2015-03-09, 22:37
Medlem
Hej!

Har skrivit här tidigare, men kan inte hitta mitt inlägg, men det är en sak jag undrar primärt:
* HUR skulle ni jämföra känslan av Gabapentin gentemot Lyrica?
(Av Lyrica får jag nämligen 10 underbara bieffekter, och högst en dålig - och sällan)
Citera
2015-03-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattjefvel
Hej!

Har skrivit här tidigare, men kan inte hitta mitt inlägg, men det är en sak jag undrar primärt:
* HUR skulle ni jämföra känslan av Gabapentin gentemot Lyrica?
(Av Lyrica får jag nämligen 10 underbara bieffekter, och högst en dålig - och sällan)

För mig var gabapentin i början halvmysig, man blev lite småslö, lugn men ändå speedad litegrand. Man blev pigg och glad samt social.

Lyrica: Hade gått på gabapentin för länge så får ingen effekt av varken lyrica eller gabapentin längre så det kan jag inte svara på, men jag skulle nog gissa samma effekter fast starkare. Samt kramper i vissa kroppsdelar.
Citera
2015-03-09, 23:32
Medlem
gato12s avatar
Är Gabapentin lika jobbig att sluta med som Lyrica...?
Citera
2015-03-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Är Gabapentin lika jobbig att sluta med som Lyrica...?

Inte för min del, Lyrica är ett helvete jämfört med gabapentin (kunde sluta tvärt med gabaP)
Citera
2015-03-10, 19:24
Medlem
Hej! Kom nyss över dessa, Neurontin 600mg. Kan man flumma på dem? Hur många ska jag ta? Aldrig lekt med denna substans innan...
Citera
2015-03-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggy08036
Hej! Kom nyss över dessa, Neurontin 600mg. Kan man flumma på dem? Hur många ska jag ta? Aldrig lekt med denna substans innan...

Läst tråden / några inlägg kanske?
Citera
2015-03-12, 21:06
Medlem
Har haft lyrica mot nervsmärtor 600mg om dagen 300+150+150 vilket funkat bra.

Men nu har min nya läkare satt över mig på gabapentin 3600mg om dagen i 600mg tabletter.

Var först kritisk, men för mina nervsmärtor funkar dom bra men det räcker med hälften 1800mg, men i början var det bra med 3600mg som jag trappades upp på ganska fort då lyrican var mer beroendeframkallande än jag kunnat tro.

Men tar jag 6 st 600mg på en dag så blir jag ju skön i hela kroppen, men jag vill inte missbruka dom men har ju 3600mg per dag på recept!

Så händer på helgen att det blir 6st 600mg gabapentin då släpper all smärta och ångest och jag mår bara bra!

Men det är så olika, skulle jag ta 3600mg varje dag så skulle jag nog inte få den effekten efter ett tag!

Var ett helvete att sluta med lyrican, men då han höjde dosen på gabapentinet rätt fort så dämpade det abstinensen och nervsmärtorna.

Men jag gav en kompis 600mg och sedan 300+300 med en halvtimes mellanrum då han mådde dåligt och han mådde kanon på 1200mg hela dan, men då hade han ingen tolerans!

Men 600mg är nästan inget apotek som har så får beställa varje gång!

Men snart får väl apoteket beställa av mig...

Men jag tar ut det iaf då man aldrig vet med dessa mediciner ett läkarbyte så kan det vara kört och då vill jag inte stå med noll gabapentin så bunkrar!

Var precis så det blev med lyrican, ny läkare nya order :-( !
Citera
2015-03-13, 23:36
Medlem
MicrograMs avatar
Har haft 900 mg Gabapentin/dag sedan årsskiftet mot ångest istället för benzo eftersom jag har "missbrukarstämpel" på mig, som så många andra. Har tjatat och dividerat med läkare fram och tillbaka och lyckades bli ordinerad Gaba till slut.

Jag visste att det var ungefär som Lyrica fast svagare och "mjukare", och jag diggar faktiskt denna. Men jag har märkt att den kan vara beroendeframkallande. Inte på ett extremt sätt, utan när man väl har ätit in sig på denna medicin så känns det jobbigt att vara utan.
Jag dricker mindre, snusar mindre och känner mig mycket gladare. Men jag har märkt att jag blir lite personlighetsförändrad, lite flummigare och fladdrigare än vanligt. Men humöret och på topp, samtidigt som jag märker att jag har svårt att formulera meningar i sociala sammanhang och att kroppen känns... "mjuk" på något sätt. Huden känns len och Jag har lust att krama sönder min katt!
Härlig känsla!

Uppe i 2,5 g nu så börjar bli svårt att skriva.. sååå........ Adiós!
Citera
2015-03-14, 03:18
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrograM
Men jag har märkt att jag blir lite personlighetsförändrad, lite flummigare och fladdrigare än vanligt. Men humöret och på topp, samtidigt som jag märker att jag har svårt att formulera meningar i sociala sammanhang och att kroppen känns... "mjuk" på något sätt. Huden känns len och Jag har lust att krama sönder min katt!
Härlig känsla!

Uppe i 2,5 g nu så börjar bli svårt att skriva.. sååå........ Adiós!

^Jag har också svårt att formulera mig i sociala sammanhang. Det är typ som jag vet exakt vad jag vill säga men sen när orden ska ut genom munnen så tappar jag bort mig och det blir fel. Det är ganska störande ärligt talat.
Citera
2015-03-21, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
^Jag har också svårt att formulera mig i sociala sammanhang. Det är typ som jag vet exakt vad jag vill säga men sen när orden ska ut genom munnen så tappar jag bort mig och det blir fel. Det är ganska störande ärligt talat.

Inte testat gabapentin, men lyrica som är mer potent och känner igen mig i det du skriver.
Citera
2015-03-21, 12:48
Medlem
lääz_kellys avatar
Även jag får problem med att formulera mig, och oftast måste jag ersätta de svenska orden som inte kommer ur min mun med engelska.
Citera
2015-03-23, 13:14
Medlem
forgetmynames avatar
Jag äter Gabapentin mot nervsmärtor. Tar 1500mg 2 gånger om dagen, morgon och kväll, och jag känner det ni beskriver med att det blir svårt att artikulera ord och att man blir lite avslappnad. Känner inte av att man blir speedad men att jag har svårt att somna samt torr i munnen.

Insättningssymptomen jag hade var att jag blev väldigt rund om fötterna och hade simultanförmågan vart rätt dålig som om jag vore full. Och då började jag på 300 mg morgon och kväll. Efter en vecka trappade jag upp 2x300mg var tredje dag tills jag smärtan var borta.

Nu har jag tagit det i ca 2 månader och dom enda symptomen som syns när jag tar dom är att jag fortfarande har svårt att tala som en nykter person, och en aning dålig balans.

Inget att flumma. Lyrica har jag haft riktigt roligt med däremot

Mvh
FMN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in