Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Träna på gym tycker jag är bara dumt om man är tennisspelare, gamle spelaren Jim Pugh som var en av dom bästa i dubbel, gjorde all fysträning i bassäng, mycket mindre skaderisk.
Håller med, bara dumt att försöka bli stark som tennisspelare, bättre att försöka bli snabb istället, Södelring borde jobbat på det istället för armarna tycker jag. Kolla på Federer t.ex, han ser i princip helt normal ut, man ser inte ens att han är idrottsman. Varför är han så sällan skadad? Jag tror det beror till allra största del på teknik. Jag ska inte leka professor och slänga ut en siffra i procent men jag skulle nog tippa på att siffran är hög. Alltså att det sitter mycket mer i tekniken än i styrka. Man behöver inte vara särskilt stark för att spela tennis, det räcker med att vara bra grundtränad för att klara sig undan skador, men som sagt har man en bra och ergonomisk teknik så tror jag styrka bara spelar en mindre roll i det hela. Givetvis måste man ha en viss explosivitet och spänstighet, så där måste man vara lite stark, men nu blev Söderling skadad i handleden, vilket får mig att tro att han tränade överkroppen. Vilket bara är onödigt att göra för mycket, som sagt man kan slå jättehårt ändå, speciellt om man är lång.
Om det är en slitageskada så är det inte bra, men var det en ren olyckhändelse så är det ju fortfarande dåligt men det ger i alla fall lite mer hopp om framtiden.
Väldigt synd är det i alla fall med tanke på vilken kanonform han var i, den kommer han säkerligen tappa i och med den skada. Missar han US Open så får han det väldigt svårt att ta sig till slutspelet tror jag då Tsonga och Del Potro kommer gå svinbra framöver tror jag. Federer, Murray och Ferrer kommer inte tappa sina platser tror jag, Fish tror jag kommer klara det om han inte klappar ihop totalt, vilket jag inte tror han gör. Almagro kan tappa sin plats men då har han som sagt tre otroligt bra spelare flåsandes i nacken.