2010-06-07, 02:49
Medlem
Kongo_89s avatar
btw varför blev nadal den första att avancera till atp slutspelet? borde inte Federer va de oxå? han vann ju aussie open?

edit:dybbelpost
Citera
2010-06-07, 13:28
Medlem
Igen Söderling i Halle.? Soda va ju föranmäld men nu gick han
till final i franska så okey då.!
Citera
2010-06-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Intressant med många "kappvändare" här inne. När Nadal tog över som världsetta för ett år sen var det slut på Federer enligt dessa. Sen när Federer kommer tillbaka var det slut på Nadal. Nu när Nadal återigen är tillbaka som världsetta kommer han stanna där länge enligt dem. Vad talar för att Nadal kommer att stanna kvar som etta länge och vad talar för att Federer inte kommer ta tillbaka platsen?

De senaste två åren 2008, 2009 och även i år har Federers ranking varit helt beroende av hans GS resultat, han har knappt vunnit några tävlingar utanför GS turneringarna. Det räcker helt enkelt inte för att Federer ska kunna återta förstaplatsen på världsrankingen när andra spelare tar dubbelt så mycket rankingpoäng utanför GS turneingarna. Både Nadal och Djokovic tar i snitt 4-5000 rankingpoäng utanför GS turneringarna. Ska Federer ta tillbaka platsen som världsetta måste han vinna fler masters turneringar och helst mastersslutspelet.

Citat:
Detta var nog det bästa som kunde hända för tennisen. Nu måste Federer höja sig ett snäpp och börja spela seriöst även i Masters. Han har en del poäng att försvara till US-Open medan Nadal inte har så mycket. Så jag tippar på att Nadal kommer att segla iväg och få ett försprång på några tusen poäng. Men sen nästa säsong så har Nadal en hel del poäng själv att försvara. Det blir nog svårt att försvara 5.000 poäng från de fyra vunna turneringarna. Samtidigt som Federer har väldigt lite att försvara efter AO.

De senaste 5 åren har det hetat att Nadal inte kommer att kunna försvara sina rankingpoäng från grussäsongen, likt förbannat gör han det år efter år...

Citat:
Blir som sagt kul att se hur Federer börjar spela nu. Han kommer inte ge sig förrän han har slagit Sampras rekord, det finns inte på kartan. Han får sikta in sig på att vinna Wimbledon och US-Open. Sen så bör han gå till minst semi i båda Masters efter Wimbledon och helst försvara sin seger i Cincinnati.

Hoppas kan man ju alltid...

Citat:
Tror inte att Nadal upprepar bedriften att ta sig till semifinal i US-Open. Stöter han på Djokovic, Murray, Del Potro eller Söderling så blir det nog torsk på HC. Även i Wimbledon får han det svårt då flera spelare har höjt sig rejält sedan hans vinst 2008. Ställs han mot Söderling i Wimbledon kan ni vänta er en annan utgång än den idag. Bollar som han hinner upp på grus (t.ex breakbollen i andra gamet i andra set) kommer han inte ha lika lätt att hinna upp på gräs.

Jag tror tvärt om att Nadal i år kommer att prestera bättre än förra året under HC säsongen, Nadal är en spelare som lever mycket på sitt självförtroende, de senaste månadernas framgångar kommer att bära honom åtminstonde året ut. Jag skulle inte bli förvånad om Nadal vinner 4-5 turneringar till innan året är slut.

Citat:
Tror mer att Nadal kommer att sikta in sig på grus och försöka att återigen börja prenumerera på titlar. Han kommer säkerligen att passera Björn Borgs rekord och därmed rankas som den bästa genom tiderna. Men på de andra underlagen kommer han nog inte skörda alls lika stora framgångar. Hans tid som dominant på alla underlag är troligtvis över. Sedan knäskadan blir det svårt att spela på samma vinnande sätt. Det är vad jag tror i alla fall, men känner jag Nadal rätt kommer han väl motbevisa det också.

Tvärt om tror jag att Nadal kommer att satsa allt på att försöka vinna den enda GS turneringen han saknar. Det är mycket snack om hans knäskada hit och dit, att han är långsammare etc. Sammtidigt kliar sig experterna i huvet och undrar hur han kunde hinna ner till synes omöjliga bollar i finalen igår?

Jag tror inte att Nadal är så mycket långsammare än tidigare att det påverkar hans spel på snabbt underlag, han gick till semi i båda mastersturneringarna i mars direkt efter att ha kommit tillbaka efter skadefrånvaron och hade han haft bättre självförtroende hade han antagligen gått till final och möjligen vunnit åtminstånde i en av de två.

jag tror inte heller att hans knäproblem kommer att stoppa honom från fler framgångar på HC och gräs. Nadal har kanske tourens bästa fotarbete, han har en sinnesjukt hög lägstanivå, han har inte missat en enda kvartsfinal i masters på HC sen Cincinati 2007 och bara 4 av de senaste 29 masterturneringarna han spelat på HC.
Senast redigerad av Gincan 2010-06-07 kl. 14:15.
Citera
2010-06-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
btw varför blev nadal den första att avancera till atp slutspelet? borde inte Federer va de oxå? han vann ju aussie open?

edit:dybbelpost
För att han inte tagit tillräckligt med poäng iår, en GS turnering räcker inte, dvs 2000 poäng.
Citera
2010-06-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dear_Joan
Vad ser vi framemot nu förutom Wimbledon?
Queens, Båstad inom senaste månaderna.
Citera
2010-06-07, 20:15
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
För att han inte tagit tillräckligt med poäng iår, en GS turnering räcker inte, dvs 2000 poäng.

hur mkt krävs d¨för att bli direkt kvalificerad?
Citera
2010-06-07, 21:03
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
hur mkt krävs d¨för att bli direkt kvalificerad?

Jag trodde att det var de 8 som presterat bäst i GS och Masters 1000 (kanske räknas alla tävlingar) under året som blev kvalificerade. Å andra sidan så är det troligtvis inte ens teoretiskt möjligt för 8 andra personer att skrapa ihop 6000+ poäng under årets resterande tävlingar.
Senast redigerad av Funke 2010-06-07 kl. 21:07.
Citera
2010-06-08, 00:16
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
De senaste två åren 2008, 2009 och även i år har Federers ranking varit helt beroende av hans GS resultat, han har knappt vunnit några tävlingar utanför GS turneringarna. Det räcker helt enkelt inte för att Federer ska kunna återta förstaplatsen på världsrankingen när andra spelare tar dubbelt så mycket rankingpoäng utanför GS turneingarna. Både Nadal och Djokovic tar i snitt 4-5000 rankingpoäng utanför GS turneringarna. Ska Federer ta tillbaka platsen som världsetta måste han vinna fler masters turneringar och helst mastersslutspelet.

Lite det jag var inne på. Han måste nog börja vara mer seriös i Masters nu. Det går inte att lita på att han går till minst semi i varje GS. Som sagt så blir det intressant och se hur han gör nu.

Citat:
De senaste 5 åren har det hetat att Nadal inte kommer att kunna försvara sina rankingpoäng från grussäsongen, likt förbannat gör han det år efter år...
Nja, det har varit ganska säkert enligt mig att han kommer försvara sina poäng från grussäsongen. Där är han tämligen ohotad.

Citat:
Jag tror tvärt om att Nadal i år kommer att prestera bättre än förra året under HC säsongen, Nadal är en spelare som lever mycket på sitt självförtroende, de senaste månadernas framgångar kommer att bära honom åtminstonde året ut. Jag skulle inte bli förvånad om Nadal vinner 4-5 turneringar till innan året är slut.

4-5 turneringar är att ta i. Jag tror helt seriöst att han inte kommer vinna en enda Master på HC till hösten. Det han kan vinna är väl Queens i så fall, sen blir det nog inte så mycket mer titlar fram till slutet på säsongen. Det syntes tydligt hur pass sämre Nadal spelar efter knäoperationen på HC. Hans match mot Andy Murray i AO säger det mesta. Jag köper inte riktigt att han var så dålig pga av knäna. Man tar sig inte till en semifinal i en GS om man har så pass dåliga knän.

Ljubicic och Roddick torska han mot i de senaste två Masters på HC. Så han kommer helt klart få det tufft till hösten. Murray, Djokovic, Söderling, Del Potro, Davydenko och inte minst Federer kommer han ha det svårt för. Han har helt klart ändrat i sin spelstil och som han spelade mot Federer i AO 08 kommer vi nog inte få se igen.

Citat:
Tvärt om tror jag att Nadal kommer att satsa allt på att försöka vinna den enda GS turneringen han saknar. Det är mycket snack om hans knäskada hit och dit, att han är långsammare etc. Sammtidigt kliar sig experterna i huvet och undrar hur han kunde hinna ner till synes omöjliga bollar i finalen igår?

Jag tror inte att Nadal är så mycket långsammare än tidigare att det påverkar hans spel på snabbt underlag, han gick till semi i båda mastersturneringarna i mars direkt efter att ha kommit tillbaka efter skadefrånvaron och hade han haft bättre självförtroende hade han antagligen gått till final och möjligen vunnit åtminstånde i en av de två.

jag tror inte heller att hans knäproblem kommer att stoppa honom från fler framgångar på HC och gräs. Nadal har kanske tourens bästa fotarbete, han har en sinnesjukt hög lägstanivå, han har inte missat en enda kvartsfinal i masters på HC sen Cincinati 2007 och bara 4 av de senaste 29 masterturneringarna han spelat på HC.

Han hinner upp omöjliga bollar för att han är snabb och det är grus. Han var ännu värre för två-tre år sedan. Det var så han lyckades vinna Wimbledon. Det gick inte att slå winners mot honom, han hann ju upp nästan allt. Enligt mig har han dock tappat lite snabbhet de senaste året och det kommer nog märkas mer på gräs där bollen går snabbare.

Angående Master så är väl Nadal kanske den enda av topp4-spelarna som tar Masters seriöst. Federer, Murray och Djokovic ser ju allt som ofta ointresserade och loja ut. Det är ingen slump att Federer åkte ut tidigt i nästan alla turneringar innan RG. Det är knappast för att han är dålig om man säger så.

Att ta sig till kvartsfinal i Masters är ingen större bedrift för en spelare med Nadals kaliber. Han möter nästan alltid några halvbra spelare och ställs inte på prov förrän åttondelen. Och även där kan det ibland vara rena promenadsegern mot någon halvbra spelare.

Sen kan du inte vara seriös när du säger att han inte tar sig till final för att han inte har självförtroende. Om det är någon spelare som har självförtroende i ur och skur så är det Nadal. Han tog sig helt enkelt inte till final för att Ljubicic och Roddick är bättre spelare på HC än Nadal i nuläget.

Nadal kan satsa hur mycket han vill. Men han kommer som många andra att inse att det inte håller. Det är för krävande att spela som han gjort tidigare och för att ens kunna fortsätta med tennisen och behålla sina knän i god from måste han nog inse själv att det kommer bli väldigt svårt att hävda sig på HC. De spelare jag redan nämnt är alla bättre än Nadal på HC just nu. Jag ser det mer som ett logsikt steg i hans karriär att han satsar mer på grus och gräs (inte så mycket kanske, men ändå nåt). Nadal är en kämpe och kommer självklart inte att ge upp sina drömmor om en US-Open titel. Men som sagt kommer det bli oerhört svårt för honom att vinna den.
Citera
2010-06-08, 16:46
Medlem
Satt och slökollade idag på Kiefer-Youzhny, en inte allt för upphetsande tillställning men som alltid när Kiefer lirar på gräs bjuds det stundtals på guldkorn. Hur som helst så fick det mig att börja fundera över vilka som är detta årtiondets mest underpresterande tennisspelare sett till deras potential?

Det finns ju ett par självklara kandidater, typ Nalbandian eller Bagdatis men frågan är om inte Kiefer överträffar samtliga i fråga om att kasta bort sin talang.

Han var ju den som skulle ta över efter Becker och lyckades ju till en början ganska bra med den så alltid svåra övergången från jätte talang till att etablera sig på ATP touren, men sen gick det käpprätt åt helskotta med det vilket är synd för han var en sevärd spelare i sina unga dar.
Senast redigerad av Gincan 2010-06-08 kl. 16:49.
Citera
2010-06-08, 18:08
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
.
Han var ju den som skulle ta över efter Becker och lyckades ju till en början ganska bra med den så alltid svåra övergången från jätte talang till att etablera sig på ATP touren, men sen gick det käpprätt åt helskotta med det vilket är synd för han var en sevärd spelare i sina unga dar.

Kiefer och Haas var de stora tyska hoppen efter Becker. Minns att det var ett enormt tryck att att de skulle lyckas axla den stora tyska manteln efter alla Beckers framgångar. Även på damsidan var trycket stort att få fram nån ny efter att kanske tidernas bästa damspelare i Steffi Graf lade sitt racket på hyllan.

Jag har också Kiefer som en av de mest underpresterade spelarna. Han var ju väldigt bra som junior där han bland annat vann AO och US Open. Visst var det en stor besvikelse att endast kamma hem 7 titlar som senior. Varför misslyckades han då? Tror det är en kombination av dåligt psyke och att han kom fram vid "fel tid". Hans spelstil har känns hopplöst outdated de senaste 10 åren. Han hade behövt en hästspark till serve i stil med Sampras för att lyckas bättre. Skador har också ställt till det.

Haas har lyckas snäppet bättre men tycker ändock har borde ha vunnit någon slam. Men jag är rätt övertygad om att både Haas och Kiefer hade lyckas bättre om de sluppit spela samtidigt som Federer. Båda har dåliga H2H mot denna schweizare. Federer har för övrigt förstört GS drömmarna för många spelare som Roddick, Hewitt etc.

Tim Henman med sin fina volley borde ha gått längre än semifinal och vunnit Wimbledon vid nåt tillfälle. Speciellt då en spelare som Ivanisevic med ett klart begränsat register kunde gå hela vägen. Dock hade Henman behövt sin landsman Rusedskis serve.
Citera
2010-06-08, 18:13
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
4-5 turneringar är att ta i. Jag tror helt seriöst att han inte kommer vinna en enda Master på HC till hösten.

Om Nadal fortsätter serva bra och ligga på en hög första serve %, ser jag inga hinder att han inte ska kunna vinna titlar även på HC och i Masters. Serven måste dock funka så han slipper slå alltför många andra servar som inte är de allra vassaste. Nämen Nadal går in till grässongen med en enormt självförtroende som kan räcka långt även sen under HC säsongen i US.
Citera
2010-06-08, 18:20
Medlem
MartinStLouiss avatar
Osäker på om mitt inlägg passar in här. Men är det någon som vet vars det finns några bra tennisplaner med grusunderlag som är gratis att spela på, i Stockholmsområdet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in