Citat:
Ursprungligen postat av
AverageRetarded
Nadal behandlades på planen med massage Jag har haft en spricka i ett nyckelben och minsta rörelse gjorde fruktansvärt ont. Men jag är ingen supermänniska som Nadal, som klarar av både massage och att spela tennis med fraktur.
Vill du antyda att han fejkar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Spenatkungen
Inget ont om Nadal, men varför ska han alltid komma med ursäkter och bortförklaringar varje gång han torskar? Han skyller alltid på något. "min sämsta match..", "problem att andas..", ont här och ont där..", "förstoppad..".
Det är faktiskt helt ok att förlora då och då, man behöver inte hålla på så där varenda gång.
Du har kanske en viss poäng, även om det ofta överdrivs. I denna match var han dock uppenbart sub-par, vilket förvisso möjligtvis också Fritz var. Nadals serve var svag som fan, han sprang inte på många bollar, och han missade grundslagen hela tiden. Och nu är det alltså fastslaget att han har en stressfraktur i ett revben, och lär missa favoritturneringar som Monte Carlo och Barcelona.
Sen som jag skrev, de fysiska problemen tycks numera ofta komma för att han helt enkelt är för gammal och inte håller. Ta matchen mot Shapovalov i AO, som han
borde förlorat, men där kanadicken chokade. Nadal var bra i två set, sen knäckte värmen honom så att han gick ner rejält i kvalitet. Tycker egentligen inte det är en "ursäkt": han bara håller inte lika bra som förr i tiden. Även här visste man att det var fara å färde när han spelat så mycket den senaste tiden, och ofta vunnit utan att ha spelat bra. Han var stabil mot Opelka och Kyrgios, men borde förlorat mot Korda.
Ironiskt: nu kommer Djokovic tillbaka, och då försvinner Nadal igen. Ofta så numera.
Lite intressant att jämföra Federer 2017 med Nadal 2022. Båda samma ålder, och båda vinner AO och börjar med ett matchfacit på 20-1. Och båda kan vinna AO för att Djokovic är "frånvarande" (enbart metaforiskt i Federers fall). Men Federer var klart mer imponerande: slog 2017 Nadal i AO (som vann två GS det året), och vann sen både Indian Wells och Miami. Nadal har egentligen bara riktigt imponerat i Acapulco. Att han vann AO var i mångt och mycket en skräll.
Får hoppas detta i slutändan är positivt för Nadal: tvingar honom att vila några veckor till, så han inte är utmattad när FO börjar. Senaste gången han vann FO (2020) lirade han bara Rom innan, där han fick pisk av Schwartzman. Även AO visar ju att han inte behöver mer än en turnering för att värma upp.