2022-03-21, 13:42
Medlem
Då har Fritz äntligen levt upp till förväntningarna. Det tog några år, eller rättare sagt det tog många år, men bättre sent än aldrig. Nadal kämpar sig kvar och Djokovic också men i övrigt så kan man väl säga att det skett ett generationsskifte.

Hur är det med Federer, har han lagt ner helt nu eller? Vad har hänt med Thiem?
Citera
2022-03-21, 15:22
Medlem
Geographicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Då har Fritz äntligen levt upp till förväntningarna. Det tog några år, eller rättare sagt det tog många år, men bättre sent än aldrig. Nadal kämpar sig kvar och Djokovic också men i övrigt så kan man väl säga att det skett ett generationsskifte.

Hur är det med Federer, har han lagt ner helt nu eller? Vad har hänt med Thiem?

Federer ska göra en sista stor satsning och gör comeback någon gång under sommaren eller strax efter är det tänkt. Han ska spela Laver cup i London i september, Nadal likaså.

Thiem har fått skjuta upp sin comeback i flera månader nu men det är tänkt att han ska återvända under grus säsongen. Även Wawrinka gör comeback i Monte Carlo och ska likt sin landsman göra en sista stor push för att försöka nå toppen igen.
Citera
2022-03-21, 18:06
Avslutad
Federer har ändå klättrat fyra platser på rankingen senaste månaden. Var nere på plats 30, men har sen dess klättrat till 26.

Inte illa utan att ha slagit ett enda slag sedan Wimbledon förra året. Och innan dess spelade han inte någonting innan Doha, där han bara vann en match.

Har alltså klättrat mer på rankingen än Nadal.

In other news, senaste gången en snubbe med en enhandsbackhand vann en ATP-turnering var i maj 2021 (Tsitsipas i Lyon). Vore nog ett rekord om det blir ett helt år med bara dubbelbackhands som vinnare. Med Federer för tillfället borta står väl hoppet till Tsitsipas, Shapovalov och kanske Musetti. Plus Wawrinka och Thiem om de kommer tillbaka i god form.

Såg inte klart matchen igår. Inskärper det man redan visste, att Nadal (och Federer) behöver lite flyt med schemat för att kunna hålla en hel turnering. Går inte att lira 3 timmar mot Alcaraz och sen komma tillbaka mindre än ett dygn senare för att spela en final. Men Nadal har ju haft tur med det innan i Rom mot Djokovic, tex, så i slutändan är det ändå rättvist. Får bara hoppas skadan med bröstmuskeln eller vad det var inte är alltför allvarlig.
Citera
2022-03-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Federer har ändå klättrat fyra platser på rankingen senaste månaden. Var nere på plats 30, men har sen dess klättrat till 26.

Inte illa utan att ha slagit ett enda slag sedan Wimbledon förra året. Och innan dess spelade han inte någonting innan Doha, där han bara vann en match.

Har alltså klättrat mer på rankingen än Nadal.

In other news, senaste gången en snubbe med en enhandsbackhand vann en ATP-turnering var i maj 2021 (Tsitsipas i Lyon). Vore nog ett rekord om det blir ett helt år med bara dubbelbackhands som vinnare. Med Federer för tillfället borta står väl hoppet till Tsitsipas, Shapovalov och kanske Musetti. Plus Wawrinka och Thiem om de kommer tillbaka i god form.

Såg inte klart matchen igår. Inskärper det man redan visste, att Nadal (och Federer) behöver lite flyt med schemat för att kunna hålla en hel turnering. Går inte att lira 3 timmar mot Alcaraz och sen komma tillbaka mindre än ett dygn senare för att spela en final. Men Nadal har ju haft tur med det innan i Rom mot Djokovic, tex, så i slutändan är det ändå rättvist. Får bara hoppas skadan med bröstmuskeln eller vad det var inte är alltför allvarlig.
Härligt nörderi med enhandsbackhandsvinster
Citera
2022-03-21, 22:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Jag tror att Nadal var mer sliten än skadad. Det syntes ju från början att han inte var 100 procent, och som du säger, tre timmar mot Alcaraz varav ett par riktiga maratongame (ett tog 12 minuter och ett 18) sätter så klart sina spår. Frågan är hur Fritz mår med tanke på de smärtor han hade några timmar före matchen. Han lär ju inte träna i dag om man säger så. Han är uppsatt att spela i Miami, står över första rundan och möter "holländaren" i andra på torsdag(?) men jag blir inte förvånad om han wo-ar.
Citera
2022-03-22, 04:19
Bannlyst
Inget ont om Nadal, men varför ska han alltid komma med ursäkter och bortförklaringar varje gång han torskar? Han skyller alltid på något. "min sämsta match..", "problem att andas..", ont här och ont där..", "förstoppad..".

Det är faktiskt helt ok att förlora då och då, man behöver inte hålla på så där varenda gång.
Citera
2022-03-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Inget ont om Nadal, men varför ska han alltid komma med ursäkter och bortförklaringar varje gång han torskar? Han skyller alltid på något. "min sämsta match..", "problem att andas..", ont här och ont där..", "förstoppad..".
Nadal klagade över problem med andningen. Han beskrev smärtan som "nålar". Det får mig att misstänka att det kan vara skador från C19 vaccinet.
Citera
2022-03-22, 16:07
Medlem
Hyfsad skalp för EY i kvalet för Miami Tennys Sandgren iofs lågt rankad idag
Citera
2022-03-22, 17:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Med en spricka i revbenet förstår jag att Nadal hade lite svårt att andas. Såna skador kan dock läka på ett par veckor om man har tur. Roland Garros ska definitivt inte vara i farozonen.

Citat:
Nadal skadad - borta i över en månad

Rafael Nadal har åkt på ett bakslag. Den spanske tennisstjärnan har råkat ut för en stressfraktur på ett revben och blir borta i fyra till sex veckor.

"Det här är inga bra nyheter och jag förväntade mig inte det här", skriver Nadal på Twitter.

Skadan kommer efter en säsongsinledning som inleddes med 20 raka segrar innan han förlorade finalen i Indian Wells.

Nu lär det bli en kamp mot klockan för att han ska bli redo för Franska Öppna i maj. Grand Slam-tävlingen, som Nadal har vunnit 13 gånger, startar 22 maj.
(SVT Text)

Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Nadal klagade över problem med andningen. Han beskrev smärtan som "nålar". Det får mig att misstänka att det kan vara skador från C19 vaccinet.

Lägg ner, bara.
Citera
2022-03-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Med en spricka i revbenet förstår jag att Nadal hade lite svårt att andas. Såna skador kan dock läka på ett par veckor om man har tur. Roland Garros ska definitivt inte vara i farozonen.
Nadal behandlades på planen med massage Jag har haft en spricka i ett nyckelben och minsta rörelse gjorde fruktansvärt ont. Men jag är ingen supermänniska som Nadal, som klarar av både massage och att spela tennis med fraktur.
Citera
2022-03-22, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Nadal behandlades på planen med massage Jag har haft en spricka i ett nyckelben och minsta rörelse gjorde fruktansvärt ont. Men jag är ingen supermänniska som Nadal, som klarar av både massage och att spela tennis med fraktur.

Vill du antyda att han fejkar?

Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen

Det är faktiskt helt ok att förlora då och då, man behöver inte hålla på så där varenda gång.

Du har kanske en viss poäng, även om det ofta överdrivs. I denna match var han dock uppenbart sub-par, vilket förvisso möjligtvis också Fritz var. Nadals serve var svag som fan, han sprang inte på många bollar, och han missade grundslagen hela tiden. Och nu är det alltså fastslaget att han har en stressfraktur i ett revben, och lär missa favoritturneringar som Monte Carlo och Barcelona.

Sen som jag skrev, de fysiska problemen tycks numera ofta komma för att han helt enkelt är för gammal och inte håller. Ta matchen mot Shapovalov i AO, som han borde förlorat, men där kanadicken chokade. Nadal var bra i två set, sen knäckte värmen honom så att han gick ner rejält i kvalitet. Tycker egentligen inte det är en "ursäkt": han bara håller inte lika bra som förr i tiden. Även här visste man att det var fara å färde när han spelat så mycket den senaste tiden, och ofta vunnit utan att ha spelat bra. Han var stabil mot Opelka och Kyrgios, men borde förlorat mot Korda.

Ironiskt: nu kommer Djokovic tillbaka, och då försvinner Nadal igen. Ofta så numera.

Lite intressant att jämföra Federer 2017 med Nadal 2022. Båda samma ålder, och båda vinner AO och börjar med ett matchfacit på 20-1. Och båda kan vinna AO för att Djokovic är "frånvarande" (enbart metaforiskt i Federers fall). Men Federer var klart mer imponerande: slog 2017 Nadal i AO (som vann två GS det året), och vann sen både Indian Wells och Miami. Nadal har egentligen bara riktigt imponerat i Acapulco. Att han vann AO var i mångt och mycket en skräll.

Får hoppas detta i slutändan är positivt för Nadal: tvingar honom att vila några veckor till, så han inte är utmattad när FO börjar. Senaste gången han vann FO (2020) lirade han bara Rom innan, där han fick pisk av Schwartzman. Även AO visar ju att han inte behöver mer än en turnering för att värma upp.
Citera
2022-03-22, 19:11
Medlem
Citat:
Vill du antyda att han fejkar?
Jag antyder att jag inte köper förklaringen om stressfraktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in