Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-23, 09:53
Medlem
Svampfests avatar
Det lustiga tycker jag är att vi lägger ner förband på förband men hela schabraket kostar fortfarande ungefär lika mycket pengar som innan!? En saftig Loose-loose situation med andra ord.

Bah skrota hela skiten och lägg fast vad som behövs, ingen mening med att låta en gigant dö sotdöden.
Citera
2008-04-23, 10:07
Medlem
Jag blir fan rädd och ledsen på samma gång. Vad tänker man med när man i stort sett lägger ner hela skiten? Av 89orna skulle det utbildas ungefär 12 000 vpl från början, men det skars ner till 6500 eller något, om jag inte missminner mig. Om man ska banta alla andra förband så kommer vi knappast att utbilda dessa siffror, eller hur? Det kommer väl leda till färre vpl?

Vad händer då rent teoretiskt om vi skulle bli anfallna? Vit flagg direkt eller..?

Och allvarligt talat! Hur fan tänker man när man lägger ner Lv6. Känns ju som att ett luftförsvar är något man bör ha i modern tid, annars är det tämligen fritt fram för diverse flygburna landsättningar...
Senast redigerad av N1ineFour 2008-04-23 kl. 10:17.
Citera
2008-04-23, 10:33
Medlem
Malvolios avatar
Det är fan skamligt och det är ju så man blir mörkrädd!
Anledningen till att jag stöttade moderaterna var för att de ville ha ett starkt försvar men de är fan mer lika sossarna nu, ingen ordning på SVeriges ledning längre.

När ryssen anfaller kommer säkert höjdarna i regeringen vara lika överraskade som SL blir varje år när det kommer snö.

Skamligt att göra så här säger jag bara!
Citera
2008-04-23, 10:33
Medlem
Oddballs avatar
Det har faktiskt gått så långt nu att jag skulle förorda att man helt lägger ner försvaret istället för att pumpa in 40 miljarder årligen i nåt som ändå inte är någon mening att ha.

Då kunde man hellre lägga dessa pengar på att utbilda fler poliser och låta Kustbevakningen få en större tyngd när det gäller landets "försvar" och vårt gränsskydd samt eventuellt låta en liten kärna av militärer finnas kvar på ett enda regemente - så vi kan fullgöra dessa j-a FN-uppdrag som är det enda som gör att försvaret lever kvar idag.

Dock skulle det nog vattnas i munnen på ryssarna om de visste att Sverige totalt saknar försvar...
Citera
2008-04-23, 11:04
Medlem
Podges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det har faktiskt gått så långt nu att jag skulle förorda att man helt lägger ner försvaret istället för att pumpa in 40 miljarder årligen i nåt som ändå inte är någon mening att ha.

Då kunde man hellre lägga dessa pengar på att utbilda fler poliser och låta Kustbevakningen få en större tyngd när det gäller landets "försvar" och vårt gränsskydd samt eventuellt låta en liten kärna av militärer finnas kvar på ett enda regemente - så vi kan fullgöra dessa j-a FN-uppdrag som är det enda som gör att försvaret lever kvar idag.

Dock skulle det nog vattnas i munnen på ryssarna om de visste att Sverige totalt saknar försvar...

Håller med, tyvärr... Kruxet är väl dock att om kustbevakningen skulle få större befogenheter för exempelvis IKFN-insatser så skulle de behöva militär utrustning, varpå kostnaderna säkert skulle bli desamma som idag. Och polisen... Ja, där har de ju också skurit ner till skamliga nivåer. Tanken är god, men det blir nog svårt att ta resurser från någon myndighet som har det minst lika knapert som FM...

Och frågan är om det inte redan vattnas i munnen på Ivan?... Se bara på de senaste tidens kränkningar över Georgien osv. Ryssen verkar vara på frammarsch. Visst, nu ligger Sverige inte i farozonen...än... Och tackar Gud för att vi har ett folk med benhård försvarsvilja som "buffert" mellan oss och Rysslan. Men hoppar ryssarna hopscotch över finnarna och siktar in sig på oss direkt så kan vi lika gärna börja lära våra barn imse vimse spindel på ryska.

Men för att muntra upp diskussionen kommer här paradoxalt nog en länk om Försvarets underbara satsning, som säkert kan inbringa lite kosing till Reinfeldt så han kan gå och lobotomera sig med en slö rostig bandsåg:

http://www.gripen.com/en/index.htm 1 timme kvar!
Citera
2008-04-23, 11:04
Medlem
boba fetts avatar
Citat:

Nu ska bara finnarna börja skära ner också så blir det multipla orgasmer i Kreml.
Citera
2008-04-23, 11:39
Bannlyst
Citat:

Jag håller med helt och hållet. 42 miljarder om året för att hålla ett gäng generaler och andra vars enda uppgift verkar bestå i att skära bort del efter del är för dyrt. Avveckla nu. Vi kan samtidigt passa på att frigöra oss från våra skyldigheter att ställa upp på andra platser jorden runt. Köp oss en sittplats i NATO - kunde Island så kanske vi kan, annrs får vi "klara" oss ändå.

Nätverksförsvaret har misslyckats då de ansvariga inte lyckats i implementeringen: invasionsförsvarsdoktrinen har för starkt grepp i officerskåren och i folkdjupet.
Senast redigerad av lonely star 2008-04-23 kl. 11:59. Anledning: stvafel
Citera
2008-04-23, 11:41
Moderator
vfs avatar
Syltryggen Tolgfors förnekar sig inte. Går i Borgs ledband.
Heja Sverige, den här nedmonteringen av Svea rikes försvar
får v/mp att framstå som krigshetsare.

Fy f**
Citera
2008-04-23, 11:47
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Jag tror bara det är v-politiker som gått ut det senaste med att de faktiskt vill öka antalet värnpliktiga.

Det är ju bara ren och skär oppositionspolitik.
Att genomföra några ökningar inom försvaret var det inte tal om på den tiden då de slickade sosseröv.
Inte heller vill de se Sverige ute på internationella insatser som tex. den i Afghanistan.
Citera
2008-04-23, 11:52
Medlem
Andremasks avatar
Jag skäms!

Aldrig mer en röst på alliansen!
Hädanefter så kommer INGET av de etablerade partierna att få min röst!
Undrar om de här pellejönsarna som sitter i regeringen har någon som helst historieutbildning? Det här måste väl vara det yttersta beviset för att den svenska skolan är totalt värdelös.
1925-års försvarsbeslut någon? Det skulle aaaldrig mer bli krig. Det fanns iiingen som helst hotbild emot sverige.
Sen satt man där med bokstavligt talat skiten i byxorna när Adolf gick in i Polen etc.

Hur ska vi gå till väga för att motarbeta detta? Är det snart inte läge att börja protestera högljutt?
Citera
2008-04-23, 11:55
Bannlyst
Det tog det här landet 12 år att uppfylla innehållet i försvarsbeslut av 1936. Vad gör ryssarna om 12 år? Har de övergått från att skjuta ner UAV:er till att aspirera på atlantkusten igen?
Citera
2008-04-23, 12:11
Medlem
Andremasks avatar
Det är nog bara Putin som vet vad Ryssland aspirerar på om 10 år. Hur som helst ska vi nog vara väldigt lyhörda för vad som händer och sker öster om östersjön.
Gotland är helt oskyddat. Vilka signaler ger det egentligen?
Man kan ju tänka sig att exvis herrarna som bygger gasledning känner sig "hotade" och bestämmer sig för att annektera Gotland. Vad kan vi sätta emot? En pluton batikhäxor från "svenska freds"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in