Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-30, 17:21
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Är det någon som har ett bra recept på di san xian? Jag provade rätten på den lokala kinesiska inrättningen, och den föll mig i smaken. Efter lite nätsökande efter recept testade jag att göra en egen hemmavariant - dock tyckte jag inte riktigt att den hade samma mustighet och smak som den professionellt tillagade. Är det någon som vet vad "hemligheten" består i? Skall man skära ingredienserna i riktigt tunna skivor? Skall man ha någon särskild marinad/krydning till, eller är det i princip massor av olja som gäller?

Om du söker på 地三鲜 på youtube eller google (videor) får du en massa förslag på hur du ska gå tillväga - även de utan undertexter är rätt lätta att följa.
Bara paprikan ska skivas tunt
Originalet är att förfritera potatis och aubergine var för sig, men det verkar som om det är ok att micra istället!?!
Klassisk kryddning med vårlök, vitlök (mycket) och ingefära
Smaksättning med salt, (socker), vin, soja och kycklingbuljong.
Jag tror att det är viktigt med hyfsat bra kvalitet på sojan till en sån här rätt.
Citera
2014-04-30, 17:58
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om du söker på 地三鲜 på youtube eller google (videor) får du en massa förslag på hur du ska gå tillväga - även de utan undertexter är rätt lätta att följa.
Bara paprikan ska skivas tunt
Originalet är att förfritera potatis och aubergine var för sig, men det verkar som om det är ok att micra istället!?!
Klassisk kryddning med vårlök, vitlök (mycket) och ingefära
Smaksättning med salt, (socker), vin, soja och kycklingbuljong.
Jag tror att det är viktigt med hyfsat bra kvalitet på sojan till en sån här rätt.

Jag googlade lite och följde väl typ första bästa receptet... Men det är väl bara att prova sig fram. Spelar det någon roll vad för slags olja man har?

Jag åt rätten på denna kinesiska restaurang, där den smakade mycket gott enligt mig.
Citera
2014-04-30, 18:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag googlade lite och följde väl typ första bästa receptet... Men det är väl bara att prova sig fram. Spelar det någon roll vad för slags olja man har?

Jag åt rätten på denna kinesiska restaurang, där den smakade mycket gott enligt mig.
Varför inte fråga personalen?

När det gäller oljor så handlar det oftast om jordnötsolja.

~Paul~
Citera
2014-05-02, 08:38
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte fråga personalen?

När det gäller oljor så handlar det oftast om jordnötsolja.

~Paul~

Såg på någon av de kinesiska videorna att de använder olivolja!?!

Skulle gissa att det rör sig om kraftigt EU-subventionerad varmpressad olja som har gått på export.
Citera
2014-05-02, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Såg på någon av de kinesiska videorna att de använder olivolja!?!

Skulle gissa att det rör sig om kraftigt EU-subventionerad varmpressad olja som har gått på export.
Sorgligt. Det kan ju vara så att även kockarna hakar på den "västerländska trenden". Både på gott och ont...

~Paul~
Citera
2014-05-02, 10:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Ofta lönar det sig att titta på några olika recept och jämföra - jag tycker också att det hjälper med video i och med att det kan vara saker som är självklara för den som har skrivit receptet, men inte alls lika självklara för oss.

Sojan är helt klart viktigare än oljan i en sån här rätt, potatis och aubergine har lite egen smak så smaksättningen kommer från sojan (och vitlöken)
Citera
2014-05-02, 11:44
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ofta lönar det sig att titta på några olika recept och jämföra - jag tycker också att det hjälper med video i och med att det kan vara saker som är självklara för den som har skrivit receptet, men inte alls lika självklara för oss.

Jo visst. Men det bästa är att göra rätterna tillsammans med nån kines.

Citat:
Sojan är helt klart viktigare än oljan i en sån här rätt, potatis och aubergine har lite egen smak så smaksättningen kommer från sojan (och vitlöken)

När det gäller aubergine är oljan jätteviktig. Det ska vara mycket olja och av neutral sort.

Ang. sojan ska man använda till mesta del ljus soja. Ungefär tre-fem matskedar till en halv dl blir bra till en sån här rätt. Sen kan man ha några skvättar mörk soja för sältans skull. Ser i recepten att det finns utan och med vinäger. Men man ska ha några skvättar svart vinäger (Chingkiang) och en matsked socker för genuin smak. Man behöver inte försteka eller microvärma nånting, men häll i vatten efter man stekt auberginen mjukare och låt det koka ner. Precis när det är färdigt rör man i vårlök och lite sesamolja. Man kan göra samma recept med bara potatis eller bara aubergine. Föredrar själv att separera dom. Paprikan kan man avstå från, inget gott.
Citera
2014-05-02, 18:00
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag testade att göra di san xian till middag i dag... Och jag måste säga att det börjar arta sig. Hade rätt rikligt med soja samt lite hönsbuljong, vitlök och en skvätt ingefära. Hade ingen vårlök hemma, så det fick gå ändå.
Citera
2014-05-12, 20:59
Medlem
Xheqnhouzs avatar
I dag åt jag hui guo rou från en lokal kinesisk restaurang i staden där jag bor. Riktigt gott - och lagom starkt. Eftersom jag meddelar detta i denna tråd kanske ni förstår att ett recept skulle vara av intresse. Är det någon av er som lagat rätten i fråga?
Senast redigerad av Xheqnhouz 2014-05-12 kl. 21:19. Anledning: mindre tillägg
Citera
2014-05-12, 21:39
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
I dag åt jag hui guo rou från en lokal kinesisk restaurang i staden där jag bor. Riktigt gott - och lagom starkt. Eftersom jag meddelar detta i denna tråd kanske ni förstår att ett recept skulle vara av intresse. Är det någon av er som lagat rätten i fråga?

"Två ggr i grytan kött" Ja det är gott.
Koka strimlor färsk sidfläsk en halvtimme typ. Dela upp strimlorna. I typ 4 delar. Stek med olja tills det blir rejält stekt. Stek med ingefära. Häll i soja och sån därna mörk salt sojabönspasta som man bara hittar i välsorterade Kinabutiker. Ha i strimlad salladslök eller purjo o så e de klart. Man kan även ha med grön paprika när man steker köttet. Mer komplicerat än så är det inte. Ljus soja räcker som Saltkråkan eftersom sidfläsk i sig oxå har en viss sälta.
Citera
2014-05-12, 22:47
Medlem
christerys avatar
Finns det någon rätt som tillagas och smakar likadant över hela kina, tja förutom ris nu kanske.

Vet att dom har 4, 8 eller med storstäderna 10 olika "kök", enligt vissa ännu fler då man vill säga att varje provins har sitt eget kök.

Men jag satt och funderade kring Sverige och tex köttbullar och potatismos med lingon, javisst kan man nog återfinna den överallt men inte alltid i samma version. Kan varieras till älgbullar, lammfärsbullar osv. Falukorv och makaroner var ju nästa tanke men även där vill vissa ha stuvade makaroner och kanske lite andra tillbehör.

Jag har enklare att komma på specialiteter för olika delar av Sverige än att hitta nåt som är likadant, kanske gröt eller nåt åt det hållet. Men en mer tillagad rätt...

Kommer inte på nåt som skulle vara generellt med kinamaten, dvs som vi ser en kinarestaurang i Sverige och vad dom serverar är nog inte nåt som man ens hittar så lätt i Kina.

Så finns det nån "nationalrätt" eller är det olika från de olika delarna av Kina?
Citera
2014-05-13, 00:56
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Finns det någon rätt som tillagas och smakar likadant över hela kina, tja förutom ris nu kanske.
...
Så finns det nån "nationalrätt" eller är det olika från de olika delarna av Kina?

Nja, smakar kanske inte precis likadant över hela Kina, men det finns rätter som finns överallt som:
Stekt ris med ägg,
Mapo Doufu,
Äggröra med tomat (Jidan Xihongzhi)
Dumplings/Jiaozi,
Gongbao kyckling,
"Fiskdoftande fläsk"/Yuxiang rou si
Chilikyckling/Lazi ji
och en hel del annat. Även Pekinganka finns överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in