2013-02-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pen7
Gulbis om vissa spelare rankade top 100:

sen forstätter han om sin egen potential:

artikel: länk

den här tweeten passar bra efter det utspelet

Det förklarar ganska tydligt vad Gulbis problem är. Hans mentala inställning. Faktum är att alla spelare som är på topp100 och någonsin har tagit sig dit faktiskt kan spela bra tennis. Det går inte att nå dit i dagens tennis utan att vara duktig på att spela tennis. Det är att vara tillräcklig mentalt sett som är det svåra. Gulbis är själv ett exempel på det. Han är väldigt duktig på att spela tennis men han har inte skallen för att komma extra långt och slåss om större titlar.

Men det är ju bra att han vill i alla fall. Men det måste till en förvandling i hans attityd om han vill bli en riktig toppspelare.
Citera
2013-02-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det förklarar ganska tydligt vad Gulbis problem är. Hans mentala inställning. Faktum är att alla spelare som är på topp100 och någonsin har tagit sig dit faktiskt kan spela bra tennis. Det går inte att nå dit i dagens tennis utan att vara duktig på att spela tennis. Det är att vara tillräcklig mentalt sett som är det svåra. Gulbis är själv ett exempel på det. Han är väldigt duktig på att spela tennis men han har inte skallen för att komma extra långt och slåss om större titlar.

Men det är ju bra att han vill i alla fall. Men det måste till en förvandling i hans attityd om han vill bli en riktig toppspelare.

Amen på den meningen! Det är inte så många som verkligen fattar hur fantastiskt bra man måste vara för att nå topp 100 i världen. Det är en otroligt hög nivå som krävs och ser man dessa gossar på nära håll fattar man nivån de håller. Det är sjuka bollar det spelas, något man inte uppfattar på tv.

En lirare rankad top 100 i världen (o lägre än det med givetvis) skulle tappa några enstaka bollar på duktiga motionärer sett över en hel match. De är otroligt stabila och har ett öga för bollen som är utomjordiskt. De ser vart du slår och läser sönder dig på nolltid.
Citera
2013-03-01, 01:53
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
Tennis och andra racketsporter är en "gentlemannasport". Man kan inte jämföra en sport som t.ex ishockey som förövrigt är en ful sport med mycket mer dopning än vad som redovisas, en sport där man slår varandra i huvudet och det är allmänt accepterat trots att det inte är tillåtet och inte går ut på det med en sport som t.ex tennis där det alltid har varit av tradition att vara trevlig och uppträda fint. Om man vänder på det så blir nästan som att säga: För mig är det helt obegripligt att de inte slår varandra i ansiktet när en spelare har försökt maskat eller fuskat i tennis.

Slutsatsen är att Ishockey är en ful sport och tennis är en fin sport. Sen behöver man inte gilla det men det är så det ligger till.

Har du några belägg för att det skulle vara mycket mer doping i hockey "än vad som redovisas?". Den dopingen som har redovisats i tennis har ju varit ganska omfattande på senare tid däremot. Du svävar iväg angående min stolpe-in liknelse i hockey på marker du inte är bekant med. För det första jämförde jag inte sporterna tennis vs hockey utan jag jämförde en nätrullare i tennis med stolpe-in skott i hockey sen har du dessutom fel att det är allmänt accepterat att slå varandra i huvudet... Nej, då blir det 5 min major fighting alt. 2 min minor roughing i utvisningsbåset dvs inte tillåtet i hockey. Angående "gentlemannasport" var det kanske så på 70-talet men nuförtiden är det bara snooker som kan konkurrera med tennis i uppgjorda matcher och organiserat spelfusk. Fråga Davydenko, Volandri mfl om de tycker att de utövar en gentlemannasport

Jag kan omformulera min fråga då från hockey till handboll istället som funkar lika bra för jag har aldrig sett en handbollspelare be om ursäkt för ett stolpe-in mål heller...

Citat:
Nu är det ju så att en nätrullar i tennis, bordtennis och badminton tillhör spelet och är tillåtet det är bara av en artighetsgrej man gör det. Samma sak som vid en felträff som blir till ett bra slag av misstag.

Exakt, det tillhör spelet, varför då be om ursäkt när man gör allt annat för att vinna matchen fysiskt och psykiskt mot motståndaren?

Citat:
Man borde tillåta nätrullare på servar. Jag hoppas att de börjar med det inom en snar framtid. Jag tycker det bara saktar ner matchen av att ha det, ibland kan det bli nätserve fem, sex gånger i rad och ingen märker det utan bara sensorn som sitter på nätet. Det blir löjligt.

Håller med fullständigt, men det är nog bara en tidsfråga.
Citera
2013-03-01, 02:07
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pen7
Gulbis

Men han har alltid varit en pajas som skulle kunna vara bäst i världen om han hade lagt ner lite hjärta och energi. Men det är klart att det inte är roligt för honom att se spelare som t.ex Martin Ålund vara på topp 100 när han själv inte är det
Citera
2013-03-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Har du några belägg för att det skulle vara mycket mer doping i hockey "än vad som redovisas?". Den dopingen som har redovisats i tennis har ju varit ganska omfattande på senare tid däremot. Du svävar iväg angående min stolpe-in liknelse i hockey på marker du inte är bekant med. För det första jämförde jag inte sporterna tennis vs hockey utan jag jämförde en nätrullare i tennis med stolpe-in skott i hockey sen har du dessutom fel att det är allmänt accepterat att slå varandra i huvudet... Nej, då blir det 5 min major fighting alt. 2 min minor roughing i utvisningsbåset dvs inte tillåtet i hockey. Angående "gentlemannasport" var det kanske så på 70-talet men nuförtiden är det bara snooker som kan konkurrera med tennis i uppgjorda matcher och organiserat spelfusk. Fråga Davydenko, Volandri mfl om de tycker att de utövar en gentlemannasport

Jag kan omformulera min fråga då från hockey till handboll istället som funkar lika bra för jag har aldrig sett en handbollspelare be om ursäkt för ett stolpe-in mål heller...

Exakt, det tillhör spelet, varför då be om ursäkt när man gör allt annat för att vinna matchen fysiskt och psykiskt mot motståndaren?

Nej jag har inga bevis för att det förekommer mycket mer dopning inom hockey än vad som redovisas, har du bevis som styrker att det inte är så?

Har du några bevis för att det förekommer mest uppgjorda matcher i tennis och snooker. Har du några bevis för att en spelare av Davydenko's kaliber har lagt sig?

Kasta inte sten i glashus.

Personligen så bryr jag mig inte om dopning, jag är inte emot det.

Det jag menade med allmänt accepterat att man slå varandra i hockey är att det finns inga åtgärder i världens största hockeyliga för att stoppa det. Jag sa ju att det inte var tillåtet.

Spelare ber om ursäkt för nätrullare och andra turslag i racketsporter av samma anledning som fotbollsspelare filmar och av samma anledning som hockeyspelare slår varandra på käften eller att man kysser varandra på kinden när man hälsar i vissa länger och tar varandra i hand i andra länder. Det tillhör deras kultur. Det är kulturen som triggar olika beteenden hos människor.

Du behöver givetvis inte göra nåt utav detta, men det är så det ligger till.
Citera
2013-03-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Men han har alltid varit en pajas som skulle kunna vara bäst i världen om han hade lagt ner lite hjärta och energi. Men det är klart att det inte är roligt för honom att se spelare som t.ex Martin Ålund vara på topp 100 när han själv inte är det

Gulbis kommer aldrig bli en toppspelare med den attityden han har. Saken är den att om det är någon som är dålig så är det han.

Klart som fan det blir svårt att vinna matcher om man har inställningen att sin motståndare suger.
Citera
2013-03-01, 10:45
Medlem
Citat:

På frågan om nätserve ska tillåtas

Faktum är att nätserve testas för fullt på Challengertouren just nu (Steget under ATP-nivå)
Detta ska utvärderas av f d domaren Lars Graff och sedan om det faller väl ut implementeras även på ATP-nivå.

Visst är det trams att servar som knappt snuddar nätet och ej påverkar spelet ska köras om, men om det blir en nätserve som bara dör, då är det nog inte kul.

Australiensaren med monsterserven, Samuel Groth, drog två raka servevinnare i vad som visade sig vara matchen sista poäng i en challenger förra veckan som tog nätkanten och bara la sig ner precis vid nätet o dog
Citera
2013-03-01, 17:19
Medlem
Citat:
Gulbis kommer aldrig bli en toppspelare med den attityden han har. Saken är den att om det är någon som är dålig så är det han.

Klart som fan det blir svårt att vinna matcher om man har inställningen att sin motståndare suger.

Varför anstänga sig när man kan få allt man pekar på? Gulbis är uppväxt med att aldrig ha behövt kämpa för någonting överhuvud taget i sitt liv. Pengarna han tjänar på tennisen är småsten i jämförelse med de miljardbelopp han kommer att ärva av pappan sin.

Gulbis har alltid vetat att tennisen aldrig kommer att vara han arbete, det är för honom en hobby att spela tennis. jag tror att den enda anledningen till att han inte lagt av redan är för att blidka pappan som plöjt ner mångmiljonbelopp i tennisskolor och privata tränare åt honom.
Citera
2013-03-01, 18:02
Medlem
Federer kan inte leka med mina pengar som han gör. Bara avsluta matchen, det har varit spännande nog nu.
Citera
2013-03-01, 18:03
Medlem
Vad fan, jävla Björkmanretur Tjecken bjöd på.
Citera
2013-03-01, 18:05
Medlem
pen7s avatar
Berdych skulle ha tagit andra set när Federer slog bollen över baslinjen, men Berdych använde ingen challenge och förlorade det gamet. Berdych tog sen ett tight tie-break 10-8.

Spännande match det här. Berdych kan definitivt slå Fed en gång till. Tredje set börjar nu
Senast redigerad av pen7 2013-03-01 kl. 18:10.
Citera
2013-03-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grustennis
På frågan om nätserve ska tillåtas

Faktum är att nätserve testas för fullt på Challengertouren just nu (Steget under ATP-nivå)
Detta ska utvärderas av f d domaren Lars Graff och sedan om det faller väl ut implementeras även på ATP-nivå.

Visst är det trams att servar som knappt snuddar nätet och ej påverkar spelet ska köras om, men om det blir en nätserve som bara dör, då är det nog inte kul.

Australiensaren med monsterserven, Samuel Groth, drog två raka servevinnare i vad som visade sig vara matchen sista poäng i en challenger förra veckan som tog nätkanten och bara la sig ner precis vid nätet o dog

Det är inte ofta en serve tokdör efter nätstuds och hamnar på motståndarens sida men när det händer så är det väl ingen skillnad mot i övriga spelet. Nätserveregeln är onödig, hoppas verkligen de inför och godkänner nätservar på ATP-touren nästa år. Det saktar ner flytet för mycket i spelet. De alldra flesta nätservarna är så knappa, väldigt många som man med mänskliga sinnen inte ens kan uppfatta

Alla regler är inte bra i tennis, ska sporter utvecklas måste man prova andra saker. Just denna regel är en sån liten grej som man med lätthet kan ändra utan att riskera problem. Om man tar tie-break som exempel, det är underbart, ärligt talat poängsystemet som det var förut och som det till viss del är fortfarande idag med långt femte set är en katastrof och det är inte rättvist för fem öre. Isner var chanslös mot De Bakker efter sin maratonmatch mot Mahut. Så onödigt att det är på det sättet. Tie-break är nåt som borde utnyttjas i alla set som i US Open. Eventuellt att man kan köra finalen endast i långt femte för då finns det ingen match efter. Eller kör ett längre tie-break i femste set. Typ till 15 eller nåt, så det blir större chans att den som spelar bättre vinner. Är man så pass jämn i fem set så spelar det ingen roll om det är två bollar man vinner med. Det blir ju spurt i Vasaloppet också, nån måste ju vinna till slut

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Varför anstänga sig när man kan få allt man pekar på? Gulbis är uppväxt med att aldrig ha behövt kämpa för någonting överhuvud taget i sitt liv. Pengarna han tjänar på tennisen är småsten i jämförelse med de miljardbelopp han kommer att ärva av pappan sin.

Gulbis har alltid vetat att tennisen aldrig kommer att vara han arbete, det är för honom en hobby att spela tennis. jag tror att den enda anledningen till att han inte lagt av redan är för att blidka pappan som plöjt ner mångmiljonbelopp i tennisskolor och privata tränare åt honom.

Han verkade i alla fall vara mer intresserad av att gå på bordell när han var i Stockholm än att spela tennis

Ganska lustigt ändå att han ändå har sånt pass bra spel i sig. De flesta som får allt gratis så att säga brukar vara sämre. Är hans enda värderingar i livet är pengar så kommer han aldrig att lyckas full ut som tennisspelare.

Att se tennis och i princip vilken annan sport som helst för den delen enbart som ett arbete tror jag inte är något lyckat koncept ändå. Man måste älska det för att bli bland de bästa, det räcker inte hela vägen om man har den tråkiga attityden att bara försöka tjäna pengar. Man måste älska sporten och vilja skriva in sig i historieböckerna, har man inte det i sig så blir man aldrig bäst i en sport som tennis. Det krävs för mycket träning, pengar kan man tjäna på andra sätt och spendera pengar kan man också göra, men då hinner man inte träna tillräckligt. Det är jobbigt att resa runt och bara bo på hotell hela året när man har en massa miljoner på banken. Det är enklare att bara göra nåt annat då och det är enklare att satsa de pengarna på nåt annat om man vill blir rikare då också. Har man den inställningen att det bara är ett jobb så slutar man nog ganska snabbt tror jag.

Jag tror det är bra att han har tennis som ett nöje men däremot så verkar han har riktigt taskig attityd och det är väl inte så konstigt om han har det om hans pappa är miljardär. Jag hoppas att han inser vad felet är, det är bara han själv som kan ändra på det. Jag tror inte att någon tränare kan ändra på det, han måste komma till denna insikt själv. Ungefär som Söderling gjorde. Det är inte på långa vägar för sent, man kan spela tennis längre nuförtiden känns det som. Ynglingarna har det svårare dessa dagar.
Senast redigerad av terribilis 2013-03-01 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in