2009-11-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Säsongens längd kan inte vara optimal och flexibel då alltfler spelare dras med skador och inte kan prestera sitt bästa. Se på nadal och se framförallt på damernas fiaskoslutspel. Lejonparten gick ju på kryckor.

Jag tror att mycket av de skador som touren dras med skulle försvinna om man utökade grässäsongen och bytte till ett skonsammare underlag till inomhussäsongen. Att spela 8 månader om året på HC är helt galet, mer underlag som gynnar nät och volley spel. Sen kan man ta bort andraserven så blir det ännu mer nät och volley spel.
Citera
2009-11-04, 21:47
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Jag tror att mycket av de skador som touren dras med skulle försvinna om man utökade grässäsongen och bytte till ett skonsammare underlag till inomhussäsongen. Att spela 8 månader om året på HC är helt galet, mer underlag som gynnar nät och volley spel. Sen kan man ta bort andraserven så blir det ännu mer nät och volley spel.

Gräs är ett rätt farligt underlag, aldrig ser man så många spelare trilla och göra illa sig som under de första dagarna av Queens.

Att ta bort andraserven leder till mer volleyspel för att...?
Citera
2009-11-04, 21:56
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
(kavlar upp ärmarna och börjar skriva...)

Hehe! Detta är ett av mina favoritämnen.

För att få det riktigt bra gör du på detta sätt;

1) Klipp upp strängarna
2) Ta loss de s.k Rambanden (bumpers/grommets) Se dock till att modellen du spelar med har utbytesramband. Finns billigast här; http://www.tennis-warehouse.com/toolssupplies.html
3) Ta bort orginalgreppet.
4) Använda en lackborttagare. Finns att köpa på färgbutik. Pensla på och låt verka en halvtimme. Skrapa bort färgen med typ spakelspade i metall
5) Slipa bort rester med Sandpapper i styrka 400
6) Spraya två-tre tunna lager med primer
7) Slipa ytan med ett 1000 sandpapper så det blir helt slät yta
8) Använd bilsprayfärg och lägg på många tunna lager. Jag vet det är lätt att spruta för mycket för man vill ha täckning direkt, men gå inte i denna fällan. Många tunna lager 20-30 cm från racket.
9) Om du vill ha någon design kan du ta maskeringstejp på den nylackade ytan (som dock ska torka ett dygn först) och sen lackar du över med färg nr 2 osv beroende på antalet färger/design
10) Ta bort ev maskeringstejp
11) Lacka 3 tunna lager med bilklarlack, gärna 2 komponent, men vanlig biltemalack funkar oxå
12) Låt torka minst 4 dagar
13) Sätt dit nytt orginalgrepp
14) Använd en värmepistol och värm upp rambanden tills de knappt går att hålla i. Sen använder du en syl och för in dem i rackets stränghål. Det bästa är att låta din strängare göra detta i samband med strängning. Bör kosta en 50 lapp ungefär. Är max 10 min jobb för någon som kan.
15) Stränga racket
16) Ta ett kort och lägg ut här
Och här kommer då resultatet! Tyvärr fann jag det riktigt svårt att få till bra kort på blanksvart yta, men jag är otroligt nöjd med resultatet. Utan att försöka skryta så tycker jag nästan att det ser fabrikstillverkat ut.

Här kommer några jämförelsebilder på den målade racket tillsammans med en racket av samma sort.

http://i33.tinypic.com/hwxwky.jpg
http://i38.tinypic.com/2nk30go.jpg
http://i33.tinypic.com/33k4xna.jpg

Vill också tacka Kitzbühel för att han tog sig tid att beskriva hur jag skulle gå till väga!
Citera
2009-11-05, 00:06
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Och här kommer då resultatet! Tyvärr fann jag det riktigt svårt att få till bra kort på blanksvart yta, men jag är otroligt nöjd med resultatet. Utan att försöka skryta så tycker jag nästan att det ser fabrikstillverkat ut.

Här kommer några jämförelsebilder på den målade racket tillsammans med en racket av samma sort.

http://i33.tinypic.com/hwxwky.jpg
http://i38.tinypic.com/2nk30go.jpg
http://i33.tinypic.com/33k4xna.jpg

Vill också tacka Kitzbühel för att han tog sig tid att beskriva hur jag skulle gå till väga!

Kul att det blev bra.. Vore riktigt kaxigt att pimpa sina racketar, helt i silver eller guld

Eller skriva ut någon häftig bild från nätet som man kan stencilera.
Citera
2009-11-05, 00:10
Medlem
zizacons avatar
Citat:

Att ta bort andraserven skulle förändra spelet i grunden. Totalt vansinne, då är det tveksamt om det ens är en fördel att serva om du ger bort 3-4 bollar gratis om du servar hårt eller tvingas slå andraservar hela tiden som motståndaren kan gå fram på.. och ändå kommer du förmodligen kommer ge bort en del gratis under en hel match.
Citera
2009-11-05, 09:48
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:

Alltså, svårigheten med de naturliga underlagen är den enorma mängd tid som krävs för att underhålla dem. Tid som blir pengar som turneringarna hellre lägger på annat. HC i alla dess former är långt mycket mer lättskött. Det är ett lite jobbigt läge som touren har satt sig i när man kortat grässäsongen till tre veckor, kapat grussäsongen och förlängt HC-säsongen. Man rubbar balansen mellan de tre underlagen ytterligare till HC's fördel och det är något man inte kan gå tillbaka från.

Sedan får man hoppas på att ATP och ITF inte lyssnar på ditt råd om att ta bort andraserven . En hel del av spelets charm ligger i just andraserven och tennisen skulle ta skada något enormt om man tog bort den.

Nichosj, racketet ser riktigt giftigt ut! Ruggigt bra jobbat!
Citera
2009-11-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Att ta bort andraserven leder till mer volleyspel för att...?

Därför att det premierar ett mer offensivt spel...

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Att ta bort andraserven skulle förändra spelet i grunden. Totalt vansinne, då är det tveksamt om det ens är en fördel att serva om du ger bort 3-4 bollar gratis om du servar hårt eller tvingas slå andraservar hela tiden som motståndaren kan gå fram på.. och ändå kommer du förmodligen kommer ge bort en del gratis under en hel match.

Som jag ser det skulle tennisen vinna på att ta bort andraserven, det skulle ge flera positiva effekter och ta bort ett par av tennisens mer negativa aspekter.

1. Mer attack tennis
2 Mindre statiska matcher (ärligt talat vad föredrar du, Karlovic-Isner eller Edberg-Becker)
3 Färre axelskador
4 De tekniska lirarna tar över när endimensionella spelare som exempelvis Karlovic och hans kloner förpassas till Challenger touren där de hör hemma.
5 De spelare som är skickliga servare men även besitter ett brett spelregister premieras eftersom de fortfarande har övertag i egen serve men även kan gå på attackspel när motståndaren servar.
Senast redigerad av Gincan 2009-11-05 kl. 18:31.
Citera
2009-11-05, 18:08
Medlem
Citat:
Sen kan man ta bort andraserven så blir det ännu mer nät och volley spel.

Snarare tvärtom? Om du inte syftar på att det istället för serve-volley hade blivit retur-volley, vilket känns som en rätt krystad spelstil som knappast skulle gynna sporten.
Citera
2009-11-05, 18:29
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Alltså, svårigheten med de naturliga underlagen är den enorma mängd tid som krävs för att underhålla dem. Tid som blir pengar som turneringarna hellre lägger på annat. HC i alla dess former är långt mycket mer lättskött. Det är ett lite jobbigt läge som touren har satt sig i när man kortat grässäsongen till tre veckor, kapat grussäsongen och förlängt HC-säsongen. Man rubbar balansen mellan de tre underlagen ytterligare till HC's fördel och det är något man inte kan gå tillbaka från.

Det gick dock att underhålla gräsbanorna i US Open och AO på 70- och 80-talen. Men sen har man insett som du är inne på vilka omkostnader som kan sparas med HC underlaget. Plus att man vill ha mer spel och långa dueller. Det uppnås som bekant inte på gräs. Dock håller jag med Nadal om att grässäongen är på tok för kort. Vissa medverkar enbart i en grästurnering om året och det är Wimbledon. Tacka fasen att det blir mycket skador då många har alldeles för lite erfarenhet på det gröna underlaget. Röra sig rätt på gräs är inte lätt.
Citera
2009-11-05, 18:40
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Därför att det premierar ett mer offensivt spel...

Risken är stor att merparten skulle hålla igen farten i serven för att överhuvudtaget få in den. Då får motståndaren mer tid på sig och kan lägga en bättre retur som i sin tur är svårare att komma fram på. Alternativet är att slå en kickserve och få en volley att jobba med. En som kunde det där med kickserve var Stefan Edberg.

Ta bort andra serven är lika dumt som att införa 5 set i damtennis
Citera
2009-11-05, 19:22
Medlem
Vobblers avatar
Att ta bort andraserven tror jag inte ett dugg på, men att göra serverutan lite mindre kanske? Men då skulle väl de mindre välväxta spelarna protestera.

Svårt det här..
Citera
2009-11-05, 22:05
Medlem
Genom att fokusera rankingpoäng på de största tävlingarna tvingas spelarna att spela just dessa + best14. Samt att de lockas att spela mga tävlingar.

Rankingsystemet från 86-89 är fortfarande oslagbart. Visst spelarna spelade färre turneringar men hög kvalitet i varje tävling prioriterades och de kunde därför välja själva mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in