2008-06-05, 10:37
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Jag hänvisar till ovanstående
Du vill alltså kriminalisera homosexuella (som av Europas lagstiftare inte betraktas som kriminella) men inte "stifta lag" efter de "samband mellan homo och pedo", som du poängterar så. Pedofili anses enligt Europas lagstiftare som kriminellt. "Inget jag vill stifta lag utifrån": säger du. Hur vill du ha det egentligen?
Senast redigerad av Nickep 2008-06-05 kl. 10:59.
Citera
2008-06-05, 10:41
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Oavsett vilket, så är det FEEEL med homosexualiteten, vilket frågan faktiskt gällde.

Dag, jag vill faktiskt veta. Är du en syndare Dag? Det är viktigt för vidare resonemang. Anser du att du är perfekt så hädar du, för ingen människa annan än Kristus är eller var utan synd.

Jag tänker inte promota en enda synd och homosexualitet är en synd. Men den är inte MER synd än någon annan. Den synden är inte understuken eller fetad i den helige skrift. Den sällar sig till de andra synderna. Som människor ska vi sträva bort ifrån synden och efterlikna våran herre. Men en synd är en synd på samma vis som vin är vin oavsätt druva.
Citera
2008-06-05, 11:22
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Du vill alltså kriminalisera homosexuella (som av Europas lagstiftare inte betraktas som kriminella) men inte "stifta lag" efter de "samband mellan homo och pedo", som du poängterar så. Pedofili anses enligt Europas lagstiftare som kriminellt. "Inget jag vill stifta lag utifrån": säger du. Hur vill du ha det egentligen?

Jag, vill kriminalisera både homosex och pedofili. Detta är min högst personliga åsikt som bygger på moraliska och religiösa värderingar.

Jag inser att min personliga åsikt inte är ett underlag för lagstiftning. Därför vill jag inte stifta lag utifrån argumentet att jag tycker det.

Jag tycker dock man ska vara konsekvent och antingen tillåta eller förbjuda både homosex och pedofili.
Citera
2008-06-05, 11:28
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Dan
Dag, jag vill faktiskt veta. Är du en syndare Dag? Det är viktigt för vidare resonemang. Anser du att du är perfekt så hädar du, för ingen människa annan än Kristus är eller var utan synd.

Jag tänker inte promota en enda synd och homosexualitet är en synd. Men den är inte MER synd än någon annan. Den synden är inte understuken eller fetad i den helige skrift. Den sällar sig till de andra synderna. Som människor ska vi sträva bort ifrån synden och efterlikna våran herre. Men en synd är en synd på samma vis som vin är vin oavsätt druva.

Kloka ord!
Citera
2008-06-05, 11:28
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Dan
...Men den är inte MER synd än någon annan. Den synden är inte understuken eller fetad i den helige skrift. Den sällar sig till de andra synderna. Som människor ska vi sträva bort ifrån synden och efterlikna våran herre. Men en synd är en synd på samma vis som vin är vin oavsätt druva.

Vill ansluta mig till skaran som hälsar dig varmt välkommen till forumet.

Jag måste få ställa en fördomsfull fråga, är du svart och röker gräs?

OnT: Håller i stort med dig i detta inlägg, men homo finner jag lite understruken i bibeln. Den hör ju till de 4 oeftergivliga kraven som ställs på kristna. Men synd är synd som sagt.
Citera
2008-06-05, 11:34
Medlem
Citat:
Jag tycker dock man ska vara konsekvent och antingen tillåta eller förbjuda både homosex och pedofili.

Hur kan man vara konsekvent om der rör sig om olika ting? Pedofili som sexuell läggning är inte förbjudet vad som är förbjudet är att utföra pedofili. Men varför ska det vara förbjudet för två vuxna människor att älska varandra bara för att de har samma kön? Homosex är en frivillig handling från bägge parter. En pedofil som knullar ett spädbarn kan inse anses vara en frivillig handling från bägge parter. Där ligger skillnaden och därför är det inte konsekvent att att se dem som samma sak.

Men du får tycka så om du vill. Jesus kysste män han också, vem vet om det pirrade like extra i hans skrev när han gjorde det...
Citera
2008-06-05, 11:39
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Vill ansluta mig till skaran som hälsar dig varmt välkommen till forumet.

Jag måste få ställa en fördomsfull fråga, är du svart och röker gräs?

OnT: Håller i stort med dig i detta inlägg, men homo finner jag lite understruken i bibeln. Den hör ju till de 4 oeftergivliga kraven som ställs på kristna. Men synd är synd som sagt.

Tack tack! Jag har en tråd i ämnet som jag tror kan ge dig svar på båda frågorna.
Citera
2008-06-05, 11:42
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Jag, vill kriminalisera både homosex och pedofili. Detta är min högst personliga åsikt som bygger på moraliska och religiösa värderingar.
Du accepterar alltså inte att din åsikt bygger på totalt felaktig grund. Eftersom du från moralisk synpunkt bygger din åsikt på en felaktig religiös grund är bägge felaktiga.
Citat:
Jag inser att min personliga åsikt inte är ett underlag för lagstiftning. Därför vill jag inte stifta lag utifrån argumentet att jag tycker det.

Ett sådant irrationellt tänkande har inget med saklighet att göra. Du förstår tydligen inte skillnaden mellan homosexualitet och pedofili. Den ökade andelen pedofili (som är kriminell) bland homosexuella kan inte motivera generell kriminalisering av homosexualitet! Det måste du förstå!
Citera
2008-06-05, 11:44
Medlem
Iskras avatar
Citat:

Du vill inte stifta lagar kring det men du vill kriminalisera det? Kan du förklara skillnaden?

Varför likställer du pedofili och homosexualitet?

Pedofilt sex är en handling med en förgripare och ett offer, en syndare och en ickesyndare. Pedofilen hamnar i fängelse och kommer så snåningom ställas till svars inför Gud. Offret hamnar inte i fängelse och kommer inte ställas till svars för just den handlingen.

Homosexuellt sex är en handling utan offer men möjligen med två syndare. Ingen hamnar i fängelse men bägge kommer ställas till svars inför Gud för handlingen.

Handlingarna har alltså inga likheter, pedofili skall vara illegalt för att skydda offret från brottet. Vi kan inte stifta lagar för att skydda vuxna människor från sina egna handlingar och från att begå synder utan offer. Eller vill du det, vill du då kriminalisera förnekande av Gud?
Citera
2008-06-05, 12:22
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Hur kan man vara konsekvent om der rör sig om olika ting? Pedofili som sexuell läggning är inte förbjudet vad som är förbjudet är att utföra pedofili. Men varför ska det vara förbjudet för två vuxna människor att älska varandra bara för att de har samma kön? Homosex är en frivillig handling från bägge parter. En pedofil som knullar ett spädbarn kan inse anses vara en frivillig handling från bägge parter. Där ligger skillnaden och därför är det inte konsekvent att att se dem som samma sak.

Men du får tycka så om du vill. Jesus kysste män han också, vem vet om det pirrade like extra i hans skrev när han gjorde det...

I ditt exempel är ju skillnaden självklar. Men det handlar ju där om våldtäckt då inte en part är frivillig. Våldtäkt är ju förbjudet i alla sammanhang oavsätt förövare och offer.

Pedofili kan (och detta är ett fakum) som sagt ske på villkår som samförstånd kärlek etc.

Det är dessa fall av pedofili som man måste utgå ifrån, även fast de antagligen är i minoritet.

jag besvarar din fråga med en motfråga. Men varför ska det vara förbjudet för två människor att älska varandra bara för att de har olika ålder?
Citera
2008-06-05, 12:26
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Du accepterar alltså inte att din åsikt bygger på totalt felaktig grund. Eftersom du från moralisk synpunkt bygger din åsikt på en felaktig religiös grund är bägge felaktiga.
Att du tycker att min religion är fel är ju helt irrelevant.

Citat:
Ett sådant irrationellt tänkande har inget med saklighet att göra. Du förstår tydligen inte skillnaden mellan homosexualitet och pedofili. Den ökade andelen pedofili (som är kriminell) bland homosexuella kan inte motivera generell kriminalisering av homosexualitet! Det måste du förstå!

Den stora andelen pedofili när barn tar skada kan inte motivera en generell kriminalisering av sex med unga personer.

Och kan det motivera det så kan även kriminaliserandet av homosex motiveras.
Citera
2008-06-05, 12:53
Medlem
Citat:
Den stora andelen pedofili när barn tar skada kan inte motivera en generell kriminalisering av sex med unga personer.

Och kan det motivera det så kan även kriminaliserandet av homosex motiveras.

Hur då? Hur många homosexuella tar skada av att ha ett homosexuellt förhållande? (då räknas inte att bli misshandlad av religösa tokar alternativt nazister?)

Varför det är förbjudet för två personer att älska varandra trots att de har olika åldrar? Det är det inte. Vad som är förbjudet är att vuxna människor utnyttjar sin maktposition över barn till att utnyttja dem sexuellt. De fall som du talar om är i extrem minioritet jämfört med de fall där barnet råkat illa ut. Av den anledningen är det kriminellt att knulla spädbarn och då faller även extremfallen in där någon gubbe satt på 14åriga Sara och hon tyckte om det.
Som att fråga varför det är förbjudet att köra 200 på en 30 väg när det funnits fall då någon kört 40 och inget hänt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in