2010-07-28, 20:41
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Sitter och spånar lite inför US Open och Robin Söderlings seedning. Den kommer av allt att döma följa rankingen rakt upp och ner, vilket nu skulle placera Robin som femma. Två stycken 1000-poängs turneringar ska spelas innan dess, Toronto och Cincinatti. Det intressanta där är att Robin förra året avstod Toronto och torskade i Cincinatti mot Hewitt, således har han INGA poäng att försvara. Han kan alltså inte tappa på rankingen då Davydenko är för långt efter.

Till godsakerna, rankingen ser idag ut så här:

3. Roger Federer, 6795 poäng, varav 1180 poäng att försvara i augusti.
4. Andy Murray, 5155 poäng, varav 1360 poäng att försvara i augusti.
5. Robin Söderling, 4835 poäng, varav 0 poäng att försvara i augusti.

Murray måste vinna en turnering och nå semi i en för att behålla sina poäng, vad han visat hittills lär han inte överträffa det. Robin har 320 poäng upp till Murray, för att klara det ska han nå kvarten i båda eller semi i en av turneringarna, ett krav man ska kunna ställa på honom enligt mig.

Det fina den kråksången är då att han lottas på en annan halva än 3:an, det vill säga Federer. Ingen Federer innan finalen i US open i så fall, det tackar vi för. Tänk om Federer och Nadal hamnade på samma halva, då står formfrågetecknet och nervvraket Djokovic mellan Robin och finalen....

Lek även med tanken att Robin skulle vinna den ena turneringen och nå final i den andra, då landar han på 6435 poäng. Om Federer fortsätter visa dålig form får han svårt att försvara sina poäng och riskerar att paseras av Robin. Mycket "om och men" i det resonemanget, men hur många trodde för något år sedan att man ens kunde spekulera i hur han skulle passera Federer på rankingen?

Håll med om att det känns lite kittlande när man tittar på det med svenskpatriotiska ögon....

söderling kmr tappa 90 p i augusti. han kom till kvarten i legg mason förra året men drog sig ur i kvartsfinalen mot del potro då han hade lite skadebekymmer.

sen i cincy har han 10 p att försvara men den ska han iaf spela.
Citera
2010-07-28, 20:56
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
söderling kmr tappa 90 p i augusti. han kom till kvarten i legg mason förra året men drog sig ur i kvartsfinalen mot del potro då han hade lite skadebekymmer.

sen i cincy har han 10 p att försvara men den ska han iaf spela.

Ja se på fan, jag hade för mig att han avstod Legg Mason i fjol, men det hade du tydligen bättre koll på än jag. Dessutom hade jag uppenbarligen inte koll på att man har 10 poäng så fort man kommer till start i Cincy....

Hur som helst har han ett grymt salgläge...
Citera
2010-07-28, 21:14
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Ja se på fan, jag hade för mig att han avstod Legg Mason i fjol, men det hade du tydligen bättre koll på än jag. Dessutom hade jag uppenbarligen inte koll på att man har 10 poäng så fort man kommer till start i Cincy....

Hur som helst har han ett grymt salgläge...

yepp. de är mkt snack om murray och söderlings ranking nu tkr jag. men jag är lite fundersam över hur nadal kmr klara sig på HC igen. under första kvartalet var de ju blandade resultat men han stack ju inte precis ut som han gjorde nu på gräs och gruset.

och med detta undrar jag....vem är egentligen favorit att vinna us open!?:P
Senast redigerad av Kongo_89 2010-07-28 kl. 21:18.
Citera
2010-07-28, 23:04
Medlem
Nån av semifinalisterna i Cincinati tippar jag som vinnare av US Open, Roddick, Robbin och Murray känns som ganska säkra kort att gå långt, sen har vi Fish och Querry som spelar på hemmaplan. Nadal, Federer och Djoker känns lite som fisk eller fågel, det kan gå bra men det kan även gå illa.

Nu inför US Open serien rankar jag nog som följer:

1 Murray (dags att ta den där GS titel nu)
2 Federer (enbart på gamla meriter)
3 Roddick (har spelat riktigt bra på HC i år)
4 Nadal (som vanligt går han på ren vilja fram till kvarten, därefter beror det på vem han möter)
5 Robbin (Med en låg felprocent tror jag på minst semi, med en hög felprocent kan det bli respass)
Citera
2010-07-28, 23:10
Medlem
Vobblers avatar
Har ni tänkt på vad ovanligt det är att se servaren bli dömd för fotfel numera? Har de tagit bort den regeln eller?
Bara en tanke som slog mig så här i semesterslummern.
Citera
2010-07-28, 23:43
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Har ni tänkt på vad ovanligt det är att se servaren bli dömd för fotfel numera? Har de tagit bort den regeln eller?
Bara en tanke som slog mig så här i semesterslummern.

jag vet inte hur de va förr men när jag tänker fot fel tänker jag på http://www.youtube.com/watch?v=1P9HTsd7VVs

annars oxå http://www.youtube.com/watch?v=gKagveO0Jf8
Marat safin: can we do hawkeye? LOL
Citera
2010-07-29, 00:59
Medlem
tror nadal vinner us open

motivering:

det finns 3 spelare som skrämmer rafa, nämligen federer, söderling och del potro

söderling med 2 tunga förluster på senare tid mot nadal har ingen chans att besegra nadal

del potro missar us open (eller ur form)

fed är slut

jag kan inte se nadal missa sin chans att plocka us open denna gång.

sen kmr både nadal och fed både plockat samtliga slam sluta med tennisen typ 2012.
Senast redigerad av Crazy-People 2010-07-29 kl. 01:01.
Citera
2010-07-29, 12:26
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Nån av semifinalisterna i Cincinati tippar jag som vinnare av US Open, Roddick, Robbin och Murray känns som ganska säkra kort att gå långt, sen har vi Fish och Querry som spelar på hemmaplan. Nadal, Federer och Djoker känns lite som fisk eller fågel, det kan gå bra men det kan även gå illa.

Nu inför US Open serien rankar jag nog som följer:

1 Murray (dags att ta den där GS titel nu)
2 Federer (enbart på gamla meriter)
3 Roddick (har spelat riktigt bra på HC i år)
4 Nadal (som vanligt går han på ren vilja fram till kvarten, därefter beror det på vem han möter)
5 Robbin (Med en låg felprocent tror jag på minst semi, med en hög felprocent kan det bli respass)

Att du rankar Murray som huvudfavorit förvånar mig, han är den i mina ögon som imponerat minst i förhållande till sin ranking, ihop med Federer. Federer ska man dock aldrig räkna bort, särskilt inte på HC.

Roddick känns inte heller som något särskilt hett vinnartips, jag tror inte han blir bästa jänkare. Querrey och framför allt Isner känns farligare enligt mig.

Nadal, förutsatt att kroppen håller, måste ses som huvudfavorit. Nu när han skärpt till serven är han så nära en komplett spelare man kan komma, med undantag för nätspelet. Dock är det skrällvarning om han för möta nån servekanon, ett drömmöte för mig är om han stöter på John Isner i omgång 3 eller 4. Då snackar vi rysare....

Robin, ja. Han har vad som krävs för att gå hela vägen, det har han bevisat ett antal gånger. Mycket är upp till honom själv, tjurigheten och kastade racketar måste läggas åt sidan, samt att han MÅSTE spela sitt eget spel med tunga grundslag mot linjerna. Får han det att fungera är han inte underdog mot någon.

Min ranking inför US Open i nuläget (Hinner säkerligen ändras, men det tar vi väl i en separat tråd när det närmar sig?)

1. Nadal, han är helt enkelt bäst i världen för tillfället. Brasklapp för den fysiska statusen dock.
2. Federer, ska aldrig räknas bort i en GS oavsett tidigare resultat.
3. Robin, har aldrig haft ett bättre läge inför en GS, av allt att döma slipper han de ovannämnda och Djoko innan semi.
4. Djokern, ett frågetecken. men kapaciteten finns där.
5. Thomas Berdych, en riktig bubblare men varför ska han inte kunna gå långt även på HC? Får jag ett bra odds drar jag in ett vinnarspel på honom.

Murray tror jag inte alls på, men se upp efter årsskiftet när Corretja jobbat vidare med honom. Då kan han bli bättre än någonsin.

Mest svårbedömda är Davydenko och Juan Martin del Potro. Kommer de till spel, och i så fall vilken form är de i? Jag lovar att toppspelarna helst ser att de båda herrarna försvinner tidigt om de kommer till start.

Den lägre seedade toppspelarna helst vill slippa lär vara John Isner. En sådan servekanon på sitt favoritunderlag och på sin egen hemmaplan, INGEN vill möta honom där.
Senast redigerad av Forulf 2010-07-29 kl. 12:32.
Citera
2010-07-29, 12:31
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Tränarbyte kan nog tillföra en hel del på mentala planet (läs: Söderling), men frågan är om det är så bra att ändra på den tekniska biten. Ofta resulterar det i ett svajigt och osäkert spel när nytt blandas med gammalt. Men jag kan tänka mig att Corretja kommer att pusha för ett mer aggressivt spel, i nuläget är Murray alldeles för feg. Han har tourens bästa defensiv, men med den vinner han inga stora titlar.

Jag tycker nog Nadals defensiv är bättre, han hinner upp och får tillbaka omöjliga bollar, ofta slår han vinnare där övriga spelare ska vara chanslösa. David Ferrer ska inte heller glömmas när man pratar defensivt skickliga spelare.

Men visst har du rätt i att skotten är åt helvete för feg, blir han lite aggresivare har han mycket goda möjligheter att bli första britt på typ 837 år att vinna en GS....
Citera
2010-07-29, 13:19
Medlem
Att du rankar Murray som huvudfavorit förvånar mig, han är den i mina ögon som imponerat minst i förhållande till sin ranking, ihop med Federer. Federer ska man dock aldrig räkna bort, särskilt inte på HC.

Murray håller jag som favorit därför att han enlig mig är tourens bästa HC spelare, dock ska sägas att han är ojämn. Efter finalförlusten i AO var han inte sig själv men jag tror att vi får se den gamle Murray lagom till US Open.

Roddick känns inte heller som något särskilt hett vinnartips, jag tror inte han blir bästa jänkare. Querrey och framför allt Isner känns farligare enligt mig.

Roddick har spelat bättre på HC i år än på länge, Federer är inte längre ett hjärnspöke och publiken i ryggen på hemmaplan kommer att bära honom när det går dåligt. Querry känns svårbedömd, han har hittils inte visat att han kan slå ut de bästa i GS turneringar och då tar det stopp i kvarten. Isner tar sig i bästa fall till fjärde omgången, det räcker med en bollskicklig spelare (Tsonga exempelvis) så är han chanslös.

Nadal, förutsatt att kroppen håller, måste ses som huvudfavorit. Nu när han skärpt till serven är han så nära en komplett spelare man kan komma, med undantag för nätspelet. Dock är det skrällvarning om han för möta nån servekanon, ett drömmöte för mig är om han stöter på John Isner i omgång 3 eller 4. Då snackar vi rysare....

Nadal lever mycket på sitt självförtroende, möter han en spelare som står kvar i banan och pangar på mot linjerna så har Nadal mycket liten chans att vinna, han faller alltid tillbaka i sitt grundspel när han inte får utdelning i sitt offensiva spel och mot en skicklig spelare är det lika med självmord i US Open.

Jag tror inte att Isner kan ge Nadal särskilt mycket problem, Isner är hopplös i breakbollar och Nadal har visat tidigare att han klarar av servkanoner. Han vann trots allt Queens mot en Karlovic som bombade in runt 50 servess.

Robin, ja. Han har vad som krävs för att gå hela vägen, det har han bevisat ett antal gånger. Mycket är upp till honom själv, tjurigheten och kastade racketar måste läggas åt sidan, samt att han MÅSTE spela sitt eget spel med tunga grundslag mot linjerna. Får han det att fungera är han inte underdog mot någon.

Som Svensk så är man visserligen inte objektiv men jag tror stenhårt på Robbin, han har allt att vinna och inget att förlora till skillnad från övriga topprankade spelare.
Citera
2010-07-29, 20:53
Medlem
Kongo_89s avatar
kul att läsa björn borgs krönikor om dc. men om söderling vill bli världsetta måste han satsa på andra tävlingar som gynnar honom istället för att rädda sverige hela tiden....

jag tycker spelarnas ide om ett "lag vm" vart annat år känns klart mkt lockande än ett dc utan motiverade stjärnor. de här med tradition och tennis måste försöka att komma överens med varandra...annars kmr dc dö och fortsätta att vara ointressant
Citera
2010-07-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
kul att läsa björn borgs krönikor om dc. men om söderling vill bli världsetta måste han satsa på andra tävlingar som gynnar honom istället för att rädda sverige hela tiden....

jag tycker spelarnas ide om ett "lag vm" vart annat år känns klart mkt lockande än ett dc utan motiverade stjärnor. de här med tradition och tennis måste försöka att komma överens med varandra...annars kmr dc dö och fortsätta att vara ointressant
Ähh, det där tjatade Sampras och Agassi också om, inget nytt. DC ger poäng idag, så det är mer motiverat idag än förut att spela det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in