2014-05-13, 01:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Nja, smakar kanske inte precis likadant över hela Kina, men det finns rätter som finns överallt som:
Stekt ris med ägg,
Mapo Doufu,
Äggröra med tomat (Jidan Xihongzhi)
Dumplings/Jiaozi,
Gongbao kyckling,
"Fiskdoftande fläsk"/Yuxiang rou si
Chilikyckling/Lazi ji
och en hel del annat. Även Pekinganka finns överallt.

Aha, förutom den första och dumplings, penkingankan såklart så hade jag inte ens hört talas om resten.

Måste nog kika lite mer på det kinesiska köket, har blivit lite besviken på det thailändska ibland. är ganska mycket repetitioner eller varianter när man käkat igenom de vanligaste.

Inget ont om thaikäk, men jag saknar lite nya vinklar på maträtter. Sen att dom såg ner på min fläsk med löksås och kokt potatis gör väl inte saken bättre. Barbarer!

Fiskdoftande fläsk lät intressant.
Citera
2014-05-13, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Aha, förutom den första och dumplings, penkingankan såklart så hade jag inte ens hört talas om resten.

Måste nog kika lite mer på det kinesiska köket, har blivit lite besviken på det thailändska ibland. är ganska mycket repetitioner eller varianter när man käkat igenom de vanligaste.

Inget ont om thaikäk, men jag saknar lite nya vinklar på maträtter. Sen att dom såg ner på min fläsk med löksås och kokt potatis gör väl inte saken bättre. Barbarer!

Ett hett tips är Fuchsia Dunlops fantastiska bok "Land of plenty" om det sichuanska köket.
Citera
2014-05-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte fråga personalen?

När det gäller oljor så handlar det oftast om jordnötsolja.

~Paul~

Fast det funkar ju ofta lika bra med rapsolja så länge man kanske inte friterar vid skithöga temperaturer. Varken jordnötsolja eller rapsolja smakar ju speciellt mycket. Rapsoljan transar till sig lite snabbare och håller inte för lika många friteringar men fan vet om jag känner någon just smakskillnad på rätter som smakar ganska mycket. På pommes kan det finnas en liten skillnad.
Citera
2014-05-13, 13:49
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

De "fiskdoftande" maträtterna tillför favoriterna när jag går på kinarestaurang. Dock bör man kanske påpeka att det - namnet till trots - inte har något med fisk att göra.
Citera
2014-05-13, 13:51
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
De "fiskdoftande" maträtterna tillför favoriterna när jag går på kinarestaurang. Dock bör man kanske påpeka att det - namnet till trots - inte har något med fisk att göra.

Vad är det som gör att rätterna doftar fisk då?
Citera
2014-05-13, 14:15
Medlem
Är det någon som har ett bra recept på den typen av friterade räkor man ofta får på kinarestauranger? Dvs den krispiga, luftiga och släta paneringen och inte panko?
Citera
2014-05-13, 14:59
Medlem
christerys avatar
Citat:

Hmm, trodde att det skulle vara nåt typ den thailändska nam plah i den, men då hade jag fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Orwellian
Vad är det som gör att rätterna doftar fisk då?

Ja, det låter ju lite intressant. Nästan så jag lutar åt nån frukt med samma doft, eller kanhända en jäst produkt.

Tja, det lär väl visa sig.
Citera
2014-05-13, 15:25
Medlem
Orwellians avatar
Passande att den här tråden vaknade till liv förresten: Hur ska risvin smaka egentligen? Gav en kompis i uppgift att köpa en flaska Shaoxing-vin till mig när han besökte Kina. Han kom hem för några dagar sedan med en turkos kruka i porslin.

Allt står såklart på kinesiska, men det stod åtminstone 14% på paketet, så något alkoholhaltigt borde det väl vara.
Citera
2014-05-13, 17:12
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Passande att den här tråden vaknade till liv förresten: Hur ska risvin smaka egentligen? Gav en kompis i uppgift att köpa en flaska Shaoxing-vin till mig när han besökte Kina. Han kom hem för några dagar sedan med en turkos kruka i porslin.

Allt står såklart på kinesiska, men det stod åtminstone 14% på paketet, så något alkoholhaltigt borde det väl vara.

I det fallet syftas det på halten på vinägern där, något kinesiskor uppskattar att få som drink istället för västerländska alkoholhaltiga drycker då dom småliven kan få för sig att tro karaoke är världens största uppfinning.

Så, drick upp det. Inte blir man full av det

ps. Annars kan du skicka flaskan hit om du inte törs och smaka
Citera
2014-05-13, 17:17
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Om det inte är fisksås, så första tanken som dök upp.. Fläsk som doftar fisk = rutten..

Har svårt och tro att det skulle vara gott faktiskt
Citera
2014-05-13, 17:30
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Om det inte är fisksås, så första tanken som dök upp.. Fläsk som doftar fisk = rutten..

Har svårt och tro att det skulle vara gott faktiskt

Det är bara ett namn. Det borde översättas till "havsdoftande", friskt doftande eller något bättre. Det luktar inte fisk och har inget med fisksås att göra. Den härligt friska doften kommer från en kombination av vitlök, ingefära, svart vinäger, soja, socker, salladslök och sesamolja. Det är de ingredienserna som är gemensamma för en "Yuxiang" rätt.
Citera
2014-05-13, 17:35
Medlem
Citat:

Smaken är lik smaken hos riktigt dålig och lite jästig sherry, likaså doften. Använd det till matlagning och skit i att dricka. 14% är också vanligt så det är säkert risvin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in