2013-01-15, 22:59
Medlem
Hicka.
Senast redigerad av Alessandro 2013-01-15 kl. 23:03.
Citera
2013-01-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Max Mirnyi är ju kvar även om han endast spelar dubbel numera. Men vi är många som minns hans lite bortglömda singelspel. Rankad som högst 18 och bland topp 50 sex raka år (eller om det var 7?). Han har lätt en av de snyggaste och bästa volleyn under 00-10-talen. Inte heller att förglömma att han räknas in bland serve kanonerna.
Mirnyi spelar alltid snabbt, därför han hållit så länge tror jag. 1-45 i singel vs dubbeltitlar säger ju en del att dubbel var bättre för honom.
Dent opererade båda knäna har jag för mig, så det var av hälsoskäl han inte blev bättre, 4 singeltitlar.
Att stilen har försvunnit idag beror mycket på racketerna, mycket lättare idag att kontraslå på första volleyn.
Citera
2013-01-16, 12:05
Medlem
Nadal ska tydligen försöka göra comeback i Brasilien. De är nog väldigt glada där nere nu, han brukar ju inte spela i sydamerika.

Själv brukar jag inte följa dessa turneringar heller då jag tycker inomhustennisen är roligare att följa under den perioden. Men om Nadal spelar så ökar ju intresset enormt och då kommer nog även jag att titta.
Citera
2013-01-16, 18:36
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Att stilen har försvunnit idag beror mycket på racketerna, mycket lättare idag att kontraslå på första volleyn.

Jag ser två huvudorsaker. Dels spelar toppspelarna inte serve o volley. Det gör att efterföljare och nya som kommer fram vill spela på samma sätt, dvs. offensivt baslinjespel. Dels har ansvariga medvetet fört en strategi sedan mitten av 90-talet att göra spelet mer långsamt, och därmed mer spel och längre bolldueller. De har gjort banor långsammare (vissa banor har gått från matta till hardcourt), bollarna tyngre och större med mera.

Det som stör mig mest är att gräset i Wimbledon har blivit klart långsammare. Kan det bero på att de tagit bort bultmaskin? De kunde inte hålla borta sina klåfingrar från denna anrika turnering och låta servekanonerna få komma till sin rätt. Nu är serve o volley en utdöende spelstil som väcks till liv ibland då spelare mixar upp sitt spel. Men renodlade serve o volley spelare blir alltmer sällsynt. Speciellt på högsta nivå. Jag hävdar att det inte går att nå topp 10 med dagens förutsättningar. Llodra lyckades nästan slå in sig bland topp 20 för ett par år sen. Där någonstans är taket.

Jag tycker inte det är en bra utveckling. Se bara på hur skadebenägna spelare har blivit på senare år med den alltmer fysisk krävande spelstilen.
Senast redigerad av Castlevania 2013-01-16 kl. 18:40.
Citera
2013-01-16, 18:51
Medlem
Citat:
Jag ser två huvudorsaker. Dels spelar toppspelarna inte serve o volley. Det gör att efterföljare och nya som kommer fram vill spela på samma sätt, dvs. offensivt baslinjespel. Dels har ansvariga medvetet fört en strategi sedan mitten av 90-talet att göra spelet mer långsamt, och därmed mer spel och längre bolldueller. De har gjort banor långsammare (vissa banor har gått från matta till hardcourt), bollarna tyngre och större med mera.

Det som stör mig mest är att gräset i Wimbledon har blivit klart långsammare. Kan det bero på att de tagit bort bultmaskin? De kunde inte hålla borta sina klåfingrar från denna anrika turnering och låta servekanonerna få komma till sin rätt. Nu är serve o volley en utdöende spelstil som väcks till liv ibland då spelare mixar upp sitt spel. Men renodlade serve o volley spelare blir alltmer sällsynt. Speciellt på högsta nivå. Jag hävdar att det inte går att nå topp 10 med dagens förutsättningar. Llodra lyckades nästan slå in sig bland topp 20 för ett par år sen. Där någonstans är taket.

Jag tycker inte det är en bra utveckling. Se bara på hur skadebenägna spelare har blivit på senare år med den alltmer fysisk krävande spelstilen.

Jag håller med dig i allt du skriver. Sen så kan säkert bättre racketar ha en betydelse men jag tror den är ganska liten i jämförelse med de sakerna du tog upp.

Det många missar, angånde grästennis t.ex är att det inte bara är serve som är viktigt, det gäller att returnera också, egentligen är inte dagens spelare som t.ex Djokovic och Nadal bättre på att returnera än vad t.ex Björkman var eller nån annan bra returnerare som spelade på snabbare banor. För det blir ju enklare att returnera när det går långsamare och är högre studs.

Angående det fysiska, en till negativ sak är att dopning torde öka i och med att sporten blir hårdare.
Citera
2013-01-16, 18:52
Medlem
Citat:

Gräs är ett intressant underlag, man har ändrat på blandningen av grässorter, därför det blivit saktare. Kan bero på att man vill att banorna skall hålla längre.
http://www.onlineseeds.co.uk/seeds_tennis.htm
Klart att underlag och bollar spelar roll, men racket är främsta anledningen, man kan kontraslå på ett annat sätt idag än på Stefan Edbergs tid. Så första volleyn måste nästan vara utom räckhåll, inte bara offensiv så att man får en enkel andra volley.
Senast redigerad av Alessandro 2013-01-16 kl. 18:58.
Citera
2013-01-16, 18:54
Medlem
Citat:
Gräs är ett intressant underlag, man har ändrat på blandningen av grässorter, därför det blivit saktare. Kan bero på att man vill att banorna skall hålla längre.
Klart att underlag och bollar spelar roll, men racket är främsta anledningen, man kan kontraslå på ett annat sätt idag än på Stefan Edbergs tid. Så första volleyn måste nästan vara utom räckhåll, inte bara offensiv så att man får en enkel andra volley.

Du kan kontra slå för att du hinner på plats lättare och har mer att slå på. Du kan liksom inte slå på en boll som knappt går att nå i tid, det spelar liksom ingen roll vilket racket du har då.
Citera
2013-01-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Du kan kontra slå för att du hinner på plats lättare och har mer att slå på. Du kan liksom inte slå på en boll som knappt går att nå i tid, det spelar liksom ingen roll vilket racket du har då.
Klart måste du ha möjlighet att kontraslå dvs träffa bollen, man ser det gång på gång, en volley som hade räckt 1995 för att få en svagt svar som bädda för en vinnande andra volley, räcker inte idag. Mest tydligt i damtennis.
Citera
2013-01-16, 19:03
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det många missar, angånde grästennis t.ex är att det inte bara är serve som är viktigt, det gäller att returnera också, egentligen är inte dagens spelare som t.ex Djokovic och Nadal bättre på att returnera än vad t.ex Björkman var eller nån annan bra returnerare som spelade på snabbare banor. För det blir ju enklare att returnera när det går långsamare och är högre studs.

Det gör Björn Borgs prestation än mer större. Hans returer i träracketens era går inte av för hackor.

Citat:

Jag är inget expert på racketar. Men har svårt att se att det skulle vara den främsta anledningen. Det är mer en blandning av de sakerna jag räknade upp. Många ville ha bort pang pang tennisen och de har fört en agenda mot det sedan 90-talet. Björkman klagade på de tyngre och större bollarna samt det långsammare underlaget i Wimbledon för 10 år sen.

David Ferrer är väl den spelare som gynnas mest av dagens långsamma spel. Han skulle aldrig ha varit topp 10 om han spelat under Sampras eran.
Senast redigerad av Castlevania 2013-01-16 kl. 19:08.
Citera
2013-01-16, 19:12
Medlem
Det är absolut inte den främsta anledningen, det är bara en liten del i puzzlet. Jag tror faktiskt att den enskilt främsta anledningen (om det nu finns nån, alla olika saker spelar ju in) är att man inte tränar på samma sätt och det har att göra med förebilder som du var inne på Castelvania.

Jag tror att det går att vinna Wimbledon på serve/volley fortfarande, skillnaden är att du måste vara fysiska starkare och kanske aningen mer stabilare från baslinjen än förr, men jag tror definitivt att det går att vinna det på 90% serve/volley om man är tillräckligt bra på det. Jag tror man kan bli så bra, men det är ingen som tränar på det sätte från barnsben längre och det är där skon klämmer, du måste göra det redan från början när du är barn. Det är inget du bara kan sadla om till när du är 20 år, inte ens när du är 15 år.

Angående Borg, det som gör honom till en hjälte mest i mina ögon är hur han gick från grus till gräs i flera år i sträck och bara vann, när det var som störst skillnad mellan de två underlagen. Jag tror aldrig att någon kommer göra om den bedriften. Även fast underlagen är mer lika varandra nu, tennisen är för tuff och det finns inte lika många boll-virtuoser som Borg längre. Federer och Nadal är de enda som spelar idag som är på den nivån enligt mig.

Citat:
Klart måste du ha möjlighet att kontraslå dvs träffa bollen, man ser det gång på gång, en volley som hade räckt 1995 för att få en svagt svar som bädda för en vinnande andra volley, räcker inte idag. Mest tydligt i damtennis.

Hur vet du att det är pga racketet, kan lika gärna vara underlaget, är omöjligt att se, man måste spela själv för att veta.

Damtennisen kryllar av oförmågor, tyvärr. Alla vill vara som systrarna Williams men väldigt få kan det. Mycket snack och liten verkstad är det, många säger att de har Navratilova som förebild osv, men visa det då för fan säger jag. Kvitova är helt okej men är inte lika bra, har inte samma potential.
Senast redigerad av terribilis 2013-01-16 kl. 19:16.
Citera
2013-01-16, 19:18
Medlem
Lite om gräsblandningen eller snarare bristen på blandning i Wimbledon,
http://www.cromartytennis.ca/BuildAGrassCourt.htm
Man gick ifrån 30/70 blandning till 100% rye för ett par år sen.
Citera
2013-01-16, 19:22
Medlem
Citat:
Det gör Björn Borgs prestation än mer större. Hans returer i träracketens era går inte av för hackor.

Jag är inget expert på racketar. Men har svårt att se att det skulle vara den främsta anledningen. Det är mer en blandning av de sakerna jag räknade upp. Många ville ha bort pang pang tennisen och de har fört en agenda mot det sedan 90-talet. Björkman klagade på de tyngre och större bollarna samt det långsammare underlaget i Wimbledon för 10 år sen.

David Ferrer är väl den spelare som gynnas mest av dagens långsamma spel. Han skulle aldrig ha varit topp 10 om han spelat under Sampras eran.
Nu var inte BBs racket 100% trä, utan hade grafitinlägg för att hålla strängarna på plats. Klart att racket är främsta anledningen till ändrat spel på hardcourt och matta inomhus. På gräs har blandningen ändrats.
Metallracket var populärt ett tag på 1970-talet, men blev utkonkurrerat först av trä-grafit och sen renodlat grafit.
David Ferrer skulle nog kunna var topp 10 under 1990-talet, se bara på Thomas Muster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in