåt annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in