2010-10-16, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipbleader
Det är ingen som tycker det är "mystiskt" med Nadal som åker ut i semin i Toronto, i kvarten i Cincy (mot Baghdatis), spelar sin livs hard court tennis i USO o vinner sin första hc turnering på typ 18 månader för att sedan igen spela keffigt o förlora i Bangkok mot Guillermo Garcia-Lopez (rankad 35), nästan förlora i Tokyo i semin (mot Troicki, rankad 45) för att sedan förlora igen mot Melzer.

Är jag den ende som tycker det luktar ganska mycket doping här?

Då kan vi ju dra paralell med Robin, inför Franska Öppna 2009 spelar han uselt på gruset i nästan två månader, vinner knappt någon match för att sedan plötsligt lira final på Roland Garros. 2010 spelar han final mot Verdasco i Barcelona, men efter det så är det ytterst mediokert spel med bland annat torsk mot Rochus i första rundan i Nice för att veckan senare gå till final i Paris? Han bara MÅSTE vara dopad!

Jag tycker si och så om Rafa, men skulle han knapra saker som är ajjabajja, då skulle jag bli väldigt förvånad.

Hört talas om "bäst när det gäller"?
Citera
2010-10-16, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelus91
Då kan vi ju dra paralell med Robin, inför Franska Öppna 2009 spelar han uselt på gruset i nästan två månader, vinner knappt någon match för att sedan plötsligt lira final på Roland Garros. 2010 spelar han final mot Verdasco i Barcelona, men efter det så är det ytterst mediokert spel med bland annat torsk mot Rochus i första rundan i Nice för att veckan senare gå till final i Paris? Han bara MÅSTE vara dopad!

Jag tycker si och så om Rafa, men skulle han knapra saker som är ajjabajja, då skulle jag bli väldigt förvånad.

Hört talas om "bäst när det gäller"?

Robin har väl gjort ojämnheten till sitt varumärke. Du har inte funderat på varför Rafa förlorade den matchen och sedan drog sig ur "skadad" förresten? Det kan inte ha att göra med 2 dopingtest i den vevan, varav han missade det ena?

"Bäst när det gäller" var även "Juanito" Mühlegg, kommer du ihåg honom? Och min poäng är att Nadal inte har vunnit en hard court turnering på ~18 månader och så går han och krossar allt motstånd i USO (där han tidigare aldrig varit i närheten), men spelar dåligt både innan och efter. Det (i samband med mycket annat kring Nadal) tycker jag är väldigt märkligt. Men det verkar inte vara många andra (här) som tycker det.

Då antar jag även att om Nadal vinner WTF (efter att ha varit hemma och "vilat") så kommer du inte att tycka det är märkligt heller trots att han (som tidigare skrivits) varit ganska blek efter USO (relativt sett)?
Citera
2010-10-16, 09:12
Medlem
Vobblers avatar
Björkman och Johansson ska diskutera "svensk tennis framtid" i nyhetsmorgon på fyran om ett par minuter. Frågan är om det finns någon framtid alls...? Berta kanske, men sen ser det nog skralt ut. Det ska bli intressant att höra vad de säger.
Citera
2010-10-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ja, det var ju ett givande svar, vad är din poäng?

Det korta och enkla svaret är att det helt enkelt inte går att vinna en Grand Slam genom att dopa sig. Tennis spelas med huvet och det finns inga dopingpreparat som hjälper en tennisspelare att överlista sin motståndare. Nadal vann US Open däför att han helt enkelt servade oerhört mycket bättre än vad han tidigare gjort på Hardcourt.
Citera
2010-10-16, 12:25
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Har Srichaphan lagt av helt och hållet?
Det sista jag hörde var att han gifte sig med Miss Universum och skulle vara ledig ett tag..

Vilken fruktansvärt oseriös stil!

Japp. Skador har förstört en del av hans karriär. Det som definitivt fick honom att lägga av var dock en MC-olycka. Har för mig att han bröt bägge händer. Synd.
Citera
2010-10-16, 12:28
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Björkman och Johansson ska diskutera "svensk tennis framtid" i nyhetsmorgon på fyran om ett par minuter. Frågan är om det finns någon framtid alls...? Berta kanske, men sen ser det nog skralt ut. Det ska bli intressant att höra vad de säger.

Då låg jag och sov. Finns det nåt hopp för svensk tennis enligt herrar Björkman och Johansson då?
Citera
2010-10-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det korta och enkla svaret är att det helt enkelt inte går att vinna en Grand Slam genom att dopa sig. Tennis spelas med huvet och det finns inga dopingpreparat som hjälper en tennisspelare att överlista sin motståndare.

Tennisen har aldrig varit mer fysisk än den är idag. Ju snabbare, starkare och mer uthållig du är, desto större fördelar har du. Att hävda eller tro något annat är bara naivt.
Citera
2010-10-16, 15:36
Medlem
Citat:
Tennisen har aldrig varit mer fysisk än den är idag. Ju snabbare, starkare och mer uthållig du är, desto större fördelar har du. Att hävda eller tro något annat är bara naivt.

Du begriper uppenbarligen inte alls sporten Tennis, vi kan ta Robin Söderling som exempel, han både sprang snabbare, slog lika hårt och var lika fysiskt stark om inte starkare för 3-4 år sedan, med ditt sätt att resonera skulle Robin ha vunnit massor av turneringar då men det gjorde han ju inte. Tennis är en tekniksport, du kan inte dopa dig till att bli en bättre tennisspelare, det går helt enkelt inte.
Citera
2010-10-16, 15:59
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Du begriper uppenbarligen inte alls sporten Tennis, vi kan ta Robin Söderling som exempel, han både sprang snabbare, slog lika hårt och var lika fysiskt stark om inte starkare för 3-4 år sedan, med ditt sätt att resonera skulle Robin ha vunnit massor av turneringar då men det gjorde han ju inte. Tennis är en tekniksport, du kan inte dopa dig till att bli en bättre tennisspelare, det går helt enkelt inte.

Va!? Tror nog att Söderling är ganska mycket bättre tränad idag än för fyra år sedan. Visst det är mycket teknik, men jag håller med föregående talare om att det idag krävs mer fysik idag än förr.
Citera
2010-10-16, 16:17
Medlem
Jeeepzs avatar
Citat:

Att p ga dåligt spel ligga under med 15-40 i egen serve i ett avgörande gem och sedan serva sig tillbaka och vinna gemet har mycket större vikt i hur psykisk stark och teknisk du är än något annat.

Tennis handlar inte om att vinna flest poäng utan RÄTT poäng. En förlorad boll kan ha oerhörd betydelse för hela matchen beroende på hur du hanterar ditt misstag. Se bara på hur Söderling reagerade på motgångar i matcher för några år sedan. Han hängde läpp, kom helt ur fokus och spelade sedan bort sig själv p ga inställningen. Nu släpper han sällan en match förens sista bollen är spelad.

Det handlar mycket om att vända trender. Där är inte fysiken den största avgörande faktorn.
Citera
2010-10-16, 16:27
Medlem
Citat:

Söderling har aldrig varit i bättre fysisk form än han är idag (sedan Norman tog över), det säger han ju själv hela tiden. Jag förstår inte varför du hela tiden ska skriva att jag inte begriper mig på tennis, när det är så uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om.
Citera
2010-10-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeeepz
Att p ga dåligt spel ligga under med 15-40 i egen serve i ett avgörande gem och sedan serva sig tillbaka och vinna gemet har mycket större vikt i hur psykisk stark och teknisk du är än något annat.

Tennis handlar inte om att vinna flest poäng utan RÄTT poäng. En förlorad boll kan ha oerhörd betydelse för hela matchen beroende på hur du hanterar ditt misstag. Se bara på hur Söderling reagerade på motgångar i matcher för några år sedan. Han hängde läpp, kom helt ur fokus och spelade sedan bort sig själv p ga inställningen. Nu släpper han sällan en match förens sista bollen är spelad.

Det handlar mycket om att vända trender. Där är inte fysiken den största avgörande faktorn.

Det är ju självklart att teknik och psyke spelar in, jag har inte sagt något annat, det jag säger är att om du kan pressa ut mer i form av snabbhet, styrka och uthållighet så innebär det väldigt stor fördel, eller hur? För du menar väl ändå inte att vilken hösäck som helst kan gå in och vinna bara på bra teknik och psyke???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in