2008-05-14, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Hehe, nu skall jag sova. God natt.

Natti natti..
Citera
2008-05-14, 08:25
Medlem
Requiems avatar
Jag vill inte höra något skit om bibelcitat ryckta ur sitt sammanhang..bla bla jiddi jiddi. Jag tycker att det här ÄR ett relevant citat och det är INTE ryckt ur sitt sammanhang. För den som vill få större grepp läs hela 1 Kor. Men här kommer den del jag tycker många av oss här kan begrunda:

Kärleken är störst av allt
1Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen.

2Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd.

3Om jag ger allt jag äger till fattiga människor, och är villig att dö i min tjänst, men inte älskar dem jag är kallad att tjäna, så kommer mitt arbete inte att ha något som helst värde.

4Kärleken är tålmodig, god och hänsynsfull, aldrig misstänksam eller avundsjuk, aldrig skrytsam eller stolt,

5och aldrig överlägsen, självisk eller fräck. Kärleken kräver inte att få sin egen vilja fram. Den är inte irriterad över andra, inte lättretad och den lägger knappast märke till när andra handlar fel.

6Den är aldrig glad över orättvisan, men gläder sig när sanningen segrar.

7Kärleken är trogen vad det än kostar. Den förväntar sig alltid det bästa, hoppas i det längsta och är beredd att uthärda allt.

8Alla de andliga gåvor som Gud ger kommer en dag att ta slut, men kärleken lever vidare i evighet. En dag kommer gåvan att profetera att upphöra, de många språken att tystna och kunskapen att ta slut.

9All vår kunskap och allt vårt profeterande är bara detaljer i en underbar helhet och har därför sin begränsning.

10När vi en gång ser den fullkomliga verkligheten, behöver vi inte längre dessa gåvor, som trots att de är underbara ändå är otillräckliga.

11När jag var barn talade och tänkte och resonerade jag som ett barn, men sedan jag blev vuxen sträcker sig mina tankar mycket längre och jag har lagt av det som är barnsligt.

12På samma sätt kan vi bara se och förstå en del av Guds storhet nu. Det är som spegelbilden i en orolig vattenyta. Men en dag ska vi se honom i hans fullhet, ansikte mot ansikte. Allt det som jag nu vet är ofullkomligt, men då ska jag veta allt precis som Gud vet allt om mig nu.

13När allt annat går under finns tre saker ändå kvar - tron, hoppet och kärleken - men störst av dem är kärleken.
Citera
2008-05-14, 09:08
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Din text..
Denna är också tänkvärd. Johannes har verkligen blivit uppfylld av den helige ande. Han fullkommligt flödar över av kärlek i detta brev
Underbart.

Citat:
1 Johannesbrevet 4
7 Mina älskade, låt oss älska varandra, ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. 8 Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärlek.

9 Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. 10 Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.

11 Mina älskade, om Gud älskade oss så högt, är också vi skyldiga att älska varandra. 12 Ingen har någonsin sett Gud. Om vi älskar varandra förblir Gud i oss, och hans kärlek har nått sitt mål i oss. 13 Vi vet att vi förblir i honom och han i oss, därför att han har gett oss av sin Ande. 1

4 Vi har sett och vittnar om att Fadern har sänt sin Son som världens Frälsare. 15 Den som bekänner att Jesus är Guds Son, i honom förblir Gud och han själv förblir i Gud. 16 Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den.
Citera
2008-05-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Tror du på evolutionen?

Jag gör det.. och om det inte funnits.. låt oss säga.. sjukdomar.. rovdjur.. svält och naturkatastrofer.. hade då arterna kunnat utvecklas som de gjort?

Man brukar säga att dinosauriernas utdöende gav tillfälle för däggdjuren.. o.s.v..

Var Han ond då han lät dem dö? Hade du funnits annars, tror du?

Vad jag säger är att Gud kan låta det onda tjäna Hans goda plan..

Ja jag tror att evolutionen är riktigt ja. Och jag är medveten om att naturkatastrofter och sjukdomar är en del av den. Men jag ser ingen poäng i att sätta en tanke bakom allt det och sedan hävda att den tanken är god. Sen är det ju lätt att anpassa fakta till tron i efterhand.
Citera
2008-05-14, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Ja jag tror att evolutionen är riktigt ja. Och jag är medveten om att naturkatastrofter och sjukdomar är en del av den. Men jag ser ingen poäng i att sätta en tanke bakom allt det och sedan hävda att den tanken är god. Sen är det ju lätt att anpassa fakta till tron i efterhand.

Nej.. det är ingen som säger att det onda är av godo..

Men vi kristna hävdar som sagt att Gud, i sin allsmäktighet, kan låta det onda tjäna det goda..

Precis som det mest moraliskt onda.. korsfästelsen av Guds enfödde Son.. kunde tjäna det högsta goda.. alla människors frälsning..
Citera
2008-05-14, 10:35
Medlem
Citat:
Tror du på evolutionen?

Jag gör det.. och om det inte funnits.. låt oss säga.. sjukdomar.. rovdjur.. svält och naturkatastrofer.. hade då arterna kunnat utvecklas som de gjort?

Man brukar säga att dinosauriernas utdöende gav tillfälle för däggdjuren.. o.s.v..

Var Han ond då han lät dem dö? Hade du funnits annars, tror du?

Vad jag säger är att Gud kan låta det onda tjäna Hans goda plan..

Alla bevis som dyker upp stödjer evolutionen till hundra procent men det finns massor av trådar om det på flashback så vi behöver inte en till. Bibeln är en gammal förklaringsmodell som inte fungerar i ett modernt samhälle och därför finns denna uppsjö av motstridigheter bland de troende. Kristenheten försöker få det att fungera men inom t ex islam finns knappast något reformarbete och islam är därför dåligt anpassad till ett modernt samhälle, vilket ju utvecklingen i muslimska länder visar.
Citera
2008-05-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
jo, men shiva är gay.

Och att vara gay gillar ju inte Gud.
Citera
2008-05-14, 15:30
Medlem
Den som älskar sina medmänniskor, giver dem också sanningen.
Inte lever vi på lögner för att hålla kärleken vid liv?
Nej, då håller vi heller inte Faderns bud.
Äkta kärlek, är utav äkta kommen och ska så förbli.
Ett gott träd bär god frukt, likaså bär ett dåligt träd dålig frukt.
Citera
2008-05-14, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Den som älskar sina medmänniskor, giver dem också sanningen.
Inte lever vi på lögner för att hålla kärleken vid liv?
Nej, då håller vi heller inte Faderns bud.
Äkta kärlek, är utav äkta kommen och ska så förbli.
Ett gott träd bär god frukt, likaså bär ett dåligt träd dålig frukt.

Tror du att "vanliga" kristna går omkring och ljuger medvetet?
Citera
2008-05-14, 20:19
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Oj så mycket ilska du sitter inne med Dag. Dessa ord rimmar inte bra med
"Matt 5:8 Saliga är de renhjärtade, de skall se Gud."
Jo, men det är bara i dina onda ögon som det inte rimmar bra. För mig är mitt hat en glädje av stora mått. För allt bottnar i kärleken till sanningen och rättfärdigheten.

"8 Du älskar rättfärdighet
och hatar orättfärdighet;
därför har Gud,
din Gud, smort dig
med glädjens olja
mer än dina medbröder."
(Psaltaren 45:8)

Citera
2008-05-14, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jo, men det är bara i dina onda ögon som det inte rimmar bra. För mig är mitt hat en glädje av stora mått. För allt bottnar i kärleken till sanningen och rättfärdigheten.

"8 Du älskar rättfärdighet
och hatar orättfärdighet;
därför har Gud,
din Gud, smort dig
med glädjens olja
mer än dina medbröder."
(Psaltaren 45:8)

Du har kritiserat GT förr..

Var nu inte ett falskt svin och ta det i beaktning när det passar, Judas..
Citera
2008-05-14, 20:24
Medlem
Dags avatar
Citat:
Vad yrar du om?
Jag yrar inte. Jag talar dels om ordet logos och inte om ordet rema. Dels om att det faktiskt står begynnelse och inte begynnelsen.

Var det något mer du ville veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in