2009-11-27, 18:20
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koltradol
högre skrällchans kanske?

Nja, skyll på tv-bolagen. Förr spelades alltid finalerna i atp-slutspelet/masters i bäst av fem set, och även de turneringarna som idag kallas för masters 1000.
Men jag tycker att det är helt rätt att korta ner matcherna. Låt Grand Slam-tävlingarna ståta med tunga och långa matcher, det räcker.
Citera
2009-11-27, 18:25
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Nja, skyll på tv-bolagen. Förr spelades alltid finalerna i atp-slutspelet/masters i bäst av fem set, och även de turneringarna som idag kallas för masters 1000.
Men jag tycker att det är helt rätt att korta ner matcherna. Låt Grand Slam-tävlingarna ståta med tunga och långa matcher, det räcker.
Kortades inte finalerna i Masters 1000 (gamla Masters 500/Super 9) ner till bäst av tre set efter den episka finalen i Rom då både Federer och Nadal tvingades att lämna återbud till kommande turnering?
Citera
2009-11-27, 18:28
Medlem
Corazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Kortades inte finalerna i Masters 1000 (gamla Masters 500/Super 9) ner till bäst av tre set efter den episka finalen i Rom då både Federer och Nadal tvingades att lämna återbud till kommande turnering?

Jag vill minnas att just så var fallet. ENligt mig är 3 set fullständigt tillräckligt.
Citera
2009-11-27, 18:35
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakkan
En segermatch i gruppspelet ger 120 000 dollar, dvs 846 000 med nuvarande dollarkurs. Det skulle definitibt vara en faktor för mig när jag beslutade om jag skulle gå för full maskin eller ej.

Men, det är klart: Söderling har spelat ihop 12,5 miljoner i år och 33,8 miljoner totalt. 846 000 är kanske kaffepengar för honom.

Ja det är nog kaffepengar, en lyxkaffe i Milano måhända, men ändå kaffepengar. Alltså vad jag menar är att de tjänar ju rätt bra bara av att vara med i de flesta turneringarna och håller sig söderling bara på benen och formen håller i sig så lär han kunna casha in rejält nästa säsong, speciellt om han gör sig ett namn ordentligt i masters.

Prispengarna lär i övrigt vara kaffepengar jämfört med de sponsorkontrakt som finns. Åtminstone för storspelarna. Så på ett sätt har du en poäng i att det är en faktor. Om Söderling presterar väldigt bra i masters och tar sig till final, andra gången i år i en av de största tävlingarna, så lär det ju finnas en hel del sponsorer som börjar gräva i plånboken.
Senast redigerad av zizacon 2009-11-27 kl. 18:38.
Citera
2009-11-27, 18:48
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corazon
Jag vill minnas att just så var fallet. ENligt mig är 3 set fullständigt tillräckligt.

Det stämmer säkert, den gode Nichosj brukar ha koll. Bäst av tre set räcker gott och väl, men vi får hoppas att de inte börjar korta ner matcherna ytterligare. Det vore trist om de börjar följa samma regler som de kör i dubbelturneringen
Citera
2009-11-27, 19:04
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det stämmer säkert, den gode Nichosj brukar ha koll. Bäst av tre set räcker gott och väl, men vi får hoppas att de inte börjar korta ner matcherna ytterligare. Det vore trist om de börjar följa samma regler som de kör i dubbelturneringen
Ja, då är vi på god väg att nå "minitennisstatus" på tävlingarna! Tycker för övrigt att dubbelsystemet vid deuce är underhållande! Det ger en ny dimension för tennispubliken som annars inte är vidare engagerade i dubbelturneringarna.
Citera
2009-11-27, 20:17
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Och säkerligen för att spelarna redan är slitna som dom är. Så sent som 2007 så spelades ju finalen i bäst av fem set, men efter påtryckningar från spelarfacket så ändrades detta till bäst av tre set.

Är det några turneringar utanför GS och DC som spelas i bäst av fem set nuförtiden? För inte särskilt länge sedan var det ju vanligt med bäst av tre set i vanliga ATP-turneringar fram till finalen som i lite större ATP-turneringar spelades i bäst av fem set. Bland annat var det så i Stockholm Open tidigare.

Det är lite för mycket begärt att kräva bäst av fem set redan i gruppspelet i Masters, men nog borde väl finalen gå i bäst av fem set? En match i bäst av tre set kan sällan mäta sig med en femsetare.

Man glömmer inte finalen mellan Becker och Lendl i Masters 1988 i första taget. Det blev tiebreak i femte och avgörande set. Vid 5-5 i tiebreaket var man alltså i den intressanta situationen att en av spelarna skulle få matchboll. Det blev Becker som fick den. Matchbollen var en evighetslång duell som avgjordes på en nätrullare. Tala om små marginaler.
Citera
2009-11-27, 21:38
Medlem
mpees avatar
Kommer Söderling spela den tidiga eller sena semin imorgon om han vinner idag?
Citera
2009-11-27, 21:41
Medlem
Brakkans avatar
SVT Text, Afontbladet, Expressen m fl: "Söderling måste slå ryssen för att slippa Federer i semifinalen."

Visst har de fel? Det har har påpekats tidigare i tråden:
0-2 förlust = Federer i semi.
1-2 förlust = del Potro i semi.
Citera
2009-11-27, 21:47
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Är det några turneringar utanför GS och DC som spelas i bäst av fem set nuförtiden? För inte särskilt länge sedan var det ju vanligt med bäst av tre set i vanliga ATP-turneringar fram till finalen som i lite större ATP-turneringar spelades i bäst av fem set. Bland annat var det så i Stockholm Open tidigare.

Det är lite för mycket begärt att kräva bäst av fem set redan i gruppspelet i Masters, men nog borde väl finalen gå i bäst av fem set? En match i bäst av tre set kan sällan mäta sig med en femsetare.

Man glömmer inte finalen mellan Becker och Lendl i Masters 1988 i första taget. Det blev tiebreak i femte och avgörande set. Vid 5-5 i tiebreaket var man alltså i den intressanta situationen att en av spelarna skulle få matchboll. Det blev Becker som fick den. Matchbollen var en evighetslång duell som avgjordes på en nätrullare. Tala om små marginaler.

Jag kan inte påminna mig om några andra turneringar som går över fem set, jag har dock full förståelse för att alla andra är tresetare.

En sak jag däremot anser ska förbjudas så är det tiebreak i skiljeset, oavsett om det är tre- eller femsetare som spelas. Det ger en extra nerv och borgar för klassiska duster!

Minns till exempel Wimbledonrafflet i somras, eller fjolårets final där Nadal slår Federer i en av de absolut bästa matcher som har spelats någonsin!

Ett annat skönt sådant minne är semifinalen i OS-dubbeln förra året, där Thomas Johansson och Simon Aspelin skrev historia. De matcherna tror jag inte skulle vara sådana klassiker om de hade avgjorts med ett lite mer slumpartat tiebreak.

Att US Open får ha TB i femte set är ett skämt när den ska klassas som en GS-turnering enligt mig.
Senast redigerad av Forulf 2009-11-27 kl. 21:52.
Citera
2009-11-27, 21:56
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakkan
SVT Text, Afontbladet, Expressen m fl: "Söderling måste slå ryssen för att slippa Federer i semifinalen."

Visst har de fel? Det har har påpekats tidigare i tråden:
0-2 förlust = Federer i semi.
1-2 förlust = del Potro i semi.

Det verkar så, kommentatorn på Fromsport sa precis samma sak.
Citera
2009-11-27, 21:57
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
En sak jag däremot anser ska förbjudas så är det tiebreak i skiljeset, oavsett om det är tre- eller femsetare som spelas. Det ger en extra nerv och borgar för klassiska duster!

Minns till exempel Wimbledonrafflet i somras, eller fjolårets final där Nadal slår Federer i en av de absolut bästa matcher som har spelats någonsin!

Ett annat skönt sådant minne är semifinalen i OS-dubbeln förra året, där Thomas Johansson och Simon Aspelin skrev historia. De matcherna tror jag inte skulle vara sådana klassiker om de hade avgjorts med ett lite mer slumpartat tiebreak.

Att US Open får ha TB i femte set är ett skämt när den ska klassas som en GS-turnering enligt mig.

Kan bara hålla med om detta. Att spela femte och avgörande set med tiebreak är alldeles för mycket lotteri. Bra exempel på rysare som vi skulle ha gått miste om annars. Fler exempel är ju alla makalösa femsetsmatcher i Davis Cup. Tänk bara på DC-finalen mot Frankrike 1996 där Enqvist först spöade Pioline med 9-7 i femte och Kulti några timmar senare föll med 8-10 i femte mot Boetsch.

Inte är det många femsetsmatcher som har avgjorts med ett tiebreak som man minns på samma sätt, inte. En av de få exemplen som jag kan komma på är just Masters-finalen Lendl-Becker 1988, som jag nämnde nyss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in