2008-10-06, 20:34
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Tyvärr är det så på alla forum (!), att det finns idioter som kommer med hjärnlösa inlägg. Sånt sållar man bort.
Alla här tycker självklart synd om alla närstående. Allt är tragiskt och kan inte göras ogjort.
Många vill ha svar på VARFÖR?
Då spekuleras det vilt fram och tillbaka för att FÖRSTÅ.

Själv tror jag utan att ha belägg för det, att utlösande faktorn är anabola.
Drogen har tidigare gjort snälla killar till monster för sina flickvänner.
Du som verkar vara lite insatt, kan ju döda en del spekulationer!
Det är ju bara bra i så fall.

Många kvinnomisshandlare upplevs av omgivningen som "snälla och lite mesiga" killar. Långtifrån alla är de machomän som vi föreställer oss... Det finns ett psykologiskt begrepp för det - split personality, en form av dissociativ personlighetsstörning. Dr Jekyll & Mr Hyde...
Citera
2008-10-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Många kvinnomisshandlare upplevs av omgivningen som "snälla och lite mesiga" killar. Långtifrån alla är de machomän som vi föreställer oss... Det finns ett psykologiskt begrepp för det - split personality, en form av dissociativ personlighetsstörning. Dr Jekyll & Mr Hyde...

Det finns alla typer.
Citera
2008-10-06, 20:39
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Så du menar att hon medvetet uppfostrat en mördare?!?
Jag kallar henne ett offer eftersom definitionen av ordet är:
"någon som råkar ut för något negativt"

Hon har inte medvetet uppfostrat en mördare men hon har inte behandlat sin son på ett sätt som möjliggör en sund och hyfsat normal psykologisk utveckling i alla fall. Det kan vi vara 99,99 % säkra på.

Att han blev en mördare var såklart olyckligt, troligare (statistiskt) vore att han hade riktat destruktiviteten mot sig själv.
Citera
2008-10-06, 20:42
Medlem
cordelias avatar
[PHP][/PHP]
Citat:
Det finns alla typer.

Det finns det. Jag menar bara att "alla tycker att han är en sådan snäll kille så han kan inte ha gjort något så hemskt"-resonemanget inte alls håller. Även de som ser ut som "svärmorsdrömmar" kan slå ihjäl sina flickvänner. (De är såklart inga svärmorsdrömmar men det vet bara deras flickvän).
Citera
2008-10-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Hon har inte medvetet uppfostrat en mördare men hon har inte behandlat sin son på ett sätt som möjliggör en sund och hyfsat normal psykologisk utveckling i alla fall. Det kan vi vara 99,99 % säkra på.

Att han blev en mördare var såklart olyckligt, troligare (statistiskt) vore att han hade riktat destruktiviteten mot sig själv.

Vi vet inte hur hon behandlat honom.
Det finns andra faktorer som spelar roll också.
T.ex. användande av droger, tidigare hjärntvätt av värderingar från nazikompisar.

Självklart har uppfostran en stor del av hans beteende, men det går inte att förklara med svart och vitt.
Citera
2008-10-06, 20:56
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Problemet med att försöka förstå varför mördaren blev mördare, är att tankegångarna automatiskt leder till att man måste skuldbelägga offret. För gärningsmannens logik är annars ofattbar, fullständigt obegriplig, för en normal människa. Jämför fallet med Arbogamörderskan. Det går inte att förstå varför någon dödar två små oskyldiga barn. Vad det handlar om har någon nyligen nämnt här. Det är ren och skär ondska.

Jag håller inte med dig där. Det går visst att förstå hur en mördare tänker, även arbogamörderskan. Däremot är det omöjligt att acceptera att någon kan tänka så. Jag anser att det är oerhört viktigt att försöka förstå tankegången hos mördare. För att eventuellt kunna förhindra framtida brott eller åtminstone kunna lösa dem innan mördaren slår till igen. Att offrets beteende innan ett mord är av betydelse är svårt att komma från. Däremot har det inget med SKULD att göra. Offret har troligen helt omedvetet triggat mördarens beteende.

Det är inte helt osannoligt att NJ har tryckt på någon knapp hos NG som fick honom att begå mordet. Detta gjorde hon i så fall helt utan vetskap och har självklart ingen egen skuld till att hon blev mördad.

Hoppas du förstår skillnaden i sättet att tänka som ändå bottnar i samma sak, den som dödar är alltid den som bär skulden.
Citera
2008-10-06, 20:58
Medlem
Citat:
Tyvärr är det så på alla forum (!), att det finns idioter som kommer med hjärnlösa inlägg. Sånt sållar man bort.
Alla här tycker självklart synd om alla närstående. Allt är tragiskt och kan inte göras ogjort.
Många vill ha svar på VARFÖR?
Då spekuleras det vilt fram och tillbaka för att FÖRSTÅ.

Själv tror jag utan att ha belägg för det, att utlösande faktorn är anabola.
Drogen har tidigare gjort snälla killar till monster för sina flickvänner.
Du som verkar vara lite insatt, kan ju döda en del spekulationer!
Det är ju bara bra i så fall.
Jag tycker också att det är så att man spekulerar för att FÖRSTÅ. Inte för att kasta skit på någon.

Dessutom undrar jag, när vi ändå har en närstående till Niklas familj, hur funkar detta med tatueringen? Jag undrar som någon annan gjorde tidigare, hur kommer det sig att han tatuerade en stor dödskalle på bröstet, då det inte riktigt går ihop med bilden "snäll, lugn och blyg"?
Citera
2008-10-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Jag tycker också att det är så att man spekulerar för att FÖRSTÅ. Inte för att kasta skit på någon.

Dessutom undrar jag, när vi ändå har en närstående till Niklas familj, hur funkar detta med tatueringen? Jag undrar som någon annan gjorde tidigare, hur kommer det sig att han tatuerade en stor dödskalle på bröstet, då det inte riktigt går ihop med bilden "snäll, lugn och blyg"?

Symboliserar en döskalle att man är motsatsen till snäll, lugn och blyg? Min sambo som inte har en gnutta aggression inom sig har (HÖR OCH HÄPNA!) två döskallar tatuerade på sin vänstra arm och han är dessutom läkarstuderande och visar patienter sina tatueringar. Inte är han en mördare för det..
Citera
2008-10-06, 21:06
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marig
Symboliserar en döskalle att man är motsatsen till snäll, lugn och blyg? Min sambo som inte har en gnutta aggression inom sig har (HÖR OCH HÄPNA!) två döskallar tatuerade på sin vänstra arm och han är dessutom läkarstuderande och visar patienter sina tatueringar. Inte är han en mördare för det..

Varför valde han (din sambo) att tatuera dödskallar? Jag tycker att NGs tatuering är riktigt otäck och skulle också gärna vilja veta varför man väljer ett sådant motiv. Det är ju ändå en symbol för döden.
Citera
2008-10-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr-House
Men lilla vän, vem har kastat skit på NG:s familj? Jag för min del har bara skrivit om vad jag vet om barnens barndom som inte alltid var så bra då mamman inte kunde hjälpa dem med läxor mm, hon kan/kunde inte varken läsa eller skriva, pappan jobbade nästan dygnet runt för att försörja sin stora familj så ingen skugga över honom. Såklart att familjen har ett helvete det har dom haft länge men inte beroende på skitprat här och så vitt jag läst så vägrar ju mamman att tro att hennes son mördat, men det är väl en förnekelseprocess det med

Kalla inte mig för "lilla vän", vem vet jag kanske väger 150 kg och käkar anabola så mitt humör är lite upp-o-ner? Det är väl ganska naturligt att vilja PRATA med sitt barn, se barnet i ögonen och få höra själv att "ja mamma det var jag som dödade henne..".. bara för att förstå.
Citera
2008-10-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Varför valde han (din sambo) att tatuera dödskallar? Jag tycker att NGs tatuering är riktigt otäck och skulle också gärna vilja veta varför man väljer ett sådant motiv. Det är ju ändå en symbol för döden.

Ja, han valde väl att tatuera in det på samma grunder som jag tatuerade in en ros på axeln - för han ville och att han ansåg att det var snyggt. Jag har inte sett NGs tatuering så kan inte uttala mig om den saken. Men jag tycker inte att det är speciellt konstigt med döskalletatueringar då i princip alla gör sådana. Det är inne, precis som Pamela Andersons taggtrådstattoo var inne på 90-talet. Inte för att jag tycker det är snyggt (tvärtom) men ja, det är väl ändå upptill var och en vad man vill pryda sin kropp med.
Citera
2008-10-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marig
Det var ju inte direkt en förklaring. Mer en bortförklaring.

Förresten känner jag en som har en dödskalle som tatuering, men den symboliserar något för honom (något som är irrelevant för tråden, det är dock inte döden).

Det måste ju finnas en anledning, vilken den än må vara, till att Niklas valde just det motivet. Hur passar den in i hans liv, vad symboliserar den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in