2010-04-06, 10:11
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Det stämmer. Serven blir inte samma vapen som kan rädda honom ur knipor. Därmed blir det tredje (serve, retur, dödande slag) slaget livsviktigt. Gäller att smacka till bollen med sådan kraft att motståndaren inte hinner blinka förrän poängen är avgjord. Nu väntar Monte Carlo. Ifjol fick Robin respass direkt i första omgången mot Simone Bolelli. Skönt att han inte går in med en stor press att försvara massa poäng. Bolelli som för övrigt är inne i en riktig djup svacka i sin karriär. Han lyckas inte ens göra bra resultat på challenger nivå.

Nadal vann Monte Carlo, Barcelona och Rom ifjol innan han förlorade finalen i Madrid mot Federer. Hyfsad segerrad. Nåt säger mig att han får det betydligt tuffare i år.

Håller, nåt säger mig att Nadal inte vinner RG i år heller.
Citera
2010-04-06, 13:45
Medlem
Om Nadal är smart så tankar han Barcelona och Madrid och fokuserar helt på RG, hans ranking inför RG ser jag som helt obetydlig. Är han bara fit inför RG så ser jag inte en enda spelar som har skuggan av en chans, inte ens en Federer som spelar sitt livs tennis. Som jag ser det är det skador eller eventuellt utmattning som kan stoppa Nadal.
Citera
2010-04-06, 18:09
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Om Nadal är smart så tankar han Barcelona och Madrid och fokuserar helt på RG, hans ranking inför RG ser jag som helt obetydlig. Är han bara fit inför RG så ser jag inte en enda spelar som har skuggan av en chans, inte ens en Federer som spelar sitt livs tennis. Som jag ser det är det skador eller eventuellt utmattning som kan stoppa Nadal.

Om han möter en bättre servare som han gjorde i RG 09 (Söderling) kan han få BIG PROBLEMS. Dessutom måste han förbättra sin egen serve avsevärt.
Citera
2010-04-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Om han möter en bättre servare som han gjorde i RG 09 (Söderling) kan han få BIG PROBLEMS. Dessutom måste han förbättra sin egen serve avsevärt.

Grejen är dock den att Nadal har aldrig förlorat en grusmatch (sen 2005) när han har varit fit. De ytterst få förluster han har på grus sammanföll med skador och utmattning. Nadal är obesegrad i Monte Carlo, han är obesegrad i Rom (förlusten mot Ferrero räknar jag inte), hans enda förluster på grus i Masters kom efter att han var utmattad (Hamburg) och skadad (Madrid). Nadal spelade hela grussäsongen 2009 skadad, endå vann han både MC, Barcelona och Rom. Sörderlings bravad mot Nadal var fantastisk men det var inte mot en fit Nadal.

Nadal facit sen 2005

155 vinster 6 förluster

2 förluster 2005 i Buenos Aires och Valencia efter dessa har han inte förlorat en enda match på grus utan att ha varit skadad eller trött.

0 förluster 2006

1 förlust 2007 (blåsor under fötterna)

1 förlust 2008 (20 raka matchen på grus under 5 veckor, Nadal var utmattad)

2 förluster 2009 han drogs med en skada hela grussäsongen, endå bara två förluster!
Citera
2010-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Grejen är dock den att Nadal har aldrig förlorat en grusmatch (sen 2005) när han har varit fit. De ytterst få förluster han har på grus sammanföll med skador och utmattning. Nadal är obesegrad i Monte Carlo, han är obesegrad i Rom (förlusten mot Ferrero räknar jag inte), hans enda förluster på grus i Masters kom efter att han var utmattad (Hamburg) och skadad (Madrid). Nadal spelade hela grussäsongen 2009 skadad, endå vann han både MC, Barcelona och Rom. Sörderlings bravad mot Nadal var fantastisk men det var inte mot en fit Nadal.

Nadal facit sen 2005

155 vinster 6 förluster

2 förluster 2005 i Buenos Aires och Valencia efter dessa har han inte förlorat en enda match på grus utan att ha varit skadad eller trött.

0 förluster 2006

1 förlust 2007 (blåsor under fötterna)

1 förlust 2008 (20 raka matchen på grus under 5 veckor, Nadal var utmattad)

2 förluster 2009 han drogs med en skada hela grussäsongen, endå bara två förluster!

Tror du på dig själv eller?
Citera
2010-04-07, 01:08
Medlem
moviemovies avatar
Att vara skadad eller trött är ingen ursäkt. Nadal har sagt hundra gånger att han aldrig går in på en tennisbana om han inte känner att han kan vinna. Alla spelare är trötta om de lirat en tuff period. Nadal har lirat en tuff karriär. Men samtidigt så är han inte som alla andra spelare, han är ett djur som orkar springa från kant till kant 24/7 i 35 graders hetta. Så det jämnar väl ut sig.

Nadal fick stryk mot Söderling för att Söderling var bättre, inte för att Nadal var skadad och absolut inte för att han var trött. Samma sak som hände Federer har hänt Nadal. Spelarna vet hur man ska besegra dem. Sen kan han gnälla på skador hur mycket han vill, det är inte fallet. Alla spelare har spelat skadade, men skillnaden är att de flesta inte gnäller och säger det öppet. Det är inte fair-game helt enkelt.
Citera
2010-04-07, 10:36
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:

håller helt med...han kan inte längre förneka att hans kropp inte är vad den en gång var...de är dags att prioritera
Citera
2010-04-07, 13:02
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
håller helt med...han kan inte längre förneka att hans kropp inte är vad den en gång var...de är dags att prioritera

Då är det väl bättre han avstår en och annan turnering än "tankar". Tror inte heller Nadal är den typen av spelare som går in i en turnering halvdant och inte går för fullt. Federer är väl den enda som kan göra det, men ärligt talat tror jag inte han bryr sig. Speciellt då han vunnit så mycket. Nä, Nadal måste spela sig i form och behöver många matcher för det. Man ska också komma ihåg att Nadal inte behöver slita för segrarna lika mycket på grus som på andra underlag.

Jaha, då är Söderling knäskadad. Läste det på svt.se alldeles nyss. Inte bra om han blir skadad så här i början av grussäongen och kommer efter.
Citera
2010-04-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Att vara skadad eller trött är ingen ursäkt. Nadal har sagt hundra gånger att han aldrig går in på en tennisbana om han inte känner att han kan vinna. Alla spelare är trötta om de lirat en tuff period. Nadal har lirat en tuff karriär. Men samtidigt så är han inte som alla andra spelare, han är ett djur som orkar springa från kant till kant 24/7 i 35 graders hetta. Så det jämnar väl ut sig.

Nadal fick stryk mot Söderling för att Söderling var bättre, inte för att Nadal var skadad och absolut inte för att han var trött. Samma sak som hände Federer har hänt Nadal. Spelarna vet hur man ska besegra dem. Sen kan han gnälla på skador hur mycket han vill, det är inte fallet. Alla spelare har spelat skadade, men skillnaden är att de flesta inte gnäller och säger det öppet. Det är inte fair-game helt enkelt.

Vi pratar om äpple och päron här, vad jag ville få sagt var att Nadal fortfarande är obesegrad i en match där han presterar på sin absoluta förmåga. Varken Federer 2005/2006 eller Djokovic 2007/2008 lyckades trots att de tveklöst spelade sitt livs grustennis.
Citera
2010-04-07, 13:39
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Grejen är dock den att Nadal har aldrig förlorat en grusmatch (sen 2005) när han har varit fit.

Jag tvivlar på att spelare någonsin är 100 % fit och kry. De flesta i toppen dras av småskador/skavanker av allehanda slag. Ändå spelar de vecka ut och vecka in pga att dom har för mycket att förlora på att avstå pga småskador. Såsom rankingpoäng, prispengar, sponsorkontrakt osv. Federer var ju som bekant inte helt kurrant under 2008. Led av sviterna av körtelfeber. Ändå kämpade han på och vann US Open, gick till final i Wimbledon och RG osv. Det är lika för alla.
Citera
2010-04-07, 17:29
Medlem
Citat:
Nja, det är nog inte rätt medicin, mentalt övertag på folk är viktigt, börjar man tanka så är man ute på tunn is.
Dessutom tappar han i ranking alltså större risk att möta topprankade spelare tidigare i turneringen.
Citera
2010-04-08, 00:45
Medlem
Kongo_89s avatar
söderling knäskadad som sagt....måste varit detta som gjorde han orörlig i miami. såg de mot både youzhney och framför allt berdych.
de är många topp spelare som dissar/missar monte carlo iår faktiskt-federer,del potro,davydenko,roddick,söderling,gonzalez

murray har fått WC. de ryktas på att federer kanske får WC oxå. Del potro ska tydligen vara ute...men samtidigt påstår någon att Davydenko ska spela MC :S

mkt virrigt inför denna tunering ....http://www.menstennisforums.com/showthread.php?t=159217&page=4

hoppas söderling pallar med knät till barcelona....

iofs bra med lite uppehåll,,,då får han vila armen oxå xD men jag hoppas söderling kan ta in så mkt poäng motsvarande IW å miami innan RG...vore iofs bäst med en 8e eller 6e placering innan RG så han slipper möta Fed innan finalen igen :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in