• 1
  • 2
2008-05-19, 08:20
Medlem
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...71182&rss=1400

Citat:
Tidningen Punkt SE drar sig ur kriget om gratistidningsläsarna. Utgivningen upphör omedelbart. Medarbetarna informerades på måndagsmorgonen.

Dagens utgåva av gratistidningen Punkt SE är den sista - tidningen lägger ned med omedelbar verkan. Det bekräftar Aftonbladets informationschef Niklas Bodell för DN.se på måndagsmorgonen.

Samtidigt köper Punkt SE:s och Aftonbladets ägare Schibsted in sin i gratistidningen Metro. Koncernen förvärvar 35 procent av Metro i syfte att säkra en position på gratistidningsmarknaden, skriver de i ett pressmeddelande.

Punkt SE var sist ut att ta upp konkurrensen om gratistidningsläsarna. Tidningen föddes som en avknoppning till Aftonbladet i oktober 2006, fyra år efter City och elva år efter Metro. Punkt.se-formatet var mindre än de andra tidningarnas och tidningen lanserades samtidigt i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Men Punkt SE har liksom de andra gratistidningarna brottats med att få ekonomin att gå ihop. Punkt SE har inte något år gått med vinst och har pekats ut som ett sorgebarn för Aftonbladet-sfären.

"Det är naturligtvis väldigt tråkigt att vi tvingas till beslutet att lägga ned Punkt SE,
som på många sätt varit en stor publicistisk framgång, men tidningens
lönsamhetsproblem gör det nu omöjligt att fortsätta utgivningen", säger Aftonbladets
koncernchef och VD Carl Gyllfors i ett pressmeddelande.

Lite synd. Jag gillade den lilla tidningen. Vad tycker ni? Bra eller dåligt?
Citera
2008-05-19, 08:23
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Medier och journalistik

/Mod
Citera
2008-05-19, 08:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ganska väntat med tanke på överetableringen bland gratistidningarna, även om jag trodde att City skulle försvinna först.

Att säga att "Punkt SE [har] på många sätt varit en stor publicistisk framgång" tyder på en stor portion humor hos Carl Gyllfors.
Citera
2008-05-19, 08:39
Moderator
Strix m/94s avatar
En...

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ganska väntat med tanke på överetableringen bland gratistidningarna, även om jag trodde att City skulle försvinna först.

Att säga att "Punkt SE [har] på många sätt varit en stor publicistisk framgång" tyder på en stor portion humor hos Carl Gyllfors.

...alternativ tolkning är att han är synnerligen verklighetsfrånvänd och lever i ett parallellt universum. Glädjande 'r sakfrågan i alla händelser.
Citera
2008-05-19, 08:48
Medlem
Drinis avatar
Även om jag inte bor i någon av de aktuella städerna så blir jag glad.
Motgång för aftonbladet är framgång för mig
Citera
2008-05-19, 09:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

City har redan försvunnit på de flesta orter utom i Stockholm.
Citera
2008-05-19, 09:57
Medlem
nylndrs avatar
Yes!
Citera
2008-05-19, 09:59
Medlem
Det var helt väntat. Så länge som fler en en gratistidning fanns kunde ingen av dem gå med vinst. City lades ner för ca ett halvår sen i GBG, och nu är det alltså .SE´s tur. Då är vi tillbaka där vi startade. Metro ftw.
Citera
2008-05-19, 10:00
Medlem
plicken117s avatar
YES!
kört bojkott sen de började, nu ger det resultat!
Citera
2008-05-19, 10:31
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Skönt att höra, SE fick t.o.m Aftonbladet att verka attraktivt i jämförelse vilket borde säga en hel del. Alltid kul att se arbetsmarknaden för svenska journalister krympa dessutom
Citera
2008-05-19, 10:53
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plicken117
YES!
kört bojkott sen de började, nu ger det resultat!

Är du annonsör?
Citera
2008-05-19, 11:01
Medlem
jerkuss avatar
Idag firar jag. Punkt SE har alltid varit det största skräpet som delats ut i tunnelbanan, seriöst, för min del hade de lika gärna kunnat gå och ta upp det som ligger i papperskorgarna och dela ut. Nyhetsprioriteringen är kass, reportrarna och krönikörerna är helt jävla åt skogen, allt är dåligt. Det här känns som om ett element mindre finns som kan sabba min vardag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in