Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-23, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Så du skyller detta på sossarna?

Ja. Riksdagen har de senste 75 åren (med några få undantag) haft en majoritet bestående av i huvudsak sossar. Det är i riksdagen beslut fattas om bland annat försvarets inriktning och ekonomi.

Som jag skrev: det tar mer än knappt 2 år att arbeta bort effekterna av sossarnas vanstyre.
Citera
2008-04-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Ja. Riksdagen har de senste 75 åren (med några få undantag) haft en majoritet bestående av i huvudsak sossar. Det är i riksdagen beslut fattas om bland annat försvarets inriktning och ekonomi.

Som jag skrev: det tar mer än knappt 2 år att arbeta bort effekterna av sossarnas vanstyre.

Så för att kunna bedriva motsatt politik måste man de inledande åren ha samma politik som föregående parti? Vad fan snackar du om egentligen? M styr nu, då kan man fan inte anklaga sossarna... även om det vore bekvämt.
Citera
2008-04-23, 14:06
Medlem
Jag ångrar mig så grymt mycket!

Att jag lade min röst på moderaterna i senaste valet. En vapenvägrande försvarsminister. Brrrrrr. Jag saknar de gamla moderaterna och skiter helt i de nya moderaterna. Som jag skäms!
Citera
2008-04-23, 14:07
Medlem
skalman1973s avatar
Jag är ju mest fundersam över hur Sverige ska hävda sin rätt ? Det kommer ju som bekant dras en rysk gasledning genom östersjön och med den kommer även rysslands militära närvaro öka
Citera
2008-04-23, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Så för att kunna bedriva motsatt politik måste man de inledande åren ha samma politik som föregående parti? Vad fan snackar du om egentligen? M styr nu, då kan man fan inte anklaga sossarna... även om det vore bekvämt.

Vad jag snackar om? Jo, att budgetar och avtal oftast sträcker sej över många år och att det inte går över en natt att ändra på dessa även om man skulle vilja. Regeringen har inte samma politik som sossarna i den här frågan: de har ställt krav på att budgeten ska hållas inom ramarna, de har sagt att lösningen för försvaret inte ligger i att skjuta till fler miljarder och att ÖB ska inkomma med förslag på åtgärder. Jag tror att det vi läst i SvD idag är det förslag som ÖB minst förordar men som han inkommit med som ett av kanske tre förslag. Vad han förördar vet vi ju alla. Slopad värnplikt i fred kräver lagändringar.

Från vilken budget ska miljarderna som fattas i försvaret tas från? Vad får det för effekter?

Nej, ÖB och högkvarteret måste börja ta ansvar för de pengar de äskat och fått. De kan inte fortsätta komma med svansen mellan benen och begära mer för att utfodra alla generaler.
Senast redigerad av lonely star 2008-04-23 kl. 14:10.
Citera
2008-04-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Nej, det här är jättebra. Om försvaret försvinner ökar risken att vi blir anfallna, och det är det bästa som kan hända. En längre tids ockupation av främmande makt skulle göra att vi aldrig nånsin mer skär ner försvaret. Ett fientligt anfall är nog i praktiken det enda som kan väcka den svenska försvarsviljan.

Hur ska försvarsviljan kunna hållas inom de få förband som finns kvar när de redan vet att kriget är förlorat innan det börjat? Och hur ska man bli fri från ockupationsmakten utan ett försvar? Blir Sverige annekterat av t.ex. Ryssland kommer de ju knappast släppa landet i första taget. Isåfall får man väl hoppas att det är en mer snäll stat, likt USA eller UK...

Citat:
Vad jag snackar om? Jo, att budgetar och avtal oftast sträcker sej över många år och att det inte går över en natt att ändra på dessa även om man skulle vilja. Regeringen har inte samma politik som sossarna i den här frågan: de har ställt krav på att budgeten ska hållas inom ramarna, de har sagt att lösningen för försvaret inte ligger i att skjuta till fler miljarder och att ÖB ska inkomma med förslag på åtgärder. Jag tror att det vi läst i SvD idag är det förslag som ÖB minst förordar men som han inkommit med som ett av kanske tre förslag. Vad han förördar vet vi ju alla. Slopad värnplikt i fred kräver lagändringar.

Från vilken budget ska miljarderna som fattas i försvaret tas från? Vad får det för effekter?

Nej, ÖB och högkvarteret måste börja ta ansvar för de pengar de äskat och fått. De kan inte fortsätta komma med svansen mellan benen och begära mer för att utfodra alla generaler.

Du har rätt i att FM måste struktureras om för att få bort högavlönade men onödiga personer i högkvarteret. Men samtidigt försvinner inte problemen av att succesivt minska på försvarsanlagen. Det rätta vore istället att bygga upp en helt ny myndighet vid sidan om för att sedan lägga ner den som finns. Med alla krångliga anställningsskydd m.m. så vore det det enda rätta.
Senast redigerad av SPACEJAM 2008-04-23 kl. 14:14.
Citera
2008-04-23, 14:14
Medlem
John Tarmacks avatar
Det är ren idioti. Förutom att vi får svårare att hävda vår rätt, så förloras arbeten. Se t.e.x på Karlsborg.
Citera
2008-04-23, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Hur ska försvarsviljan kunna hållas inom de få förband som finns kvar när de redan vet att kriget är förlorat innan det börjat? Och hur ska man bli fri från ockupationsmakten utan ett försvar? Blir Sverige annekterat av t.ex. Ryssland kommer de ju knappast släppa landet i första taget. Isåfall får man väl hoppas att det är en mer snäll stat, likt USA eller UK...

Du har rätt i att FM måste struktureras om för att få bort högavlönade men onödiga personer i högkvarteret. Men samtidigt försvinner inte problemen av att succesivt minska på försvarsanlagen. Det rätta vore istället att bygga upp en helt ny myndighet vid sidan om för att sedan lägga ner den som finns. Med alla krångliga anställningsskydd m.m. så vore det det enda rätta.

Under en period när vi bedömde att Sverige inte var utsatt för något hot utifrån tog vi en rövare och anslöt oss till tanken att hot på hemmaplan bäst kan förebyggas genom insatser i andra länder - i flera fall på andra kontinenter.

Observera, jag säger inte att Sverige är hotat militärt nu men någonting har hänt: ryssarna rustar som aldrig förr och stått för några incidenter i vårt relativa närområde. Sovjetiska flottan har fått till uppgift att skydda en gasledning som delvis kanske ska dras på svenskt vatten etc. Vad dras för slutsatser av bland annat dessa händelser? Avveckling av förband i Sverige...

När vi avvecklar förband i Sverige sänker vi vår beredskap, vi sänker vår förmåga att återta en högre försvarsförmåga, vi ger signaler till omvärlden att vi bedömer läget i vårt närområde som ytterligare riskfritt. Och vi minskar basen för rekrytering till utlandförbanden, dvs basen för det jag skrev i första stycket!

Det här går inte ihop för mej. När regeringen begär av ÖB att komma in med en handlingsplan som ska ligga till grund för nästa försvarsbeslut föreslår han att vi ska ta bort fler förband! Sanslöst. Mycket möjligt att (s) hade skjutit till mer pengar i ett sånt läge men jag tror inte det är lösningen. Omfinnarna klarar att hålla ett hyggligt vasst försvar för hälflen av pengarna vi ger ut varje år - varför kan inte vi det? Det här är inte regeringens fel, det är ÖB som inte kommer fram till någon annan lösning är den klassiska: "Lägg ner förband eller ge oss mer pengar!"
Citera
2008-04-23, 14:26
Medlem
Citat:

Precis som jag skrev i mitt första inlägg är jag plågsamt medveten om att det finns en socialdemokratisk dikotomi i det här landet som uppenbarligen inte exkluderar de borgerliga partierna.

Men att beskylla sossarna för de senaste två årens vanstyre är lite magstarkt. Jag utgår från att du inte tillhör idiotskaran (det vill säga majoriteten av svenska folket) som tror att man röstar in en regering, utan förstår att man röstar in ledamöter till riksdagen.

Jag vet inte hur ditt försvarsintresse är då jag aldrig sett dig skriva något i den här delen av Flashback, men om du följt med under de senaste två årens försvarspolitik och debatt, så tror jag nog att du inte tycker att det har varit en särskilt skön syn. Försvarsdepartementet styrs idag av Anders Borg. Riksdagens ledamöter röstar blint efter vad partiledningen säger.

Tjugo år kommer inte göra någon skillnad. I synnerhet inte som Mona kommer bli vår nästa statsminister.
Senast redigerad av Fennicum 2008-04-23 kl. 14:28.
Citera
2008-04-23, 14:28
Bannlyst
Citat:
Precis som jag skrev i mitt första inlägg är jag plågsamt medveten om att det finns en socialdemokratisk dikotomi i det här landet som uppenbarligen inte exkluderar de borgerliga partierna.

Men att beskylla sossarna för de senaste två årens vanstyre är lite magstarkt. Jag utgår från att du inte tillhör idiotskaran (det vill säga majoriteten av svenska folket) som tror att man röstar in en regering, utan förstår att man röstar in ledamöter till riksdagen. Jag vet inte hur ditt försvarsintresse är då jag aldrig sett dig skriva något i den här delen av Flashback, men om du studerarat de senaste två årens försvarspolitik har det inte varit någon skön syn. Försvarsdepartementet styrs av Anders Borg.

Helt rätt i dagsläget. ÖB och högkvarteret måste begripa bättre än (läs: komma med andra förslag än) förbandsnedläggning eller högre anslag. 42 miljarder per år ska fan räcka för att försvara Sverige.
Citera
2008-04-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Får se hur detta utvecklar sig men rör det sig om en sådan bantning som man får intrycket av var det fan sista gången jag röstade på M. De säljer ut svenska näringsliv till utlandet och bantar bort det lilla försvar vi har kvar. Jag i min enfald trodde att M ville ha svenska företag och ett någorlunda dugligt försvar, men icke.

Ja du var i sanning enfaldig! Hur fan kan man vara så hjärndöd att man röstar på något av dagens riksdasspartier?! Allihop, och särskilt "alliansen" verkar det som, är för avskaffandet av Sverige som nation och utrotandet av svenskarna som folk. Makteliten tjänar inte på något sätt det svenska folket utan är en del av den nya världsordningen. Om man inte insett det vid det här laget lider man fan av grav sömnsjuka. I dagsläget är det väl bara partier som ND, NSF och ironiskt nog Kommunisterna (KPMLr) som är för ett starkt folkförsvar.
Senast redigerad av Varnagel 2008-04-23 kl. 14:46.
Citera
2008-04-23, 14:43
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Jag utgår från att du inte tillhör idiotskaran (det vill säga majoriteten av svenska folket) som tror att man röstar in en regering, utan förstår att man röstar in ledamöter till riksdagen.
Exakt vad menar du med det här egentligen? Kan du utveckla..
Senast redigerad av boba fett 2008-04-23 kl. 14:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in