2008-05-13, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
..översättarna har inte varit ärliga.

När vi nu talar om översättare..

Erasmus av Rotterdam fick år 1515 uppdraget att på några månader förbereda en tryckning av NT´s text på grekiska.

Vi vet vilka källor Erasmus använde.. vi vet även att de fem medeltida handskrifter som han använde inte var de bästa. För vissa texter fanns enbart en enda handskrift att luta sig emot, och på några ställen där grekisk text saknades konstruerade Erasmus helt enkelt en sådan utifrån latinet..

Hans utgåva kom ur tryckpressarna 1516 AD.

Med den lades grunden för såväl Lutherbibeln som King James Version... och kom så smånigom att gå under Textus Receptus och var normerande långt in på 1800-talet..

Det är denna översättning som troligtvis ligger till grund för den bibelöversättning du använder när du klipper från runeberg..

Men..

..det är en historiens ironi att den latinska översättning, Vulgata, som man i 1500-talets nordeuropa så gärna ville komma bakom i själva verket representerar en bättre översättning av den grekiska texten..

Tänk på det..
Citera
2008-05-13, 23:29
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag kan inte ge dig en vetenskaplig beskrivning på hur den saliga jungfrun blev havande.. men enligt kristen tro skedde just detta..

Och det borde väl heller inte utgöra ett problem för en allsmäktig Gud.. tycker man..

Jag menar.. Varde ljus!, och det vart ljus..- borde väl i så fall vara bra mycket trixigare..

För övrigt.. det kan vara värt att fundera på detta:

Gud skapade genom sitt Ord.. och visst är det så att..

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.

Det fanns i begynnelsen hos Gud.

Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.( Joh 1:1-3)

Yes.. vi talar om Sonen.. Guds Ord.. Jesus Kristus, vår Herre..
Hur ka ndet komma att denna kristna Gud skapade ljuset. För att sedan dagen efter skapa solen månen och stjärnorna. Då vi alla vet att det är strålningen från solen som när den går in i vår atmosfär blir till ljus?

Du citerar en falsk översättning ser jag. Den grekiska grundtexten skriver inte så. Den skriver: "i begynnelse var jag han tanken som var fästad vid ordet".
Citera
2008-05-13, 23:35
Medlem
Citat:
Eller så tillåter han det onda..

Han gav oss ju en fri vilja..

Hade du varit nöjd om han styrt dig som en robot bara för att du ska uppföra dig som folk?

Fri vilja att födas med sjukdomar, födas in i krigsdrabbade områden. fri vilja att... osv osv osv.

Det är en grej att man kan välja att slå ihjäl någon och en annan att försvara att denna gode och rättvise gud skapat alla sjuka sjukdomar och naturkatastrofer som finns. Men det är OT. Gud är snäll och rättvis.

Sen uppför jag mig som folk utan gud.
Citera
2008-05-13, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Det är en grej att man kan välja att slå ihjäl någon och en annan att försvara att denna gode och rättvise gud skapat alla sjuka sjukdomar och naturkatastrofer som finns.

Tror du på evolutionen?

Jag gör det.. och om det inte funnits.. låt oss säga.. sjukdomar.. rovdjur.. svält och naturkatastrofer.. hade då arterna kunnat utvecklas som de gjort?

Man brukar säga att dinosauriernas utdöende gav tillfälle för däggdjuren.. o.s.v..

Var Han ond då han lät dem dö? Hade du funnits annars, tror du?

Vad jag säger är att Gud kan låta det onda tjäna Hans goda plan..
Senast redigerad av Tubbo 2008-05-13 kl. 23:42. Anledning: trixade och fixade lite..
Citera
2008-05-13, 23:49
Avslutad
Citat:
Hur ka ndet komma att denna kristna Gud skapade ljuset. För att sedan dagen efter skapa solen månen och stjärnorna. Då vi alla vet att det är strålningen från solen som när den går in i vår atmosfär blir till ljus?

Du citerar en falsk översättning ser jag. Den grekiska grundtexten skriver inte så. Den skriver: "i begynnelse var jag han tanken som var fästad vid ordet".

Vad yrar du om?
Citera
2008-05-13, 23:56
Medlem
Citat:
Du tror tydligen inte på Jesus. Jag tror på Jesus.

Och därför har du rätt? Folk tror på Shiva också...
Citera
2008-05-14, 00:01
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte ge dig en vetenskaplig beskrivning på hur den saliga jungfrun blev havande.. men enligt kristen tro skedde just detta..

Och det borde väl heller inte utgöra ett problem för en allsmäktig Gud.. tycker man..

Jag menar.. Varde ljus!, och det vart ljus..- borde väl i så fall vara bra mycket trixigare..

För övrigt.. det kan vara värt att fundera på detta:

Gud skapade genom sitt Ord.. och visst är det så att..

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.

Det fanns i begynnelsen hos Gud.

Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till
.( Joh 1:1-3)

Yes.. vi talar om Sonen.. Guds Ord.. Jesus Kristus, vår Herre..

Existerade Jesus innan han föddes?
Citera
2008-05-14, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lupin
Och därför har du rätt? Folk tror på Shiva också...

jo, men shiva är gay.
Citera
2008-05-14, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Existerade Jesus innan han föddes?

Sonen är född av Fadern före all tid.. Gud av Gud.. ljus av ljus.. född och icke-skapad av samma väsen som Fadern på honom genom vilket allt är skapat..

.. enligt den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen..
Citera
2008-05-14, 00:05
Bannlyst
Citat:
Sonen är född av Fadern före all tid.. Gud av Gud.. ljus av ljus.. född och icke-skapad av samma väsen som Fadern på honom genom vilket allt är skapat..

.. enligt den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen..

Är du katekumen?
Citera
2008-05-14, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Är du katekumen?

Så ere.. ordning och reda... kåken på freda´
Citera
2008-05-14, 00:18
Bannlyst
Citat: