2014-05-13, 17:41
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwellian
Passande att den här tråden vaknade till liv förresten: Hur ska risvin smaka egentligen? Gav en kompis i uppgift att köpa en flaska Shaoxing-vin till mig när han besökte Kina. Han kom hem för några dagar sedan med en turkos kruka i porslin.

Allt står såklart på kinesiska, men det stod åtminstone 14% på paketet, så något alkoholhaltigt borde det väl vara.

Det smakar Madeira. Här brukar man byta ut det till halvtorr sherry eller torrt vin, men söt sherry och framförallt Madeira kommer närmare Shaoxing-vinet. Ibland finns en lite jordig smak som är speciell och lite annorlunda, men bättre Shaoxingviner är ganska exakt som en vanlig Madeira.
Citera
2014-05-13, 17:43
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Citat:
Vad är det som gör att rätterna doftar fisk då?

En förklaring som jag har hört är att den sås/marinering som används ursprungligen användes för att tillaga fisk, men sedan började användas för att tillaga annan mat.

Wikipaedia skriver:

Citat:
Despite the term literally meaning "fish fragrance" in Chinese, yuxiang contains no seafood, is typically not used in seafood, but rather for dishes often containing beef, pork, or chicken, as well as vegetarian recipes. In fact, Barbara Tropp suggests in The Modern Art of Chinese Cooking that the characters can also be interpreted as meaning "Szechwan-Hunan" flavor.
Citera
2014-05-13, 17:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det är bara ett namn. Det borde översättas till "havsdoftande", friskt doftande eller något bättre. Det luktar inte fisk och har inget med fisksås att göra. Den härligt friska doften kommer från en kombination av vitlök, ingefära, svart vinäger, soja, socker, salladslök och sesamolja. Det är de ingredienserna som är gemensamma för en "Yuxiang" rätt.

Nu lät det så mycket bättre än fiskdoftande fläsk

Edit: Svart vinäger? Aldrig hört talas om..
Citera
2014-05-13, 18:58
Medlem
pederastens avatar
när jag gör två gånger i grytan fläsk så kokar jag en klump med orimmad sidfläsk i kanske en timme, skivar den tunt och steker bitarna gyllenbruna.
gör en wokgrund på finhackad salladslök, ingefära och vitlök och fräser i mycket olja en stund med torkad chili i massor och mald scheuzanpeppar.
sen tillsätter jag paprika och låter det bli lite mjukt, sen har jag i fläsket och lite var av följande; svart bönpasta, ljus och mörk soja, sesamolja, chili olja, sambal oelek, råsocker, gyllene risvinäger. smulad kycklingbuljong ich nån matsked vatten, låter det koka ihop lite och tillsätter snabbt wokad purjo.
blir hur gott som helst.
Citera
2014-05-13, 19:11
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
I det fallet syftas det på halten på vinägern där, något kinesiskor uppskattar att få som drink istället för västerländska alkoholhaltiga drycker då dom småliven kan få för sig att tro karaoke är världens största uppfinning.

Så, drick upp det. Inte blir man full av det

ps. Annars kan du skicka flaskan hit om du inte törs och smaka

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Smaken är lik smaken hos riktigt dålig och lite jästig sherry, likaså doften. Använd det till matlagning och skit i att dricka. 14% är också vanligt så det är säkert risvin

Citat:
Det smakar Madeira. Här brukar man byta ut det till halvtorr sherry eller torrt vin, men söt sherry och framförallt Madeira kommer närmare Shaoxing-vinet. Ibland finns en lite jordig smak som är speciell och lite annorlunda, men bättre Shaoxingviner är ganska exakt som en vanlig Madeira.

Tack för svaren hörrni, jag korkade upp den lilla urnan och drack med kex och en fin getost.. Smakade precis som MasterBait sa, Madeira.
Citera
2014-05-13, 20:36
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Edit: Svart vinäger? Aldrig hört talas om..

Chinkiangvinäger, standardvinägern.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zhenjiang_Vinegar

Citat:
Tack för svaren hörrni, jag korkade upp den lilla urnan och drack med kex och en fin getost.. Smakade precis som MasterBait sa, Madeira.

Härligt!
Citera
2014-05-13, 21:36
Medlem
Citat:

Ja det stämmer ju rätt bra med söt sherry också. Inte något jag gärna dricker :-).
Citera
2014-05-13, 22:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ja det stämmer ju rätt bra med söt sherry också. Inte något jag gärna dricker :-).

I såna här fall rekommenderas lyxiga rosita, som är villig för småpeng. Däremot icke sagt om det smakar gott, är väl lite så dit hållet
Citera
2014-05-14, 10:57
Medlem
Citat:
I såna här fall rekommenderas lyxiga rosita, som är villig för småpeng. Däremot icke sagt om det smakar gott, är väl lite så dit hållet

Haha. Njae säger nog jag. Jag dricker nog hellre jästigt risvin än Rosita :-)
Citera
2014-05-14, 12:26
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Haha. Njae säger nog jag. Jag dricker nog hellre jästigt risvin än Rosita :-)

Någon som vet om Jiu Piah/酒曲/酒饼 finns på asiatiska butiker?
Jag har sett den röda risjästen, men man behöver tydligen en vinjäst också - det funkar kanske med vanlig vinjäst?
Citera
2014-06-01, 17:54
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag lyckades få till en rätt hyffsad tomatäggröra i dag. Stekte ca tre tomater i olja med vitlök och ingefära. I med lite sambal oelek. Sockrade och saltade lätt. Vispade ner ett par ägg i en skål och hällde i. Toppa med lite vårlök. Klart för servering.
Citera
2014-06-01, 19:19
Medlem
JerryCottons avatar
Någon som sitter och trycker på ett recept på änkekejsarinnans fläsk? Har googlat förgäves.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in