Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-23, 12:13
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask

Hur ska vi gå till väga för att motarbeta detta? Är det snart inte läge att börja protestera högljutt?

Jo, det är ju det. Men frågan är hur. De flesta snorungar jag pratar med nu är mer på nivån att de skryter om att de slapp mönstra så ungdomen står knappast på vår sida (nu är jag en snorunge också, MEN en snorunge med genomförd vpl-utb.)

Jag och några vänner funderar allvarligt på att börja stå och dela ut flygblad, bara för att få gjort nånting.
Citera
2008-04-23, 12:21
Medlem
skalman1973s avatar
Hoho är jag förvånad eller är jag detta är precis vad vi sagt skulle hända Skulle med glädje se Odenberg leda en militärkupp !
Citera
2008-04-23, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Hoho är jag förvånad eller är jag detta är precis vad vi sagt skulle hända Skulle med glädje se Odenberg leda en militärkupp !

Med hjälp av vad? Högafflar och landsstormshattar?
Citera
2008-04-23, 12:30
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Med hjälp av vad? Högafflar och landsstormshattar?
Ähh med tanke på vilka veklingar som huserar i rosenbad idag så tar man över det med slangbellor fan högvakten skulle tom kunna göra det med lite vilja
Citera
2008-04-23, 12:39
Medlem
Natan Röds avatar
Hejsan !

Svarta hål i försvarets budget har ju varit en följetång i snart 20 år,
ännu har jag inte fått någon tillfredsställande förklaring till detta fenomen.

I all annan verksamhet skulle någon fått sparken men tydligen inte i försvaret.
man kan skylla hur mycket man vill på politiker av skiftande kulörer, men faktum kvarstår:
det är knektdjävlarna som inte har koll på plånboken!

En förnedrande tvångsförvaltning skulle de utsättas för,
eller ännu bättre, Låt killarna från TV3 göra ett program till Lyxfällan

//NR
Citera
2008-04-23, 12:41
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Jo, det är ju det. Men frågan är hur. De flesta snorungar jag pratar med nu är mer på nivån att de skryter om att de slapp mönstra så ungdomen står knappast på vår sida (nu är jag en snorunge också, MEN en snorunge med genomförd vpl-utb.)

Jag och några vänner funderar allvarligt på att börja stå och dela ut flygblad, bara för att få gjort nånting.

Funderade i samma banor. Något måste göras för att folk ska få upp ögonen att det är en väg käpprätt åt helvete som våra politiker för.
Känner mig inte alls främmande för att börja protestera offentligt.
Citera
2008-04-23, 12:46
Bannlyst
Fick just indikationer på att det som skrivits i SvD är det sämsta alternativet av flera man tittar på just nu. Och vi vet sedan tidigare att ÖB vill ha bort värnplikten i fredstid. Att lägga fram ett eller flera riktigt sunkiga alternativ är ett bra (och vedertaget) sätt att framhålla det man själv förordar...

Jag tror att det här är ett sätt att göra det politiskt möjligt att skrota värnplikten.

Is i magen.
Senast redigerad av lonely star 2008-04-23 kl. 12:56.
Citera
2008-04-23, 13:06
Medlem
Själv gillar jag cirkusen de vill initiera där förband ska flyttas runt, igen. Vilket innebär att exempelvis Ing 2 måste byggas om/till för att kunna inhysera (det som blir kvar av) P7. Samtidigt ska nuvarande P7 avvecklas vilket kommer kosta oerhörda summor. Det låter ju som en ordentlig "besparing" det där.

Ska P7:s larvbandsfordon köra omkring på det lilla skogklädda övningsfältet Ränneslätt i Eksjö? Låter inte troligt. Alltså måste de transporteras långa sträckor eller så måste övningsfältet anpassas till ett mekaniserat förband. Låter "billigt". Fast det är klart, P7 kanske blir av med sina Strv 122 och då är ju det problemet löst...

Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Det där var väl det som slog in spiken i kistan. Jag kommer fan inte rösta på allianshelvetet 2010, inte ens om jag får min kuk sugen av Filippa Reinfeldt.

Manöver.

Hehe, även jag tillhör skaran som röstade in det där jävla packet. Det gjorde jag mest för att få bort sossarna, miljöfascisterna och kommunisterna från regeringsmakten. Jag hade ändå en naiv förhoppning om att det skulle göra en skillnad. Ack så fel jag hade

Felet med Sverige är att sossarna styrt så länge att den svenska kulturen likriktats efter socialdemokratin. Det gör ingen skillnad om man röstar rött eller blått tydligen. Nåväl. Mitt förtroende kommer (de etablerade) högerpartierna inte få igen de närmaste femtio åren eller så.

Citat:
Det tog det här landet 12 år att uppfylla innehållet i försvarsbeslut av 1936. Vad gör ryssarna om 12 år? Har de övergått från att skjuta ner UAV:er till att aspirera på atlantkusten igen?

Ryssland har nyligen återupptagit sina "patrullrundor" med strategiskt bombflyg. Bland annat ut till Guam, ut över Atlanten och dylikt. För övrigt bygger ryssarna fortfarande Tu-160. De avser att utöka sin strategiska bombflygsflytta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160
Senast redigerad av Fennicum 2008-04-23 kl. 13:18.
Citera
2008-04-23, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Hehe, även jag tillhör skaran som röstade in det där jävla packet. Det gjorde jag mest för att få bort sossarna, miljöfascisterna och kommunisterna från regeringsmakten. Jag hade ändå en naiv förhoppning om att det skulle göra en skillnad. Ack så fel jag hade

Felet med Sverige är att sossarna styrt så länge att den svenska kulturen likriktats efter socialdemokratin. Det gör ingen skillnad om man röstar rött eller blått tydligen. Nåväl. Mitt förtroende kommer (de etablerade) högerpartierna inte få igen de närmaste femtio åren eller så.

Var inte naiv. Det tar nog mer än knappt två år att få bort effekterna av sossarnas vanstyre. Det som oroar mej mer är det du skriver här nedan.
|
|
|
V
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Ryssland har nyligen återupptagit sina "patrullrundor" med strategiskt bombflyg. Bland annat ut till Guam, ut över Atlanten och dylikt. För övrigt bygger ryssarna fortfarande Tu-160. De avser att utöka sin strategiska bombflygsflytta.

Japp. Och det unnar jag dem faktiskt. Vad jag inte förstår är varför våra ledare i FM och i regeringskansliet inte reagerar på dessa signaler. Hur kan våra insatser (våra huvudoperationer!) i fjärran uländer påverka ett ev. framtida hot från vå granne i öster? Inte alls enligt min mening. Nätverksförsvaret och de internationella insatserna är inte tillräcklig respons på den här sortens utveckling.
Citera
2008-04-23, 13:40
Medlem
danjäls avatar
Nu måste man ju inte förutsätta att Ryssland alltid är ett hot. Att de
´per default´ måste expandera territoriellt. Dock kan de öka sitt politiska tryck med en kraftfullare militär.

Annars så håller jag med majoriteten, speciellt Oddball och 503, nu känns det nästan larvigt, mer potemkinkuliss än något till nytta.

Jag hör annars verkligen inte till dem som anser att vi måste har ett stort och starkt försvar, tror knappast på en invasion av Sverige inom överskådlig framtid, MEN en fungerande försvarsapparat fyller så många andra funktioner, gemensama insattser i ororshärdar med övriga EU, krishantering vid naturkatastrofer, FoU, Erfarenhetsbyggande för unga män, osv.

40 miljarder låter i mina öron som en bra nivå och något som jag tycker att ett land som Sverige borde kunna fått valuta för efter nuläget. Allt under detta och minskad organisation från dagens är ett luftslott.
Citera
2008-04-23, 13:48
Medlem
Citat:
Var inte naiv. Det tar nog mer än knappt två år att få bort effekterna av sossarnas vanstyre. Det som oroar mej mer är det du skriver här nedan.

Så du skyller detta på sossarna?
Citera
2008-04-23, 13:56
Medlem
Walkers avatar
Med tanke på hur mycket gnäll, undergångsstämning, lämna landet-snack osv som överlag finns på flashback samhällsavdelning; skulle det verkligen vara så hemskt om Sverige/Norden kom under Ryskt beskydd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in