2008-05-12, 17:30
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourMind
Som kristen tror du på att gud(vad nu det är) är allsmäktig. Han har alltid vetat allt, han har alltid kunnat göra allt och han har alltid funnits. Detta brukar man sammanfatta som omnimax, dvs omnipresent, omnipotent och omniscient.

Om gud är omnimax, så visste han tex när han skapade världen, att det en dag skulle komma att finnas en man vid namnet Adolf Hitler, och han visste att Adolf Hitler skulle indirekt mörda miljoner människor och såsmåningom hamna i helvetet som du beskriver det.

Det jag nu vill se dig göra, är förklara hur Adolf Hitler, eller egentligen hur någon människa kan ha fri vilja, om gud är omnimax.

Gud vet allt, men kan inte påverka någon människas fria vilja. människan bestämer själv hur hon vill leva sitt liv i alla avseeenden.
Citera
2008-05-12, 17:38
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Gud vet allt, men kan inte påverka någon människas fria vilja. människan bestämer själv hur hon vill leva sitt liv i alla avseeenden.
Det du skriver är motsägelsefullt. Om gud visste allt om vad som skulle hända i framtiden när han skapade världen, visste han också vad vi skulle göra i olika situationer. Om han skapade oss, skapade han också våra handlingar, om gud finns är vi slavar till hans design. Slavar utan möjligheten att någonsin bli fria.
Citera
2008-05-12, 17:41
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Dessa är de problemen jag har med din tro.
Du vet ingenting om hur livet är i himmelriket, men du vill ändå komma dit, varför? För att bibeln säger att det är bra? Om du ska spendera en evighet där, borde du inte iallafall vilja veta lite mera om stället?

Du tror på någonting som du inte vet vad det är, vad är gud egentligen? Kan du definera begreppet gud?
Snyggo.. Att inte veta specifikt hur det kommer bli i himlen betyder inte att man inte har en relation till Gud.
Citera
2008-05-12, 17:44
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Snyggo.. Att inte veta specifikt hur det kommer bli i himlen betyder inte att man inte har en relation till Gud.

Hur kan du ha en relation till någonting som du inte kan definiera? Om du inte vet vad någonting är, hur vet du då att det är där?
Citera
2008-05-12, 17:50
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Hur kan du ha en relation till någonting som du inte kan definiera? Om du inte vet vad någonting är, hur vet du då att det är där?
Det är Gud. Vad vill du veta om honom?
Citera
2008-05-12, 17:53
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese

Med den logiken så är homosexualitet ett medvetet val, är det det du försöker lägga fram..?
Citera
2008-05-12, 17:56
Medlem
FreeYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det är Gud. Vad vill du veta om honom?
Vi kan börja med lite lätta saker.
Hur ser gud ut?
Vart kommer gud ifrån?
Vad är gud gjort av?
Var förnågonstans finns gud?
Vad har gud för någon effekt på verkligheten?
Citera
2008-05-12, 17:57
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
?

Jo ska du veta, det går alldelles utmärkt att leva utan Gud som någon slags målvakt i slutet. Tricket är att leva för livets skull och inte att leva för döden. Testa det!
Tron på Jesus då finns inte döden. Alltså kan en kristen aldrig leva för döden.
Därimot har vi en teologisk aspekt på att ta på sig korset och låta egot dö bort och låta kristi ande uppfylla mig.
Citera
2008-05-12, 18:02
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Med den logiken så är homosexualitet ett medvetet val, är det det du försöker lägga fram..?

som jag var inne på innan så är homosexulitet felaktigt, det är ett medvetet val att praktisera den eller inte. att känna sig frestad av den behöver inte vara syndigt.
Citera
2008-05-12, 18:06
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Hur ser gud ut?
Vart kommer gud ifrån?
Vad är gud gjort av?

jag ger svar från Bibeln:

Ingen kan se Gud och överleva, Mose kunde endast se baksidan av honom.

Gud är evig och har alltid funnits.

Gud är ande.

Gud är allsmäktig vilket betyder att han finns överallt.

Guds effekt på verkligheten beror på den som antingen tar emot eller föraktar honom.
Citera
2008-05-12, 18:06
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Hur ser gud ut?
Fadern har ingen fysisk form. Sonen såg ut på ett visst sätt, eftersom jag inte fanns i livet vid stunden vet jag inte hur han såg ut. Troligtvis som en judisk man. Då fysisk styrka kopplades samman med trovärdighet i den judiska kulturen vid tillfället var han troligtvis välbyggd (vilket skulle passa in på beskrivningen av honom som byggnadsarbetare/snickare). Andens verk är mer av metafysisk art men har sitt jordiska korrelat i den kyrka, de goda handlingar och den kärlek vi ser i världen.

Citat:
Vart kommer gud ifrån?

Gud fanns innan tiden och rummet. Vart blir således en ogiltig fråga då betydelsen är rumslig och implicerar ett före och ett efter.

Citat:
Vad är gud gjort av?

Gud är inte gjord. Han existerar inte på en särskild plats.

Citat:

Utanför tid och rum vilket jag tidigare skrivit. Men han genomsyrar också hela skapelsen. Gud går alltså att ana i skapelsen.

Citat:
Guds väsen är så nära förbundet med det vi kallar verkligheten att det inte går att avgränsa effekten. Han förklarar allt och är således inte relevant för att förklara några variationer. Detta är förstås inte riktigt sant. Gud har gjort en del nedslag i historien. Dessa nedslag har bland annat givit upphov till den bibel som jag antar du har stående i din bokhylla...

Fler frågor?
Citera
2008-05-12, 18:08
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Dessa är de problemen jag har med din tro.
Du vet ingenting om hur livet är i himmelriket, men du vill ändå komma dit, varför? För att bibeln säger att det är bra? Om du ska spendera en evighet där, borde du inte iallafall vilja veta lite mera om stället?
Ne tron är ganska ologisk kan jag medge. Därimot har jag upplevt den heliges andes närvaro, och det är en försmak av nått större. Det är därför jag tror på Gud.

Citat:
Du tror på någonting som du inte vet vad det är, vad är gud egentligen? Kan du definera begreppet gud?
Jag ser Guds drag i Jesus.
I Jesus ser vi en del av Guds sidor. Lär dig känna Jesus så lär du dig känna Gud.

Joh 14:10 Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk.
Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in