Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Har man tagit en medicin i nio år utan att något skrivits om det så kan man tänka sig att det är lätt att missa de det tionde året.
Som sagt sannolikheten att hon medvetet skulle riskera hela sin affärsverksamhet för en minimal effekt av en hjärtmedicin är inte så stor.
724! ryska idrottare hade Meldonium i kroppen, det var en stor anledning till att det kom upp på observationslistan 2015. De behövde forska runt ämnet innan det kom upp i år.
Det är en siffra stor nog för att åtminstone misstänka att effekten inte är minimal.
Nu ska jag låta tråden återgå till det normala. Anledningen till inhoppet är att just denna typ av manipulationer varit en stor grej på cykelforum sedan 5 år tillbaka.
Misstankarna har varit att idrottare/läkare valt att istället för att laborera med vad som tillförs till musklerna (blodet: epo, cera, påsar) så har man valt det nya spåret att laborera med hur musklerna använder det som tillförs. Alltså manipulera den andra sidan av myntet.
Allt från dietpiller till hjärtmedicin har varit på tapeten.
Meldonium är i stort sett det första medlet som faller inom den kategorin, inte prestationshöjande för blodet i sig men effektiviserar flödestransport, syreupptagning o omsättning- o förbrukning av energin i musklerna. Obehagligt smart o svårupptäckt.
Därav mitt engagemang i frågan och anledningen till att jag är föga förvånad att så många idrottare åker direkt. Har väntat o hoppats på att de skulle hitta ett ämne.
Sjarapova skiter jag i, det är bara tråkigt.. men jag hoppas ett par särskilda cykelstall åker (Katushas Vorganov var ju minst sagt förväntat, inte just Vorganov men att en Katushaåkare rök).