2011-11-26, 16:59
Medlem
camejos avatar
Federer vidare efter att ha spelat ett dåligt och ett hyfsat set. Ferrers nerver förhindrade honom från att ta första set.

Federers hundrade final!

Edit: Federers nätspel var suveränt ska tilläggas.
Senast redigerad av camejo 2011-11-26 kl. 17:32. Anledning: tillägg
Citera
2011-11-26, 19:38
Medlem
Kul att de visar dubbelslutspelet också. Mer sånt!
Citera
2011-11-27, 00:26
Medlem
Bjurras avatar
Har aldrig varit något större fan av Tsonga med det han visade ikväll var riktigt bra.
Citera
2011-11-27, 01:00
Medlem
Castlevanias avatar
Jag tror dock Tsonga måste upp ett par snäpp för att göra en jämn match mot Federer. Schweizaren stod för en stabil insats utan att glänsa. Ferrer hade inte en enda brakeboll, då ska man komma ihåg att han är en av de bästa returtagarna på touren. Servar Federer lika bra och fortsätter spela offensivt borde han vinna i två raka.
Citera
2011-11-27, 12:05
Medlem
Snacka om att detta slutspel blev upplagt för Federer, han är den klart bästa på touren just nu. När Djokovic, Murray och Nadal är skadade eller totalt ut form som de är nu så kan nog ingen stoppa Federer sålänge han servar bra, men det hänger mycket på det, servar han dåligt som jag tycker han gjorde stundtals mot Fish så finns det en chans men då måste Tsonga spela sin bästa tennis och ta vara på chanserna. Men normalt sett så ska han vara chanslös mot Federer.

Topp4 är verkligen bäst i världen, helt enkelt en klass för sig, precis som alla reslutat visar, de har tagit alla masters 1000 och grand slams och tar med största sannolikhet hem slutspelet även fast tre av dem är helt väck just för tillfället.
Citera
2011-11-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Snacka om att detta slutspel blev upplagt för Federer, han är den klart bästa på touren just nu. När Djokovic, Murray och Nadal är skadade eller totalt ut form som de är nu så kan nog ingen stoppa Federer sålänge han servar bra, men det hänger mycket på det, servar han dåligt som jag tycker han gjorde stundtals mot Fish så finns det en chans men då måste Tsonga spela sin bästa tennis och ta vara på chanserna. Men normalt sett så ska han vara chanslös mot Federer.

Topp4 är verkligen bäst i världen, helt enkelt en klass för sig, precis som alla reslutat visar, de har tagit alla masters 1000 och grand slams och tar med största sannolikhet hem slutspelet även fast tre av dem är helt väck just för tillfället.
Nja, 6-3 till Federer i möten, 2 förluster i ar för Fedex emot Jo-W. Definitivt har Tsonga har en bra chans...
Citera
2011-11-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nja, 6-3 till Federer i möten, 2 förluster i ar för Fedex emot Jo-W. Definitivt har Tsonga har en bra chans...

Bra och bra, njä det skulle jag inte vilja påstå, han har samma chans som han alltid har när han möter Federer, dvs den är ganska liten. Klart han kan vinna men han kommer vara chanslös om Federer får sitt spel att fungera, vilket han brukar få mot spelare som Tsonga. Det gäller för Tsonga att spela superaggressivt och ta vara på sina chanser, det är nog det enda sättet han kan vinna på, om inte Federer spelar helt usel dvs, vilket inte är särskilt troligt. Sålänge man inte heter Nadal eller Djokovic så är det svårt att spela sitt spel mot Federer och det är det som gör honom så svår att slå.

Federer var i usel form när de två förlusterna kom i år mot Tsonga, visst han förlorade men han är bättre nu än vad han var då.
Citera
2011-11-27, 14:17
Bannlyst
Tsonga kanske har större chans än Berdych skulle ha, men tjecken har rätt ok statistik mot Roger också. Själv håller jag aldrig på dominanter men 70 singeltitlar skulle dock vara en intressant åstadkommande.
Citera
2011-11-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis

Det är ju otroligt hög kvalite på topp 4, jag tror att det är den högtsta sen ATP touren beörjade. Man kan ju bara jämföra med tidigare år när det räckt med en GS vinst och ett par 500 turneringar för att sluta året som världsetta, typ Sampras 1998.

Numera måste du vinna minst 2 GS och helst 3-4 masters för att ens ha en chans att sluta året som etta, både Nadal och Djokovic har haft över 10.000 rankingpoäng utan att kunna ta sig upp på förstaplatsen, Murray hade ett tag över 9.000 rankingpoäng men det räckte endå bara till en andraplats. Jämför det med Sampras som lång etta på rankingen under långa perioder med bara motsvarande 6500-7000 rankingpoäng.
Citera
2011-11-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukukukusjkin
Tsonga kanske har större chans än Berdych skulle ha, men tjecken har rätt ok statistik mot Roger också. Själv håller jag aldrig på dominanter men 70 singeltitlar skulle dock vara en intressant åstadkommande.

Jag tror de skulle ha ungefär lika stor chans, de är hyffsat lika i spelstilen, Tsonga har bättre nätspel men jag tycker Berdych har bättre försvar så det jämnar ut sig.

Det vore roligt om Tsonga vann, han verkar vara en trevlig typ. Federer kommer ändå vinna många mer titlar så för hans del så är det ingen tragedi om han skulle förlora, vilket han dock inte kommer att göra om han är 100% fokuserad och har bra bollträff.
Citera
2011-11-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det är ju otroligt hög kvalite på topp 4, jag tror att det är den högtsta sen ATP touren beörjade. Man kan ju bara jämföra med tidigare år när det räckt med en GS vinst och ett par 500 turneringar för att sluta året som världsetta, typ Sampras 1998.

Numera måste du vinna minst 2 GS och helst 3-4 masters för att ens ha en chans att sluta året som etta, både Nadal och Djokovic har haft över 10.000 rankingpoäng utan att kunna ta sig upp på förstaplatsen, Murray hade ett tag över 9.000 rankingpoäng men det räckte endå bara till en andraplats. Jämför det med Sampras som lång etta på rankingen under långa perioder med bara motsvarande 6500-7000 rankingpoäng.

Visst är det så, helt otroligt hög nivå faktiskt, nästan så att man tycker synd om de andra som spelar tennis

Men det är inte bara i toppen som nivån är högre utan hela touren håller en mycket högre nivå nu, kolla på 500-turneringarna som har olika vinnare över hela året. Egentligen finns det jättemånga spelare som "borde" vara topp10, precis som Söderling brukar säga. Nivån är otroligt hög bland väldigt många spelare dessa dagar.
Citera
2011-11-27, 15:13
Medlem
Bara för att se hur brutalt tuft det är i toppen numera kan vi jämföra Sampras 1998 med Murray i år, Sampras slutade etta medan Murray bara slutade fyra.

rankingpoäng enligt dagens sätt att räkna

Sampras samlade ihop 3125 poäng i GS turneringarna, Murray samlade ihop 3360 poäng. I mastersturneingarna samlade Sampras ihop 1920 poäng medan Murray samlade ihop 3005 poäng. I resterande turneringar samlade Sampras ihop 2130 poäng medan Murray samlade ihop 1020.

Sammanlagd rankingpoäng

Sampras 7175

Murray 7385
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in