Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Är det några turneringar utanför GS och DC som spelas i bäst av fem set nuförtiden? För inte särskilt länge sedan var det ju vanligt med bäst av tre set i vanliga ATP-turneringar fram till finalen som i lite större ATP-turneringar spelades i bäst av fem set. Bland annat var det så i Stockholm Open tidigare.
Det är lite för mycket begärt att kräva bäst av fem set redan i gruppspelet i Masters, men nog borde väl finalen gå i bäst av fem set? En match i bäst av tre set kan sällan mäta sig med en femsetare.
Man glömmer inte finalen mellan Becker och Lendl i Masters 1988 i första taget. Det blev tiebreak i femte och avgörande set. Vid 5-5 i tiebreaket var man alltså i den intressanta situationen att en av spelarna skulle få matchboll. Det blev Becker som fick den. Matchbollen var en evighetslång duell som avgjordes på en nätrullare. Tala om små marginaler.
Jag kan inte påminna mig om några andra turneringar som går över fem set, jag har dock full förståelse för att alla andra är tresetare.
En sak jag däremot anser ska förbjudas så är det tiebreak i skiljeset, oavsett om det är tre- eller femsetare som spelas. Det ger en extra nerv och borgar för klassiska duster!
Minns till exempel Wimbledonrafflet i somras, eller fjolårets final där Nadal slår Federer i en av de absolut bästa matcher som har spelats någonsin!
Ett annat skönt sådant minne är semifinalen i OS-dubbeln förra året, där Thomas Johansson och Simon Aspelin skrev historia. De matcherna tror jag inte skulle vara sådana klassiker om de hade avgjorts med ett lite mer slumpartat tiebreak.
Att US Open får ha TB i femte set är ett skämt när den ska klassas som en GS-turnering enligt mig.