Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Att stärka personvalssystemet tycker jag är positivt, likaså att stärka det kommunala självstyret. Dock, har ni missat att utredningen föreslår att det ska bli svårare att få till kommunala folkomröstningar?
...ju fundera på orsakerna därtill.
Citat:
Sen det här med författningsdomstol... Jag pluggar ju till jurist och därmed framstår det kanske som ganska konstigt att jag är väldigt skeptisk till en författningsdomstol. Nu utvecklar man ju inte i artikeln hur domstolen ska se ut rent konkret, men det är inte en alltför vild gissning att domarna kommer (precis som med dagens HD) att utses av regeringen. Då blir ju det hela oerhört politiserat, och fungerar bara som en extra stoppkloss för politiska förändringar.
Det har skett för många politiska förändringar utan några motkrafter, vilket vore en välkommen förbättring, således. Det kan mycket väl bli som Du säger, men vill man kan man åtgärda det. En lösning skulle vara att regeringen har monopol på förslag till domare och riksdagen utser. Då blir det åtminstone formellt litet maktdelning.
Citat:
Jag måste också säga att jag inte riktigt ser behovet. Vi har redan Lagrådet som regeringen tänker både en och två gånger innan man kör över, och Sverige hör väl till de mest slaviska efterföljarna av de internationella överenskommelser vi skrivit på. Vi böjer ju oss för FN-lobbying varannn kvart.
Erfarenheten är väl annars att Lagrådet körs över så ofta man behöver. Vi är alldeles för eftergivna till både FN och EU, och undertrycker på detta sätt den nationella demokratin.
Citat:
Nej, jag är inte övertygad om författningsdomstolens förträfflighet. För övrigt kommer regeringen knappast att genomdriva en grundlagsförändring utan att åtminstone socialdemokraterna ställer sig bakom den. Troligen kommer det här förslaget att omarbetas.
Förträffligt är väl inget, men jag tror att ett Sverige med författningsdomstol är bättre än ett Sverige utan. Att socialdemokraterna är emot är i sig ett starkt tecken på behovet av densamma.