2008-05-12, 21:44
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Läs Bibeln, du är knappast kristen om du ägnar dig åt perversiteter. En äkta kristen stenar homosexuella och bränner judar på bål.
Kan inte göra annat än att hålla med. Kristendomen och homosexualitet går inte ihopa. Det spelar ingen roll vad de hycklande moderata religösa säger. Antingen så tror man och utövar det som står i bibeln eller så är man inte kristen.
Citera
2008-05-12, 22:21
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourMind
En själ går dock heller inte att definiera. Så genom att säga att både gud och själen är andlig, har vi inte kommit närmare vad andlig egentligen är.

Det går kanske helt enkelt inte att definera, därför det kräver tro.
Citera
2008-05-12, 22:28
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Kan inte göra annat än att hålla med. Kristendomen och homosexualitet går inte ihopa. Det spelar ingen roll vad de hycklande moderata religösa säger. Antingen så tror man och utövar det som står i bibeln eller så är man inte kristen.

Vilken bibel åsyftar du, det finns väldigt många utgåvor, hur "Hardcore"
skall det vara för att vara på riktigt för dig?

Tror du på _allt_ som står i bibeln helt okritiserat, eller är det något som
du förkastar?

Vad/Vilka innefattar du i orden "hycklande moderata religiösa"

Shine On!

/Greven
Citera
2008-05-12, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av limited_edition
Jag har vuxit upp i kristna kretsar på min mors sida är alla kristna och jag har alltid haft en slags tro på Gud.. Visst har man tvekat men jag tror att det finns något och vill så gärna tro på honom! Men det är så mycket som jag tycker är konstigt..

Nu till själva problemet.. Jag har blivit kär i min bästa vän! Har alltid ansett att homosexualitet är FEL! antagligen eftersom det är den synen jag växt upp med. Jag hade jättesvårt att ta till mig att jag faktiskt hade sådana känslor för henne och har förträngt det i flera års tid, men av en slump i sommras så utvecklades vår relation till mer än vänskap och jag har nu försökt tänka att det ju faktiskt inte är i ett kön jag blir kär utan i en PERSON! Hon hade ju likväl varit kille? Hade det inte varit syndigt då? Vad gör man, jag älskar henne och vill vara med henne mer än någon annan.. Jag känner inte att jag ÄR homosexuell för övrigt för har aldrig haft några sexuella tankar om tjejer direkt utan då bara killar...

Vad är problemet? Två brudar som roar sig lite eller rent av älskar varandra?

Nej men helt ärligt..

Kristendomen är inte en lagreligion.. heller inte en bokreligion..

Det är Guds Ords religion..

Den största synden måste vara att tro att man är utan synd..

Hur som helst..

Det är väl denna passage hos Paulus som ställt till en del:

Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike. (1 Kor 6:9-10)

Om vi tittar närmare så finner vi att inte bara bögar kommer att få det tufft.. men även de som är själviska, super och är ovettiga.. och jag kan direkt erkänna att jag direkt uppfyller dessa tre risiga kriterier..

Som tur är har vi botens sakrament.. och visst är det så att Jesus bär mina missgärningar.. på korset..

Jag börjar mer och mer inse att den katolska kyrkan inte bara är de heligas kyrka.. utan kanske framför allt syndarnas..

Du ska nog inte oroa dig så mycket.. ty dig bara till Jesus Kristus, vår Herre.. så blir allt bra..
Citera
2008-05-12, 22:46
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Fadern har ingen fysisk form. Sonen såg ut på ett visst sätt, eftersom jag inte fanns i livet vid stunden vet jag inte hur han såg ut. Troligtvis som en judisk man. Då fysisk styrka kopplades samman med trovärdighet i den judiska kulturen vid tillfället var han troligtvis välbyggd (vilket skulle passa in på beskrivningen av honom som byggnadsarbetare/snickare). Andens verk är mer av metafysisk art men har sitt jordiska korrelat i den kyrka, de goda handlingar och den kärlek vi ser i världen.

Gud fanns innan tiden och rummet. Vart blir således en ogiltig fråga då betydelsen är rumslig och implicerar ett före och ett efter.

Gud är inte gjord. Han existerar inte på en särskild plats.

Utanför tid och rum vilket jag tidigare skrivit. Men han genomsyrar också hela skapelsen. Gud går alltså att ana i skapelsen.

Guds väsen är så nära förbundet med det vi kallar verkligheten att det inte går att avgränsa effekten. Han förklarar allt och är således inte relevant för att förklara några variationer. Detta är förstås inte riktigt sant. Gud har gjort en del nedslag i historien. Dessa nedslag har bland annat givit upphov till den bibel som jag antar du har stående i din bokhylla...

Fler frågor?

Japp, Vad har du rökt, det verkar ju skitbra!

Allvarligt talat, när skall du släppa sargen och komma med i matchen, de
argument du lägger fram och de referenser du har är inte ens rimliga att
anta som sanning.

För min del kan jag få samma kvalitet på "sanning" från en spådam på
närmsta cirkus.

Bara för att ett påstående/fråga inte ännu går att bevisa vetenskapligt så
kan man inte ersätta ett riktigt svar med sagor och rent hittepå. Det är
rent och skärt lurendrejeri ju.

Det enda som gud genomsyrar är de som faktiskt helt okritiskt
har gått i fällan.

Religionen är den outbildades sanning, och den utbildades maktmedel.

Prova att ta fram ett blankt papper, skriv ner 10 anledningar till att
Guds hela existens och verk är helt orimligt. Meditera sen över det du skrivit.

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-12, 22:49
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Okej, så gud har ingen fysisk form och inga fysiska egenskaper, dvs han är en ande eller ngt liknande. Finns det exempel på andra saker som inte har några fysiska egenskaper, som är andliga?

T.ex. är ju organisationer något som bara existerar i våra huvuden. De är visserligen inte andliga men dock. Annars är ju tanken att Gud är one of a kind..
Citera
2008-05-12, 22:53
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Japp, Vad har du rökt, det verkar ju skitbra!

Allvarligt talat, när skall du släppa sargen och komma med i matchen, de
argument du lägger fram och de referenser du har är inte ens rimliga att
anta som sanning.

För min del kan jag få samma kvalitet på "sanning" från en spådam på
närmsta cirkus.

Bara för att ett påstående/fråga inte ännu går att bevisa vetenskapligt så
kan man inte ersätta ett riktigt svar med sagor och rent hittepå. Det är
rent och skärt lurendrejeri ju.

Det enda som gud genomsyrar är de som faktiskt helt okritiskt
har gått i fällan.

Religionen är den outbildades sanning, och den utbildades maktmedel.

Prova att ta fram ett blankt papper, skriv ner 10 anledningar till att
Guds hela existens och verk är helt orimligt. Meditera sen över det du skrivit.

Shine On!

Greve Rutger MacLean

Jag antar att du har något substantiellt att tillföra.. Trons grund är den Helige Andes verk. Detta är mer tankemässiga konstrukt för att det skall gå ihop.
Citera
2008-05-12, 23:14
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Vilken bibel åsyftar du, det finns väldigt många utgåvor, hur "Hardcore"
skall det vara för att vara på riktigt för dig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/New_King_James_Version är den bibeln som jag syftar på. Den visar ju verkligen hur kristendomen är en kärleksreligion, förutom om man är homosexuell, ett olydigt barn, en kvinna eller helt enkelt förståndig nog att inte tro på den osynliga mannen uppe i himlen.

Citat:
Tror du på _allt_ som står i bibeln helt okritiserat, eller är det något som
du förkastar?
Jag tror inte på nånting som står i bibeln, jag är varken galen eller en hycklare.
Citat:
Vad/Vilka innefattar du i orden "hycklande moderata religiösa"
Alla som säger säg vara kristna och inte tror på EXAKT allting som står i bibeln är enligt mig hycklare och intellektuellt oärliga. Antingen tror man på att bibeln är guds eviga sanning och att allting som står i den är sant, vilket självklart gör att man är totalt vansinnig. Eller så tror man inte på bibeln och inser att hela den kristna religionen är falsk, så är det.
Citera
2008-05-12, 23:20
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Jag antar att du har något substantiellt att tillföra.. Trons grund är den Helige Andes verk. Detta är mer tankemässiga konstrukt för att det skall gå ihop.

Ett mycket konstruktivt inlägg, jag håller med, ett av mina bättre inlägg,
trons grund är till 100% en fullfjädrad villfarelse att alltet är den helige
andens verk. Varken mer eller mindre. Är inte det ett substansiellt
inlägg, så vet jag inte hur jag skall göra för att uttrycka mig tydligare.

Även jag kan spela floskel-bingo, inga problem alls, men det leder
inte på något sätt framåt i tillvaron, snarare bakåt.....

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-12, 23:22
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
T.ex. är ju organisationer något som bara existerar i våra huvuden.

Så du medger att gud bara existerar i ditt huvud, eller hur resonerar du där?
Citat:
De är visserligen inte andliga men dock. Annars är ju tanken att Gud är one of a kind..

Men vem skapade då gud? Om gud inte behöver en skapare, varför behöver då universum en skapare? Om gud är evig, varför kan inte universum vara evigt?

Det är troligen mycket mera sannolikt att universum är evigt. Läs termodynamikens första lag, energi kan inte skapas eller förstöras. Mängden energi i universum är alltså hela tiden mer eller mindre konstant. Detta är väl ganska hyfsat bevis för att energi och materia i universum är evig, vilka bevis har du för att gud är det? (Vad nu gud är förnågonting.)
Citera
2008-05-12, 23:24
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Alla som säger säg vara kristna och inte tror på EXAKT allting som står i bibeln är enligt mig hycklare och intellektuellt oärliga. Antingen tror man på att bibeln är guds eviga sanning och att allting som står i den är sant, vilket självklart gör att man är totalt vansinnig. Eller så tror man inte på bibeln och inser att hela den kristna religionen är falsk, så är det.

Jag tog mig friheten att klippa ner citatet lite, hoppas det är ok.

Ett klokt inlägg på det hela taget, jag håller med om slutsatsen om att
man antigen håller med om hel bibeln, eller inget alls, fullt rimligt
antagande.

Sen kan det säkert finnas frågor om vilken bibel som är den "riktiga" bibeln etc. Men principen håller jag klart med om.

Shine On!

/Greven
Citera
2008-05-13, 08:46
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ett mycket konstruktivt inlägg, jag håller med, ett av mina bättre inlägg,
trons grund är till 100% en fullfjädrad villfarelse att alltet är den helige
andens verk. Varken mer eller mindre. Är inte det ett substansiellt
inlägg, så vet jag inte hur jag skall göra för att uttrycka mig tydligare.

Även jag kan spela floskel-bingo, inga problem alls, men det leder
inte på något sätt framåt i tillvaron, snarare bakåt.....

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in