Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Hur ska försvarsviljan kunna hållas inom de få förband som finns kvar när de redan vet att kriget är förlorat innan det börjat? Och hur ska man bli fri från ockupationsmakten utan ett försvar? Blir Sverige annekterat av t.ex. Ryssland kommer de ju knappast släppa landet i första taget. Isåfall får man väl hoppas att det är en mer snäll stat, likt USA eller UK...
Du har rätt i att FM måste struktureras om för att få bort högavlönade men onödiga personer i högkvarteret. Men samtidigt försvinner inte problemen av att succesivt minska på försvarsanlagen. Det rätta vore istället att bygga upp en helt ny myndighet vid sidan om för att sedan lägga ner den som finns. Med alla krångliga anställningsskydd m.m. så vore det det enda rätta.
Under en period när vi bedömde att Sverige inte var utsatt för något hot utifrån tog vi en rövare och anslöt oss till tanken att hot på hemmaplan bäst kan förebyggas genom insatser i andra länder - i flera fall på andra kontinenter.
Observera, jag säger inte att Sverige är hotat militärt nu men någonting har hänt: ryssarna rustar som aldrig förr och stått för några incidenter i vårt relativa närområde. Sovjetiska flottan har fått till uppgift att skydda en gasledning som delvis kanske ska dras på svenskt vatten etc. Vad dras för slutsatser av bland annat dessa händelser? Avveckling av förband i Sverige...
När vi avvecklar förband i Sverige sänker vi vår beredskap, vi sänker vår förmåga att återta en högre försvarsförmåga, vi ger signaler till omvärlden att vi bedömer läget i vårt närområde som ytterligare riskfritt. Och vi minskar basen för rekrytering till utlandförbanden, dvs basen för det jag skrev i första stycket!
Det här går inte ihop för mej. När regeringen begär av ÖB att komma in med en handlingsplan som ska ligga till grund för nästa försvarsbeslut föreslår han att vi ska ta bort fler förband! Sanslöst. Mycket möjligt att (s) hade skjutit till mer pengar i ett sånt läge men jag tror inte det är lösningen. Omfinnarna klarar att hålla ett hyggligt vasst försvar för hälflen av pengarna vi ger ut varje år - varför kan inte vi det? Det här är inte regeringens fel, det är ÖB som inte kommer fram till någon annan lösning är den klassiska: "Lägg ner förband eller ge oss mer pengar!"