2008-05-12, 18:08
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
som jag var inne på innan så är homosexulitet felaktigt, det är ett medvetet val att praktisera den eller inte. att känna sig frestad av den behöver inte vara syndigt.

Du vet att det har o göra med hormonbalansen hos modern under graviditeten, det sker en omprogrammering i hjärnan på ungen, det är som att säga "det är syndigt för en vänsterhänt att skriva med vänster hand även om h*n tycker det känns bäst så".
Citera
2008-05-12, 18:10
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Ne tron är ganska ologisk kan jag medge. Därimot har jag upplevt den heliges andes närvaro, och det är en försmak av nått större. Det är därför jag tror på Gud.

Kan ju bara ha varit en flashback från en gammal tripp

(skojar bara!)
Citera
2008-05-12, 18:11
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limited_edition
Jag har vuxit upp i kristna kretsar på min mors sida är alla kristna och jag har alltid haft en slags tro på Gud.. Visst har man tvekat men jag tror att det finns något och vill så gärna tro på honom! Men det är så mycket som jag tycker är konstigt..

Nu till själva problemet.. Jag har blivit kär i min bästa vän! Har alltid ansett att homosexualitet är FEL! antagligen eftersom det är den synen jag växt upp med. Jag hade jättesvårt att ta till mig att jag faktiskt hade sådana känslor för henne och har förträngt det i flera års tid, men av en slump i sommras så utvecklades vår relation till mer än vänskap och jag har nu försökt tänka att det ju faktiskt inte är i ett kön jag blir kär utan i en PERSON! Hon hade ju likväl varit kille? Hade det inte varit syndigt då? Vad gör man, jag älskar henne och vill vara med henne mer än någon annan.. Jag känner inte att jag ÄR homosexuell för övrigt för har aldrig haft några sexuella tankar om tjejer direkt utan då bara killar...

Agera på vad du känner. Är du kär i personen är det rätt att handla därefter. Det är inget kristet svar. Går vi rakt in i Bibeln och tolkar bokstavligt är inte homosexualitet ok. Jag kan inte bry mig mindre utan uppmanar istället till att du agerar på kärleken du känner och lämnar idiotiska moraliska regler, lagar och seder bakom dig. Är du lycklig är det det som räknas!
Citera
2008-05-12, 18:11
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Kan ju bara ha varit en flashback från en gammal tripp

(skojar bara!)
Bra tripp då, för den blir bara bättre och bättre med tiden som går
Citera
2008-05-12, 18:36
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Fadern har ingen fysisk form. Sonen såg ut på ett visst sätt, eftersom jag inte fanns i livet vid stunden vet jag inte hur han såg ut. Troligtvis som en judisk man. Då fysisk styrka kopplades samman med trovärdighet i den judiska kulturen vid tillfället var han troligtvis välbyggd (vilket skulle passa in på beskrivningen av honom som byggnadsarbetare/snickare). Andens verk är mer av metafysisk art men har sitt jordiska korrelat i den kyrka, de goda handlingar och den kärlek vi ser i världen.

Gud fanns innan tiden och rummet. Vart blir således en ogiltig fråga då betydelsen är rumslig och implicerar ett före och ett efter.

Gud är inte gjord. Han existerar inte på en särskild plats.

Utanför tid och rum vilket jag tidigare skrivit. Men han genomsyrar också hela skapelsen. Gud går alltså att ana i skapelsen.

Guds väsen är så nära förbundet med det vi kallar verkligheten att det inte går att avgränsa effekten. Han förklarar allt och är således inte relevant för att förklara några variationer. Detta är förstås inte riktigt sant. Gud har gjort en del nedslag i historien. Dessa nedslag har bland annat givit upphov till den bibel som jag antar du har stående i din bokhylla...

Fler frågor?

Okej, så gud har ingen fysisk form och inga fysiska egenskaper, dvs han är en ande eller ngt liknande. Finns det exempel på andra saker som inte har några fysiska egenskaper, som är andliga?
Citera
2008-05-12, 19:27
Medlem
Citat:
Jag har vuxit upp i kristna kretsar på min mors sida är alla kristna och jag har alltid haft en slags tro på Gud.. Visst har man tvekat men jag tror att det finns något och vill så gärna tro på honom! Men det är så mycket som jag tycker är konstigt..

Nu till själva problemet.. Jag har blivit kär i min bästa vän! Har alltid ansett att homosexualitet är FEL! antagligen eftersom det är den synen jag växt upp med. Jag hade jättesvårt att ta till mig att jag faktiskt hade sådana känslor för henne och har förträngt det i flera års tid, men av en slump i sommras så utvecklades vår relation till mer än vänskap och jag har nu försökt tänka att det ju faktiskt inte är i ett kön jag blir kär utan i en PERSON! Hon hade ju likväl varit kille? Hade det inte varit syndigt då? Vad gör man, jag älskar henne och vill vara med henne mer än någon annan.. Jag känner inte att jag ÄR homosexuell för övrigt för har aldrig haft några sexuella tankar om tjejer direkt utan då bara killar...

Jag tror den första frågan du behöver ställa dig själv är hur viktig din tro är för dig. Upplever du att du har en daglig personlig relation med Jesus? Är din tro viktigare än allt annat i livet?

Eller upplever du att din tro handlar mer om värderingar och traditioner och social tillhörighet? Att din tro är mer någon som du ärvt av dina föräldrar och att du kanske inte själv gjort ett medvetet val att följa Jesus? Om det är det senare som gäller vet jag inte om jag kan säga så mycket till dig. Mer än att du en dag, hellre förr eller senare, behöver göra ett personligt och aktivt ställningstagande. Du kanske kan lura familj och vänner och till och med dig själv, men du kan inte lura Gud, antingen är du frälst eller så är du det inte. Och bara du kan fatta det beslutet.

Om du verkligen är frälst, och har en personlig relation med Jesus, måste du fråga dig hur dina val i livet påverkar den relationen. För du har faktiskt ett val. Många kommer att försöka styra dig. Säga att homosexualitet är medfött. Att det är den du är. Att det är omöjligt att bli fri ifrån och att du kommer att må bättre om du bejakar det. Vissa kristna kommer till och med säga att det är okej, att Gud tillåter det och älskar dig oavsett vad du gör.

Jag är övertygad om att Gud älskar dig. Att ingenting du gör kan få Gud att sluta älska dig. Gud vet vilka tankar och känslor du brottas med, och Gud älskar dig lika mycket ändå. Men jag tror också att Gud har satt upp regler för vad som är rätt och fel. Gud har en vilja och en plan för våra liv. Ibland frestas vi att göra det som är fel, Jesus frestades också när han gick här på jorden. Frestelsen i sig är alltså inte fel eller något som Gud dömer oss.

Men vi har ett val. Vi är inte slavar under våra drifter eller känslor eller impulser. Ibland kan frestelsen vara så stark att det känns som att vi inte har något val. I dagens samhälle är det populärt att hävda att vi inte har något val. Inte minst sexualiteten framställs som vår tids allsmäktiga högre makt som vi alla måste underordna oss, och massmedia framställer sig gärna som dess profeter som talar om för oss vanliga vad vi måste göra och tycka.

Så vad kan du då göra rent konkret:

- Be till Gud. Jag vet inte hur ofta eller hur länge eller på vilket sätt du brukar be, men be! Förklara för Gud hur du känner, fråga vad som är Guds vilja med ditt liv och be Honom om kraft att följa hans vilja. Det behöver inte vara långa eller fint formulerade böner, men be uppriktigt och från ditt hjärta.

- Läs Bibeln. Läs vad Bibeln säger om samkönade relationer, och läs också sammanhangen i vilka de sägs. Du kommer att se att lika sträng som Gud är mot synden, lika kärleksfull och omtänksam är han om oss människor.

- Tala med någon kristen som du har förtroende för. Någon som du upplever har en nära och personlig relation med Jesus.

- Tappa inte modet, även när du upplever motgångar. Om du fattar ett aktivt beslut att följa Jesus oavsett vad det kostar kommer han att hjälpa dig och resa dig upp även när du faller. Du är inte ensam, även om det kan kännas så ibland. Alla brottas vi med något, och sexualiteten är nog något som de flesta av oss, även kristna, kan ha svårt med ibland.
Citera
2008-05-12, 19:36
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourMind
Okej, så gud har ingen fysisk form och inga fysiska egenskaper, dvs han är en ande eller ngt liknande. Finns det exempel på andra saker som inte har några fysiska egenskaper, som är andliga?

Vår själ skulle jag instinktivt säga.
Citera
2008-05-12, 20:02
Medlem
Citat:

Kärlek är aldrig fel, känner ni kärlek mot varandra är det något fint. Bli inte besatta av varandra bara.
Citera
2008-05-12, 20:39
Bannlyst
Sök hjälp din överaktiva kålrot!
Citera
2008-05-12, 20:39
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Vår själ skulle jag instinktivt säga.

En själ går dock heller inte att definiera. Så genom att säga att både gud och själen är andlig, har vi inte kommit närmare vad andlig egentligen är.
Citera
2008-05-12, 20:43
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tux 08
Sök hjälp din överaktiva kålrot!
Vem pratar du med? Hjälper om du citerar den du skriver till.
Citera
2008-05-12, 21:31
Bannlyst
Läs Bibeln, du är knappast kristen om du ägnar dig åt perversiteter. En äkta kristen stenar homosexuella och bränner judar på bål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in