Givetvis är S emot det hela
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2082187
Citat:
Socialdemokraterna är emot en författningsdomstol eftersom de anser att jurister inte ska avgöra politiska frågor och emot skilda valdagar eftersom det kan finnas en risk för lågt valdeltagande i de lokala valen.
Herregud, vilket idiotiskt trams från sossarna
1. Är det bättre att förskoleläraren från Kalix avgör politiska frågor än någon med en gedigen juridisk utbildning? Just nu är det nämligen så att regeringen sitter med all makt. Om regeringen en dag bestämmer sig för att, låt oss säga, alla med en förmögenhet över 1 mille måste bära en klapphatt på huvudet för att vi skall veta vilka dom "rika" är så finns det inget som hindrar detta: maktkoncentrationen är så total, och med tanke på hur mäktig partipiskan är (med tanke på hur svagt personval vi har) så innehar regerande partiets(-ernas) topp den totala makten.
Om man även tänker på hur relativt låg utbildningsnivå och arbetslivserfarenhet våra riksdagspolitiker har så skrämmer det mig ofantligt mycket mer att de får bestämma i politiska frågor än jurister.
Sverige är även det enda OECD-land (rätta mig om jag har fel) som inte har en författningsdomstol.
2. Skiljda valdagar är enormt bra eftersom det ökar demokratin. Med tre val på en och samma dag så konkurrerar många frågor och politiker om utrymmet, och väljarkårens chans att hålla sig informerad minskar. Genom att skilja på valdagarna ökar man väljarkårens chans att hålla sig informerad. Med val t.ex. vartannat år så kan man fokusera mer på de viktiga frågorna.
a) anser sossarna att det är bättre med en större väljarkår som är mycket mer oinsatt än en liten mindre väljarkår som faktiskt är mer insatt? Vilket anses mer demokratiskt?
b) varför tror sossarna att valdeltagandet skulle minska? Nu kanske jag låter väldigt hemsk i mina tankegångar, men jag vill inte ha väljare som inte orkar ta sig till en vallokal vartannat år istället för vart fjärde. Vi snackar ju faktiskt inte om att ha val varannan torsdag.