Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourMind
Vi kan börja med lite lätta saker.
Hur ser gud ut?
Fadern har ingen fysisk form. Sonen såg ut på ett visst sätt, eftersom jag inte fanns i livet vid stunden vet jag inte hur han såg ut. Troligtvis som en judisk man. Då fysisk styrka kopplades samman med trovärdighet i den judiska kulturen vid tillfället var han troligtvis välbyggd (vilket skulle passa in på beskrivningen av honom som byggnadsarbetare/snickare). Andens verk är mer av metafysisk art men har sitt jordiska korrelat i den kyrka, de goda handlingar och den kärlek vi ser i världen.
Citat:
Vart kommer gud ifrån?
Gud fanns innan tiden och rummet. Vart blir således en ogiltig fråga då betydelsen är rumslig och implicerar ett före och ett efter.
Citat:
Vad är gud gjort av?
Gud är inte gjord. Han existerar inte på en särskild plats.
Citat:
Var förnågonstans finns gud?
Utanför tid och rum vilket jag tidigare skrivit. Men han genomsyrar också hela skapelsen. Gud går alltså att ana i skapelsen.
Citat:
Vad har gud för någon effekt på verkligheten?
Guds väsen är så nära förbundet med det vi kallar verkligheten att det inte går att avgränsa effekten. Han förklarar allt och är således inte relevant för att förklara några variationer. Detta är förstås inte riktigt sant. Gud har gjort en del nedslag i historien. Dessa nedslag har bland annat givit upphov till den bibel som jag antar du har stående i din bokhylla...
Fler frågor?