2008-05-31, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch

Vad stod det i artikeln från gp.se som Tureture postade tidigare idag om tipset? När man klickar på den länken nu så står det bara att dom sökt vid Nävraspång och att det inte gav något..

Det stod att de då nyss fått in ett anonymt tips som föranledde att de skulle börja söka i detta område! Men som vi nu vet så gav det tyvärr ingenting! Och polisen har heller inte sagt mer exakt vad det var för typ av tips man fått in.
Citera
2008-05-31, 21:18
Medlem
cegermyrans avatar
Varför tipsar man anonymt om man inte är GM eller en total bluff!?
Jag tror att det är nån som haft lite & göra... tyvärr!
Citera
2008-05-31, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cegermyran
Varför tipsar man anonymt om man inte är GM eller en total bluff!?
Jag tror att det är nån som haft lite & göra... tyvärr!

Förmodligen har du helt rätt.
... Men man skulle ju också kunna tänka sig att "tipsaren" sett "något" som skulle kunna ha med försvinnandet att göra? Som någon sa så kunde det vara ett klädesplagg, väska eller något annat som sett nytt ut och normalt inte borde legat där.
... eller någon som varit på semester och först nu när h*n kommit hem läst om försvinnandet och dragit sig till minnes att h*n sett en tjej vistas i det området under torsdagskvällen. Vederbörande kan ju åkt på semester dagen efter och kommit hem igår efter 2 veckor på "Mallis?"
Citera
2008-05-31, 22:23
Medlem
Dove of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tureture
... Men man skulle ju också kunna tänka sig att "tipsaren" sett "något" som skulle kunna ha med försvinnandet att göra? Som någon sa så kunde det vara ett klädesplagg, väska eller något annat som sett nytt ut och normalt inte borde legat där.
... eller någon som varit på semester och först nu när h*n kommit hem läst om försvinnandet och dragit sig till minnes att h*n sett en tjej vistas i det området under torsdagskvällen. Vederbörande kan ju åkt på semester dagen efter och kommit hem igår efter 2 veckor på "Mallis?"

Det kan ju också vara något som tidigare varit "gömt" och dragits fram av något djur...
fast då hade dom ju hittat något och det borde väl läckt ut och området borde fortfarande vara avspärrat...

Känns som att det mesta är en återvändsgränd.
Citera
2008-05-31, 22:24
Medlem
cegermyrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tureture

Men jag personligen skulle inte se nån som helst anledning i att vara anonym i såna fall!
Det här är verkligen lurt. . . Frågan är ju om hon någonsin kommer hittas
Citera
2008-06-01, 00:07
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cegermyran
Men jag personligen skulle inte se nån som helst anledning i att vara anonym i såna fall!

Du och jag ser det inte, men faktum är att det finns många människor som är allmänt rädda för polis och myndigheter överlag. Som inte vill ge sig till känna mer än anonymt, utan att för den skull behöva ha fel mjöl i påsen.

Vittnen hotas, och dödas till och med, se vad som hände Mikael i Lidköping. Är det en person som är ovan att ha att göra med rättsapparaten dessutom kan det vara ytterligare en förklaring. Finns det något mer typiskt svenskt än konflikträdsla, att inte våga lägga sig i och stå för sitt agerande? Det ska vara surströmming då...Se till exempel hur många som anmäler svartarbetare/bidragsfuskare, barnfamiljer till socialen anonymt. Just för att de inte vill bli inblandade. Sköt ditt så sköter jag mitt-mentaliteten.
Citera
2008-06-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Fantasin börjar sina så smått... börjar undra varför ett genuint vittnesmål inte nämner sitt namn för polisen. Tröttsamt att de ska behöva gå via media för att mannen/vittnet ska höra av sig igen. Ruskigt amatörmässigt.
Så man får väl dra slutsatsen att vittnesmålet var ett påhitt för att gäcka polisen. Eller så är det som jag skrivit i ett tidigare inlägg.
N kan ju likagärna befinna sig Övertorneå vid det här laget.

Visst undrar man angående det där vittnet. Skulle det vara ett påhitt känns det ändå lite konstigt, varför förvilla polisen under ett par timmar -och inte göra det på ett "mer avancerat" sätt?

Absolut kan N finnas på vilken breddgrad som helst. Gör man en förfrågan vad folk tror, hamnar nog ändå majoriteten av gissningarna på 0-1 mil ifrån hemmet. Eller?

En sak jag inte kan släppa... jag vet att detta diskuterats tidigare. PV säger att N inte skulle vara stark nog att begå självmord... skulle han vara GM (och smart) vore det ju mer lämpligt att säga tvärtom.
Senast redigerad av Svesve 2008-06-01 kl. 01:12.
Citera
2008-06-01, 01:10
Medlem
Troians avatar
Det verkar som att pojkvännen följer, eller i alla fall har läst i, tråden. Eller vad tror ni?

Citat:
Han förklarar att han redan känner sig dömd i mångas ögon.

– Ja, man har ju läst på internet och det är så man tänker när man får vissa blickar på sig, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2583847.ab
Citera
2008-06-01, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det verkar som att pojkvännen följer, eller i alla fall har läst i, tråden. Eller vad tror ni?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2583847.ab

Intressant tanke. Vet vi någon annanstans än här som PV har blivit "utpekad"?
Senast redigerad av Svesve 2008-06-01 kl. 01:25.
Citera
2008-06-01, 01:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svesve
Intressant tanke. Vet vi någon annanstans än här som PV har blivit "utpekad"?

Nej. Möjligen nåt gästboksinlägg på Potatisstan? Inget jag sett, men är väl kanske inte omöjligt. Fallet har diskuterats också flyktigt på Familjeliv, men mest massa medier och ufon som uttalat sig där vill jag minnas.

Kan också vara antydningar i media "i 95 procent av fallen är det pojkvän, sambo eller man eller en före detta som ligger dödligt våld mot kvinnor" som han syftar på.

Eller att känslorna att han skulle vara utpekad helt enkelt är obefogade.
Senast redigerad av Troian 2008-06-01 kl. 01:37.
Citera
2008-06-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej. Möjligen nåt gästboksinlägg på Potatisstan? Inget jag sett, men är väl kanske inte omöjligt. Fallet har diskuterats också flyktigt på Familjeliv, men mest massa medier och ufon som uttalat sig där vill jag minnas.

Kan också vara antydningar i media "i 95 procent av fallen är det pojkvän, sambo eller man eller en före detta som ligger dödligt våld mot kvinnor" som han syftar på.

Eller att känslorna att han skulle vara utpekad helt enkelt är obefogade.

Tvivlar på att PV är utpekad i den lokala communityn. Har inte heller sett något sådant där.

Det med "..95 procent.." -är nog en mer trolig förklaring. Absolut!
Citera
2008-06-01, 02:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svesve
En sak jag inte kan släppa... jag vet att detta diskuterats tidigare. PV säger att N inte skulle vara stark nog att begå självmord... skulle han vara GM (och smart) vore det ju mer lämpligt att säga tvärtom.

Jag tror inte att de flesta GM är särskilt rationella i "efterarbetet". De flesta fall av dödligt våld sker inte kallblodigt, utan liksom i stridens hetta. Att utarbeta en röd tråd att hålla utåt är nog inte så enkelt. Särskilt inte som polisen i förhör försöker ha sönder den tråden.

Men, om, PV skulle vara skyldig kan man ju vrida och vända på det. Säger inte att det är något fel i ditt resonemang, men skulle det vara på motsatt sätt är det lätt att invända något i stil med: "Att han säger att hon mycket väl kan ta livet av sig låter som en efterhandskonstruktion. Varför har han i så fall inte ordnat så att hon fick vård för detta, och varför inte springa efter henne om hon plötsligt i ett upprört tillstånd lämnar lägenheten?"

Med det vill jag inte ha sagt att det är uteslutet att hon tagit livet av sig. Det kan ju också vara så att killen visste hur dåligt hon mådde, men att han nu rannsakar sig själv för det som har hänt och som ett sätt att bearbeta det så intalar han sig själv att hon inte är kapabel till självmord.

Spekulationer, spekulationer, spekulationer. Det är svårt, tror jag, att sätta sig in i hur en (eventuell) gärningsman resonerar.
Senast redigerad av Troian 2008-06-01 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in