2008-06-03, 08:47
Medlem
Nu citerar jag mig själv...

Citat:
Ursprungligen postat av Svesve
Visst är det trist. Mycket möjligt att "tipsaren" hade en avsikt med sitt samtal, och att det inte bara var någon som "hade en känsla".

Som sagt, villospår är en teori. Cynthia hade funderingen häromdagen.
Det skulle sökts i lördags kring folkhögskolan, men när polisen fick in tipset om Nävrasprång styrde man kosan dit. Så hann det bli måndag innan man gav sig på området kring folkhögskolan (om det söktes där idag vet jag inte).

Förundras något över att ingen kommenterat detta, själv tycker jag det är en intressant tanke. Hade nu "tipsaren" för avsikt att förvilla polisen borde ju denne person ha någon form av inblandning i ett eventuellt bortförande av N.
Att det lät som en något "bonnig" dialekt(?) tyder väl på att det kan vara en västgöte som har ringt. Än mer troligt någon från närområdet.
Är inte det intressant?
Citera
2008-06-03, 08:54
Medlem
godzilla32s avatar
Vi vet ju så lite,,,,,det här med dialekten har säkert polisen utrett för länge sen, medans det för oss är information i en tidningsartikel. Samma sak med alla tider o hennes mobil o dator-trafik. Tror polisen har stenkoll på det, och vet massor, långt mer än vi anar. Därför tror jag inte tråden drar iväg alltför mycket på alla dessa indicier, man vet innerst inne att polisen redan vet, tex om den "bonniga" dialekten, och vet de inte, så är det säkert intressant, och diskuterat där, även om det just inte tas upp här. Som "åskådare" och ej närboende Alingsås, finns det inte så mycket att göra nu förutom att vänta, tycker jag. Känner på mig att det kommer ett genombrott.
Citera
2008-06-03, 09:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Inte jag heller. Varför har ingen hört N:s pappa? Jag tror inte han är misstänkt men något måste han väl ändå ha att säga om sin dotters försvinnande?

Om polisen har talat med fadern eller inte har vi ju faktiskt ingen aning om. Vi vet heller inte vad polisen i så fall frågat, och vad de fått för svar. Men däremot vet vi ju att polisen säger sig ha talat med folk i hennes närmaste krets, och om pappan ingår där får vi nog utgå från att han är hörd.

För min del tycker jag dock inte det är klart att han kan ha något av värde att säga om sin dotters försvinnande. Förmodligen är han väl ledsen och orolig, men den uppgiften är ju inte mycket för polisen att ha. Dock kan ju polisen vara intresserad av att veta om pappan har några uppgifter om dottern som kan vara av värde för polisen att veta, men enligt ej bekräftade uppgifter hade de ingen kontakt. Hade setts två gånger på femton år eller något i den stilen.

Det känns som det skjuts lite väl mycket från höften när det börjar insinueras att modern eller fadern på något vis har med det hela att göra. Att någon kropp inte hittats utesluter inte på något sätt den statistiskt mest uppenbart troliga gärningsmannen.
Citera
2008-06-03, 09:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzilla32
Vi vet ju så lite,,,,,det här med dialekten har säkert polisen utrett för länge sen, medans det för oss är information i en tidningsartikel. Samma sak med alla tider o hennes mobil o dator-trafik. Tror polisen har stenkoll på det, och vet massor, långt mer än vi anar. Därför tror jag inte tråden drar iväg alltför mycket på alla dessa indicier, man vet innerst inne att polisen redan vet, tex om den "bonniga" dialekten, och vet de inte, så är det säkert intressant, och diskuterat där, även om det just inte tas upp här. Som "åskådare" och ej närboende Alingsås, finns det inte så mycket att göra nu förutom att vänta, tycker jag. Känner på mig att det kommer ett genombrott.

Jag är inte alls säker på att polisen vet så mycket mer av värde än vi. Folk har en liten övertro på polisen. Att de säger att de inte har några direkta spår kan betyda just det: att de inte har några direkta spår, att de "famlar i mörker" för att citera spaningschef Mats Axelsson.

Är inte heller övertygad om att polisen har järnkoll på SMS-trafiken. Man får väl anta att de vet vid vilken tidpunkt SMS skickats och tagits emot, samt vid vilken tidpunkt samtal ringts och lämnats obesvarade - men vem det verkligen är som skickat SMS från telefonen, det tror jag inte polisen är säkra på. Samma sak med Potatisstan-inloggningen och efterföljande gästboksinlägg. Tror till och med att kan vara så att de inte tänker på möjligheten att någon annan ska ha gjort detta i hennes namn.
Citera
2008-06-03, 09:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svesve
Nu citerar jag mig själv...

Förundras något över att ingen kommenterat detta, själv tycker jag det är en intressant tanke. Hade nu "tipsaren" för avsikt att förvilla polisen borde ju denne person ha någon form av inblandning i ett eventuellt bortförande av N.
Att det lät som en något "bonnig" dialekt(?) tyder väl på att det kan vara en västgöte som har ringt. Än mer troligt någon från närområdet.
Är inte det intressant?

Polisen har ju nu haft kontakt med mannen i fråga. Förmodligen för att han själv gett sig till känna. Alternativet är väl annars att samtalet i efterhand skulle ha spårats via operatör, men det betvivlar jag att polisen ens får göra på sådana grunder.

Att tipsaren medvetet skulle ha planterat ut villospår tycker jag alltså sägs emot av att han sedan tog kontakt med polisen.
Citera
2008-06-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen har ju nu haft kontakt med mannen i fråga. Förmodligen för att han själv gett sig till känna. Alternativet är väl annars att samtalet i efterhand skulle ha spårats via operatör, men det betvivlar jag att polisen ens får göra på sådana grunder.

Att tipsaren medvetet skulle ha planterat ut villospår tycker jag alltså sägs emot av att han sedan tog kontakt med polisen.

Sant. Kan mycket väl vara som du skriver, polisen får nog inte ta till de metoderna. Då får jag tona ner den teorin.

Å andra sidan, i tidningen står "I dag har vi fått kontakt med den personen..." -vilket jag då tolkade som om polisen funnit honom. Så har vi det där med hur man uttrycker sig igen. Vi vet ju att polisen var angelägen om att få tag i honom, kanske tog de därför till en mindre "godkänd" metod. Hade tipsaren hört av sig självmant känns det som om polisen skulle formulerat sig "tipsaren kontaktade oss igen". Det skulle ha låtit "bättre"(?).

http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=2159&sidnamn=ALINGSÅS

Jag läste inte denna artikel grundligt tidigare, personen "...ska vara boende i Alingsåstrakten". Apropå dialekten.

Nåväl, ursäkta om det svamlas en del från min sida.
Citera
2008-06-03, 09:51
Medlem
BoISarens avatar
"Nathalie kan hålla sig undan frivilligt"

Citat:
Håller sig Nathalie Johansen, 20, undan frivilligt sedan hon försvann i Alingsås?
Enligt polisen är det lika troligt som att hon utsatts för brott.
- När det gäller vad som skett är vi kvar på ruta ett, suckar kommissarie Göran Arvidsson.
[...]
- Om hon gör detta frivilligt vädjar vi till henne att höra av sig till kompisar, föräldrar eller polisen, så att vi får svar på vad som hänt och kan avsluta jobbet. Situationen är påfrestande för alla, säger Göran Arvidsson.
http://www.gt.se/nyheter/1.1185077/nathalie-kan-halla-sig-undan-frivilligt
Citera
2008-06-03, 10:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
http://www.gt.se/nyheter/1.1185077/nathalie-kan-halla-sig-undan-frivilligt

Jaja, den där artikeln sa ju verkligen ingenting. Då polisen inte har något direkt att gå på så måste de ju nästan säga något liknande.

Edit: Och det var alltså inte riktat till dig BoISaren :-) Tack för länken. Och faktiskt, att polisen gör uttalanden som betyder ingenting betyder ju faktiskt också någonting.
Citera
2008-06-03, 10:46
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag är inte alls säker på att polisen vet så mycket mer av värde än vi. Folk har en liten övertro på polisen. Att de säger att de inte har några direkta spår kan betyda just det: att de inte har några direkta spår, att de "famlar i mörker" för att citera spaningschef Mats Axelsson.

Är inte heller övertygad om att polisen har järnkoll på SMS-trafiken. Man får väl anta att de vet vid vilken tidpunkt SMS skickats och tagits emot, samt vid vilken tidpunkt samtal ringts och lämnats obesvarade - men vem det verkligen är som skickat SMS från telefonen, det tror jag inte polisen är säkra på. Samma sak med Potatisstan-inloggningen och efterföljande gästboksinlägg. Tror till och med att kan vara så att de inte tänker på möjligheten att någon annan ska ha gjort detta i hennes namn.

Jag tror tyvärr att du har rätt. Kommer ihåg att många i Engla-tråden ifrågasatte varför polisen inte hade kryss-spanat med en mobil mast, som fanns tillgänglig från Tele 2. Några sade att "polisen vet nog vad de gör, de har koll på det här osv." I efterhand kan vi konstatera att nej, de hade ingen aning om vad de gjorde och enligt vad jag erfar har mobiltelefonen fortfarande inte återfunnits!
Senast redigerad av hayenna 2008-06-03 kl. 10:49.
Citera
2008-06-03, 10:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Jag tror tyvärr att du har rätt. Kommer ihåg att många i Engla-tråden ifrågasatte varför polisen inte hade kryss-spanat med en mobil mast, som fanns tillgänglig från Tele 2. Några sade att "polisen vet nog vad de gör, de har koll på det här osv." I efterhand kan vi konstatera att nej, de hade ingen aning om vad de gjorde och enligt vad jag erfar har mobiltelefonen fortfarande inte återfunnits!

Delvis topic: Mmm...har själv tipsat polisen ett par gånger efter lite detektivarbete på nätet. Har även fått respons på detta. Bland annat en polis som ringde upp och ville veta mer. (Ett annat fall alltså.)

Självklart har polisen IT-kompetent personal, men det är inte kutym att denna inkallas vid spaningsutredningar som rör ett misstänkt våldsbrott.

Mindre topic: Men krysspejling är väl lite oklart om de svenska operatörerna ens kan? Läste ett inlägg nånstans av någon som verkade förstå sig på detta.

Av topic: Och nej, telefonen har nog inte återfunnits. Anders Eklund har tydligen sagt att han slängt den i ett vattendrag. Vilket är lite märkligt eftersom det var mottagning (vilket polisen glatt gick ut med!) åtminstone någon dag efter försvinnandet. Men nu känns det väl som behovet av att återfinna telefonen är ganska litet.
Senast redigerad av Troian 2008-06-03 kl. 11:08.
Citera
2008-06-03, 12:10
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Cassels är så vitt jag vet en vanlig klädaffär..men dom kan ju ha ett lager där också. Men det där väckte en tanke..Hur mycket har man egentligen letat inuti byggnader i stan? De frivilliga har dom enbart letat ute eller också inne? Nån som vet?

Edit: Fast det är klart..vid det här laget borde det märkas ganska tydligt om hon ligger död i nåt utrymme med tanke på tiden som gått.

En fråga.. Var din pojkvän ofta aggressiv eller var detta en engångsföreteelse? Uppfattades han som aggresiv av omgivningen? N:s pojkvän har ju beskrivits som en lugn och snäll kille av omgivningen.

Nej det var en engångsföreteelse lämnade honom efter det, när någon tar till fysiskt våld är gränsen nådd, även om man ångrar sig och fösröker gottgöra det efteråt. Det var ett svartsjukeutbrott som gick överstyr. En "bra" kille, svärmorsdrömmen på utsidan iaf. Man vet aldrig hur ens partner reagerar vid ett svartsjukeutbrott. Därför är det den troligaste teorin för mig iaf eftersom jag kan relatera till en liknande händelse när jag själv sprang ut utan telefon och allt. Såg en dokumentär om passion crimes på Discovery häromdagen, det är brott som begås i stundens hetta och som gm i princip alltid ångrar sekunden efteråt.

Fan det har gått lite väl lång tid nu och inte ett spår är rädd att vi aldrig kommer att få reda på ngt om vad som egentligen hände. Inga A-åsare som kan tillföra ngt nytt? Ngt skvaller om bekantskapskretsen, alltså ngn som kan ses som våldsam eller oberäknelig eller misstänkt av övriga vänner?
Citera
2008-06-03, 12:22
Medlem
David Pruttons avatar
Ja, jäkligt lite som framgått om PV:n överhuvudtaget.

Har dragit i de (få) trådar jag har men, har inget alls kring honom.
Men det MÅSTE väl finnas någon här som har någon insyn kring min misstänkta GM?
För mig är det bara för många lösa trådar, dels oklart när N ens "försvann" egentligen, dels bråket, dels skohistorien, dels mobilen, dels pengarna...

Det pekar ju mot honom, vad är oddsen att mot givna märkliga händelser att N skulle ha sådan otur att rusa rätt i gapet på en annan GM?
Liten om ni frågar mig, men självklart finns risken.

Sjukt intressant ärende det här, hoppas vi får svaret på gåtan någon gång(snart!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in