2019-05-17, 13:14
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Amfetamin är det inga problem alls att blanda.
Inte samma kramprisker med tramadol som med Lyrica men risken verkar finnas där ändå.

Jo det är det visst. Det är egentligen bara en doseringsfråga. Har själv fått fullt epilepsi anfall av kombinationen tramadol+gabapentin. Dessutom öker gabapentin mängden serotonin i blodet så det kan förmodligen även leda till serotonergt syndrom om man har redig otur. Inte för att jag tror det är någon större risk då jag vill minnas att just den effekten är ganska svag men det tåls att tänka på iaf.

Angånede amfetamin så har jag kombinerat det med både lyrica och gabapentin utan några problem, däremot har jag inte tagit några hästdoser av vardera preparat vid dem tillfällena.

Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Ja inte direkt oväntat. Märkte direkt första gången jag testade lyrica att det är mer egenskaper än kalciumkanalerna, eller att det åtminstone i sin tur gör att mycket annat påverkas.
Ingen medicin lindrar ju en kraftig opiat-abs så bra som lyrica. Den fungerar,lindrar ju i stort sett på all typ av abstinens?
Hoppas dom snart kan se mer exakt vad pregabalin egentligen gör både direkt och indirekt

Nej knappast, heh. Finns ju många mediciner som blockerar kalciumjonkanelerna och ingen utav dem har ju något som helst rekreationellt värde. Angående till att det lindrar opiatabstinens kan iofs lika gärna bero på att båda fungerar som glutamat receptor hämmare, men det är säkert en kombination av både det och GABA-A receptor modulering.
Senast redigerad av Zot^ 2019-05-17 kl. 13:24.
Citera
2019-05-19, 23:03
Medlem
cerns avatar
Varför är Gabapentin så snabbverkande? Kan ta 900mg och efter max 2 timmar så upphör effekten.
Citera
2019-05-25, 14:58
Medlem
CompleteControls avatar
Gabapentin hjälpte mig enormt när jag trappade ut pregabalin (för sista gången hoppas jag...). Ångestdödande och jag slapp berusningskänslan man kan få på pregabalin. Körde inte "äkta" gabapentin utan köpta i clearnetshoppar som väl själv trycker dem i kapslar. Skulle vara kul att testa "äkta" gabapentin från riktigt apotek. Någon som testat båda? Skillnad?
Citera
2019-05-29, 16:58
Medlem
SunshineSobotkas avatar
Min läkare rekommenderade Gabapentin idag, jag har dock en historia av Lyrica-missbruk i bagaget vilket gör mig ganska skeptisk till att påbörja en medicinering av gabapentin (som är lite av föregångaren till Lyrica om jag inte har uppfattat allt fel).
Enligt läkaren så ska detta preparat inte vara i närheten av lika beroendeframkallande - finns det någon som kan bekräfta detta?

Stesolid har fungerat tidigare, men tack vare en del tabbar med alkohol och stesolid och div. benso så är det uteslutet. Denna överjävliga ångest behövs dock dämpas med något annat än alkohol... flippar ur varenda fylla, LOB, slagsmål, skadegörelse. Det håller inte längre.
Citera
2019-06-03, 20:35
Medlem
Har inte så bra koll på Gabapentin men kan den vara ett alternativ mot gad?
Har tidigare provat lyrica och kom upp i 300 mg/dag - blev helt dåsig, trött och slöddrade nästan när jag pratade.
Inte direkt jättemkt ångestlindring heller... inget som imponerade direkt.

Så, kan det vara värt att testa Gabapentin??
Någon här som äter det mot gad/ångest? Vilka doser tar man då? Vanliga biverkningar?

Vill nämna att detta är i medicinsk syfte. Har aldrig använt droger och dyl.
Utan jag vill få bukt med min ångest. Läkaren föreslog denna sist men vet inte...
Citera
2019-06-08, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Har inte så bra koll på Gabapentin men kan den vara ett alternativ mot gad?
Har tidigare provat lyrica och kom upp i 300 mg/dag - blev helt dåsig, trött och slöddrade nästan när jag pratade.
Inte direkt jättemkt ångestlindring heller... inget som imponerade direkt.

Så, kan det vara värt att testa Gabapentin??
Någon här som äter det mot gad/ångest? Vilka doser tar man då? Vanliga biverkningar?

Vill nämna att detta är i medicinsk syfte. Har aldrig använt droger och dyl.
Utan jag vill få bukt med min ångest. Läkaren föreslog denna sist men vet inte...

Har använt gabapentin 300mg i 3 år nu och det är ångestdäpande till viss del. Jag gick direkt på gaba efter långt alkoholmissbruk drack mycket varje dag i många år. Det hjälper mot alkoholabstinens och dämpar ångest ibland. Tac ca 10 st 300mg varje dag.Det negativa med denna medicin är kraftiga humörsvängningar, tar bort sexlusten och man blir likgilltig typ. Har på recept mot förslitningskada och diskbråck i ryggen som har skadat en nerv som går ner i skinkan o höger ben. Jag rekomenderar inte gabapentin. Är beroende av den tyvärr.
Citera
2019-06-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain

Har använt gabapentin 300mg i 3 år nu och det är ångestdäpande till viss del. Jag gick direkt på gaba efter långt alkoholmissbruk drack mycket varje dag i många år. Det hjälper mot alkoholabstinens och dämpar ångest ibland. Tac ca 10 st 300mg varje dag.Det negativa med denna medicin är kraftiga humörsvängningar, tar bort sexlusten och man blir likgilltig typ. Har på recept mot förslitningskada och diskbråck i ryggen som har skadat en nerv som går ner i skinkan o höger ben. Jag rekomenderar inte gabapentin. Är beroende av den tyvärr.
Jisses, vilken hög dos du ligger på..
Har för mig att de flesta som äter denna mot GAD ligger på ca 900 mg/dag...
Citera
2019-06-09, 19:00
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Jisses, vilken hög dos du ligger på..
Har för mig att de flesta som äter denna mot GAD ligger på ca 900 mg/dag...
För mig fungerar 300mg x 3 på en dag rätt så fint men toleransen sticker iväg rätt fort.
Är inte heller lika dospotent och slår lika bra som lyrica vilket kräver lite annorlunda dosering.

Nu tror jag han du svarade på käkar det emot sitt diskbråck och nervskador och då krävs det högre doser och 3000mg/dag är väl maxdosen.
Är nog bättre att klara sig på gabapentin än alternativen som är typ oxycontin och andra tunga opiater.
Citera
2019-06-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
För mig fungerar 300mg x 3 på en dag rätt så fint men toleransen sticker iväg rätt fort.
Är inte heller lika dospotent och slår lika bra som lyrica vilket kräver lite annorlunda dosering.

Nu tror jag han du svarade på käkar det emot sitt diskbråck och nervskador och då krävs det högre doser och 3000mg/dag är väl maxdosen.
Är nog bättre att klara sig på gabapentin än alternativen som är typ oxycontin och andra tunga opiater.
Äter du den mot ångest?
Hur snabbt ökar toleransen?
Citera
2019-06-16, 08:17
Medlem
Gavins-Friends avatar
Känns som jag provat varenda psyktablett men vett fan om jag tagit gabapentin.

Det som gör mig positiv är att jag känner mig bättre av lamotrigin som är ett annat antieleptikum.

Fick quetiapin eller hur det stavs häromdagen. Trodde jag upplevt ångest 10av10 förut men det var fan värre än något jag någonsin upplevt. Om min värsta ångest varit Mt Everest innan så var det en annan galax.

Men gabapentin kanske inte är sånt man blir helt galen på? Eller får man hemska biverkningar av denna dagen efter också? Så man mår som en bakfull zombie?
Citera
2019-06-16, 08:22
Medlem
Gavins-Friends avatar
Hur villiga är läkare att skriva ut? Benso i några år som jag klippt och testat 79 andra "ångestdämpande" som gett mig mer ångest.
Citera
2019-06-16, 19:19
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Äter du den mot ångest?
Hur snabbt ökar toleransen?
Jag äter mot ångest och började väl dosera med 100mg * 3.
Nu är jag uppe i 300mg * 3 och det är väl efter 8 månaders kanske.
Tänker försöka pausa lite under sommaren och se om toleransen går ner.
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Känns som jag provat varenda psyktablett men vett fan om jag tagit gabapentin.

Det som gör mig positiv är att jag känner mig bättre av lamotrigin som är ett annat antieleptikum.

Fick quetiapin eller hur det stavs häromdagen. Trodde jag upplevt ångest 10av10 förut men det var fan värre än något jag någonsin upplevt. Om min värsta ångest varit Mt Everest innan så var det en annan galax.

Men gabapentin kanske inte är sånt man blir helt galen på? Eller får man hemska biverkningar av denna dagen efter också? Så man mår som en bakfull zombie?
Det fungerar bra mot ångest likt en mildare variant på Lyrica.
Tycker inte man kan skeva iväg på Gabapentin på samma sätt som benzo.
Lite trög kan man bli dagen efter men inte så det är jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in