2009-10-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
http://www.youtube.com/watch?v=U_kq8SZ_bTE

http://www.youtube.com/watch?v=w4zhig6dCUs&feature=related

I översta klippet ser du ett gruslikande underlag, i det nedre ser du en bättre grönare nyans på "godkända nedslagsytor", således har det inte sett likadant ut de senaste 30 åren. Vad jag fick blått från vet jag inte, antagligen blandar jag ihop olika turneringar. Tydligen är det inte bara jag som har fel på minnet, jag ska dock anstränga mig för att påpeka det för dig så hövligt jag bara kan:

Ska du idiotförklara någon så se för helvete till att ha något kött på benen över huvutaget...

Och ja, jag tycker man ser bättre var bollen slår ner på t.ex. den mörkgröna banan än på den ljusa som liknar bollen för mycket. Jag har inga större fel på min syn, kan va kontrasterna på min TV som intre är optimalt inställda.

Avslutningsvis, jag tycker du tillför tennistråden mycket med din tenniskunskap och dina teorier, det tycker jag ska fortsätta med. Dock kan du som sagt försöka va lite trevligare om du har en annan uppfattning, särskilt när du bevisligen har lika jävla fel som den du idiotförklarar

Nar SO gick i Globen var underlaget en Blue Supreme courtmatta! Valdigt lag studs for att passa Edbergs Volleyspel.

http://www.youtube.com/watch?v=G2rEWnC5NNw&feature=related

Now who's the idiot?
Senast redigerad av fullgubben 2009-10-25 kl. 12:23.
Citera
2009-10-25, 15:27
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Nar SO gick i Globen var underlaget en Blue Supreme courtmatta! Valdigt lag studs for att passa Edbergs Volleyspel.

http://www.youtube.com/watch?v=G2rEWnC5NNw&feature=related

Now who's the idiot?

Jag fick ett uns av ödmjukhet att jag kan ha fel, det var ett misstag. Hoppas det aldrig händer mig igen....

Skämt åsido, tack för hjälpen med den forskningen. Vore intressant att se vad Bjurra svarar nu när han var åt helvete långt ute och seglade där också....
Citera
2009-10-25, 16:08
Medlem
Citat:
Jag fick ett uns av ödmjukhet att jag kan ha fel, det var ett misstag. Hoppas det aldrig händer mig igen....

Skämt åsido, tack för hjälpen med den forskningen. Vore intressant att se vad Bjurra svarar nu när han var åt helvete långt ute och seglade där också....

Det var inte mycket till forskning, jag var dar och kollade! Och sen ner till Enskede rackethall och kolla nar proffsen tranade pa de BLA banorna. Tjuvspelade ett par game pa desamma oxo. Labbiga, mjuka plastmattor med glatt yta, bollen bara kanade och dog.
Citera
2009-10-26, 11:31
Medlem
Bjurras avatar
Citat:

För det första vill jag be om ursäkt för den arroganta tonen i mitt förra inlägg, det var onödigt.

För det andra syftade jag på underlaget i KLTK när jag sa att de haft samma färg senaste 30 åren. Globeneran tänkte jag inte på. Dock hade jag fel även på den punkten, grönnyansen i klippet du letade fram från Edbergs sista match är uppenbarligen annorlunda än dagens färg.

Jag förstår dock fortfarande inte varför du ogillar färgen, kanske borde du faktiskt justera inställningarna på TVn.
Citera
2009-10-27, 14:05
Medlem
dr-zekes avatar
Med min högst personliga åsikt i SO-underlagsfrågan vill jag sälla mig till Forulfs skara (måhända att den kort på manskap, vad det jag?). Tycker att det gröna underlaget andas lite väl mycket 70-tal.
Citera
2009-10-28, 08:59
Medlem
Forulfs avatar
http://svt.se/svttext/web/pages/303.html

Agassi dopad, en riktigt besvikelse. Nu var jag aldrig någon stor Agassi-älskare, men det är ändå ett slag under bältet på sporten man älskar.

Jag för tankarna till friidirotten där den amerikanska härvan började i liten skala och skandalen växte sig större.

Var Pete Sampras 14 GS-titlar ett resultat av en övertränad högerslägga som han servade hem dem med?

Kan detta förklara varför Jim Courrier försvann så relativt tidigt från världstoppen?

Michael Chang?

Och, hemska tanke, tänk om det bara är toppen på isberget över hela tennisvärlden? Fy fan vad trist det vore om sportens rykte svärtades ner likt friidrott, cykel och tyngdlyftning...

Vad tror ni andra initierade tennisfantaster här på forumet?
Citera
2009-10-28, 09:52
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
http://svt.se/svttext/web/pages/303.html

Agassi dopad, en riktigt besvikelse. Nu var jag aldrig någon stor Agassi-älskare, men det är ändå ett slag under bältet på sporten man älskar.

Jag för tankarna till friidirotten där den amerikanska härvan började i liten skala och skandalen växte sig större.

Var Pete Sampras 14 GS-titlar ett resultat av en övertränad högerslägga som han servade hem dem med?

Kan detta förklara varför Jim Courrier försvann så relativt tidigt från världstoppen?

Michael Chang?

Och, hemska tanke, tänk om det bara är toppen på isberget över hela tennisvärlden? Fy fan vad trist det vore om sportens rykte svärtades ner likt friidrott, cykel och tyngdlyftning...

Vad tror ni andra initierade tennisfantaster här på forumet?

Jag tror att det var Kitzbuhel (får usäkta bortfallet av prickarna över u'et) som påpekade för ett tag sedan att det inte fanns en ärlig chans att just Agassi upplevde en ny vår i sin karriärs zenith utan att ta till förbjudna medel. Att han under 1998 klättrade från 155e till 6e plats under samma säsong med en kropp ren från doping låter faktiskt helt omöjligt. Att han fem år efter att kärriären avslutats går ut med att ha tagit crystal meth är rätt löjligt och garanterat ett sätt att dölja konsumption av tyngre substanser.

Tyvärr är det nog så illa som du befarar, Forulf. Jag har väldigt svårt att tro att tennisen skulle vara mer skonad från dopingskandaler än andra fysiska sporter. Däremot tror jag (helt utan belägg utan mest en känsla) att prestationshöjande substanser inte förekom under 70/80-talen, men att drogkulturen rotade sig ordentligt i tennisen (inte för inte som kokain omnämns som Tennis i vissa kretsar). Under 90-talet då power-tennisen växte fram började således användandet av prestationshöjande substanser, något som fortsatt till idag.

Jag tror att problemet med tennis och doping är de extrema svårigheterna antidopingorganisationerna ställs inför då de ska applicera sina förfaranden och testmetoder på utövarna. Tennisen är en individuell sport och touren utspelar sig runt om på jorden med väldigt oregelbundna spelscheman där knappt spelarna vet var de ska spela från en vecka till en annan. Att förvänta sig att man ska kunna redogöra för varje timme man är vaken, vilket är kravet från WADA är ju rent utsagt löjligt. Här ligger dilemmat för både APT, ITF och WADA. Man måste helt enkelt komma överens om rutiner som både spelarna och turneringarna kan acceptera. Sedan måste man också inse att spelarnas situation är på många sätt unik och WADA inte kan förvänta sig att tennisen ska anpassa sig deras rutiner utan protester (se Nadal, Murray och Roddick som alla uttalat sig starkt kritiskt mot WADAs regler).

Såsom jag ser det finns det två alternativ. Man bildar en egen antidoping-organisation som är indirekt underställd WADA, men som innehåller ett etikråd av aktiva och inaktiva spelare där man har möjligheten att presentera sin sak i händelse av ett misstänkt missbruk. Alternativ två är att helt enkelt inte skriva under WADAs och IOKs antidopingregler och därmed stå utanför OS-spelen med de konsekvenser det innebär.

Naturligtvis finns det ett otal problem med både alternativ 1 och 2 men jag anser absolut att diskussionen bör på allvar tas upp i dagsljuset av ATP och ITF som mest ägnar sig åt att lägga på locket och dra på sig blindtyglarna så fort en doping kommer på tal.
Citera
2009-10-28, 13:30
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Jag tror att det var Kitzbuhel (får usäkta bortfallet av prickarna över u'et) som påpekade för ett tag sedan att det inte fanns en ärlig chans att just Agassi upplevde en ny vår i sin karriärs zenith utan att ta till förbjudna medel. Att han under 1998 klättrade från 155e till 6e plats under samma säsong med en kropp ren från doping låter faktiskt helt omöjligt.

Varför skulle det vara omöjligt? Med en bra fystränare kan man gå från otränad och plufsig till tillräckligt stark för att bli topp 10 på ett par månader, iaf om man har Agassis talang.
Citera
2009-10-28, 13:47
Medlem
Det mest allvarliga i denna situationen är inte att Agassi tog metamfetamin, för vi vet att han inte hade några bra resultat 1997. Att atpstyrelsen köpte hans förklaring och lät honom slippa undan är det som är mest bekymmersamt. Om jag förstod det hela rätt så missbrukade han ju drogen ett års tid. Således borde det ha varit enklet att undersöka ifall han var ren resterande tid eller inte. Går inte att låta bli att undra om han verkligen var skadad vid slutet av året eller om han skyllde på det för att inte åka fast i dopingskontroller.
Citera
2009-10-28, 13:49
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Varför skulle det vara omöjligt? Med en bra fystränare kan man gå från otränad och plufsig till tillräckligt stark för att bli topp 10 på ett par månader, iaf om man har Agassis talang.

Agassi var 28 då det ägde rum och det är väl rätt vedertaget att man vid den åldern har passerat sin fysiska topp. Att han sedan befinner sig konstant i top 7 under återstående delen av sin karriär (med en och en annan förstaplats däremellan) beror knappast på det svaga spelardjupet. I mina ögon ska man på naturlig väg inte kunna vinna en GS och ett flertal MS-sköldar om man är över 32 år gammal.

Du har naturligtvis rätt i att det är långt ifrån omöjligt, men det sättet som Agassi gör det på väcker en hel del frågeställningar, oavsett hans odiskutabla talang som han hade i överskott.
Citera
2009-10-28, 14:56
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesnot
Det mest allvarliga i denna situationen är inte att Agassi tog metamfetamin, för vi vet att han inte hade några bra resultat 1997. Att atpstyrelsen köpte hans förklaring och lät honom slippa undan är det som är mest bekymmersamt.

Ja, det ger ju verkligen vatten på kvarnen för dem som hävdar att ATP tittar åt ett annat håll när någon av affischnamnen hamnr i dopingtrubbel.
Citera
2009-10-28, 18:28
Medlem
Saltets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
... ATP tittar åt ett annat håll när någon av affischnamnen hamnr i dopingtrubbel.
Ja, hur gick det för Wilander och hans kokain i dopingkontrollen i Paris Open?

Det var väl någon okänd människa som hällt pulver i Mats glas ...

Martina Hingis slutade med tennisen efter kokain-kontrollen, men förklarade sig helt oskyldig hon också.

Undrar vem det är som åker jorden runt och pytsar dyrt kokain i kända idrottsstjärnors glas hela tiden?

Med dom stora pengarna som finns inom tennisen är det inte konstigt att många tar chansen att dopa sig.

Men räckte det inte att ha 100 mille på banken för Hingis?
MH gav mig Skandiachefsbonus-vibbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in