2010-03-21, 17:38
Bannlyst
Det är nog faktiskt så att vare sig Nadal eller Federer har blivit sämre, utan att resten av fältet blivit bättre. Sen har ju folk insett att det går faktiskt att slå dem, efter Federers svacka ifjol, och sen har det väl gått sådär för Rafa efter att Söderling slog ut honom i Franska öppna. Även om det varit en del skador inblandade hos båda herrarna.

Men t ex att Federer åker ut tidigt betyder ingenting, det är som att det är en helt annan sport så fort det handlar om 5 setare. Man har inte råd att spela dåligt i 1½ set i en 3:setare, så stor är inte skillnaden.

För 2 år sen var man ju helt säker på att Nadal skulle bli den överlägsna efterträdaren för Federer, men det har svängt kraftigt. I mina ögon är det nästan hel jämt på topp 2-8, med undantag Federer som är strået vassare än resten av fältet.

Vem som helst av dessa kan vara med och kriga om första platsen om mr tennis skulle lägga av idag. Det skiljer alltså över 3000p upp till Federer för Novak idag.
Citera
2010-03-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Avery
Det är nog faktiskt så att vare sig Nadal eller Federer har blivit sämre, utan att resten av fältet blivit bättre.

Federer har utan tvekan blivit sämre. Han är inte i närheten av vare sig den jämnhet eller den högstanivå som han hade 2005-2007.

Davydenko, Söderling och Del Potro har blivt bättre senaste året, resten har ju snarare blivit sämre.
Citera
2010-03-21, 18:03
Medlem
Citat:
Men t ex att Federer åker ut tidigt betyder ingenting, det är som att det är en helt annan sport så fort det handlar om 5 setare. Man har inte råd att spela dåligt i 1½ set i en 3:setare, så stor är inte skillnaden.

Förr i tiden spelade inte Federer dåligt i 1,5 set och gjorde han det så vann han ändå.

Federers matchfacit i Masters år för år:

2009 26-8

2008 24-11

2007: 30-8

2006: 39-3

2005: 31-2

2004: 25-3

Bara jag som ser en trend?
Citera
2010-03-21, 18:29
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Federer har utan tvekan blivit sämre. Han är inte i närheten av vare sig den jämnhet eller den högstanivå som han hade 2005-2007.

I AO spelade han lika bra om inte bättre än 2005-2007. 2 förlorade set på hela turneringen. Klart han inte håller samma jämna nivå under ett helt år som förr. Det är slam turneringarna som betyder nåt, resten spelar han bara av mer eller mindre. Det kan man förstå då han blivit farsa och fått annat i livet att tänka på.
Citera
2010-03-21, 18:33
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig

Tycker helt klart att Federers högstanivå är minst lika bra som den var 2005-2007. I Oz-Open för några månader sedan spelade han sin absolut bästa tennis.
Citera
2010-03-21, 18:49
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Tycker helt klart att Federers högstanivå är minst lika bra som den var 2005-2007. I Oz-Open för några månader sedan spelade han sin absolut bästa tennis.

Precis min åsikt också. En skillnad mot för förr är hans matchnivå. Förr kunde han hålla samma jämna nivå under en hel match. Men numera tenderar det att pendla från mindre bra tennis till drömtennis. Ett bra exempel är Davydenko matchen i AO. Den upphämtningen från ett stort underläge i 2:a set är något av det bästa han presterat.
Citera
2010-03-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Tror inte det hjälper då han även kommer att ta över 4:e platsen från och med imorn. 3:an blir Murray.
Tyvärr tror jag inte vi få se Nadal som den gamla Nadal.

Om man skulle tro på alla professior om Nadal genom åren så skulle han vid det här laget sitta i rullstol och matas med sond.
Citera
2010-03-21, 19:48
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Precis min åsikt också. En skillnad mot för förr är hans matchnivå. Förr kunde han hålla samma jämna nivå under en hel match. Men numera tenderar det att pendla från mindre bra tennis till drömtennis. Ett bra exempel är Davydenko matchen i AO. Den upphämtningen från ett stort underläge i 2:a set är något av det bästa han presterat.

Det var snarare en total kollaps av Davydenko som inte satte in boll i banan efter att ha missat 0-40 vid 6-2 3-1. Trots att Davydenko spelade som ett vrak tappade Federer sen 3-1 i 4e set till 3-4 0-40.

I semifinalen mötte Federer Tsonga som var/är helt ur form och som halkat in i semifinalen på ett bananskal.

Federer spelade tva riktigt bra set i AO 10 och det var de två första seten i finalen. Murray borde ha vunnit 3e set då Federers nivå sjönk betänkligt. Tyvärr (eller nja, jag hejade på Fed) sket Murray på sig av nervositet.
Citera
2010-03-21, 20:48
Medlem
freeriderXIIs avatar
Söderling kopplar av lite för mycket mellan slagen i väntan på den andres retur bättre att vara på tårna hela tiden mentalt som fysiskt, annars kommer han ofta lite sent till bollarna och lägger ut dem längs linjen.

Även Söderlings rörlighet i sidled såväl som diagonalt och i djupled måste förbättras det måste vara Normans fanatiska mål

Hårdheten i grundslagen dock imponerande och trevligt att se att nätspelet förbättrats

Onödigt dock att han slog så många dubbelfel 6 st mot Roddick kanske bättre att säkra och med spin lägga in en lättare andraserv Roddick är ändå ingen som dödar på andra serven så ofta och Söderling är bättre i grundspelet även om Rodick var ovanligt bra just den matchen på att lägga och reflektera tillbaka Söderlings bollar antingen inpå SÖderlings fötter eller ut i hörnen dock mycket få winners, fast det kan ju vara svårt att kalkylera effekterna av olika beslut mot en annan tennisspelare för många lätta andra servar kan ju också leda till fler förlorade poänger än de 6 som gavs bort genom dubbelfel.

Söderling borde träna upp finliret delen i tennis mer slice är ju ett ganska lätt slag som han borde ha använt mot Roddicks forhand i alla fall plockat fram lite överraskande under någon viktig poäng.

Precis som en basketspelare måste en tennisspelare kunna kombinera kraft och känsla först skall man med aggresiv kraft och styrka rysa mot nät/korgen för att sedan helt byta känsla till en konstnärs då man smeker stoppbollen över nät eller lyfter den känsligt in i korgen från 3 m en kombination av brutal framåtanda och elegant finlir undanläggning

Söderling har länge haft kraften men saknat finliret känslan lite som en elefant i en porslinsbutik (alltså relativt talat jämfört med sådana som Federer ) men det börjar komma där han lade in några fina volleys och tekniskt ganska svåra raka backands som bryter bollbanan och går likt projektiler längs linjen.

När han kan kombinera detta tillsammans med ännu starkare mental styrka och även taktiskt och strategisk sådan kan han bli en grandslamvinnare dock kanske inte i år i år tror jag final möjligtvis i Wimbledon och semi i Paris om han slipper Federer före finalen. Jag tror nämligen att Federer tar sin äkta Grandslam i år

Överlag dock en duktig bedrift att ta sig till en semifinal i en Masters.
Senast redigerad av freeriderXII 2010-03-21 kl. 21:17.
Citera
2010-03-21, 21:23
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
.

I mina ögon är det nästan hel jämt på topp 2-8, med undantag Federer som är strået vassare än resten av fältet.

Vem som helst av dessa kan vara med och kriga om första platsen om mr tennis skulle lägga av idag. Det skiljer alltså över 3000p upp till Federer för Novak idag.

håller helt med dig.

2-8 är sten tufft just nu. jag tycker att högsta nivåerna (som de visat sig sedan F.Ö 2009) mellan platserna 2-8 (sett efter dagens ranking) är svin jämna. deras högsta nivåer är väldigt jämna allihopa och deras lägsta lika så.

Federer? ja han prioriterar ju bara GS sedan en tid tillbaka....

kvällens match då? roddick vs Ljubicic

för de första är de rätt intressant att 2 spelare över 25 är i en final i en stor turnering.
jag har lite dubbla sidor över vem som jag tycker ska vinna. Jag vill att roddick vinner, men samtidigt inte för då går amerikanen om söderling xD ljubicic, visst kul men roddicks förkrossande statestik mot kroaten borde räcka idag. iofs har herr ljubicic spelat övertygande från baslinjen likt gammla goda dar men roddick var väldigt stabil när de slutligen gällde igår mot söderling. känns som dagens match kan likna just söderling roddick då nerver borde vara inblandat av 2 tidigare top 3 spelare.

nej men roddick ska vinna detta. vilket innebär att amerikanen går om söderling på rankingen. men de är inte mkt som skiljer poängen dem emellan. efter miami och liten bit in på grus säsongen borde söderling vara 7a igen...innan FÖ iaf
Senast redigerad av Kongo_89 2010-03-21 kl. 21:31.
Citera
2010-03-21, 22:30
Medlem
freeriderXIIs avatar
När jag kommer tillbaka till gammal god fysisk form anno 1998 så skulle jag inte bli förvånad trots att jag är en vanlig amatör med betydligt färre träningstimmar än de som spelar och spelat som proffs vinna mot Roddick om matchen spelades på grus och bollarna sattes igång och startades med bollmaskin

Fast det är klart Roddick har utvecklat sitt grundspel på senaste tiden och är inte längre en mindless ballbasher pusher in one med endast en bra serve.
Citera
2010-03-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
När jag kommer tillbaka till gammal god fysisk form anno 1998 så skulle jag inte bli förvånad trots att jag är en vanlig amatör med betydligt färre träningstimmar än de som spelar och spelat som proffs vinna mot Roddick om matchen spelades på grus och bollarna sattes igång och startades med bollmaskin

Fast det är klart Roddick har utvecklat sitt grundspel på senaste tiden och är inte längre en mindless ballbasher pusher in one med endast en bra serve.
Tycker det är en myt, Roddick har alltid haft en bra arsenal av slag, tycker att han spänner sig
i viktiga matcher, det är därför han är ett one-slam wonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in