2008-05-20, 23:04
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Att ha komunalval på en egen dag kan ge två resultat:
-Ökat intresse för komunpolitik.
- Minskat deltagande i komunval, eftersom det är på statlig nivå "dom stora frågorna" avhandlas.
Det kan ju ge båda resultaten. Intresset och kunskapen ökar för kommunpolitiken då den inte "konkurreras ut" av riksdagsvalet. Om det då medför att de som röstar blir mer insatta, och att de som inte vill sätta sig in i det avstår från att rösta så är det ju det den bästa kombinationen.

Högt valdeltagande bör ju inte vara ett självändamål som det är idag. Jag har hellre en duktig kirurg som opererar mig än fyra usla...
Citera
2008-05-20, 23:52
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Högt valdeltagande bör ju inte vara ett självändamål som det är idag. Jag har hellre en duktig kirurg som opererar mig än fyra usla...
Strävan efter det höga valdeltagandet är enbart något som socialdemokraterna driver, och deras partifunktionärer är de första att ojja sig när deltagandet sjunker.
Citera
2008-05-21, 11:07
Medlem
Att stärka personvalssystemet tycker jag är positivt, likaså att stärka det kommunala självstyret. Dock, har ni missat att utredningen föreslår att det ska bli svårare att få till kommunala folkomröstningar?

Sen det här med författningsdomstol... Jag pluggar ju till jurist och därmed framstår det kanske som ganska konstigt att jag är väldigt skeptisk till en författningsdomstol. Nu utvecklar man ju inte i artikeln hur domstolen ska se ut rent konkret, men det är inte en alltför vild gissning att domarna kommer (precis som med dagens HD) att utses av regeringen. Då blir ju det hela oerhört politiserat, och fungerar bara som en extra stoppkloss för politiska förändringar.

Jag måste också säga att jag inte riktigt ser behovet. Vi har redan Lagrådet som regeringen tänker både en och två gånger innan man kör över, och Sverige hör väl till de mest slaviska efterföljarna av de internationella överenskommelser vi skrivit på. Vi böjer ju oss för FN-lobbying varannn kvart.

Nej, jag är inte övertygad om författningsdomstolens förträfflighet. För övrigt kommer regeringen knappast att genomdriva en grundlagsförändring utan att åtminstone socialdemokraterna ställer sig bakom den. Troligen kommer det här förslaget att omarbetas.
Citera
2008-05-21, 11:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Man kan...

Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Att stärka personvalssystemet tycker jag är positivt, likaså att stärka det kommunala självstyret. Dock, har ni missat att utredningen föreslår att det ska bli svårare att få till kommunala folkomröstningar?

...ju fundera på orsakerna därtill.

Citat:
Sen det här med författningsdomstol... Jag pluggar ju till jurist och därmed framstår det kanske som ganska konstigt att jag är väldigt skeptisk till en författningsdomstol. Nu utvecklar man ju inte i artikeln hur domstolen ska se ut rent konkret, men det är inte en alltför vild gissning att domarna kommer (precis som med dagens HD) att utses av regeringen. Då blir ju det hela oerhört politiserat, och fungerar bara som en extra stoppkloss för politiska förändringar.

Det har skett för många politiska förändringar utan några motkrafter, vilket vore en välkommen förbättring, således. Det kan mycket väl bli som Du säger, men vill man kan man åtgärda det. En lösning skulle vara att regeringen har monopol på förslag till domare och riksdagen utser. Då blir det åtminstone formellt litet maktdelning.

Citat:
Jag måste också säga att jag inte riktigt ser behovet. Vi har redan Lagrådet som regeringen tänker både en och två gånger innan man kör över, och Sverige hör väl till de mest slaviska efterföljarna av de internationella överenskommelser vi skrivit på. Vi böjer ju oss för FN-lobbying varannn kvart.

Erfarenheten är väl annars att Lagrådet körs över så ofta man behöver. Vi är alldeles för eftergivna till både FN och EU, och undertrycker på detta sätt den nationella demokratin.

Citat:
Nej, jag är inte övertygad om författningsdomstolens förträfflighet. För övrigt kommer regeringen knappast att genomdriva en grundlagsförändring utan att åtminstone socialdemokraterna ställer sig bakom den. Troligen kommer det här förslaget att omarbetas.

Förträffligt är väl inget, men jag tror att ett Sverige med författningsdomstol är bättre än ett Sverige utan. Att socialdemokraterna är emot är i sig ett starkt tecken på behovet av densamma.
Citera
2008-05-21, 11:21
Medlem
Amors avatar
Ser mycket lovande ut, dock måste det vara svårt att få igenom en sån här sak två gånger mellan ett val, särskilt som Socialdemokraterna sätter sig på tvären.
Citera
2008-05-21, 17:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Även jag...

Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ser mycket lovande ut, dock måste det vara svårt att få igenom en sån här sak två gånger mellan ett val, särskilt som Socialdemokraterna sätter sig på tvären.

...tror att det kan bli svårt att få igenom. Måhända är inte heller det syftet. Men, om man driver på i en fråga om att stärka grundlagens ställning, och kan visa på att detta är bra för demokratin, så blir det förstås politiskt kännbart för S om de stoppar förslaget. Alliansen kan då använda detta som hävstång i flera sammanhang för lång tid och det blir en extravikt för S att bära. Det gäller ju att visa på att det är S som vill bevara ett imperfekt system för sin egen snöda vinning.
Rätt hanterat kan en sådan här fråga vara en vinna-vinna-situation för Alliansen.
Citera
2008-09-09, 20:23
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Rätt hanterat kan en sådan här fråga vara en vinna-vinna-situation för Alliansen.
Tycker du de har visat på bra bollkänsla hittills?

Tillbaka till ämnet: I Sverige idag så blir vi indoktrinerade redan som barn att demokrati är det finaste som finns; det är vår nya religion, även när demokrati innebär majoritetens diktatur, även när demokrati innebär att två vargar och ett lamm röstar om kvällens meny.

Vår statsreligion demokrati är mer fundamentalistisk än Islam i Iran. Pröva att yttra följande två meningar i lunchrummet på jobbet:

* Häng Gud och bränn alla kyrkor!
* Jag tycker att demokratins räckvidd bör inskränkas.

Efter de första påståendet rycker folk på axlarna och tänker att vi har religionsfrihet. Efter det andra påståendet blir du en paria.

Med denna bakgrund så är maktdelning ingen valvinnare, dessutom så utmanar det den socialdemokratiska hegemonin. Alltså är frågan politiskt död. Tyvärr.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in