2008-10-06, 16:05
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriast
Tycker hela ordet "tillhygge" låter fel i sammanhanget, för mig är tillhygge en tillfällig sak man tar till... hmm....

Ja ett tillhygge kan ju vara vadsomhelst som är närmast tillhands eller som man går ut i köket eller garaget för att hämta. Ett blockjus, för att ta ett känt exempel, att slå offret med. Men eftersom polisen sa att tillhygget skulle avslöja hur mordet gått till, lät det som om det skulle bli uppenbart om de berättade, så det var därför jag gissade på en kniv.
Senast redigerad av hallon1 2008-10-06 kl. 16:26.
Citera
2008-10-06, 16:29
Medlem
Varför kasta skit på NG familj? Jag är nära vän med systern och har inte ett endaste ont ord att säga om familjen. Det N har gjort har åstakommit enorm skada inom familjen och behöver de verkligen få höra/läsa skitsnack? Säg vad ni tycker om N men dra inte in en hel familj i snacket. Vi är många som tycker om familjen G och som tänker på det helvete de måste gå igenom..
Citera
2008-10-06, 16:56
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marig
Varför kasta skit på NG familj? Jag är nära vän med systern och har inte ett endaste ont ord att säga om familjen. Det N har gjort har åstakommit enorm skada inom familjen och behöver de verkligen få höra/läsa skitsnack? Säg vad ni tycker om N men dra inte in en hel familj i snacket. Vi är många som tycker om familjen G och som tänker på det helvete de måste gå igenom..

Bra att det finns de som du som ger sitt stöd till familjen. Mig veterligen har dock ingen "skit" kastats här mot några andra familjemedlemmar än mördaren själv och skvaller och spekulationer om hans mor som eventuell medhjälpare. Däremot tycker jag massmedia behandlat mördaren på ett mycket milt sätt genom den helyllebild av honom som presenterats där.

Det kunde således ha varit mycket värre.
Senast redigerad av hallon1 2008-10-06 kl. 16:59.
Citera
2008-10-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Pitsleh: Verkar killen klar i skallen? Jag hoppas att jag missförstod dig nu men någon som slår/stryper ihjäl sin närmaste partner som man delar allt med är väl fan inte klar i skallen? Hade han varit klar i skallen hade han ringt ambulans om det nu hade vart en olyckshändelse vilket jag starkt betvivlar att det var.

Att sedan åka ut och gräva en grav o slänga ner sin partner där... Ja då är man fan inte klar i skallen enligt mig iaf

Nej, absolut inte på det sättet! Med "klar i skallen" menade jag att han verkar (vi vet ju inte så mkt om hur han resonerat kring brottet än) förstå vad han gjort osv. Medveten om vad som skett och hur han handlat. Att han alltså inte är förvirrad, hör röster eller sådana saker.
EDIT: Han verkar alltså inte vara psykiskt sjuk i lagens mening, sen kan han SJÄLVKLART ha någon form av problematik/störning ändå (som inte räknas som "allvarlig psykisk störning" i ett rättsligt sammanhang).
Senast redigerad av pitseleh 2008-10-06 kl. 18:40.
Citera
2008-10-06, 18:58
Medlem
dr-Houses avatar
Citat:

Men lilla vän, vem har kastat skit på NG:s familj? Jag för min del har bara skrivit om vad jag vet om barnens barndom som inte alltid var så bra då mamman inte kunde hjälpa dem med läxor mm, hon kan/kunde inte varken läsa eller skriva, pappan jobbade nästan dygnet runt för att försörja sin stora familj så ingen skugga över honom. Såklart att familjen har ett helvete det har dom haft länge men inte beroende på skitprat här och så vitt jag läst så vägrar ju mamman att tro att hennes son mördat, men det är väl en förnekelseprocess det med
Citera
2008-10-06, 19:35
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Tror tyvärr att det finns de som inte bryr sig om vad de gjort, de kan leva vidare i livet lika "lyckliga" som innan... Kanske de inte är lyckliga men det var de kanske ändå inte innan brottet... Vi vill nog gärna tro att alla människor kan känna skam och ånger, men blir motbevisade gång på gång av alla hemskheter vi människor kan göra...

Citat:
Ursprungligen postat av catami
Sjuka människor som lever i vanföreställning kan kanske leva vidare som om inget hänt. Det kanske inte ens har hänt i deras värld.
Så är det med all sannorlikhet inte för "friska" människor.

Så sant så sant... och en frisk människa skulle öht aldrig begå ett brott av den typen så det finns liksom inget man kan förstå på det vanliga sättet att tänka - tyvärr. Jag har själv arbetat med behandling av grova våldsbrottslingar (är psykolog) och trots min omfattande utbildning blev jag aldrig klok på den frågan. Även om man förstår - så kan man ändå aldrig förstå om man är en människa med ett "normalstört" psyke. Flera gånger har jag tänkt att jag skulle vilja följa med - virtuellt eller så - i en mördares psyke. Bara för att sekunden efter komma på att det vill jag inte alls. Detta är något vi människor inte ska förstå alltför mycket tror jag. Det är en avart av människans psyke och kan inte helt förklaras med alla de teorier vi har idag om vilka svåra uppväxtförhållanden som predestinerar en mördare. En förövare tar sig rätten att låta någon annan lida för att han inte orkar med sin egen ångest - de flesta människor som mår dåligt riktar detta mot sig själva och söker hjälp (eller tar sitt eget liv). Psykologin kan förklara en del men vi kommer aldrig ifrån människans eget ansvar. En mycket liten del t o m bland de som döms till rättspsykiatrisk vård bedöms vara "otillräkneliga", dvs att de pga psykisk sjukdom inte visste vad de gjorde. Jag tror det är 30 % av de med allv psykisk störning.

Själv höll dessa grubblerier på att göra mig galen - därför arbetar jag numera med mer positiva människor.
Citera
2008-10-06, 19:36
Medlem
Citat:

jag har kastat skiten som du kallar det inget jag ångrar alla har rätt att tycka o en del av sakerna bekräftades sedan om den rätt lösaktiga/bidragstagande mamman som säkert har vetat hela tiden eller varit medhjälpare vad jag tror men klart hon kan väl vara riktigt pantad som inte har förstått men extremt långsökt tror jag men väntar på förundersökningen så kan vi ta diskussionerna sen om du vill eftersom tråden förstörs / folk gråter av smutskastningen som du kallar det
Citera
2008-10-06, 20:02
Medlem
Citat:

Så upplever inte jag det som. Det är NG det kastas skit mot med all rätt.
Det finns en del som spekulerar om mamman som medhjälpare vid gömmandet av kroppen.
Jag tror absolut inte på den teorin! Mamman verkar vara i en förnekelsefas och är chockad.

Att ha uppfostrat en mördare är ingen merit, det säger sig självt.
Hon är ett av alla offer i denna historia...
Citera
2008-10-06, 20:13
Medlem
Jag tycker om N mamma och de fula saker (läs: lösaktig) som sägs om henne känns som att sparka på den som redan ligger. Gapig är inte heller något jag förknippar med henne, ja förutom den gången jag och systern stod och rökte utanför hennes fönster klockan fyra en vardagsmorgon när hon skulle upp tidigt. Då röt hon till så vi skamset fick smyga upp på rummet igen. Spelar det någon roll om någon fått be om hjälp för att klara av att leva? Har fått be N syster att inte gå in här på FB längre med tanke på att hon säkerligen skulle må mycket mer sämre än vad hon redan gör.. det är en familj i kris och det som N gjort är fruktansvärt, vi är MÅNGA som inte kan förstå.. det gör alldeles för ont att ens försöka. Något måste ha gått riktigt, riktigt fel i huvudet.. för det är inte samma kille man ser framför sig. Snäll, blyg och som kläcker skämt över köksbordet. Fast sen är livet alldeles för komplicerat..
Citera
2008-10-06, 20:18
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Så upplever inte jag det som. Det är NG det kastas skit mot med all rätt.
Det finns en del som spekulerar om mamman som medhjälpare vid gömmandet av kroppen.
Jag tror absolut inte på den teorin! Mamman verkar vara i en förnekelsefas och är chockad.

Att ha uppfostrat en mördare är ingen merit, det säger sig självt.
Hon är ett av alla offer i denna historia...

Jag kan inte skriva under på att mamman till NG är ett offer faktiskt. Vem som helst kan inte lyckas med motstycket att "uppfostra en mördare". Om man lyckas är man allt annat än ett offer själv - med det menar jag dock inte att hon är medskyldig till mord. Långtifrån alla vanvårdade, försummade och utsatta barn blir mördare. Det är tur för det finns alltför många föräldrar som skaffar barn av fel skäl. Jag tror dock inte på idén "kärleksfulla föräldrar, visserligen med fel och brister, fick en son som blev en mördare".
Citera
2008-10-06, 20:26
Medlem
Citat:
Jag tycker om N mamma och de fula saker (läs: lösaktig) som sägs om henne känns som att sparka på den som redan ligger. Gapig är inte heller något jag förknippar med henne, ja förutom den gången jag och systern stod och rökte utanför hennes fönster klockan fyra en vardagsmorgon när hon skulle upp tidigt. Då röt hon till så vi skamset fick smyga upp på rummet igen. Spelar det någon roll om någon fått be om hjälp för att klara av att leva? Har fått be N syster att inte gå in här på FB längre med tanke på att hon säkerligen skulle må mycket mer sämre än vad hon redan gör.. det är en familj i kris och det som N gjort är fruktansvärt, vi är MÅNGA som inte kan förstå.. det gör alldeles för ont att ens försöka. Något måste ha gått riktigt, riktigt fel i huvudet.. för det är inte samma kille man ser framför sig. Snäll, blyg och som kläcker skämt över köksbordet. Fast sen är livet alldeles för komplicerat..

Tyvärr är det så på alla forum (!), att det finns idioter som kommer med hjärnlösa inlägg. Sånt sållar man bort.
Alla här tycker självklart synd om alla närstående. Allt är tragiskt och kan inte göras ogjort.
Många vill ha svar på VARFÖR?
Då spekuleras det vilt fram och tillbaka för att FÖRSTÅ.

Själv tror jag utan att ha belägg för det, att utlösande faktorn är anabola.
Drogen har tidigare gjort snälla killar till monster för sina flickvänner.
Du som verkar vara lite insatt, kan ju döda en del spekulationer!
Det är ju bara bra i så fall.
Citera
2008-10-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag kan inte skriva under på att mamman till NG är ett offer faktiskt. Vem som helst kan inte lyckas med motstycket att "uppfostra en mördare". Om man lyckas är man allt annat än ett offer själv - med det menar jag dock inte att hon är medskyldig till mord. Långtifrån alla vanvårdade, försummade och utsatta barn blir mördare. Det är tur för det finns alltför många föräldrar som skaffar barn av fel skäl. Jag tror dock inte på idén "kärleksfulla föräldrar, visserligen med fel och brister, fick en son som blev en mördare".

Så du menar att hon medvetet uppfostrat en mördare?!?
Jag kallar henne ett offer eftersom definitionen av ordet är:
"någon som råkar ut för något negativt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in