Citat:
Ursprungligen postat av Svesve
En sak jag inte kan släppa... jag vet att detta diskuterats tidigare. PV säger att N inte skulle vara stark nog att begå självmord... skulle han vara GM (och smart) vore det ju mer lämpligt att säga tvärtom.
Jag tror inte att de flesta GM är särskilt rationella i "efterarbetet". De flesta fall av dödligt våld sker inte kallblodigt, utan liksom i stridens hetta. Att utarbeta en röd tråd att hålla utåt är nog inte så enkelt. Särskilt inte som polisen i förhör försöker ha sönder den tråden.
Men, om, PV skulle vara skyldig kan man ju vrida och vända på det. Säger inte att det är något fel i ditt resonemang, men skulle det vara på motsatt sätt är det lätt att invända något i stil med: "Att han säger att hon mycket väl kan ta livet av sig låter som en efterhandskonstruktion. Varför har han i så fall inte ordnat så att hon fick vård för detta, och varför inte springa efter henne om hon plötsligt i ett upprört tillstånd lämnar lägenheten?"
Med det vill jag inte ha sagt att det är uteslutet att hon tagit livet av sig. Det kan ju också vara så att killen visste hur dåligt hon mådde, men att han nu rannsakar sig själv för det som har hänt och som ett sätt att bearbeta det så intalar han sig själv att hon inte är kapabel till självmord.
Spekulationer, spekulationer, spekulationer. Det är svårt, tror jag, att sätta sig in i hur en (eventuell) gärningsman resonerar.