2008-10-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tidigare gick det ju faktiskt att få fängelseförbud på grund av alkoholpsykos. Att nu hoppas på det och säga att man var full och fick en psykos som gjorde att allt blev svart och N dog är inte en bra försvarsstrategi idag.

Någon vänlig själ som kan förklara skillnaden mellan alkoholpsykos och patologisktrus för mig, vet något fall på 2000 talet där försvaret åberopade just patologisktrus, den gubben gick inte hem. Han hade yxat ihjäl frugan+ungar i Gbg. Sitter idag på Malmö Kirseberg.
Citera
2008-10-13, 21:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarna
Någon vänlig själ som kan förklara skillnaden mellan alkoholpsykos och patologisktrus för mig,
Det är precis samma sak.

Citat:
vet något fall på 2000 talet där försvaret åberopade just patologisktrus, den gubben gick inte hem. Han hade yxat ihjäl frugan+ungar i Gbg. Sitter idag på Malmö Kirseberg.
Post-Flink, alltså.
Citera
2008-10-13, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarna
Någon vänlig själ som kan förklara skillnaden mellan alkoholpsykos och patologisktrus för mig, vet något fall på 2000 talet där försvaret åberopade just patologisktrus, den gubben gick inte hem. Han hade yxat ihjäl frugan+ungar i Gbg. Sitter idag på Malmö Kirseberg.
Det är exakt samma sak och efter Flinkfallet går den gubben aldrig hem.
Har för mig att den goe gubben studerar och dessutom har obevakade permissioner. Visst var det skriverier om det för något år sedan?
(Ja, jag såg att Hamilkars flinka fingrar slog mina slöa journalisthänder. )
Senast redigerad av smålandtintin 2008-10-13 kl. 21:58.
Citera
2008-10-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är precis samma sak.

Post-Flink, alltså.

Tack för era svar!
Killen år mycket omtyckt av pli....hm kriminalvårdarna där, skötsam, trevlig och vänlig.
Den ende som är misstänksam är den käre psykbossen Sverker, som förövrigt anses höra hemma i AH:s Tyskland.
Det stämmer bra, han har mycket obevakat leverne.
Senast redigerad av fiskarna 2008-10-13 kl. 22:06.
Citera
2008-10-14, 09:46
Medlem
Ja, det blev som ni trodde, de begärde 14 dagar till. Och de är osäkra på om det räcker. De väntar tydligen på att sammanställa obduktionsutlåtandet (hur lång tid tar sånt egentligen?).
http://www.alingsastidning.se/kategori.asp?id=2041&sidnamn=ALINGS%C3%85S
Citera
2008-10-14, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Ja, det blev som ni trodde, de begärde 14 dagar till. Och de är osäkra på om det räcker. De väntar tydligen på att sammanställa obduktionsutlåtandet (hur lång tid tar sånt egentligen?).
SKL och rättsmedicinska tar säkert någon månad till. Därefter ska det slutdelges försvaret som behöver någon vecka att läsa igenom utredningen.
En kvalificerad gissning är åtal tidigast i mitten av december.
Allt talar för att man dessutom gör en rättspsykiatrisk undersökning innan rättegången.
Då är man framme i sportlovstider innan det blir rättegång.
Citera
2008-10-14, 13:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ingen har särskilt bråttom nu. I och med erkännandet är det ju klart att han ska sitta, och då kan det göra detsamma om han sitter på häktet lite kortare eller längre tid.
Citera
2008-10-16, 19:07
Medlem
jim123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhub
Det enda jag säger är att folk skall sluta ljuga om saker för att Niklas familj och vänner mår bara sämre av det. Men man kan ju inte förvänta sig att någon av er skall förstå det för ni verkar inte ha det som krävs för att göra det.
att du orkar hålla på och försvara nicklas med fam,vem fan skiter väll inte idom!allas tankar borde väll vara oss nathalies fam,mina sympatier går enbart till nathalies fam,på alla sätt o vis
Citera
2008-10-16, 22:18
Medlem
jennsan22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jim123123
att du orkar hålla på och försvara nicklas med fam,vem fan skiter väll inte idom!allas tankar borde väll vara oss nathalies fam,mina sympatier går enbart till nathalies fam,på alla sätt o vis

Instämmer helt.
Citera
2008-10-16, 22:47
Medlem
Citat:
Vad gäller när det handlar om alkoholpsykos då? Som Rödeby-pappan. Han frikändes ju för att han hade fått en alkoholpsykos och därmed inte kunde ta ansvar för sina gärningar. Och detta trots att han hade ett långvarigt missbruk av alkohol och borde känt till hur mycket eller lite han ska dricka för att inte hamna i det tillståndet.

Det fallet handlade inte om en alkoholpsykos.
Citera
2008-10-17, 06:10
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhub
Det enda jag säger är att folk skall sluta ljuga om saker för att Niklas familj och vänner mår bara sämre av det. Men man kan ju inte förvänta sig att någon av er skall förstå det för ni verkar inte ha det som krävs för att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Även om det framkommer negativa saker om brottsoffer och dess familj brukar de inte anses som relevanta.
Vem blir egentligen gladare av att Nathalie innan hon mördades hade dålig kontakt med sin mor?

Citat:
Ursprungligen postat av jim123123

Citat:
Ursprungligen postat av jennsan22
Instämmer helt.

Att ni har fucking mage att sitta och gruppskälla direkt eller indirekt på den enda personen i tråden hittills som inte skriver anonymt.

Har läst hela tråden, även sedan Danneboras kom och gjorde den oläslig på slutet.

(Stort tack dock till de allra flesta som skrivit flitigt här - det har varit mycket intressanta 347 sidor.)

Det har länge letats efter saker i Niklas' förflutna. Ju mer det verkar som att det faktiskt inte finns några uppenbara trauman eller varningssignaler, desto hårdare försöker vissa skrapa. Det händer ändå inget.
Av det som faktiskt kunnat fastställas i kategorin trauman och varningssignaler så tycks såväl jag som många andra som skrivit här ha mer sådant i bagaget än Niklas.

Det är otroligt lätt att sitta och kasta skit. Betydligt svårare att t.ex. skriva under med för- och efternamn när man har något att framföra.
Det är också otroligt lätt att måla allt i svart och vitt. Det kan ge en känsla av att man kan distansera sig själv från hur man tror att "en sån här person" fungerar.
Har en person behov av att distansera och slå ifrån sig säger det rätt mycket om denna. Min hobbypsykologiska analys pekar på inneliggande aggressioner som göms bakom en stenhård (mm, verkligen stenhård, eh) fasad av "folkvett", "sunt förnuft", "dödsstraff nu!".

Det är oerhört mycket svårare att erkänna att det är för att Niklas troligen är en rätt vanlig kille som man blir kusligt fascinerad av ett sånt här fall.
Det här berör mig oerhört mycket mer än Eklund-, Fritzl-, Fossmo- och Schürrerfallen tillsammans. Just för att det knappast krävs en total vettvilling. Det kan vara någon i ditt handbollslag - och du hade inte ens kunnat gissa vem.

Detta ger rysningar av en helt annat kaliber än något som är lätt att slå ifrån sig och bara äcklas av. Det har fler dimensioner.

En av de personer jag umgås allra mest med är dömd för kvinnomisshandel.
Själv är jag feminist och naturligtvis upprörd över dylikt beteende.
Tror bara inte på pöbelmentalitet och krampaktigt distanserande.

Ett bra lästips till er gamar torde vara "En riktig våldtäktsman" av Katarina Wennstam...

Till sist vill jag säga att jag är full av beundran inför alla vettiga anhöriga här, både till Nathalie och Niklas, som fortsätter vara starka och är beslutna att stötta sina vänner när detta fruktansvärda hänt. Fortsätt ta hand om varandra, och skaka av er anonym dynga!
Senast redigerad av Shoplifter 2008-10-17 kl. 06:16.
Citera
2008-10-17, 06:59
Medlem
miapetters avatar

Instämmer helt!
Det finns fler offer i det här, Nathalie, hennes familj, släkt o vänner men även Niklas familj, släkt o vänner! DE har inte mördat någon! Om inget framkommer som indikerar att någon hjälpt honom måste det vara fruktansvärt även för dem! Oavsett om N hade asfalt i sandlådan som barn är mordet hans eget val, sluta ta ifrån honom ansvaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in