2008-05-27, 08:21
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Var får du bilden av sådan inställning från min sida?Rör det sig om ofrivillighet (oavsett om den vuxne är homo- eller heterosexuell) skall det alltid vara straffbart!

Citat:
..homosexualtet, som är en sak som sker i samförstånd mellan två parter..., medan pedofili måste lagföras av motsatta skäl.

Citat:
Om man straffar homosexualitet (särskilt om det rör sig om fysiska straff) indikerar det ett primitivt tänkande.

Du har ju skapat ett cirkelresonemang som bygger på nån typ av humanistisk religiositet.

1. Endast primitiva länder är emot homosex.

2. Ett land är primitivt om det är emot homosex.

Om du tänker efter så har du skrivit detta och ser att det är ganska svårt att argumentera emot när du på förhand lagt dessa två axiom som grund.

Visst du får ju hävda att 1&2 är sant, men det blir din åsikt, inget annat.
Citera
2008-05-27, 09:30
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Ehhh... Ett land är primitivt om religionen får styra.

Att ens komma på idén om att homosexualitet skulle vara onaturligt är befängt.

Homosexualitet är precis lika natuligt som att det finns vänsterhänta.

Ställ dig frågan; Är du för eller emot vänsterhänta?

Själv tycker jag att vänsterhänta skall stenas och förskjutas från samhället
Värst är det när två vänstehänta tar varandra i handen, då skall hela
släkten stenas och förskjutas

En liten dos biologi och vetenskap vore najs!

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Ställ dig frågan; Är du för eller emot vänsterhänta?

Själv tycker jag att vänsterhänta skall stenas och förskjutas från samhället
Värst är det när två vänstehänta tar varandra i handen, då skall hela
släkten stenas och förskjutas

En liten dos biologi och vetenskap vore najs!

Shine On!

Greve Rutger MacLean

Så länge det inte står i en gammal bok så är det ju rent hittepå. Står det däremot i en gammal bok så måste det ju vara så. Guds ord och allt.
Citera
2008-05-27, 10:49
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Ehhh... Ett land är primitivt om religionen får styra.

Ehhh... En person är primitiv om han kastar ur sig saker i ett debattforum utan att ge några argument.
Citera
2008-05-27, 10:54
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Beskyll inte Gud för dina felsteg. Det människan sår skall hon också få skörda.
Men...vi resonerar om homosexualitet - den har inget med att en människa medvetet ställer om sig till att attraheras av samma kön. Den driften finns inbyggd vid födseln.
Citat:
Bara för att du kan sticka kniven i ryggen på dina barn så är det ju inte Skaparen som sticker kniven i ryggen på barnen, det är ju du.
Stryk det resonemanget ur din hjärna fortast möjligt - om du avser det ha med homosexualitet att göra. I så fall kan du föra in driften att äta och dricka också - dessa är lika omöjliga att stoppa av egen kraft.
Citat:
Den man som ligger med en annan man utför en styggelse i Guds ögon. Kom inte dragandes med andra påhittade floskler. Det biter inte på oss rättfärdiga.
Flosklerna ligger på din sida och har enbart med okunnighet om homosexualitetens natur att göra! Den kunskapen kan du inte hämta i tusentals år gamla skrifter, nedpräntade av människor präglade av den tidens primitiva tänkande.
Citera
2008-05-27, 11:05
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Men...vi resonerar om homosexualitet - den har inget med att en människa medvetet ställer om sig till att attraheras av samma kön.
Den driften finns inbyggd vid födseln.Stryk det resonemanget ur din hjärna fortast möjligt - om du avser det ha med homosexualitet att göra. I så fall kan du föra in driften att äta och dricka också - dessa är lika omöjliga att stoppa av egen kraft.Flosklerna ligger på din sida och har enbart med okunnighet om homosexualitetens natur att göra! Den kunskapen kan du inte hämta i tusentals år gamla skrifter, nedpräntade av människor präglade av den tidens primitiva tänkande.

Du menar alltså att homosexualitet är 100% medfött och att det inte är någon miljöpåverkan inblandad. Även då att man mitt i livet inte kan ändra sig och byta sexualitet? I så fall har du fel.

Man kan väl visst stoppa driften att äta och dricka. Hört talas om fasta?

Du verkar sitta inne med någon mystisk kunskap om homosexualitet eftersom du argumenterar att alla andra inte förstår hela tiden. När du ombeds berätta vad denna kunskap är som alla andra har missat, så verkar du inte vilja ge ett konkret svar.

Primitiv har som jag ser blivit ett nytt favoritord här. Vet du vad det betyder? Kan du ge en definition på det?
Citera
2008-05-27, 11:09
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Du har ju skapat ett cirkelresonemang som bygger på nån typ av humanistisk religiositet.

1. Endast primitiva länder är emot homosex.

2. Ett land är primitivt om det är emot homosex.

Om du tänker efter så har du skrivit detta och ser att det är ganska svårt att argumentera emot när du på förhand lagt dessa två axiom som grund.

Visst du får ju hävda att 1&2 är sant, men det blir din åsikt, inget annat.
Resonmanget gäller modern tid. Åsikten gäller såväl bland vetenkapsmän i de civiliserade länderna som hos en majoritet av befolkningen i väst. Mina åsikter har inte det minsta med någon märklig form av "humanistisk religiositet" att göra - vad du nu lägger i det begreppet - utan bygger på fysiologiska fakta. Man vet bl.a. genom tvillingstudier att medfödda komponenter finns som leder till homosexualitet. Om du betraktar det som ett "fabrikationsfel" eller ej, så kan i varje fall de homosexuella inte skyllas för detta. Vad som i religiösa skrifter sägs om "styggelse" och bestraffning av dessa individer bekräftar ju bara var felsynen och grymheten - bristen på empati - ligger. Inte ligger den i resultaten av modern forskning!
Citera
2008-05-27, 11:17
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Du menar alltså att homosexualitet är 100% medfött och att det inte är någon miljöpåverkan inblandad. Även då att man mitt i livet inte kan ändra sig och byta sexualitet? I så fall har du fel.

Du verkar sitta inne med någon mystisk kunskap om homosexualitet eftersom du argumenterar att alla andra inte förstår hela tiden. När du ombeds berätta vad denna kunskap är som alla andra har missat, så verkar du inte vilja ge ett konkret svar.

Primitiv har som jag ser blivit ett nytt favoritord här. Vet du vad det betyder? Kan du ge en definition på det?
Min inställning är totalt befriad från religiösa föreställningar grundade på tusentals år gamla fördomar! Eftersom jag professionellt haft anledning att fördjupa mig i problemställningen, utgår jag från fysiologiska fakta byggda på modern forskning. Den omständigheten att det kan finnas flera samverkande faktorer bakom homoseualiteten ändrar inget i sak. De religiösas inställning att den skulle vara förbunden med strafftänkande utsagt av en högre makt (Gud) blir inte mer rimlig om du upprepar dina mantra.
Citera
2008-05-27, 11:44
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Resonmanget gäller modern tid. Åsikten gäller såväl bland vetenkapsmän i de civiliserade länderna som hos en majoritet av befolkningen i väst. Mina åsikter har inte det minsta med någon märklig form av "humanistisk religiositet" att göra - vad du nu lägger i det begreppet - utan bygger på fysiologiska fakta. Man vet bl.a. genom tvillingstudier att medfödda komponenter finns som leder till homosexualitet. Om du betraktar det som ett "fabrikationsfel" eller ej, så kan i varje fall de homosexuella inte skyllas för detta. Vad som i religiösa skrifter sägs om "styggelse" och bestraffning av dessa individer bekräftar ju bara var felsynen och grymheten - bristen på empati - ligger. Inte ligger den i resultaten av modern forskning!

Du verkar väldigt tidsfixerad. Modernt och primitivt. Som om något modernt måste vara bättre än något gammalt.

Till sak, det kan säkert finnas biologiska medfödda faktorer som öker risken att utveckla homosexualitet. På vilket sätt spelar det någon roll i diskussionen?

För övrigt kan man ju hävda att om man förds homo på samma sätt som vänsterhänt, och därför bör accepteras. Bör detta då inte gälla pedofiler, mördare, anarkister, djurknullare, incester etc?

Du har fastnat på att religiösa skulle ha en felsyn. Varför är det de som har en felaktig syn och inte du?
Citera
2008-05-27, 11:45
Medlem
Rom3liuZs avatar

Citat:
Min inställning är totalt befriad från religiösa föreställningar grundade på tusentals år gamla fördomar! Eftersom jag professionellt haft anledning att fördjupa mig i problemställningen, utgår jag från fysiologiska fakta byggda på modern forskning. Den omständigheten att det kan finnas flera samverkande faktorer bakom homoseualiteten ändrar inget i sak. De religiösas inställning att den skulle vara förbunden med strafftänkande utsagt av en högre makt (Gud) blir inte mer rimlig om du upprepar dina mantra.

Du besvarar ju inget i mitt inlägg här!
Citera
2008-05-27, 11:49
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ehhh... En person är primitiv om han kastar ur sig saker i ett debattforum utan att ge några argument.

Och resten av inlägget läste du inte eller?

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-27, 11:56
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
För övrigt kan man ju hävda att om man förds homo på samma sätt som vänsterhänt, och därför bör accepteras. Bör detta då inte gälla pedofiler, mördare, anarkister, djurknullare, incester etc?

Du har fastnat på att religiösa skulle ha en felsyn. Varför är det de som har en felaktig syn och inte du?

Finfin argumentation, hur tycker du då att man skall hantera problematiken med
de vänsterhänta? Vad kan vara en lämplig åtgärd?

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in