Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-23, 01:27
Medlem
Dr-Bombays avatar
Jaha så var det dags igen, föga förvånande:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1167347.svd

Bland annat läggs luftvärnet ned helt och hållet medan högkvarteret lämnas oberört, fortsatt mumintroll med andra ord.

Vad är vitsen med att dra åt strypsnaran långsamt, är det inte bättre att en gång för alla rycka till hårt och göra slut på lidandet?
Citera
2008-04-23, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ingen bantning av Högkvarteret har diskuterats.

Självklart inte.
Citera
2008-04-23, 01:54
Medlem
Det är kanske läge att svt börjar sända språkurser i ryska inom en inte alltför avlägsen framtid så att vi är väl förberedda och kan hälsa våra nya kamrater välkommna till Putinlandet... ;-)

Mvh PP
Citera
2008-04-23, 02:18
Medlem
Bra intitiativ. Bättre att lägga pengarna på flyktingmottagning, och nysvenskarna som kommer hit ska inte behöva bli påminda om krigen i sina hemländer. Lägg mer pengar på feministiskt självförsvar istället eftersom det största hotet mot demokratin är männens våld mot kvinnor.
Citera
2008-04-23, 02:22
Medlem
Det där var väl det som slog in spiken i kistan. Jag kommer fan inte rösta på allianshelvetet 2010, inte ens om jag får min kuk sugen av Filippa Reinfeldt.

Manöver.
Citera
2008-04-23, 02:39
Medlem
Podges avatar
Håller med Bombay: varför inte bara sätta nackskottet i vårat försvar direkt? Det är så extremt skruvat att sakta sakta "banta" ner försvaret till ett skämt. Våra möjligheter att försvara oss i dagsläget är redan minimala, och med det här beslutet så är den enda anledningen till att ha ett försvar den att vi kan utbilda trupp för utlandstjänstgöring. I händelse av krig eller i ett skymningsläge så har vi inget att komma med ändå. Skickar Lettland 1. fjollplut. på trehjulingar så skulle de hinna framrycka till Drottningholm och skända våra små prinsessor innan HKV ens lyckats gräva fram en stackars skytteslusk som kan cykla runt med mobiliseringsordern till alla 18 soldater som ska mobiliseras för att försvara riket typ... Jävla skämt...
Citera
2008-04-23, 02:40
Medlem
Det här är helt sjukt, jag är verkligen inte krigsfanatiker eller något sådant utan snarare tvärtom men hur fan kan de skära ner på försvaret! Försvaret är nog det absolut viktigaste apparaten som finns i vilket land som helst.

Verkar finnas en hel del människor som tror att det inte kommer bli några fler stora krig men det är väldigt naivt tycker jag för är det något kan se om man kollar tillbax på mänsklighetens historia hitills te x efter WW1 eller WW2 är att det aldrig blir långvarig fred och mänskligheten är långt låångt lååååååångt ifrån den fasen där en sådan sak skulle kunna bli verklighet.

Visst känner vi oss trygga just nu när vi är med i FN/EU/halv NATO men vad händer när FN och NATO kollapsar (inte ett helt otänktbart scenario, jag tror personligen att det kommer hända för eller senare) eller att det blir något slags problem inom EU. Då står vi där ensamna utan militär och med endast ett modigt grannland till öst som kan hålla ryssarna på avstånd i några veckor i bästa fall. Nej tack rusta upp försvaret istället och ingå starka militär allianser med de nordiska länderna det är det bästa sättet att skydda oss mot framtiden!

PS: Jag trode de va vänstern och sossarna som var emot militären men verkar som att alliansen ännu mer villiga att offra vårat land så att de kan ta bort fastighetskatten och sänka skatter.
Vilka ska man rösta på egentligen det här är löjligt.
Citera
2008-04-23, 02:48
Medlem
Dr-Bombays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zehcnas

PS: Jag trode de va vänstern och sossarna som var emot militären men verkar som att alliansen ännu mer villiga att offra vårat land så att de kan ta bort fastighetskatten och sänka skatter.

Inga riksdagspartier prioriterar idag försvaret. För dem är det blott en kostnad, och en omotiverad sådan. Man vinner inga röster på att tala om höjda försvarsanslag.
Citera
2008-04-23, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Bombay
Inga riksdagspartier prioriterar idag försvaret. För dem är det blott en kostnad, och en omotiverad sådan. Man vinner inga röster på att tala om höjda försvarsanslag.

Jodå jag tror att en hel del väljare hade kunnat bli lockade om t.ex. FP eller något annat parti hade kämpat för att höja försvarsanlagen.
Citera
2008-04-23, 03:04
Medlem
Jag tror nog att de finns en hel del röster att hämta om något parti var modiga nog att ta kampen.
Citera
2008-04-23, 03:19
Medlem
Dr-Bombays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Jodå jag tror att en hel del väljare hade kunnat bli lockade om t.ex. FP eller något annat parti hade kämpat för att höja försvarsanlagen.

Inte i förhållande till mängden väljare som hellre ser höjda bidrag och återställd a-kassa med mera. Varken politiker eller väljare ser idag behovet av ett försvar. De lever i villfarelsen att vi aldrig någonsin kommer att drabbas av krig.
Citera
2008-04-23, 03:35
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zehcnas

Jag tror bara det är v-politiker som gått ut det senaste med att de faktiskt vill öka antalet värnpliktiga.

Men iaf, LUFTVÄRNET?! Hur fan kan man lägga ner en FÖRMÅGA?! Alltså, vafan, jag har inte ord för hur djävla förbannad jag blir av den här skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in