Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Fadern har ingen fysisk form. Sonen såg ut på ett visst sätt, eftersom jag inte fanns i livet vid stunden vet jag inte hur han såg ut. Troligtvis som en judisk man. Då fysisk styrka kopplades samman med trovärdighet i den judiska kulturen vid tillfället var han troligtvis välbyggd (vilket skulle passa in på beskrivningen av honom som byggnadsarbetare/snickare). Andens verk är mer av metafysisk art men har sitt jordiska korrelat i den kyrka, de goda handlingar och den kärlek vi ser i världen.
Gud fanns innan tiden och rummet. Vart blir således en ogiltig fråga då betydelsen är rumslig och implicerar ett före och ett efter.
Gud är inte gjord. Han existerar inte på en särskild plats.
Utanför tid och rum vilket jag tidigare skrivit. Men han genomsyrar också hela skapelsen. Gud går alltså att ana i skapelsen.
Guds väsen är så nära förbundet med det vi kallar verkligheten att det inte går att avgränsa effekten. Han förklarar allt och är således inte relevant för att förklara några variationer. Detta är förstås inte riktigt sant. Gud har gjort en del nedslag i historien. Dessa nedslag har bland annat givit upphov till den bibel som jag antar du har stående i din bokhylla...
Fler frågor?
Japp, Vad har du rökt, det verkar ju skitbra!
Allvarligt talat, när skall du släppa sargen och komma med i matchen, de
argument du lägger fram och de referenser du har är inte ens rimliga att
anta som sanning.
För min del kan jag få samma kvalitet på "sanning" från en spådam på
närmsta cirkus.
Bara för att ett påstående/fråga inte ännu går att bevisa vetenskapligt så
kan man inte ersätta ett riktigt svar med sagor och rent hittepå. Det är
rent och skärt lurendrejeri ju.
Det enda som gud genomsyrar är de som faktiskt helt okritiskt
har gått i fällan.
Religionen är den outbildades sanning, och den utbildades maktmedel.
Prova att ta fram ett blankt papper, skriv ner 10 anledningar till att
Guds hela existens och verk är helt orimligt. Meditera sen över det du skrivit.
Shine On!
Greve Rutger MacLean