Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Vi definierar väl ordet anklagelse annorlunda. Jag anser inte att det är ett allvarligt juridiskt begrepp när det används ofta i vardagligt språkbruk.
Min teori var att han kanske inte har planlagt mordet utan "råkat" ha ihjäl henne och sedan i panik gömt undan kroppen. Är det verkligen en så helt orealistisk teori som föranleder så hårda ord från dig?
Jag beklagar att du uppfattar min ord som "hårda", när jag redan förklarat för dig vad jag menade. För övrigt så är det en av de mest utbredda rättsliga missuppfattningarna bland allmänheten - att ett mord måste vara "planlagt" eller "överlagt" i förväg för att öht klassas som mord. Det är helt fel. Ett mord måste inte alls planeras i förväg, inte ens i några sekunder i förväg. Ett mord kan alltså vara ett "hastverk", som man inte alls funderat på innan. Man kan "tappa besinningen". Vad du menar med att "råka" ha ihjäl någon är därför totalt ologiskt. En olycka är en olycka. Det här är mord. Det är dock polisens sak att leda det i bevis, vilket kan vara mycket svårt.
Slutligen vill jag bara off topic påpeka för alla dem som skriver "slutplädering", att det heter "plädering" eller "slutanförande".