Citat:
Ursprungligen postat av Grustennis
På frågan om nätserve ska tillåtas
Faktum är att nätserve testas för fullt på Challengertouren just nu (Steget under ATP-nivå)
Detta ska utvärderas av f d domaren Lars Graff och sedan om det faller väl ut implementeras även på ATP-nivå.
Visst är det trams att servar som knappt snuddar nätet och ej påverkar spelet ska köras om, men om det blir en nätserve som bara dör, då är det nog inte kul.
Australiensaren med monsterserven, Samuel Groth, drog två raka servevinnare i vad som visade sig vara matchen sista poäng i en challenger förra veckan som tog nätkanten och bara la sig ner precis vid nätet o dog
Det är inte ofta en serve tokdör efter nätstuds och hamnar på motståndarens sida men när det händer så är det väl ingen skillnad mot i övriga spelet. Nätserveregeln är onödig, hoppas verkligen de inför och godkänner nätservar på ATP-touren nästa år. Det saktar ner flytet för mycket i spelet. De alldra flesta nätservarna är så knappa, väldigt många som man med mänskliga sinnen inte ens kan uppfatta
Alla regler är inte bra i tennis, ska sporter utvecklas måste man prova andra saker. Just denna regel är en sån liten grej som man med lätthet kan ändra utan att riskera problem. Om man tar tie-break som exempel, det är underbart, ärligt talat poängsystemet som det var förut och som det till viss del är fortfarande idag med långt femte set är en katastrof och det är inte rättvist för fem öre. Isner var chanslös mot De Bakker efter sin maratonmatch mot Mahut. Så onödigt att det är på det sättet. Tie-break är nåt som borde utnyttjas i alla set som i US Open. Eventuellt att man kan köra finalen endast i långt femte för då finns det ingen match efter. Eller kör ett längre tie-break i femste set. Typ till 15 eller nåt, så det blir större chans att den som spelar bättre vinner. Är man så pass jämn i fem set så spelar det ingen roll om det är två bollar man vinner med. Det blir ju spurt i Vasaloppet också, nån måste ju vinna till slut
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Varför anstänga sig när man kan få allt man pekar på? Gulbis är uppväxt med att aldrig ha behövt kämpa för någonting överhuvud taget i sitt liv. Pengarna han tjänar på tennisen är småsten i jämförelse med de miljardbelopp han kommer att ärva av pappan sin.
Gulbis har alltid vetat att tennisen aldrig kommer att vara han arbete, det är för honom en hobby att spela tennis. jag tror att den enda anledningen till att han inte lagt av redan är för att blidka pappan som plöjt ner mångmiljonbelopp i tennisskolor och privata tränare åt honom.
Han verkade i alla fall vara mer intresserad av att gå på bordell när han var i Stockholm än att spela tennis
Ganska lustigt ändå att han ändå har sånt pass bra spel i sig. De flesta som får allt gratis så att säga brukar vara sämre. Är hans enda värderingar i livet är pengar så kommer han aldrig att lyckas full ut som tennisspelare.
Att se tennis och i princip vilken annan sport som helst för den delen enbart som ett arbete tror jag inte är något lyckat koncept ändå. Man måste älska det för att bli bland de bästa, det räcker inte hela vägen om man har den tråkiga attityden att bara försöka tjäna pengar. Man måste älska sporten och vilja skriva in sig i historieböckerna, har man inte det i sig så blir man aldrig bäst i en sport som tennis. Det krävs för mycket träning, pengar kan man tjäna på andra sätt och spendera pengar kan man också göra, men då hinner man inte träna tillräckligt. Det är jobbigt att resa runt och bara bo på hotell hela året när man har en massa miljoner på banken. Det är enklare att bara göra nåt annat då och det är enklare att satsa de pengarna på nåt annat om man vill blir rikare då också. Har man den inställningen att det bara är ett jobb så slutar man nog ganska snabbt tror jag.
Jag tror det är bra att han har tennis som ett nöje men däremot så verkar han har riktigt taskig attityd och det är väl inte så konstigt om han har det om hans pappa är miljardär. Jag hoppas att han inser vad felet är, det är bara han själv som kan ändra på det. Jag tror inte att någon tränare kan ändra på det, han måste komma till denna insikt själv. Ungefär som Söderling gjorde. Det är inte på långa vägar för sent, man kan spela tennis längre nuförtiden känns det som. Ynglingarna har det svårare dessa dagar.