2008-10-04, 08:21
Medlem
mjohan84s avatar
Btw såg en gång när jag var liten (vi bodde vid en å på den tiden) iaf det var snubbe som körde ner med bilen i ån och låg där hela natten innan de upptäckte honom och kunde dra upp bilen och jag lovar, han satt i förarställning även när de tog ut honom ifrån bilen, Men borde det inte vara enklare att transportera en kropp när likstelheten är FULLT utvecklad? Då blir det inte så sävligt att bära som precis efter dödsögonblicket är kroppen är helt slapp
Citera
2008-10-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minigrisen
Lite funderingar...

För mig känns det som den döda inte var någon enkel person att leva ihop med. Har även fått indikationer på att hon träffade ett antal andra men detta har jag inga belägg för. Hursomhelst måste hon ju gjort något som retade upp gärningsmannen så till den milda grad att han tog livet av henne. Tycker det spekuleras väldigt lite om detta. Motivet borde ju vara minst lika intressant som tillvägagångssättet.

Jag håller med, för NG's motiv är det intressant.
Om det var så att hon "inte var lätt att leva med" kanske det snarare berodde på att hon inte älskade honom?
Även om man är otrogen eller gör slut berättigar det inte till att slå eller ta stryptag! Mord skall vi inte tala om...

Det lär ju inte ha varit en slump att hon mördades med tanke på hur han betett sig. Dölja spår mm.
Citera
2008-10-04, 10:15
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
I fallet med Nathalie finns det ett erkännande.

NG har erkänt dråp. Har han erkänt bortfraktande av kropp samt nedgrävningen? Det vet vi väl inte?

Tröttsamt när personer försöker lägga skulden på offret.
Citera
2008-10-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Motivet är helt klart minst lika intressant. Tycker att en hel del har spekulerat om det här i tråden. Men än har det väl inte kommit ut något som kan ge en förklaring till motivbilden?
Inte ens polisen har en klar motivbild, så det kan man ju spekulera i.
Jag börjar nästan fundera på om han faktiskt är eller var psykiskt sjuk (eller om det var droger) för han borde väl ändå ha berättat om det fanns något särskilt motiv som t.e.x. otrohet, svartsjuka eller att hon ville göra slut.
Citera
2008-10-04, 10:40
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Inte ens polisen har en klar motivbild, så det kan man ju spekulera i.
Jag börjar nästan fundera på om han faktiskt är eller var psykiskt sjuk (eller om det var droger) för han borde väl ändå ha berättat om det fanns något särskilt motiv som t.e.x. otrohet, svartsjuka eller att hon ville göra slut.

Han kanske inte har något vettigt motiv.
Det är väl bara han som har sagt att de bråkade varje dag. De kanske inte bråkade alls.
Han kanske flyttade ihop med henne enbart för att få chans att mörda henne.
Han kan ju ha varit sugen på att mörda någon länge.

Visst hade han en stor bild av döden tatuerad på bröstet? Har för mej att det fanns uppgift om det tidigare i tråden. Det motivet har han väl inte valt för att det var gulligt. Han kanske såg sig själv som liemannen.
Citera
2008-10-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Cynthia: Du slog huvudet på spiken rätt rejält där tror jag... Någon slags svartsjuka har HELT klart varit involverad? Antagligen ville han först straffa henne genom att inte ge någon blomma och när han märkte att det inte var nog och hon fortfarande inte ville ha honom så blev detta sättet för honom istället.

Jag menar, vilken partner ger inte sin sambo åtminstonde en blomma när denne fyller 20år?

Har det kommit fram, att han inte gav henne ngt alls?
Citera
2008-10-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Jag håller med, för NG's motiv är det intressant.
Om det var så att hon "inte var lätt att leva med" kanske det snarare berodde på att hon inte älskade honom?
Även om man är otrogen eller gör slut berättigar det inte till att slå eller ta stryptag! Mord skall vi inte tala om...

Det lär ju inte ha varit en slump att hon mördades med tanke på hur han betett sig. Dölja spår mm.

Ja, om man flyttar ihop med ngn som man eg. inte älskar på det sättet till 100 % så kan det bli helt fel. Jag vet av egen erfarenhet. Man är ung, råkar få tag på en skitsnygg lägenhet, det känns spännande, alla kompisar är sambos, så man tänker varför inte. När man sen sitter där i vardagen och upptäcker att det trots allt inte var så himla bra idé, så kan man må riktigt dåligt. Antagligen kände han att hon inte älskade honom tillräckligt och kanske hon sa gång på gång att det var ett misstag att de flyttade ihop, han kände sig lurad, både på pengar och tid, och blev skitbesviken, arg o ledsen vilket ledde till mordet...
Citera
2008-10-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Det är väl bara han som har sagt att de bråkade varje dag. De kanske inte bråkade alls.

Visst hade han en stor bild av döden tatuerad på bröstet? Har för mej att det fanns uppgift om det tidigare i tråden. Det motivet har han väl inte valt för att det var gulligt. Han kanske såg sig själv som liemannen.

Ja vem vet i denna sjuka värld....tänk om det e så hemskt som du skriver. Men jag tror inte det..men vem vet
Citera
2008-10-04, 11:08
Medlem
Citat:

Jag har inte tänkt i de banorna tidigare. Men då är man väl psykiskt sjuk, för inte skulle väl en frisk och normal människa sukta efter att döda någon?
Citera
2008-10-04, 11:15
Medlem
airbags avatar
Citat:

Möjligheten finns att han flyttade ihop med henne för att få döda henne i lugn och ro men det verkar lite långsökt. Han hade kunnat lura ut henne till en annan lugn plats om det var det han var ute efter. Hade det varit planerat långt i förväg hade nog undangömmandet av kroppen varit bättre planerat och agerandet efteråt varit kyligare också (tänker på viktminskningen framför allt).

Det troligaste är att han kände sig provocerad, kanske under en längre tid, och till slut bestämde han sig för att döda henne. Han har ju nu tydligen erkänt uppsåt så en olycklig knuff som slutade i hennes död var det knappast.

Jag tror att han var väldigt kär i NJ. Enligt hennes mamma kunde hon ju knappt prata med honom utan att han rodnade, det kan vara ett tecken på det. Han har troligen heller aldrig varit kär förut och visste inte hur han skulle hantera sina känslor. Inte helt ovanligt bland unga killar. Troligen kände han att NJs känslor var på väg att svalna och tanken att "om inte jag kan få henne skall ingen annan ha henne heller" kom upp. Heller inte ovanligt.

OBS. Jag försöker här inte förringa brottet. Jag försöker bara förstå tankengången från mördarens perspektiv. Han skall ha ett långt och kännbart straff.

PS. Jag stör mig också på hans tatuering. Den rimmar dåligt med vittnesmålen här om den lugna och snälla handbollsspelaren. Någon polare som vet bakgrunden till dödskallen?
Citera
2008-10-04, 11:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Så enkelt är det inte. För att ta ett känt fall nyligen så behövdes det ett antal vittnen i målet mot Eklund, trots både erkännande och bindande teknisk bevisning.
Behövde och behövde. Eklund hade säkerligen fällts med väsentligt färre vittnesuppgifter, förmodligen utan vittnesuppgifter alls, men man säkrar ju så mycket man kan med rimlig ansträngning när man bedriver utredninigen. Den vittnesuppgift som var kritisk för utredningen, vittnesmålet från fotografen, var ju inte alls lika kritiskt för rättegången, eftersom det var den som ledde till all den tekniska bevisningen.
Citera
2008-10-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Möjligheten finns att han flyttade ihop med henne för att få döda henne i lugn och ro men det verkar lite långsökt. Han hade kunnat lura ut henne till en annan lugn plats om det var det han var ute efter. Hade det varit planerat långt i förväg hade nog undangömmandet av kroppen varit bättre planerat och agerandet efteråt varit kyligare också (tänker på viktminskningen framför allt).

Det troligaste är att han kände sig provocerad, kanske under en längre tid, och till slut bestämde han sig för att döda henne. Han har ju nu tydligen erkänt uppsåt så en olycklig knuff som slutade i hennes död var det knappast.

Jag tror att han var väldigt kär i NJ. Enligt hennes mamma kunde hon ju knappt prata med honom utan att han rodnade, det kan vara ett tecken på det. Han har troligen heller aldrig varit kär förut och visste inte hur han skulle hantera sina känslor. Inte helt ovanligt bland unga killar. Troligen kände han att NJs känslor var på väg att svalna och tanken att "om inte jag kan få henne skall ingen annan ha henne heller" kom upp. Heller inte ovanligt.

OBS. Jag försöker här inte förringa brottet. Jag försöker bara förstå tankengången från mördarens perspektiv. Han skall ha ett långt och kännbart straff.

PS. Jag stör mig också på hans tatuering. Den rimmar dåligt med vittnesmålen här om den lugna och snälla handbollsspelaren. Någon polare som vet bakgrunden till dödskallen?

Så i princip har han erkänt att han ville döda henne. Det var inget som "råkade" hända?

Fattar inte heller hur man kan vara så kall (förutom att ljuga om det och hålla det inom sig) att man kan hantera en död kropp på det sättet. Bära den. Packetera den. Gömma den osv. Usch............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in