2008-10-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Tänkte på en annan grej igen. Det där med bilen och hur han fick ut henne. Nu vet vi ju i och för sig att någon tydligen har sett hans bil ståendes vid en port, men det jag nu funderar på är om det kan ha varit på baksidan av huset, dvs parkeringen vid arbetsförmedlingen. Vad tror ni?
Om det nu inte finns någon möjlighet att han kom åt parkeringshuset från en eventuell källare.

Är också nyfiken. Ingen har gett något bra svar.
Att han hade parkerat bilen framför en port som var dold (?) verkar det vara vittnesmål på.
Hur tar han sig dit? Behövde han gå utomhus en längre sträcka, eller parkerade han så nära porten att detta inte behövdes och all transport skedde inomhus.
Citera
2008-10-02, 22:50
Bannlyst
Jag blev så nyfiken på hur deras lägenhet var så dyr i hyra.

Är det Hyres eller Köpes över 7000:- hyra är skitmycket! knappt att dom kostar så storstäderna. Vilken stad är närmast herrljunga/allingsås, borås eller

Hur många människor bor i byarna
Citera
2008-10-02, 22:51
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza
Jag jobbar inom vården och det blir en hel del lik och blod och andra kroppsvätskor. Färska blodfläckar tvättas lätt bort med vatten och vilket rengöringsmedel som helst, Ajax eller något som man brukar ha i duschar. Tror knappast PV gick och reflekterade över vilka kemikaliser som används för att påvisa blodspår (om några sådana fanns), han tog nog bara rengöringsmedlet som paret brukade använda för att städa badrummet.

Och oavsett huruvida likstelhet hade inträtt eller inte så är det för jävla jobbigt att transportera lik! Kroppar är tunga, tyngre än vad man tror, svåra att få grepp om när de inte hjälper till själva, armar och ben som dinglar och ramlar. Vi brukar vara fyra pers på ett lik, minst två om det är en liten 35-kilos tant. Är motvilligt imponerad över att PV lyckades få ut henne utan att någon märkte! Vilken ångest de där sekunderna i trapphuset!

Fast jag skulle nog tro att kriminaltekniker kan hitta spår efter de blodfläckar ni tycker er ha tvättat bort med Ajax eller duschtvål, i synnerhet om det finns lite sprickor eller fogar där röda blodkroppar kan dölja sig kvar. De "blodförprövningspreparat" dom använder funkar även vid extrem utspädning.

Och orsaken att vi tjatar om Klorin är att tidningsartikeln uttryckligen säger att vittnen som varit i lägenheten sagt att det luktat starkt av ett medel som gör att sådana preparat inte fungerar. Klorin är ett sådant medel (preparaten reagerar på blekmedlet i Klorin, så att man kan inte skilja ut ev blodstänk om dom inte syns visuellt), och Klorin har också en stark lukt som man kan anta att folk känner igen.

Om han använt detta med flit eller inte framgår ju förstås inte; det kan ju mycket väl ha varit det första bästa han hittade.

Vad gäller att kånka på lik, kan det vara så att han genomgått någon FBU-utbildning eller räddningsutbildning eller något annat där han exvis kan ha lärt sig brandmansgreppet?
Senast redigerad av ParvixII 2008-10-02 kl. 23:02.
Citera
2008-10-02, 22:55
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVB

Är det Hyres eller Köpes över 7000:- hyra är skitmycket! knappt att dom kostar så storstäderna. Vilken stad är närmast herrljunga/allingsås, borås eller

Alingsås är väl stort nog för att räknas som en stad, med svenska mått mätt i alla fall.

Det där med hyran har diskuterats några gånger förut, och det var väl helt enkelt så att det var en stor nyrenoverad lägenhet med bra standard och centralt läge.
Citera
2008-10-02, 22:55
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Är också nyfiken. Ingen har gett något bra svar.
Att han hade parkerat bilen framför en port som var dold (?) verkar det vara vittnesmål på.
Hur tar han sig dit? Behövde han gå utomhus en längre sträcka, eller parkerade han så nära porten att detta inte behövdes och all transport skedde inomhus.

Det stod i ett vittnesmål i en tidning att han haft bilen parkerad utanför en annan port än den han bodde i, men att man kunde komma till den andra porten genom att gå inomhus från den uppgång han bodde i. Min tanke är ett hyreshus med flera trappuppgångar som är sammanbundna via en källarkorridor.
Citera
2008-10-02, 23:07
Medlem
Citat:

Är väl inte helt orealistiskt att ha en sådan hyra. Dock så hade ju jag aldrig betalat den summan så långt från en större stad (gbg har jag i åtanke nu).
Men som ett exempel, en bostadsrätt på hemnet just nu centralt i alingsås (dock ej kungsgatan) har ett utgångsbud på 890 000kr. Månadsavgift på 3500kr. Beroende på bank och ränta blir väl detta runt 7000kr i månaden, räkna sen med att budet på lägenheten kanske går upp en bit.
Nu kanske deras lägenhet inte var en bostadsrätt, men är ändå inte så jätteförvånad över hyran.
Senast redigerad av Skrot 2008-10-02 kl. 23:11.
Citera
2008-10-02, 23:40
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Inte det minsta sjukt, enligt mig. GM brukar ju inte vilja åka fast. Är han då närstående så skulle det ju se väldigt konstigt ut om han inte själv var med och letade. Alltså gör han det, i det enda syftet att inte väcka misstankar. Vad skulle han annars göra?

Sjukt är det väl däremot att ta död på sin partner?

Mja det är ju ett ganska beräknande betéende och även om det kan te sig logiskt, så försvinner ju inte biten med att det är en aningens sjukt.

I mina ögon så är hela förloppet sjukt. Från att han tar livet av henne, till att han hjälper till vid eftersökningarna.
Citera
2008-10-02, 23:43
Medlem
Citat:

Från A-sås är det pendlingsavstånd till GBG, det är tom pendeltåg. Med bil tar det väl ca en halvtimme till centralen?
Citera
2008-10-02, 23:46
Medlem
Zinidins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hur lång tid tar det innan det börjar läcka likvätska? Jag har hört en uppgift om att han ska ha kört iväg henne kl 21:00 och att han ringde hennes mamma kl 20:00, om det stämmer måste han ha haft henne gömd i lgh?
Likvätska är svåra grejer, beror på temperatur etc och inte minst var man lägger en kropp. likfläckar är mer intressant. Avseende likfläckar kan ett dödsfall konstateras tidsmässigt. <12 h (likfläckar kan tryckas bort, kommer ej tillbaks direkt), 12-24 h (likfläckar kan tryckas bort men kommer tillbaks omgående) och >24 h (likfläckar kan ej tryckas bort). Den bedömningen var väl iofs aldrig aktuell i detta fall. Som jag ser det kan man bara gå på ganska grova rättsmedicinska tecken, t.ex. hematom (blåmärken), frakturer, sårskador. Små trauman är väldigt svåra att upptäcka 4 mån efter ett dödsfall. I bästa fall kan man finna spår av blod i halsens mjukdelar, vilket skulle kunna tyda på strypning. Lite skeptisk till att fynd i lungorna tydande på asfyxi (strypning/kvävning) skulle kunna hittas efter så här lång tid. Rättsläkarna har d inte lätt...
Citera
2008-10-02, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrot
Är väl inte helt orealistiskt att ha en sådan hyra. Dock så hade ju jag aldrig betalat den summan så långt från en större stad (gbg har jag i åtanke nu).
Men som ett exempel, en bostadsrätt på hemnet just nu centralt i alingsås (dock ej kungsgatan) har ett utgångsbud på 890 000kr. Månadsavgift på 3500kr. Beroende på bank och ränta blir väl detta runt 7000kr i månaden, räkna sen med att budet på lägenheten kanske går upp en bit.
Nu kanske deras lägenhet inte var en bostadsrätt, men är ändå inte så jätteförvånad över hyran.

7000:- hyra och lån förstår jag. men om hyran ligger på 7000 + lån vid sidan om blir ju 10000:- ungefär i månaden. Visst badrummet såg riktigt fräsht ut 2a runt 65kvm men borås är den närmaste staden dit och hur stor är Borås knappast 1/4 del av Göteborg. Skulle själv aldrig betala så mycket, fan jag som trodde lägenheterna långt ifrån städerna låg runt 3 till 400000:- så fel man hade. Jag tror det är en hyreslägenhet bara! Göteborg och i Malmö kan man hitta topp lähenheter för dessa pris som i allingsås och lika stora.

Åter till ämnet.
Citera
2008-10-02, 23:57
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
PV o mamman sökte N under kvällen för brottet, vems bil använde man då?
Att söka efter N var en bra förespegling att få låna bilen, men kanske var
N redan död?
Han kan ha återvänt till lgh under kvällen, under "sökandet" och hämtat kroppen, åkt till moderns hem lånat en spade (utan att fråga) och grävt ner
kroppen.
Sedan hälsat på mamman och undrat om hon eller syskonen hört av N.

Är det någon som vet vems bil NG använde? För han har väl ingen egen?

ursäkta att jag citerar mig själv
Senast redigerad av perVers2.1 2008-10-03 kl. 00:00.
Citera
2008-10-03, 00:08
Medlem
Citat:

Hyrorna i Asås är dyra rent generellt eftersom det är en attraktiv stad som hela tiden växer, samt att det är svårt att få tag i lägenheter.
Det är ca 4,5mil till Gbg (en halvtimme med sj-tåg och ca 40min med pendeln) och 4 mil till Borås (buss dit tar minst en timme).
Om jag förstår SCB:s statistik rätt så bor det ca 36000pers i kommunen varav ca 22000 i själva tätorten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in