Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Ja, det är surt att den gapande skotten är riktigt på G igen. Vare sig vi vill det eller inte får vi inte räkna bort Murray som en av huvudfavoriterna i US Open. I dagsläget känns Topp 4 riktigt heta till slutsegern. Det skulle förvåna mig mycket om nån annan kan blanda sig i leken. Söderling och Berdych har en dalande form. En bubblare är Roddick som inte kan utelutas pga sin stora serve och historik i staterna. Men han har inte levererat i GS-sammanhang i år. Jag tror faktiskt att Federer blir farlig om han lyckas hitta ett enklare sätt att vinna matcher. Han tjorvar alltid till det efter att ha vunnit första set. Koncentrationssvårigheter eller vad handlar det om? Han är 29 år och orkar nog inte gå hela vägen om han går för många matcher i början. Federer får dock min favoritröst, tätt följt av Nadal och Murray på delad andra plats. Sen på tredje plats Djokovic som har en uppåtgående form.
Precis. Federer går in i konstiga perioder under matcherna där han börjar slarva och spela lite nonchalant. Han kan spela helt fenomenalt under första set för att sedan slarva bort andra.
Mot Murray idag har han matchen i egna händer när han bryter tillbaka gång på gång, för att sedan tappa sin serve omgående. När det blir viktiga poäng så slarvar han helt enkelt. Mot Berdych hade han helt ärligt tur i sista set. Då det drog ihop sig fick han med sig de viktiga bollarna för att Berdych slarva.
I finalen förstår jag inte riktigt varför han gång på gång slår bollar mot Murrays backhand. Det var uppenbart att Murray blev ställd flera gånger när bollen kom mot hans forehand. Synd att det inte blev ett tredje set, för det var matchen värd.
Man blir lite ledsen att se Federer komma tillbaka för att sedan bara slarva bort det igen. Han gjorde det i första set och han gjorde det i andra set. Förhoppningsvis tar han ett snack med sin tränare och slipar på detta inför Cincinnati och US-Open. Han får inte tappa fokus i avgörande stunder av matchen. Lyckas han med så vinner han US-Open. I bäst av fem set har han råd med dippar i matchen.
Revansch från förra året borde vara en morot nog för Federer.