2013-11-02, 22:28
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Det verkade som Ferrer tappat formen rejält för inte så länge sedan men nu är han tillbaka i storform. Har egentligen aldrig varit ett stort fan av Ferrer men jag slutar ändå aldrig att imponeras av den där slitvargen från Valencia. Idag Spelade riktigt JÄVLA bra mot Nadal måste jag säga...men Nadal gjorde dock en väldigt blek insats. Det fanns ingen energy i honom alls. Hela hans kroppspråk var negativt. Ferrer har nu alltså gått till final i sina tre senaste turneringar. Förlorade i Stockholm och i Valencia men det lär inte bli tredje gången gillt. Ska mycket till om han ska rå på Djokovic imorgon. Egentligen borde Ferrer vara ganska mör i kroppen när han anländer till London men han ser bara piggare och piggare ut.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Grupperna till slutspelet är lottade:

GRUPP A
Rafael Nadal
David Ferrer
Tomas Berdych
Stanislas Wawrinka

GRUPP B
Novak Djokovic
Juan Martin del Potro
Roger Federer
Richard Gasquet

Väldigt svårtippade grupper. Den enda jag räknar bort är Gasquet. Novak vinner förmodligen grupp B men om det blir Federer elller Del Potro som tar andra platsen det ska bli intressant.

Visst är Nadal favorit i sin grupp men grupp A känns helt öppen. Där har alla en väldigt bra chans att gå vidare.

I dagsläget är Djokovic världens bästa tennispelare och om lite mer än en vecka står han där som vinnare för andra året i rad och sin tredje World Tour Finals titel. Jag tror att finalen kommer att gå mellan Djokovic och Del Potro.

Det ultimata vore dock att Nadal tar hela skiten. Men så roligt blir det nog inte.
Senast redigerad av Reggie Hamond 2013-11-02 kl. 22:30.
Citera
2013-11-03, 00:39
Medlem
god.childs avatar
Riktigt kul för Ferrer att spöa terriern
Hoppas han tvålar dit jokern av bara farten. Vad tror fb om ferrers chanser till att nån gång få vinna en GS?
Citera
2013-11-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Hoppas han tvålar dit jokern av bara farten. Vad tror fb om ferrers chanser till att nån gång få vinna en GS?
Små, Ferrer får slita för hårt för sina vinster.
Att Nadal har svagheter inomhus speciellt på snabbare banor är ingen nyhet.
EDIT, en vinst på snabba underlag i en ATP turnering i Madrid och en vinst på grus i Brasilien av hans 60 titlar.
http://www.atpworldtour.com/Tennis/Players/Top-Players/Rafael-Nadal.aspx?t=mr
Senast redigerad av Alessandro 2013-11-03 kl. 00:48.
Citera
2013-11-03, 00:46
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Små, Ferrer får slita för hårt för sina vinster.
Att Nadal har svagheter inomhus speciellt på snabbare banor är ingen nyhet.

Låt säga en Rolland Garros med gynnsam lottning medan Nadal har en av sina "skadeuppehåll".
Citera
2013-11-03, 00:48
Medlem
Citat:
Låt säga en Rolland Garros med gynnsam lottning medan Nadal har en av sina "skadeuppehåll".
Nadal är friskare än nånsin så det är tveksamt.
Citera
2013-11-03, 00:52
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nadal är friskare än nånsin så det är tveksamt.
Framtiden får utvisa.
Hursom vore det fint om Ferrer fick kröna karriären med en slam.
Citera
2013-11-03, 10:51
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Ferrer kan normalt sett bara slå de bästa, när dessa spelare har svackor. Om alla spelare i världstoppen spelar sitt bästa så är Ferrer möjligtvis topp fem på grus (förmodligen inte ens det), och han är nog inte ens topp 10 i världen på andra underlag. Han lever på att han är jämn när de andra spelarna har svackor. Visst, har han tur i lottningen och de 3-4 bästa spelarna har svackor samtidigt i RG så möjligtvis, men ärligt talat så tror jag inte på det. Dessutom så tror jag att Ferrer är på väg utför, trots de senaste veckornas resultat.

Extremt öppet i slutspelet. Håller med om att Djokovic är bäst just nu och på det här underlaget, men jag undrar om inte Del Potro har den kanske bästa högstanivån, en dag då allt stämmer för honom. Jag räknar inte ut någon inför den här turneringen, men såhär skulle jag ranka spelarna just nu inför turneringen.

1. Djokovic, bäst i världen just nu, sett till toppnivå och jämnhet, hanterar dessutom underlaget bra.
2. Del Potro, mycket hög högstanivå, har spelat bra under hösten. Har dock en lite för osäker spelstil
3. Nadal. Har inte imponerat de senaste veckorna, och är dessutom inte lika bra på det här underlaget, men vi vet alla hans kapacitet.
4. Federer. Bra form, underlaget passar de delar av hans spel som han fortfarande är bra på, men har inget vidare år bakom sig.
5. Ferrer. Tack vare sitt spel de senaste veckorna (har egentligen sämst kapacitet av de åtta bästa).
6. Berdych. Hög kapacitet, men ojämn och i dålig form.
7. Wawrinka. Har hög kapacitet när han är i rätt form, men han har inte visat upp någon superform över hösten. Tror inte han gör något toppresultat i årets slutspel.
8. Gasquet. Kommer säkert spela bra, och kanske vinna någon match. Men för att han ska kunna vinna turneringen krävs att nästan alla andra underpresterar på samma gång, och det lär inte hända.
Citera
2013-11-03, 12:06
Medlem
Citat:

Väldigt små, här är varför.

Han klarar inte att slå de bästa spelarna i rad över fem set.

Som jag ser det så finns det bara en möjlighet för Ferrer att vinna en grand slam och det är om följande händer.

En eller två av de stora spelarna inte deltar i turneringen och att en tvingas ge upp i turneringen eller av någon märklig anledning spelar otroligt dåligt.

Dock så ska jag säga att om detta inträffar, vilket det givetvis kan göra i teorin, han behöver ju teoretiskt sett inte möta någon spelare som är rankad högre än sig själv för att vinna en grand slam (kolla på Bartoli på damsidan t.ex) som sagt om denna möjlighet dyker upp för honom då tror jag definitivt att han kommer att ta den chansen. Jag tror till och med att han har det som en målsättning. Dvs att "slita och slita och till sist så kanske jag får en chans".

Dock så är chansen otroligt liten att detta faktiskt kommer att inträffa. Anledningen till det är att han är bland de äldre spelarna på touren. Djokovic, Murray och Nadal är alla yngre än honom och för att detta ska hända så måste det hända inom de närmaste åren. Chansen till det är väldigt liten om man kollar på hur tennisen har sett ut de senaste åren. Sen har vi även Del Potro också som är bättre än Ferrer om han är i form.

I matcher i bäst av tre set så kan han rå på alla. Jag tror till och med att han har en rimlig chans att slå Djokovic idag (tror dock inte han gör det) han är i ungefär samma läge som Davydenko var när han var som bäst. I grand slam räcker han inte riktigt till men i andra turneringar så är möjligheterna större.

Jag tror Djokovic tar hem resten av titlarna denna säsong. Då räknar jag inte med DC, där är det mer ovisst, Tipsarevic har inte varit bra alls så det kan mycket väl bli förlust där.

Faktum är att jag tycker man såg ganska tydligt att Djokovic var på gång i USO-finalen även om han inte vann så spelade han otroligt mycket bättre tennis än på väldigt länge.

Citat:
Framtiden får utvisa.
Hursom vore det fint om Ferrer fick kröna karriären med en slam.

Om det är Roland Garros så känns det okej för mig. Men om han skulle vinna någon av de andra tre så skulle det vara ett jävla underbetyg för tennisen. Det skulle kännas så jävla tråkigt och det skulle på något sätt vara slutmålet för det projektet som kostymnissarna har drivit de senaste åren, dvs att göra tennisen långsam.

Nej fyfan, jag hoppas verkligen aldrig att en begränsad spelare som Ferrer vinner en slam på HC eller gräs. Det ska inte gå med den serven och de slagen han besitter.

Grus är dock en annan sak, där skulle det kännas ganska logiskt om han vann och allt skulle vara på sin plats.
Senast redigerad av terribilis 2013-11-03 kl. 12:29.
Citera
2013-11-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Ferrer kan normalt sett bara slå de bästa, när dessa spelare har svackor. Om alla spelare i världstoppen spelar sitt bästa så är Ferrer möjligtvis topp fem på grus (förmodligen inte ens det), och han är nog inte ens topp 10 i världen på andra underlag. Han lever på att han är jämn när de andra spelarna har svackor. Visst, har han tur i lottningen och de 3-4 bästa spelarna har svackor samtidigt i RG så möjligtvis, men ärligt talat så tror jag inte på det. Dessutom så tror jag att Ferrer är på väg utför, trots de senaste veckornas resultat.

Extremt öppet i slutspelet. Håller med om att Djokovic är bäst just nu och på det här underlaget, men jag undrar om inte Del Potro har den kanske bästa högstanivån, en dag då allt stämmer för honom. Jag räknar inte ut någon inför den här turneringen, men såhär skulle jag ranka spelarna just nu inför turneringen.

1. Djokovic, bäst i världen just nu, sett till toppnivå och jämnhet, hanterar dessutom underlaget bra.
2. Del Potro, mycket hög högstanivå, har spelat bra under hösten. Har dock en lite för osäker spelstil
3. Nadal. Har inte imponerat de senaste veckorna, och är dessutom inte lika bra på det här underlaget, men vi vet alla hans kapacitet.
4. Federer. Bra form, underlaget passar de delar av hans spel som han fortfarande är bra på, men har inget vidare år bakom sig.
5. Ferrer. Tack vare sitt spel de senaste veckorna (har egentligen sämst kapacitet av de åtta bästa).
6. Berdych. Hög kapacitet, men ojämn och i dålig form.
7. Wawrinka. Har hög kapacitet när han är i rätt form, men han har inte visat upp någon superform över hösten. Tror inte han gör något toppresultat i årets slutspel.
8. Gasquet. Kommer säkert spela bra, och kanske vinna någon match. Men för att han ska kunna vinna turneringen krävs att nästan alla andra underpresterar på samma gång, och det lär inte hända.

Håller med på alla positioner förutom att jag vill byta plats på Wawrinka och Berdych. Faktum är att varken Wawrinka eller Berdych har visat bra form under hösten så det jämnar ut sig. Jag tycker Stan har en högre nivå än Berdych. Tjecken har totalt stagnerat i sin utveckling, han är inte alls lika bra som han var när han steg till toppen och tog sig till final i Wimbledon och semifinal i FÖ. Wawrinka däremot har en stigande utveckling och kan mycket väl ta hem priset som den spelare som har utvecklats mest på touren detta år. Sen har han Norman som tränare.

Nu hoppas jag verkligen att Wawrinka slår Berdych och tar sig vidare. Det vore tråkigt för turneringen att se Berdych vinna mot en stor spelare och sedan göra en plattmatch efter. Han är världsmästare på det. Då ser jag hellre en spelare som Wawrinka som spelar otroligt mycket roligare tennis.

Som sagt jag tycker han har klart mer potential än Berdych också, det är bara det att han hittills inte har fått ut lika mycket, förhoppningsvis blir det ändring på det.

Gasquet tycker jag nästan synd om som hamnade i den gruppen då han faktiskt är den spelaren som har visat bättre form än både Wawrinka och Berdych nu den senaste tiden.
Citera
2013-11-03, 12:39
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Väldigt små, här är varför.

Han klarar inte att slå de bästa spelarna i rad över fem set.

Som jag ser det så finns det bara en möjlighet för Ferrer att vinna en grand slam och det är om följande händer.

En eller två av de stora spelarna inte deltar i turneringen och att en tvingas ge upp i turneringen eller av någon märklig anledning spelar otroligt dåligt.

Dock så ska jag säga att om detta inträffar, vilket det givetvis kan göra i teorin, han behöver ju teoretiskt sett inte möta någon spelare som är rankad högre än sig själv för att vinna en grand slam (kolla på Bartoli på damsidan t.ex) som sagt om denna möjlighet dyker upp för honom då tror jag definitivt att han kommer att ta den chansen. Jag tror till och med att han har det som en målsättning. Dvs att "slita och slita och till sist så kanske jag får en chans".

Dock så är chansen otroligt liten att detta faktiskt kommer att inträffa. Anledningen till det är att han är bland de äldre spelarna på touren. Djokovic, Murray och Nadal är alla yngre än honom och för att detta ska hända så måste det hända inom de närmaste åren. Chansen till det är väldigt liten om man kollar på hur tennisen har sett ut de senaste åren. Sen har vi även Del Potro också som är bättre än Ferrer om han är i form.

I matcher i bäst av tre set så kan han rå på alla. Jag tror till och med att han har en rimlig chans att slå Djokovic idag (tror dock inte han gör det) han är i ungefär samma läge som Davydenko var när han var som bäst. I grand slam räcker han inte riktigt till men i andra turneringar så är möjligheterna större.

Jag tror Djokovic tar hem resten av titlarna denna säsong. Då räknar jag inte med DC, där är det mer ovisst, Tipsarevic har inte varit bra alls så det kan mycket väl bli förlust där.

Faktum är att jag tycker man såg ganska tydligt att Djokovic var på gång i USO-finalen även om han inte vann så spelade han otroligt mycket bättre tennis än på väldigt länge.

Om det är Roland Garros så känns det okej för mig. Men om han skulle vinna någon av de andra tre så skulle det vara ett jävla underbetyg för tennisen. Det skulle kännas så jävla tråkigt och det skulle på något sätt vara slutmålet för det projektet som kostymnissarna har drivit de senaste åren, dvs att göra tennisen långsam.

Nej fyfan, jag hoppas verkligen aldrig att en begränsad spelare som Ferrer vinner en slam på HC eller gräs. Det ska inte gå med den serven och de slagen han besitter.

Grus är dock en annan sak, där skulle det kännas ganska logiskt om han vann och allt skulle vara på sin plats.

Tack för svar!

Borde det inte vara en fördel för Ferrer med 5 set med tanke på hans imponerande kondition? Eller kanske det motverkas utav att spelskickligheten tar ut sin rätt ju mer spel det blir.

Sen ser jag hellre en kämpande Ferrer än en talangfull men bångstyrd Berdych vinna en slam oavsett vad det ger tennisen för betyg.
Citera
2013-11-03, 13:29
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Borde det inte vara en fördel för Ferrer med 5 set med tanke på hans imponerande kondition? Eller kanske det motverkas utav att spelskickligheten tar ut sin rätt ju mer spel det blir.

Sen ser jag hellre en kämpande Ferrer än en talangfull men bångstyrd Berdych vinna en slam oavsett vad det ger tennisen för betyg.

Precis så är det. I bäst av fem set så är det i princip alltid den skickligaste och jämnaste spelaren som vinner.

När vi pratar om världens 5-10 bästa spelare så handlar det inte så mycket om fysisk kondition utan det är hur pass bra man spelar som avgör. Alla dessa spelare är så otroligt vältränade, samtliga spelare på topp10 kan spela en och flera tennismatcher på över fem timmar. Däremot så är det bara dem allra bästa som kan hålla den nivån spelmässigt som krävs för att vinna en grand slam.

Det är själva högstanivån och lägsta nivån som avgör. Ferrer har inte tillräckligt hög högsta eller lägstanivå helt enkelt.

Sen är den mentala aspekten precis lika viktig. Tennis är en otroligt krävande sport. Folk som inte är så insatta förstår inte hur otroligt krävande det är mentalt. Tänk dig själv att du måste vara maximalt 100% koncentrerad i över fem timmar i sträck, samtidigt som du sliter fysiskt, sen ska du ha rätt taktik. Det är otroligt tufft. Ju mindre set man spelar ju mer minskas avstånden mellan de bästa och de som inte är lika bra. Hade det bara spelats ett set t.ex så hade det varit mycket mer skrällar, man behöver inte vara lika fokuserad lika länge helt enkelt och således inte hålla en lika hög nivå lika länge.

Angående Berdych så är det en paradox det du säger, därför att Berdych kan inte vinna en grand slam om han är "bångstyrd". Enda sättet han kan vinna är om han mognar som spelare och således kan det du påstår aldrig inträffa. Såvida han inte vinner pga motståndarna ger upp, men då är det ju en annan sak.
Senast redigerad av terribilis 2013-11-03 kl. 13:40.
Citera
2013-11-03, 18:25
Medlem
Berdych har väl aldrig egentligen visat några tecken på att höra hemma på den översta platån, Federer vann alla matcher mot honom 4 år i rad, hans statistik mot Rafa och Djoko är hemsk, Söderling hade rätt lätt för honom och en del Potro i form rör han inte, på det är där 10 andra spelare som kan slå ut honom i GS om han inte är helt tipp-topp, så vägen där är nog för lång och för krokig för att han någonsin skall lyckas ta sig i mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in