2008-05-18, 09:01
Medlem
dePauls avatar
En del lskar den en del hatar densamma. Kinamaten kan utgra en kulinarisk frjd men ocks rejl besvikelse nr den misshandlas av diverse hmthaken.

Bertta vilken r din favorit-kinartt och skriv grna ner ett recept (om du har ett sdant).

Min favorit r en av de enklaste rtterna man kan laga nr det gller kinamat:

Kyckling Kung-pao (4 p)

Ingredienser:
  • 400 g kycklingfil skurna i trningar p ca 1,5 cm
  • 50 g jordntter eller cashewntter
  • 3 msk matolja (neutral)
  • 2 ggvitor (lttvispade)
  • 1 msk kinesiskt risvin eller torr sherry (Amontilado)
  • 1 msk ljus soja
  • 3 tsk Maizena
  • 2 chilipaprikor i sm ringar
  • 2 nypor socker
  • salt
  • eventuellt MSG (natriumglutamat)
  • eventuellt 1 msk ss p gula kinesiska bnor (den japanska Misopastan r ett alternativ)
Arbetsgng:
Blanda kycklingen med salt, Maizena och ggvitor. Lt vila i kyl i ca 30 m.

Blanda under tiden ihop "ss" i form av soja, sherry, socker och ev MSG samt ss p gula bnor.

Hetta upp olja i en stekpanna eller wok p nst hgsta vrme. Lgg i kycklingen och stek den under omrring i ca 1,5 m.

Addera chili, ntter och hll p "ssen". Rr om och lt tjockna. Obs, det blir inte speciellt mycket ss i den hr rtten. Den skall vara ganska torr.

Servera med ris eller risnudlar.

~Paul~
Citera
2008-05-18, 11:21
Medlem
Brukar gra en variant, mycket gott! Dock har ja inte glutamat med eftersom det har visat sig lite tveksamt ur hlsosynpunkt (Viket man iofs antagligen kan ta med ngra nypor salt.. skulle det betyda att de mesta med umamismak som tomater och parmesan ocks r dligt?)
Citera
2008-05-18, 11:23
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Du har inte ett ltt recept p "kyckling curry" p lager?
Tycker att det r riktigt gott.
Citera
2008-05-18, 11:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbcooper
skulle det betyda att de mesta med umamismak som tomater och parmesan ocks r dligt?
Hm, ngot att tnka p ...

~Paul~
Citera
2008-05-18, 11:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Du har inte ett ltt recept p "kyckling curry" p lager?
Tycker att det r riktigt gott.

Currykyckling (4 portioner)

Ingredienser:
2 kycklingbrstbitar av normal storlek skurna i sm kuber
2 finhackade vitlksklyftor
1 msk finhackad frsk ingefra
3 msk Madrascurry
1 lttvispad ggvita
2 msk sojass
1 msk Maizena
salt
vitpeppar
2 tsk socker
olja till stekning (egentligen r ister bst)
1 dl vatten
2 msk torrt vitt vin
1 medelstor lk (skuren i bitar)
3 msk sm grna rtor
ev ananasbitar

Arbetsgng:
Marinera kycklingen i en blandning av 1 msk curry, ggvita, peppar och salt i ca 30-60 minuter i en tttslutande plastpse eller burk.

Blanda ihop vatten, vin, socker, soja, Maizena och resten av curryn.

S till sjlva tillagningen. Hetta upp en teflonpanna eller wok p mellanvrme. Tilltt oljan och lken. Stek den s att den blir gyllenbrun. Ta drefter ut lken och slng den. ka vrmen i pannan. Lgg nu i vitlk, ingefra och kyckling och frs under stndig omrring i ca 2 minuter. Ta ut alltsammans och stll t sidan.

Hll nu i lagen och rtorna samt rr under tiden som ssen tjocknar. Lgg tillbaks kycklingblandningen, rr om och servera.

Den hr rtten kan med frdel serveras med ris, nudlar eller t o m potatis! Man kan eventuellt blanda i ananas om man gillar den lite sta brytningen.

~Paul~
Citera
2008-05-18, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Thailndsk currykyckling (4 portioner)

Ingredienser:
- 400 g kycklingfil
- 1 gul lk
- 200 g champinjoner
- msk rd currypasta
- smr att steka i
- 2 dl vatten
- 1 hnsbuljongtrning
- -1 dl matlagningsgrdde
- 2 dl mjlk
- salt
- malen svartpeppar

Arbetsgng:
1. Strimla kycklingkttet, hacka lk, och skiva champinjonerna. Frs detta i smr tillsammans med currypastan.

2. Smula ver buljongtrningen och hll p vattnet och lt koka upp.

3. Tillstt mjlk och grdde och lt koka ngra minuter.

4. Smaka av med salt, svartpeppar, och currypasta.

5. Str ver lite idealmjl till nskad tjocklek p ssen och lt koka 1 minut.

Servera med kokt ris.

~Paul~
Citera
2008-05-18, 11:46
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Thailndsk currykyckling (4 portioner)

....
Jag brukar frst lttsteka grnsakerna, ta dessa t sidan och sedan frsa p currypastan i olja och ta cocosmjlk istllet fr grdde och hller p, sen fr detta puttra ihop en 5 minuter tillsammans med ett limeblad eller tv. I med kycklingen och koka tills kycklingen r klar, smaka av med currypasta och fiskss. Till sist hller man i de tidigare stekta grnsakerna och lter de bli varma i ssen. Servera med ris.
Citera
2008-05-18, 11:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Jag brukar frst lttsteka grnsakerna, ta dessa t sidan och sedan frsa p currypastan i olja och ta cocosmjlk istllet fr grdde och hller p, sen fr detta puttra ihop en 5 minuter tillsammans med ett limeblad eller tv. I med kycklingen och koka tills kycklingen r klar, smaka av med currypasta och fiskss. Till sist hller man i de tidigare stekta grnsakerna och lter de bli varma i ssen. Servera med ris.
r skert minst lika bra .

~Paul~
Citera
2008-05-18, 14:46
Medlem
Saxar in ett par av mina recept frn en annan trd!

Mapo Tofu (1-2 portioner)
En klassiskt szechuanrtt med kttfrs och tofu. Ska vara vldigt starkt men numera serveras den oftast betydligt nedtonad i hettan.
Originalreceptet anvnder sig av szechuanpeppar (kan hittas hos asiatiska livs) men har man det inte s gr det att anvnda svartpeppar men smaken blir inte densamma.

Ingredienser:
100g Flskfrs
300g Tofu (medium eller hrd)
2 vrlkar
1 tesked svartbnspasta (Black Bean Paste)
1 matsked chilibnpasta (Chili Bean Paste, Toban djian)
3 matskedar kycklingbuljong
2 matskedar soja
Nymalen szechuanpeppar

Marinad fr frsen:
2 matskedar soja
1 matsked majsmjl/potatismjl

Frbereda:
Marinera frsen ca 20min med sojan och mjlet.

Trna tofun, jag brukar gra dom lite strre.. ca 2cm-kuber men du kan sklart gra dem mindre. Lgg dom i kokande vatten ca 2min, ta ut (denna del kan skippas).

Hacka vrlken till korta delar, 2 cm el mindre.

Vrm woken tillstt lite olja. Lgg i flskfrsen och woka tills frgen blir mrkare. Lgg i svartbnspastan och chilibnspastan. Rr runt.

Lgg i buljongen, sojan, tofun och vrlken. Dra ned vrmen och tillaga i 3-5min.

Medans maten lagas blanda mjlet med lite vatten (2 matskedar kanske) och tillstt i woken, rr runt lite ltt.

Servera med ris och nymalen szechuanpeppar.

Proportionerna ktt-tofu kan du sklart ndra p till eget behag men generellt s ska det vara mer tofu n ktt. Kycklingbuljong r ju himla meckigt att fixa till om man bara ska ha s lite.. du kan fuska med att hlla i 3-4 matskedar vatten och dra i en liten bit buljongtrning.

Svartbnspasta och chilibnspasta r ju lite knepiga att f tag p men de finns oftast hos asiatiska livs.. ev. kan du skippa svartbnspastan men inte chilibnspastan. Bra investering om man nd skall laga lite kinesiskt d och d, de hller sig rtt lnge i kylen.

Dubbla p mngderna ifall du gr t fler personer eller bara ter just den rtten.
Citera
2008-05-18, 14:47
Medlem
ngade revben, canton-stil.
En populr dimsum-rtt med kantonesisk smak. ngkokt och relativt fettsnl.
Personligen anvnder jag sesamolja ocks till kttet men det r fr att jag lskar det.

Ingredienser:
300g Revben, spareribs, etc. frn gris.

Marinad:
1 Vitlksklyfta
2 matskedar svartbnspasta
1 matsked ingefra
1 tesked soja
1 matsked majsmjl/potatismjl
1 matsked kinesiskt risvin el. sake / sherry

-----
Dela revbenen s de har ett ben per stycke, dela ett revben ifall de r vldigt lnga, trimma bort ev. fett.

Finhacka vitlk och ingefra. Marinera revbenen med alla ingredienserna, majsmjlet (strkelsen) sist.

Lgg kttet i en behllare som tl vrme.. porslinsassiett, skl, el. liknande. Helst inte av metall.

ngkoka 30min med lmplig metod (ngkokare ver spisen, nginlgg till kastrull, bambulda med wok, riskokare, etc).
Citera
2008-05-18, 15:17
Medlem
dePauls avatar
Intressanta recept chubs. Har uppmrksammat att du, liksom undertecknad, r frtjust i kinesiskt .

Har du lyckats f tag i kta gul bnpasta??

~Paul~
Citera
2008-05-18, 18:15
Medlem
Ja r man kines s gillar man kinesisk mat.. konstigt nog s gller detta nstan alla kineser.

Njae jag anvnder LeeKumKees fermented Black Bean paste samt deras Chili Bean paste. Frdiga p burk och helt ok! Frdigblandade saker dvs. men betydligt enklare att f tag p.

http://home.lkk.com/product/images/big_pic/21.jpg
http://home.lkk.com/product/images/big_pic/31.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in