Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Han kanske inte har något vettigt motiv.
Det är väl bara han som har sagt att de bråkade varje dag. De kanske inte bråkade alls.
Han kanske flyttade ihop med henne enbart för att få chans att mörda henne.
Han kan ju ha varit sugen på att mörda någon länge.
Visst hade han en stor bild av döden tatuerad på bröstet? Har för mej att det fanns uppgift om det tidigare i tråden. Det motivet har han väl inte valt för att det var gulligt. Han kanske såg sig själv som liemannen.
Möjligheten finns att han flyttade ihop med henne för att få döda henne i lugn och ro men det verkar lite långsökt. Han hade kunnat lura ut henne till en annan lugn plats om det var det han var ute efter. Hade det varit planerat långt i förväg hade nog undangömmandet av kroppen varit bättre planerat och agerandet efteråt varit kyligare också (tänker på viktminskningen framför allt).
Det troligaste är att han kände sig provocerad, kanske under en längre tid, och till slut bestämde han sig för att döda henne. Han har ju nu tydligen erkänt uppsåt så en olycklig knuff som slutade i hennes död var det knappast.
Jag tror att han var väldigt kär i NJ. Enligt hennes mamma kunde hon ju knappt prata med honom utan att han rodnade, det kan vara ett tecken på det. Han har troligen heller aldrig varit kär förut och visste inte hur han skulle hantera sina känslor. Inte helt ovanligt bland unga killar. Troligen kände han att NJs känslor var på väg att svalna och tanken att "om inte jag kan få henne skall ingen annan ha henne heller" kom upp. Heller inte ovanligt.
OBS. Jag försöker här inte förringa brottet. Jag försöker bara förstå tankengången från mördarens perspektiv. Han skall ha ett långt och kännbart straff.
PS. Jag stör mig också på hans tatuering. Den rimmar dåligt med vittnesmålen här om den lugna och snälla handbollsspelaren. Någon polare som vet bakgrunden till dödskallen?