2008-10-17, 08:01
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Det här berör mig oerhört mycket mer än Eklund-, Fritzl-, Fossmo- och Schürrerfallen tillsammans.

Det allra vanligaste är ju att en partner/ex-partner mördar. I synnerhet när det sker inom hemmets väggar. Blir du lika berörd över alla andra kvinnomord i hemmet?
Citera
2008-10-17, 08:22
Medlem
Per-Martins avatar
Citat:
Det är oerhört mycket svårare att erkänna att det är för att Niklas troligen är en rätt vanlig kille som man blir kusligt fascinerad av ett sånt här fall.
Det här berör mig oerhört mycket mer än Eklund-, Fritzl-, Fossmo- och Schürrerfallen tillsammans. Just för att det knappast krävs en total vettvilling. Det kan vara någon i ditt handbollslag - och du hade inte ens kunnat gissa vem.

Normala människor har en spärr som hindrar en från att mörda, hur arg och upprörd man än blir. Den spärren saknar din skyddsling, alltså är han en vettvilling.
Citera
2008-10-17, 10:51
Medlem
jim123123s avatar
Citat:
Att ni har fucking mage att sitta och gruppskälla direkt eller indirekt på den enda personen i tråden hittills som inte skriver anonymt.

Har läst hela tråden, även sedan Danneboras kom och gjorde den oläslig på slutet.

(Stort tack dock till de allra flesta som skrivit flitigt här - det har varit mycket intressanta 347 sidor.)

Det har länge letats efter saker i Niklas' förflutna. Ju mer det verkar som att det faktiskt inte finns några uppenbara trauman eller varningssignaler, desto hårdare försöker vissa skrapa. Det händer ändå inget.
Av det som faktiskt kunnat fastställas i kategorin trauman och varningssignaler så tycks såväl jag som många andra som skrivit här ha mer sådant i bagaget än Niklas.

Det är otroligt lätt att sitta och kasta skit. Betydligt svårare att t.ex. skriva under med för- och efternamn när man har något att framföra.
Det är också otroligt lätt att måla allt i svart och vitt. Det kan ge en känsla av att man kan distansera sig själv från hur man tror att "en sån här person" fungerar.
Har en person behov av att distansera och slå ifrån sig säger det rätt mycket om denna. Min hobbypsykologiska analys pekar på inneliggande aggressioner som göms bakom en stenhård (mm, verkligen stenhård, eh) fasad av "folkvett", "sunt förnuft", "dödsstraff nu!".

Det är oerhört mycket svårare att erkänna att det är för att Niklas troligen är en rätt vanlig kille som man blir kusligt fascinerad av ett sånt här fall.
Det här berör mig oerhört mycket mer än Eklund-, Fritzl-, Fossmo- och Schürrerfallen tillsammans. Just för att det knappast krävs en total vettvilling. Det kan vara någon i ditt handbollslag - och du hade inte ens kunnat gissa vem.

Detta ger rysningar av en helt annat kaliber än något som är lätt att slå ifrån sig och bara äcklas av. Det har fler dimensioner.

En av de personer jag umgås allra mest med är dömd för kvinnomisshandel.
Själv är jag feminist och naturligtvis upprörd över dylikt beteende.
Tror bara inte på pöbelmentalitet och krampaktigt distanserande.

Ett bra lästips till er gamar torde vara "En riktig våldtäktsman" av Katarina Wennstam...

Till sist vill jag säga att jag är full av beundran inför alla vettiga anhöriga här, både till Nathalie och Niklas, som fortsätter vara starka och är beslutna att stötta sina vänner när detta fruktansvärda hänt. Fortsätt ta hand om varandra, och skaka av er anonym dynga!
vem har gruppskällt,jag talar för egen del,du säger att du är femenist endå är du bästis med en fruntimmers piskare,jag förstår inte hur det går ihop.visst vem som helst kan vara mördare i din närhet,men att säga att nicklas troligen är en vanlig kille är helt fel,han är allt annat än normal,vanlig. 1.han går och mördar en liten flicka 2.sen gräver han ner henne 3.går han hem till anhöriga o beklagar sorgen 4.han är med och letar efter henne. och han är normal????
Citera
2008-10-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jim123123
vem har gruppskällt,jag talar för egen del,du säger att du är femenist endå är du bästis med en fruntimmers piskare,jag förstår inte hur det går ihop.visst vem som helst kan vara mördare i din närhet,men att säga att nicklas troligen är en vanlig kille är helt fel,han är allt annat än normal,vanlig. 1.han går och mördar en liten flicka 2.sen gräver han ner henne 3.går han hem till anhöriga o beklagar sorgen 4.han är med och letar efter henne. och han är normal????

Det är väl ingen som påstår att det han gjort är normalt och att han nu är att betrakta som normal?
Däremot verkar han ha varit en helt normal kille utan något anmärkningsvärt i bagaget. Få (om ens någon?) varningssignaler helt enkelt.

Det är en enorm skillnad.
Citera
2008-10-17, 18:35
Medlem
Shoplifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Martin
Normala människor har en spärr som hindrar en från att mörda, hur arg och upprörd man än blir. Den spärren saknar din skyddsling, alltså är han en vettvilling.

Citat:
Ursprungligen postat av jim123123

Det är förstås ingen normal handling att döda någon. Är inte det jag försöker säga.
Dessutom är det rätt sannolikt att du liksom jag känner någon som sopat till en kvinna. Alla känner en kvinna som råkat ut för sådant men ingen känner en man som stått för slagen (eller vad det nu kan vara).

Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det är väl ingen som påstår att det han gjort är normalt och att han nu är att betrakta som normal?
Däremot verkar han ha varit en helt normal kille utan något anmärkningsvärt i bagaget. Få (om ens någon?) varningssignaler helt enkelt.

Det är en enorm skillnad.

Ja, exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det allra vanligaste är ju att en partner/ex-partner mördar. I synnerhet när det sker inom hemmets väggar. Blir du lika berörd över alla andra kvinnomord i hemmet?

Nej, det kan jag inte påstå. Vet inte riktigt varför det här slagit an en ton.
Men det här väcker ju frågor kring hur saker sett ut under de senaste fyra månaderna, framför allt.
Fast, i och för sig, det kan nog vara att jag tycker det är intressant med det totala avståndstagandet, med tanke på hur vanligt det ändå är med män som ger sig på kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Instämmer helt!
Det finns fler offer i det här, Nathalie, hennes familj, släkt o vänner men även Niklas familj, släkt o vänner! DE har inte mördat någon! Om inget framkommer som indikerar att någon hjälpt honom måste det vara fruktansvärt även för dem! Oavsett om N hade asfalt i sandlådan som barn är mordet hans eget val, sluta ta ifrån honom ansvaret!

Tack.
Ja, det är väl lite det jag är ute efter också, samtidigt som jag tycker det är rätt vidrigt att många är så beslutna att se till att Niklas' anhöriga ska bli än mer utsatta än de redan är. På vilket sätt hjälper det någon?
Citera
2008-10-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det fallet handlade inte om en alkoholpsykos.
Ja, vi har redan kommit fram till det.
Citera
2008-10-20, 07:24
Medlem
dr-Houses avatar
I detta fallet med NG och hans uppväxt så fanns det mycket tydliga signaler om att allt inte stod rätt till, den familjen har aldrig varit någon "helylle-familj"!När ryktet nådde lilla Herrljunga om vad som skett så undrades det bara vilken av sönerna det var, de flesta trodde K och andra spekulerade om T?

OBS detta var de allra första dagarna efter N:s försvinnande och inte så många här i Herrljunga visste att NG hade en flickvän!!

Så visst fasen har det funnits tydliga signaler om dessa barn alltid!!! Ända sen dom var små!
Citera
2008-10-20, 09:30
Medlem
signaler

Dr-house: Efter att något har hänt brukar alla prata om "det fanns tydliga signaler".....vilka signaler har funnits här då? Och nästa frågam det nu har funnits så tydliga "signaler" som du säger, har familjen varit i andra utredningar (socialförvalt osv) eller har "signalerna" bara fått fortgå och folk har stått bredvid och tittat på? Har följt länken från början och är nyfiken på vad du menar och har sett.
Citera
2008-10-20, 11:08
Medlem
Nu så håller jag mig hela tiden i bakgrunden i denna tråd, jag var mycket aktiv i början och fram till att N hittades. Men vad som får mig att skriva nu är att jag tycker det är väldigt, väldigt många som tydligen "sitter på facit" nu så här i efterhand när "facit" är publicerat? Vart höll alla ni till innan?
Citera
2008-10-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr-House
I detta fallet med NG och hans uppväxt så fanns det mycket tydliga signaler om att allt inte stod rätt till, den familjen har aldrig varit någon "helylle-familj"!När ryktet nådde lilla Herrljunga om vad som skett så undrades det bara vilken av sönerna det var, de flesta trodde K och andra spekulerade om T?

OBS detta var de allra första dagarna efter N:s försvinnande och inte så många här i Herrljunga visste att NG hade en flickvän!!

Så visst fasen har det funnits tydliga signaler om dessa barn alltid!!! Ända sen dom var små!

Vilka var då dessa "mycket tydliga signaler" som i så många år så starkt har talat för åt vilket håll gärningsmannens liv skulle komma att barka?
Citera
2008-10-20, 15:01
Medlem
mitt tips är att lilla psykutredningen kommer visa på borderline eller annan personlighetsstörning. passar perfekt in på agerandet.

pax vobiscum.
Citera
2008-10-20, 16:06
Medlem
BillyMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.judgedredd
mitt tips är att lilla psykutredningen kommer visa på borderline eller annan personlighetsstörning. passar perfekt in på agerandet.

pax vobiscum.

Agerarandet?

Vi vet ju egentligen inte hur det gick till - eller har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in