2016-03-09, 00:10
Medlem
Elias får ett WC i Miami, inte så dumt ändå, kan knapra ganska bra med poäng om han lyckas ta 1 eller 2 segrar http://swetennis.se/svenskt/elias-ymer-wc-miami/
Citera
2016-03-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Elias får ett WC i Miami, inte så dumt ändå, kan knapra ganska bra med poäng om han lyckas ta 1 eller 2 segrar http://swetennis.se/svenskt/elias-ymer-wc-miami/

Kul för honom. Själv skulle jag gärna se honom mot en storspelare, typ Djokovic, Federer eller liknande. Den bästa spelaren jag sett honom spela mot är Ferrer. Som redan diskuterats tidigare i tråden så känns det som att E.Ymer spelar bättre när han inte har favoritskapet. Det verkar som att hans bästa matcher alla har varit mot spelare som är storfavoriter, som Kyrgios, Ramos osv, i matchen mot Ferrer så var han också bra, dock så var Ferrer otroligt dålig, han gjorde inte mer än vad som krävdes för vinst, höjde sin nivå lite i slutet och vann, fast Elias gjorde en bra match. Skulle gärna se honom i en liknande situation igen för att se hur han spelar då och hur han står sig mot de allra bästa. Många av de andra unga talangerna som t.ex Chung har man sett mot toppspelare flera gånger.
Citera
2016-03-09, 11:05
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ni som har koll, har ni någon uppfattning om dopning i Tennis? Jag gissar på att det är ungefär "alla är dopade".

Omöjligt att veta.

Mitt intryck är att spelarna testas mycket oftare nu än för 10-15 år sedan så om en spelare vill använda förbjudna preparat behöver hen en del proffshjälp för att dölja det. En spelare rankad utanför topp 50 har inte de resurserna.
Citera
2016-03-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag försvarar henne, liksom jag försvarar Aregawi. De har använt ett tillåtet medel, missat att det blivt otillåtet, och blir fälld för doping. Det är rimliga förmildrande omständigheter. Den svenska dömande mentaliteten medför dock att alla skriker högt om hur oerhört omoraliskt det är, mest för att manifestera sin egen överlägsna moral.

Håller med, det är en väldigt svensk attityd att tappa proportionerna helt på det här sättet. Varenda idrottare som har testat positivt en gång, oavsett vilken substans och oavsett omständigheterna, behandlas som om han/hon vore Lance Armstrong eller Ben Johnson, röster åker upp i falsett och alla skriker om hur totalt förkastligt det är. Bakom ligger nån sorts bild av att idrottare egentligen ska vara en slags förädlade naturbarn. och någon sorts idé om att tar man vissa medel så blir man Stålmannen på några månaden, de tunga musklerna växer nästan av sig själv, uthålligheten och bollsinnet likaså.

Medlet Sjarapova tog har hamnat på röda listan helt nyligen och det var på watchlist i endast ett år innan dess. Medel som står på watchlist är *inte* olagliga, även om de ofta kan komma att bli det senare. Ändå tjuter alla att "hon har alltid varit dopad, hon säger ju själv att hon tagit det i tio år!!". Om det inte var uppe på watchlist före 2015 så fanns det ingen som helst anledning att bry sig om saken; medel som är vita är vita, okay? Dessutom låter det rimligt att hon kan ha tagit det av medicinska skäl, hon har haft en hel del skador genom åren och sade dessutom att hon haft någon sorts kroniskt problem som medlet skrevs ut för.

Hennes medhjälpare har gjort en miss, kanske också hon själv, men det enda som är intressant är egentligen det senaste året eller så. Dessutom är det inte speciellt lyckat att säga att x tusen medel som används av läkare i vanliga medicinska syften måste vara ett totalt no-no i alla lägen, då utestänger man i praktiken många från att kunna tävla professionellt eftersom de kan ha lättare kroniska sjukdomar eller temporära skador som kräver behandling .
Senast redigerad av HepCat-X 2016-03-09 kl. 11:16.
Citera
2016-03-09, 11:18
Medlem
Bjurras avatar
Jag tycker inte heller Sharapova har gjort något omoraliskt. Var medlet tillåtet så var det tillåtet, punkt.

Sen kan man ju undra varför inte någon i hennes stab håller sig uppdaterad när listan ändras i slutat av varje år. Klantigt.
Citera
2016-03-09, 11:58
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Medlet Sjarapova tog har hamnat på röda listan helt nyligen och det var på watchlist i endast ett år innan dess. Medel som står på watchlist är *inte* olagliga, även om de ofta kan komma att bli det senare. Ändå tjuter alla att "hon har alltid varit dopad, hon säger ju själv att hon tagit det i tio år!!". Om det inte var uppe på watchlist före 2015 så fanns det ingen som helst anledning att bry sig om saken; medel som är vita är vita, okay? Dessutom låter det rimligt att hon kan ha tagit det av medicinska skäl, hon har haft en hel del skador genom åren och sade dessutom att hon haft någon sorts kroniskt problem som medlet skrevs ut för..
Återigen, hur rimligt är det att löpare, skidskytt, cyklist, skridskoåkare etc alla åker för samma medel. Alla dessa unga människor lider ju naturligtvis av sviter från en hjärtinfarkt el dyl som de fick i tonåren.

Självklart har medlet tagits i syfte att fuska (på artificiell väg manipulera kroppen o prestationsnivån), vilket varit enkelt då det ännu inte kommit på listan. Att det varit vitt beror bara pga att doparna ligger steget före wada. Att ta PEDs är inte tillåtet! MEN man kan komma undan med det om wada ännu inte lyckats identifiera ämnet som en PED.

Av ditt resonemang att döma så anser du alltså att det varit helt ok att massor av idrottare använt EPO, THG, HgH, CERA..bara för att de inte hunnit komma in på dopinglistan.

Känns som att de som tycker det är ok att ha tagit medicinen är sådana som har noll koll på bloddoping, PEDs o metabolism. Det är på gränsen till genmanipulation att fuska med ämnes- o energiomsättningen
Senast redigerad av Pancev 2016-03-09 kl. 12:00.
Citera
2016-03-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Återigen, hur rimligt är det att löpare, skidskytt, cyklist, skridskoåkare etc alla åker för samma medel. Alla dessa unga människor lider ju naturligtvis av sviter från en hjärtinfarkt el dyl som de fick i tonåren.

Självklart har medlet tagits i syfte att fuska (på artificiell väg manipulera kroppen o prestationsnivån), vilket varit enkelt då det ännu inte kommit på listan. Att det varit vitt beror bara pga att doparna ligger steget före wada. Att ta PEDs är inte tillåtet! MEN man kan komma undan med det om wada ännu inte lyckats identifiera ämnet som en PED.

Av ditt resonemang att döma så anser du alltså att det varit helt ok att massor av idrottare använt EPO, THG, HgH, CERA..bara för att de inte hunnit komma in på dopinglistan.

Känns som att de som tycker det är ok att ha tagit medicinen är sådana som har noll koll på bloddoping, PEDs o metabolism. Det är på gränsen till genmanipulation att fuska med ämnes- o energiomsättningen

Det är väl snarare du som spelar allvetande här, inte sant? Som alla fåtöljgeneraler vet du exakt vad deltagarna hade för baktankar och vad de skulle ha gjort i nästa steg.

Jag har över huvud taget inte nämnt EPO, steroider osv, och ingen har antytt att Sjarapova haft något akut hjärtfel eller liknande. Det räcker att t ex ha smärtor i ryggen eller knät pga problem med ett par kotor eller diskar, eller nervtrådar emellan dem, för att viss slags medicinering ska kunna bli nödvändig. Elitidrottare är tränade att försöka bortse från smärta i sådana lägen, precis som dansare, och tävla hellre än att stanna borta från touren i två år, men behandla det måste man, annars blir det värre. (Jag hörde att Sjarapova lär ha nämnt någpt slags ihållande problem från ryggen). I det läget är det klart att vissa slags mediciner kan bli nödvändiga men dessa är då inte några PEDs i vanlig mening.

Min utgångspunkt är enkel och tydlig, den kan du inte ha missat: ett medel blir doping först när det hamnar på WADAs off-lista. Innan dess är det inget problem, en icke-fråga. Dessutom är den här typen av mediciner inte på något sätt samma sak som steroider eller Mühleggande.

LMAO @ det fetade
Senast redigerad av HepCat-X 2016-03-09 kl. 12:23.
Citera
2016-03-09, 12:26
Medlem
Citat:

Håller med om det fetstilta. Man kan ju undra vilken som blir nästa hjärtsjuka världsmästare

Resten av ditt inlägg är dock fel. Om det är tillåtet så är det tillåtet, punkt slut.

Men detta förstår jag inte ens varför det diskuteras här för det är inte tillåtet och just pga det så har Sharapova och flera andra toppidrottare åkt fast. Så det är per definition fusk.

Sen kan man komma med vilka bortförklaringar som helst men faktum är att hon har brutit mot reglerna.

Min personliga åsikt är att jag har otroligt svårt att tro på att hon ska ha behövt äta denna medicin som om hon hade kroniska problem med hjärtat. Det är väl inte omöjligt att hon tagit detta i "god tro" med tanke på alla den övermedicinering som sker i världen idag. Men när man är elitidrottare och i synnerhet av den kalibern så måste man vara smartare än så. En avstängning på minst 18 månader är rimlig tycker jag. Viktor Troicki fick 18 månader utan att ens ha testats positiv, han avvek bara från ett test pga han enlig egen utsago mådde för dåligt för att ta ett blodprov. Med tanke på det så känns 18 månaders avstängning rimligt i detta fallet också. Återstå att se hur det slutar. Tyson Gay fick ju bara ett år för sterioder så man vet aldrig, alla dessa anti-dopning organisationer och deras regelverk är urlöjliga.

Som jag ser det för att få bukt med dopningsproblemen utan att ta bort pengarna från sport så finns det bara två vägar:

1.Tillåt dopning.
2.Inför Orweliska övervakningsmetoder (de som tjänar tillräckligt mycket står för kostnaderna själva för att rentvå sig kontinuerligt).
Senast redigerad av terribilis 2016-03-09 kl. 12:32.
Citera
2016-03-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Omöjligt att veta.

Mitt intryck är att spelarna testas mycket oftare nu än för 10-15 år sedan så om en spelare vill använda förbjudna preparat behöver hen en del proffshjälp för att dölja det. En spelare rankad utanför topp 50 har inte de resurserna.

Dessutom kan man diskutera effekten av att dopa sig i tennis med tanke på sportens komplexitet, precis som med många andra bollsporter. Men visst, sannolikheten är högre än t.ex. golf.

Citat:
Ursprungligen postat av pederN

Wildcards kan han gärna ta. Men han får börja med en vinst idag, tack!
Citera
2016-03-09, 13:20
Medlem
Citat:

Medicinen riktas mot hjärtpatienter ja, men effekterna av medicinen behöver inte inskränkas till just detta utan kan vara behjälplig vid andra åkommor som hon nämnde i hennes PK.

Med tanke på hennes skadeproblem (ålder) och att hennes affärsverksamhet utanför tennisen drar in betydligt mer pengar än prispengarna så är det ytterst osannolikt att hon medvetet skulle dopa sig och riskera allt.

När mediciner förbjuds från och med ett visst datum hade det nog varit sunt med en slags övergångsperiod där de som åker fast första månaden får en tyst varning.
Citera
2016-03-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Medicinen riktas mot hjärtpatienter ja, men effekterna av medicinen behöver inte inskränkas till just detta utan kan vara behjälplig vid andra åkommor som hon nämnde i hennes PK.

Med tanke på hennes skadeproblem (ålder) och att hennes affärsverksamhet utanför tennisen drar in betydligt mer pengar än prispengarna så är det ytterst osannolikt att hon medvetet skulle dopa sig och riskera allt.

När mediciner förbjuds från och med ett visst datum hade det nog varit sunt med en slags övergångsperiod där de som åker fast första månaden får en tyst varning.

De hade ett helt år på sig att läsa på om ämnet, så den ursäkten går inte hem.
Citera
2016-03-09, 15:40
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är väl snarare du som spelar allvetande här, inte sant? Som alla fåtöljgeneraler vet du exakt vad deltagarna hade för baktankar och vad de skulle ha gjort i nästa steg.

Jag har över huvud taget inte nämnt EPO, steroider osv, och ingen har antytt att Sjarapova haft något akut hjärtfel eller liknande. Det räcker att t ex ha smärtor i ryggen eller knät pga problem med ett par kotor eller diskar, eller nervtrådar emellan dem, för att viss slags medicinering ska kunna bli nödvändig. Elitidrottare är tränade att försöka bortse från smärta i sådana lägen, precis som dansare, och tävla hellre än att stanna borta från touren i två år, men behandla det måste man, annars blir det värre. (Jag hörde att Sjarapova lär ha nämnt någpt slags ihållande problem från ryggen). I det läget är det klart att vissa slags mediciner kan bli nödvändiga men dessa är då inte några PEDs i vanlig mening.

Min utgångspunkt är enkel och tydlig, den kan du inte ha missat: ett medel blir doping först när det hamnar på WADAs off-lista. Innan dess är det inget problem, en icke-fråga. Dessutom är den här typen av mediciner inte på något sätt samma sak som steroider eller Mühleggande.

LMAO @ det fetade

Som jag anade, du har absolut ingen koll på doping. Läs på lite om medlet i fråga är mitt tips. Ryggproblem?

Min poäng är att du borde ha nämnt EPO, om du förstår vad EPO gör för kroppen.

Skratta på du..ändra sin metabolism o energiomsättning i muskulaturen är på gränsen.

Jag är inte allvetande inom doping men du är tyvärr nollvetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in