Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Jag, vill kriminalisera både homosex och pedofili. Detta är min högst personliga åsikt som bygger på moraliska och religiösa värderingar.
Jag inser att min personliga åsikt inte är ett underlag för lagstiftning. Därför vill jag inte stifta lag utifrån argumentet att jag tycker det.
Jag tycker dock man ska vara konsekvent och antingen tillåta eller förbjuda både homosex och pedofili.
Du vill inte stifta lagar kring det men du vill kriminalisera det? Kan du förklara skillnaden?
Varför likställer du pedofili och homosexualitet?
Pedofilt sex är en handling med en förgripare och ett offer, en syndare och en ickesyndare. Pedofilen hamnar i fängelse och kommer så snåningom ställas till svars inför Gud. Offret hamnar inte i fängelse och kommer inte ställas till svars för just den handlingen.
Homosexuellt sex är en handling utan offer men möjligen med två syndare. Ingen hamnar i fängelse men bägge kommer ställas till svars inför Gud för handlingen.
Handlingarna har alltså inga likheter, pedofili skall vara illegalt för att skydda offret från brottet. Vi kan inte stifta lagar för att skydda vuxna människor från sina egna handlingar och från att begå synder utan offer. Eller vill du det, vill du då kriminalisera förnekande av Gud?